Carlberg klarade ”The ERC-Double”, Victor H. EM-trea, Armstrong visade åter att Fiesta är en vinnare, Mille tappade chans på pallen, Bäcklundh vann ”VM”, Skoda-seger i Enköping, SverigeSerien gick i mål med att öppna upp för GruppE/F och avvaktar till att Vetlanda är klart…
Inför ERC-finalen ”Rally Croatia” önskade redan klara vinnaren i Junior ERC, Calle Carlberg/Jørgen Eriksen att upprepa det som Mille Johansson lyckades med ifjol, att även vinna huvudklassen för 2WD-bilar, ”ERC4”. Enda hotet var britten Ioan Lloyd men med honom på brutet-listan kunde ingen hota Carlberg/Eriksen som i Kroatien tog sin fjärde seger med Opel Motorsports Opel Corsa Rally4. 48,9 sekunder skilde till norska duon Karl Peder Nordstrand/Sunniva Rudi som även dom körde Opel.

– Det har varit ”copy/paste på varje tävling, konstaterar Calle efteråt och utvecklar helgens upplevelse.
–Vi har pressat första varvet och fått en ganska stor lucka, sedan har vi bara kört på. Min plan var att pressa men med tanke på väderförhållandena och eftersom jag är i förhandlingar inför nästa år, ville jag inte åka av när jag låg i ledning, inget jag tror hjälper mig så jag sänkte bara farten.
ERC-dominanten rundar av.
– Vi har kört supersäkert med noll moments förutom en liten avåkning…

Hoppas att det lyser igenom att jag gläds med Calle som verkligen förtjänar framgång och jag tror inte många andra ERC-åkare slår lika mycket ur ekonomiskt underläge som smålänningen. Att det trots tunnare plånbok ändå går att bli EM-vinnare, är ändå på ett sätt gott betyg till serien att pengar är inte allt som behövs, talang är också värdefullt.

Att få en svensk Europamästare med Opel är så klart stort men mitt Hörby-hjärta gläds även åt att Victor Hansen/Ditte Kammersgaard lyckades klara bronset i ERC4. SMK Hörby-föraren planerad full säsong i junior-klassen men tappade fullt naturligt motivationen, efter att italienaren Matteo Doretto omkom på test före deltävlingen i Polen. I Ungern stod han, Victor och Calle på pallen och nu någon vecka senare var Matteo borta. En händelse som skakade om men trots allt genomförde Victor och Ditte rallyt i Polen. Fyra körda tävlingar gav ändå poäng tillräckligt för att få ett välförtjänt EM-brons till Hörby. Fyra sträcksegrar blev det för Carlberg medan Nordstrand var lite vassare och körde fortast på fem av de tio sträckorna. Finska löftet Tuukka Kauppinnen med Lancia lyckades vinna en sträcka och slutade fyra med österrikaren Luca Pröglhöf mellan sig och ”KP”. Båda flera minuter efter Calle i topp.

Danskan Jeanette Kvick Andersson sköte noterna åt Norman Kreuter och hade en jobbig weekend som inleddes med tung avåkning på shake down. Trots allt kom man i mål, sist i klassen men slutar ändå trea i ”ERC Masters”.
*
Var nog så att Malcom Wilson korkade upp i Dovenby Hall när Jon Armstrong återigen bevisade att M-Sports av många uträknade Ford Fiesta Rally2, faktiskt är en vinnare. Detta var Armstrong och Fiestans andra raka EM-seger och det var aldrig något snack, ledning från start till mål för 30-åringen med irländsk licens.

Kul också att Mads Østberg kom tillbaka med besked och var den med nya kartläsaren Lorcan Moore som utmanade bäst. Närmare än 45 sekunder kom dock inte TRT:s Citroën C3 Rally2. Ingen av de här två slutade dock som EM-vinnare utan detta blev polackerna Mikolaj Marczyk/Szymon Gospodarczyk med Skoda. Trea och detta helt klart efter avvaktande körning vilket gav1.46,1 sekunders marginal till vinnaren. Även Fiesta som fyra, estländaren Romet Jüregenson som i sin tur hade landsmannen Robert Virves efter sig.

Bästa Toyota slutade på elfte plats vilket säkerligen förvånar många med tanke på det är just Yaris som räknas som bästa bil i Rally2-klassen, medan Fiestan är i andra änden av den rankingen…

Hotet mot Marczyk hette Andrea Mabeillini och kom från Italien med en Skoda. Men det hotet försvann efter avåkning på SS3 och då var han sjua med 23 sekunder upp till Armstrong
*
Samma öde drabbade Mille Johansson/Johan Grönvall som fram till SS7 var lite av ”Rally Croatias” stora överraskning med MS Munarettos Skoda. Fram till dit hade Mille en tuff fajt med trean Mads Østberg och det skilde bara 2,8 sekunder mellan de båda. Lera på regnvåt asfalt blev deras fall och Skodan hamnade i ett djupt dIke utan möjlighet att ta sig tillbaka på vägen. Rallystarten gick i dur med en tredje och en andra plats bara 0,8 sekunder från Armstrong på SS5 men direkt på söndagen blev det moll.

– Det var inte så vi ville avsluta helgen och vi var verkligen på gång och kunde äntligen visa vad vi. Den där första sträcksegern kommer allt närmare, berättar Katrineholmaren.
– Söndagen var allt annat än enkel med kraftigt regn, lera/grus. Jag genade i ett parti som sög ner oss i diket och där var det tyvärr över tråkigt såklart, men nu laddar vi om mot JWRC-finalen!
Nästa helg igen är det byte till Ford Fiesta Rally3 för ”Central European Rally” den 16–19 oktober.
*
I skuggan av ERC ingick även rallyt i ”Kroatiska Mästerskapet” med de sex första sträckorna. Här fanns värmlänningen Arvid Carlsson med David Arhusiander som kartläsare i Opel Corsa Rally4. En tävling som genomfördes på ett lysande sätt och den blågula flaggan hamnade på fjärde plats i klassen ”Croatia International”. Bara en 2WD-bil var före med fyra gånger så gamle János Szilaágy bakom ratten. 60 år mot 15 måste innebära mycket mer erfarenhet hos ungraren, ändå var Arvid inte långt efter.
*
Kullings MS version av ”självspelande piano” alltså ”Vedums Mästerskapet” hade i går inte vädret helt på sin sida berättar Conny Hansson från KMS.
– Något blandat väder, mycket lite blåst men sol med lite duggregn och någon kort skur, men allt verkar ha fungerat okej…
Vädret var kanske även orsak till att det blev något mindre publik i Vedum än vanligt menar Conny
– Det var väl gårdagens oväder och söndagens prognos som skrämde och nu går nog inte programkostnad i hop med inkomsten men det är smällar vi får ta!
VM vanns som förväntas av favoriten från Vara, Kenneth Bäcklund/Emil Lindberg med Mitsubishi. Fyra bästa tider borgade för detta och ner till tvåan Philip Ahlstrand/Emil Tigerberg från Götene hade Bäcklund 16,4 sekunder. Snabbast i 2WD blev Joel Norqvist/Mikael Johansson, Trollhättan, en sekund före klubbkompisen i Golf, Mikael Eriksson/Martin Svensson. Segern underlättades av att hemmaduon Thomas Lennstrand/Joakim Andersson fick bryta på SS3 då i ledning. I B2WD var det Falköpings Emil Johansson/Nathalie Arvidsson som vann med sin udda Citroën C2R2.

Melvin Bengtsson/Jesper Ryttergård (bilden), Kullings MS vann ”Standard” med Volvo S40 och slutade även på 14:e plats totalt. Imponerande med tanke på att de bakom S40:an fanns 54 konkurrenter som tog målflagg.

Ingen fest utan att det krävs ”städning” efteråt och här var funktionärerna i Kulings MS på alerten.
– Klockan 19.00 var allt inplockat och många meter presenning tvättat plus allt SS-material int och fint. Alles in ordnung, konstaterar Conny belåtet.
*
Från Enköping skriver Pierre Skytt.
”Tävlingsledare Mikael Söderberg Enköpings MK var en glad röst i andra ändan av telefonlinjen på söndagen efter ”100-åringen”då han glatt berättade att ”vi fick pris för bästa arrangör 2025 av Volvo Original Mekonomen Cup”
– Det var verkligen roligt och när det blir en överraskning också, säger Mikael.
Micke som gick med i Enköpings MK 2015 jobbar för klubbens bästa i alla väder och fick närmare 200 funktionärer i arbete under lördagens jubileumstävling. Eskilstuna MK, MSK Hammaren, Örsundsbro och Tierp var behjälpliga med specialsträckor eller andra göromål.
– Alla har jobbat jättefint och samarbete mellan klubbarna är verkligen en nödvändighet, även om vi kunde bemanna stora delar av tävlingen i egen regi, säger en stolt Mikael. Och fortsätter.
– Det gick jättebra att genomföra arrangemanget. Eftersom det är det största Enköpings Motorklubb gör 2025 så kändes det bra med så många positiva omdömen av de 113 tävlande ekipagen, säger Micke.
Stormen Amy hotade givetvis en del och fick blev anledningen till att man tvingades stryka de två sista sträckorna för dagen.
– Men vi klarade av 1an, 2an och nästan hela 3an innan regnet började. Sen öppnades stora kranen och det blev oundvikligt faktum att avbryta, tyvärr. Men vi fick just inga klagomål på beslutet, säger Mikael.

Hur gick det då i tävlingen. Snabbast av alla blev Eskilstuna MKs Per Göthberg med klubbkompisen Calle Svennestam vid noterna i sin Skoda Fabia R5.
– Vi fick åka torrt inledningsvis med lite damm på vägen sen blev det torkarna på, men det kändes riktigt bra hela dan. Enköping fick verkligen till en kanontävling, säger Göthberg.
Visst fanns hotet från Ludvikas Tobias Johansson med Jenny Strandberg vid noterna i Mitsubishi Mirage. Men med den känsla Göthberg och Svennestam hade så kunde ingen komma åt dom, inte ens Tobias Johansson. Samarbetet mellan Per och Calle som pågått från Eskilstunas GJ Bil pokalen ( EMK Kannan) 2002 har varit lite till och ifrån av olika anledningar. Calles eget tävlande har krockat. Sen har man funnit varandra igen och kört VW Golf, SEAT i SM eller Porsche i Midnattssolsrallyt 2014 i Västerås sen nu igen i Skoda Fabia R5.
– Vi värmde upp i Marknadsnatta med en tredjeplats och det gick ju jättebra trots att jag inte läst noter på 5 år – det känns i körningen och bilen att samspelet mellan oss fungerar, säger Calle.
Fredrik Grahn SMK Örebro med Robin Hallman vid noterna slutade på en total tredjeplats i sin Skoda Fabia. Snabbaste tvåhjulsdrivna ekipage blev efter en tät fight Patrik Åkerman från Ljusdals MK i VW Golf med Joakim Gevert i högerstolen. Kampen var total med Johan Wesslen med Valkyria Edlund vid noterna i Ford Fiesta från MK Tierp. Marginalen blev 2 sekunder mellan de båda medans Jari Liiten med Kim Nilsson från Sandvikens MK i Volvo 940 stannade på tredjeplatsen 10 sekunder efter vinnaren Åkerman. Några lokala ljusglimtar hittar vi i C – 2WD där Enköpings MKs egen Håkan Bodin vid spakarna med Oliver Höög med kartan i Volvo klarade klassvinsten. Även i Ekonomiklassen blev det Enköpings MK högst upp på pallen i form av Marcus Hallonbacka med Anna-Carin Dalin i VW Golf. I Appendix K upp till 1975 årsmodell i Volvo 142 kom Tommy Dahlgren med Emil Larsson från Enköpings MK in som vinnare. Fina prestationer på fina vägar i ett topparrangemang är en summering 100 års jubilerande Enköpings MK får vara nöjda med.”
*
Som Skytt berörde i sin rapport avslutade ”SverigeSerien” i Enköping och där cupansvarige Roger Fransson berättar.
–Jonas Karlsson och Tim Dannberg säkrade sin välförtjänta seger Elitklassen efter att ha gått från klarhet till klarhet trots hård press hela vägen. Att vinna VOC´s elitklass är extremt svårt!

Fransson fortsätter.
– I Cup C så har Emil Ivarsson med Peter Andersson som co-driver staplat framgångar och står till slut som klar och i högsta grad välförtjänt segare. Att notera är att alla dessa klassegrare inte bara vann serien totalt utan vann också sina respektive klasser i finaltävlingen.
Med detta rundar Fransson av och avslutar.
– Den goda stämningen och kamratskapet är ett av VOC´s verkliga adelsmärken. När det vankas final är det av lätt insedda skäl alltid extra nervöst men också extra god stämning. Med detta är 2025-års SverigeSerie till ända, en jättefin och tuff serie. Även om vi generellt varit lite färre till start har det inte underlättat att första ta en pallplats i den tajta och utslagsgivande VOC-klassen.
Övriga klassvinnare var i Junior-delen Emil och Roger Salomonsson, Varberg medan det i andra änden av ålderstrappan ”Seniorcupen”, vanns av SMK Hälsinges Magnus Westman/Therese Sallander.
*
I samband med prisutdelningen släppte Roger Fransson en veritabel bomb hos ”Volvo-gänget” när han avslöjade att 2026 öppnar ”SverigeSerien” även för andra bilmärken och klasser. Bilmärken blir fritt så länge de harmonierar med Grupp E/GruppF och där både vita och orangea regskyltar välkomnas. Anledning menar Fransson, är att man från deras håll sett behov av en nationell serie för ”Standard” utanför Rally SM.

– Ingen har därför totalt fokus på på just standardrallybilar och och ger dessa samma fina exponering och språngbräda ut i rallyvärlden som SverigeSerien bevisligen varit i snart 40 år.
Tänket är att lyfta fram klasserna som oerhört viktiga och helt avgörande för för svenskt rally.
– Dels är standard stomme i stort sett i alla rallyn men dessutom också insteg/plantskola till andra tyngre och därmed dyrare klasser, menar Fransson.
Han tror att SM:s med sina ”dyra tävlingar och rekognoseringsdag, extra övernattningar och höga startavgifter passar ganska illa med grundkonceptet för ”Standard”.
– En klass vars själ består av att kunna erbjuda en fullödig rallyupplevelse till en väsentligt lägre kostnad än FIA-klasser och mer trimmade bilar. Det behövs helt enkelt en SverigeSerie för alla standardrallybilar, inte bara VOC, menar Fransson.
Han sticker inte under stol med att nyheten närmast riktar sig till ”förare som inte drömmer om eller planerar en internationell rallykarriär utan som bara vill köra för att det är oerhört roligt att köra rally”.
–Alla vi som trots begränsade ambitioner ändå vill köra riktigt fina tävlingar som ger stort fokus och uppmärksamhet trots att vi kör lie enklare och mer standardbetonade bilar!

Foto. Tommy Svensson
Rent praktiskt blir det två nya klasser 2026 en för Grupp E och en för Grupp F där alla förarklasser samsas. Juniorerna kör alla tillsammans oavsett bilklass, med skillnaden att VOC-juniorer slipper startavgift som betalas av Franssons eget företag K2 som äger och driver VOC sedan 15 år tillbaka. Vill bara lägga till en egen tanke och jag tror detta är en bra väg framåt för ”SverigeSerien” som i år haft det lite motigt med antalet tävlande. Rally SM:s ambition med ett ”Riksmästerskap” för VOC och Grupp E tror jag faktiskt aldrig lyfter. Både för dyrt och krångligt för att locka Grupp E som i år harvat i hjulspåren efter de lite ”finare” klasserna…
*
”Rally Vetlanda” valde att använda en ny och vad det verkar enligt Rallyklassikernas rapport, ”relativt oprövad APP för tidtagning och tidkort”.Denna”test” visade sig inte fungera riktigt som tänkt vilket gjorde att ingen komplett resultatlista kunde redovisas innan Rallyklassikernas avslutande fest med prisutdelning. Idag står där fortfarande ”Officiell resultatlista publiceras senare”vilket gör att Motorbloggen av avvaktar rapport till att Vetlanda RRC ändrar till att resultatlistan är officiell. Tilläggas kan dock att klubben fick väldigt gott betyg för val av vägar till denna BRC-deltävling i hop med Klassiska Rallycupen.
*
Ni som har lite koll saknar säkerligen en del från helgen men det kommer en dag i morgon också…