Carlberg klar för ännu ett ERC-år med Opel, Tom K. åker Porsche i Jämtland, Gryazin tillbaka hos Toksport, Liiten i finska ”vinterfinalen” och Andervang drar till Tyskland.

Redan för några dagar sen fick jag ett tips från en ungersk bloggläsare med insyn i ”ERC Rally Hungary” (hörs konstigt men så var det) att Calle Carlberg och Jørgen Eriksen skulle köra deltävling två i ERC. Det räknades även upp en del andra namn som påstods vara klara för tävlingen den 9-11 maj. Bland de som nämndes var Mille Johansson, Jos Verstappen, Erik Cais, Stephane Lefévbre och Mads Östberg. Men då jag är en försiktig general valde jag att avvakta på en mer officiell bekräftelse och en sådan kom idag från Calle Carlberg.

Foto: Opel Motorpsort

I en föredömlig pressrelease (se och lär ni SM-åkare) berättar fjolårets ERC Junior-tvåa att ett avtal skrivits mellan honom, Jørgen Eriksen och Opel Motorsports fabriksteam för ännu en säsong i EM-klassen med Opel Corsa Rally4 .

Jag är djupt tacksam för det förtroende Opel visar mig, berättar en glad Calle.

I fjol var säsongen i ERC Juniors en del av priset för seger i  ”ADAC Opel Electric Rally Cup 2023” men för 2025 fanns inget skrivet, vilket det nu gör. 

Foto: Opel Motorpsort

Med nya teamkamraten Luca Pröglhöf som nyligen vunnit ADAC Opel Electric Rally Cup och därmed säkrat en plats som fabriksförare för 2025, bedömde jag mina chanser som mycket små. Jag är också väl medveten om de utmaningar som finns i att säkra budget för motorsportaktiviteter från tillverkare idag, förklarar Calle som ett tag trodde att finalen i Polen 2024 skulle innebära punkt för ERC- karriären.

Efter månader av intensivt arbete, möten och diskussioner bekräftas nu äntligen att de valt att fortsätta stötta oss i kampen mot J-EM-guldet och behålla oss i fabriksteamet. Det var en enorm lättnad, och min motivation att säkra den återstående budgeten från vår sida ökade markant.

Foto: privat

Calle och Jørgen kommer även i år att köra med Stohl Racing i ryggen som driver  det officiella fabriksteamet Opel Motorsport. Något som stärker Calle i satsningen mot guldet.

Jag trivs utmärkt med mekanikerna i teamet som  verkligen internationellt med medlemmar från Tyskland, Österrike, Ungern, Tjeckien, Rumänien och många andra europeiska länder.

Nu stannar inte 2025 vid de sex ERC-tävlingarna, utan smålänningen blir även testförare och ambassadör för Opel i olika sammanhang. Något som Jörg Schrott, Opels motorsportchef är nöjd med.

Calle har redan visat sin förmåga att vinna, så målen är tydligt definierad med Junior-EM som har en framträdande position i Opels motorsportprogram. Som femfaldiga titelmästare går vi in i säsongen med höga förväntningar! 

Juniorerna inleder precis som övriga i Spanien innan lite av en cirkel sluts i Ungern där Calle gjorde debut i fjol. Förhoppningen i år är ett bättre resultat än då, när han fick bryta som tvåa…

*

En som säkert är glad över Calles ERC-avtal är SMK Hörbys Tom Kristensson som varit lite av mentor ända sedan 2021 när Nässjö-åkaren säkrade SM-guld. Glad är han säkert också över att vara en del av mytomspunna ”Rally with no name” i Jämtland. Här är det välkända brittiska Porsche-fantasten Tuthill som arrangerar ett ”rally” kring Kall och därmed är också Patrik Sandell en av kuggarna när runt 20 klassiska Porschar körs både på väg och sjöis. Nu ska inte Tom köra själv berättar han.

Nej det blir högerstolen som gäller för mig, men det blir kul ändå!

Fotot: Tuthill

Start och mål är på Copperhill Mountain Lodge i årets upplaga och i morgon är det första ”tävlingsdag”, medan man idag testat på is och start i morgon emd målgång på söndag efter 20 mil vinterkörning. Namnen på de som kör Porscharna är Tuthill inte pigga på att släpp. Men att det är både välkända och helt okända namn som tycker det är kul att sladda, framgår dock…

*

Det blev bara en säsong för ryssfödde numera bulgaren Nikolay Gryazin med Citroën C3 Rally2 i WRC2. I år kommer han åter att ha plats hos Toksport WRT med Skoda. Debuten är redan avklarad i ”Rallye Monte Carlo” där han och Aleksandrov Konstantin körde utanför poäng i WRC2.

Foto: Citroen racing

Kanske något han ångrar, då han hade slutat tvåa där istället för att nu få samma placering i RC2 men utan några poäng. Även nya teamkompisen Robert Virves har gjort debut för 2025 och detta i ”Rally Sweden”. 15:e RC2-åkare blev minnet från Umeå med hem till Estland. Ingen av de två åker till Kenya och kommande ”Safari” utan det lär vänta till april och asfalten på Kanarieöarna.

*  

Mars är ofta en tävlingstunn månad och så även i år dessutom lite extra tunn när ”Rally Lima” fick ställa in. I Finland däremot är det ”Business as usual” och i helgen körs deltävling tre deras ”SM”. ”SM Savonlinna Ralli” utgör vinterfinal i mästerskapet och då med en enda bil med blågula flaggor. Jari Liiten tar den här gången Per Almkvist till hjälp med notläsningen i den Printsport-hyrda Skodan. Tredje kartläsaren som Jari provar i år och tidigare har Kim Nilsson och Håkan Jacobsson skött notläsningen. Hela finska toppgänget finns på plats där mycket tryck ligger på senaste ”underbarnet” Tukka Kauppinen och Sebastian Virtanen. Mot #1 Toyota Yaris GR Rally2 ställs i första hand Skoda-duon Esapekka Lappi/Enni Mälkönen, och Teemu Asunmaa/Tuukka Shemelka. Men varningsflagg hissas för Jari-Matti Latvala/Juho Hänninen som gör ny start med Toyota Yaris GR Rally2. Senast detta skedde var i ”WRC Rally Finland” och då slutade det med en andra plats efter Oliver Solberg.

*

Stig Andervang med Lars Andersson som kartläsare fortsätter i Tyskland. I helgen är det ihop med ytterligare 70 andra rallyåkare dags för ”ADMV Rallye Lutherstadt Wittenberg”.

Med sin numera svenskreggade Hyundai i20N Rally2  har man sju andra ”klasskamrater” där Opel-influerade österrikaren Manfred Stohl kanske är mest namnkunnig. Carlbergs boss i ERC kör här en Citroën C3 Rally2.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *