Carlberg handplockad av Peugeot Sport för start i Kanada, Simon A. med Opel i ERC Polen, unik final för Södras RS-DM, Golf-uppgörelse att vänta i Staffanstorp, Bronk ensam svensk i Avedøre, hett Sardinien väntar på WRC och norsk rallyprofil har gått bort.

Vet inte om det kanske är veckans gladaste rallynyhet men det ska ändå till en del för att bräcka att Stellantis/Peugeot Sport handplockat Calle Carlberg för ny start ”over there”. De här gången åka han med pappa som inhoppande kartläsare inte till USA, utan till Kanada och dess storrally ”Rally Baie Des Chaleurs”. Helgen den 27-29 juni ska familjen Carlberg ta sig an rallyts utmanande grusvägar med höga hastigheter. 

Jag är otroligt stolt och hedrad över att få den här chansen av Stellantis, en dröm som återigen går i uppfyllelse, förklarar Calle som fortsätter.

Vi gjorde ett bra resultat senast i USA både på sträckorna, men också medialt och därför tror jag man valt att fortsätta med oss. Jag vet att konkurrensen om styrningar som denna är hård och därför är det en stor ära att just vi fick den. 

Med det är Opel Corsa som tagit Calle till ledning i ”ERC Juniors” är det en annan Stellantis-produkt, Peugeot som han återigen ska köra på andra sidan Atlanten. 

Foto: Peugeot Sport

Peugeot Sport har en lång och framgångsrik historia inom rallysporten och satsningen på unga talanger som Calle  understryker deras engagemang för sportens framtid. Precis som senast är det franska ”Team FJ” som driver bilen ihop med kanadensiske ”CAS Competition” Ett samarbete som visade sig fungera bra i USA.

Jag är jätteglad att kunna fortsätta samarbetet med Team FJ när vi nu tävlar i New Richmond som är den fransktalande delen av Kanada. Min Franska skulle jag behöva slipa på och då är det skönt att ha fransktalande i teamet, erkänner Calle med ett skratt.

Att Jørgen Eriksen överlåter högerstolen till pappa Carlberg förklaras med.

Tro mig, att få ihop en rallysatsning på den här nivån är inte lätt, varken för en chaufför eller kartläsare och de veckor som Jörgen lägger på EM är tillräckligt för att få det tufft med jobb och liknande. Därför är det så kul att min ”reservkartläsare” fortfarande är på hugget. 

Torbjörn är inte bara ”reservkartläsare” utan i högsta grad även delaktig i Calles karriär och att läsa noter hade han inte glömt, trots sin time out 2024. 

Vi var lite nervösa inför USA kring hur samarbetet skulle funka, men vi hade absolut inga problem och han levererade noter i världsklass, berömmer Calle.

Mycket i kalendern just nu, närmast är det ERC i Polen, midsommar hemma i Sverige och sedan direkt till Toronto. Stressen blir inte mindre av att det direkt efter Kanada, är dags för ERC i Italien med ”Rally Di Roma Capitale” deltävling fyra i Junior-EM.

Avslutningsvis måste jag tacka alla mina fantastiska partners som fortsatt tror på mig och satsningen. Ni är guld värda, även ett stort tack till Stellantis, Opel och Peugeot för möjligheten att få vara en del av er motorsportsatsning, avslutar Calle.

Motorbloggen gläds med både Calle och Torbjörn som lyckas bevisa att framgång i rally, inte enbart handlar om ekonomiska muskler. Även ödmjukhet och talang är viktiga byggstenar i en framgångsrik karriär… 

*

Här passar det bra att jag visar upp mig i skämshatten, missade totalt att Simon Andersson från Eslöv byter bil till kommande ERC i Polen. Inget jag behövde bry mig om ,då pappa/teamchef Mats Andersson snabbt upplyste mig om saken.

Hur kan du missa att Simon och ”Jugge” (Jörgen Jönsson) ska köra Opel i Polen?

Har ingen bra förklaring, men faktum kvarstår att det blir byte från Renault Clio till Opel Corsa Rally 4 i Mikolajki.

Foto: Tommy Svensson

Mats förklarar, (bilden är något år gammal men Simon till vänster).

Ett sent beslut och bilen är hyrd av Waldherr Motorsport från Österrike, ett sidoteam till Opel Motorsport. Service blir därför ihop med Calle Carlberg sedan får vi se hur mycket hemligheter de vill dela med oss, men lite tips och trix hoppas vi på!

Med detta blir där fem Opel Corsa i klassen där Peugeot är populärast. Hälften av de 18 i klassen kör med 208 Rally4 och bland dessa även SMK Hörbys Victor Hansen/Ditte Kammersgaard.

*

Det utlovas en ”unik rallyupplevelse” när Södra BF:s final för RS-DM den 11 oktober, förläggs till Småland och Uråsa där Drive VXO håller till. Arrangör för ”DRIVE VXO Sprinten” är dock Karlskrona AK. Det som erbjuds är enligt Andreas Sigfridsson i arrangörsstaben.

Ett fartfyllt rallyäventyr med hela sju mil specialsträckor (SS), varav en stor del körs på asfalt och i mörker!

Tävlingen inleds klockan 10.00 med en 2,5 kilometer lång ”shake down” innan rallyt startar en timma senare. Då körs första två ”sträckor” som varvlopp innan det är dags att skifta riktning för de två sista omgångarna. Start och mål är dock identiska och när detta är klart är DM-finalen avslutad berättar Sigfridsson.

Men vi stannar inte där, kvällen avslutas med två sträckor i vardera riktning i skymning och mörker, vilket gör detta till en både utmanande och spektakulär tävling. För att tävla om totalseger eller klassplacering krävs att samtliga sex sträckor körs.

”Småländska startavgifter” ska det bli och då från 1000 till 2000 kronor beroende på vilken klass dessa  överensstämmer med DM-klasser. Lite speciellt så är det även öppet för ”Grusklasser” ”2WD-1WD-1WD Ungdom” och där samtliga kör på grusdäck med reducerad startavgift på 500–1000 kr. Unga förare och utländska deltagare betalar dessutom halv startavgift, som ett led i att uppmuntra fler att delta.

Vi hoppas även på deltagande i vår VIP-klass, där vi siktar på att bjuda publiken på extra häftiga bilar och show, berättar Sigfridsson.

De som är intresserade av att köra här ombeds ta kontakt med samme Sigfridsson som avslutar med.  

Vi siktar på att locka minst 50 startande, men självklart välkomnar vi ännu fler. Med en ovanlig mix av många SS-kilometer på asfalt och mörkerkörning, erbjuder Drive VXO-Sprinten något utöver det vanliga både för förare och publik.

*

Här passar det bra att puffa (tidningsspråk för att ge reklam) för lördagens deltävling fyra i RS-DM, ”Staffanstorps Festivalracet”.

Vi har glädjande nog fått 39 anmälda till tävlingen och ser fram emot en intressant tävling då i stort sett alla ( utom i A-trimmat) som leder sin klass kommer, förklarar Lunds AC:s och biträdande tävlingsledare Britt Steiner som vid sin sida har Arlövs bidrag Ingvar Hansson.

Enkelt att konstatera att det är de två olika ”Standardklasserna A /B” som är ryggraden i RS-DM då 23 av de 39 anmälda kör här.

Foto: Tommy Svensson

I fjol hade de båda Golf och B-förarna, Hans-Daniel Steiner, Lund och Ola Johansson, Hyllinge en tuff uppgörelse. Till slut stod ändå Steiners gula Golf som vinnare, en sekund snabbare än Johanssons blå. Bli inte förvånad om historien upprepar sig på lördag. Start och mål vid Balderskolan, Mimers väg 2 i Staffanstorp med första bil i väg klockan 10.00. Med lite tur så slipper de tävlande lägga på regndäck, inte förrän runt 14.00 ska det börja droppa från himlen…

*

Dagen efter, den 8 juni är det danskarnas tur att köra RS i Avedøre där Brøndby Motor Club kör deltävling i ”MRF Dansk Rally Sprint Cup Øst”. Fler anmälda än till Staffanstorp och på andra sidan bron vill nästan 70 rallyteam köra. Favoriter är utan tvekan de båda Rally2-åkarna, Kenneth Madsen med Citroën och Ib Kragh i Hyundai.

Foto: Magnus Andersson

De svenska färgerna som inte är många, vilket är lite konstigt då Avedøre normalt brukar locka flera DM-åkare. Nu är det bara Lunds Skawomir Bronk, som tar chansen att spö lite danskar med sin BMW. Bra uppladdning dagen före på hemmaplan i Staffanstorp.   

*

I morgon klockan 13.00 är det Shake Down för ”Rally Italia Sardegna” som för ovanlighetens skull inte inleds med någon publiksträcka på kvällen. Istället är det rätt ut i hetluften på mer än ett sätt och första sträckan, 13,9 kilometer långa ”SS1 Arzachena1” inleds med Elfyn Evans/Scott Martin klockan 09.01. Om denna kan Jens Johansson berätta.

Intressant start på rallyt, trångt, snabbt, stenigt, sprätt, lös grus plus bitar med asfalt vilket blir en riktig utmaning!

Foto: jens Johansson

Bilden är dock från SS9/12 eller power stage som dock fick lite tummen ner av Jens.

Inte allra sämsta vägen finns fler bra mycket värre,  men konstgjorda hopp blir sällan bra…  

På tal om hetluften så pekar det på att det blir som Aftonbladet brukar skriva ”Supervärme”Sardinien. Som högst 29 grader på dagen och sol för att på söndag kulminera med 36 grader, så nog är hetluft rätt uttryck. Återkommer i morgon med tipset.

*

Först igår nåddes jag det trist beskedet att en av Norges största och färgstarkast rallyförare i över 50 år, Valter Christian Jensen gått bort i en ålder av 76 år på grund av cancer. Otaliga starter i svenska tävlingar och på 70-talet ständigt anmäld till South Swedish Rally gav honom titeln ”Evighetsmaskinen”.

Foto: Norsk Bilsport

Lika otaliga har bilarna varit i allt från Ford, BMW, Opel, Audi, Mazda, Porsche, Lancia medan sista starten var för ett år sedan i Tjeckien och ”Historic Vltava Rallye” då körde Valter till vänster i bild, Ford Escort RS 1800 i par med Erik Pedersen och slutade tvåa i klassen. Redan 2004 inledde dock Jensen sitt tävlande i historiska rallyn detta i ”San Remo Storico” med Porsche 911 Carrera.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *