Carlberg ERC-leder med en sträcka kvar i Rom, full pott för ”Kung-Johan” i regntunga Höljes, Arvid C. med ”P2” i Estland, lite eftersnack i frågan om SM för ”Standard”, efterlängtad licenskurs i Södra och PG till Årjäng med ”hemlig bil”…
Inför sista sträckan av ”ERC Rally di Roma Capitale” leder Calle Carlberg/Jørgen Eriksen sin klass ”ERC Junior”. Dessutom en så stabil ledning att Opel Corsa Rally4 #53 tillät sig att slå av på farten på näst sista där man var 24 sekunder efter sträckvinnaren och tvåan i klassen, Jaspar Vaher, Lancia.

Inför den sju kometer långa Power Stage leder Calle med 38 sekunder och det ska till att något händer, för att missa segern. Sju sträcksegrar och den raden bröts när förste utmanaren Sergi Pérez jr, kastade in handduken på sträcka elva. Efter detta ”cruisar” Calle mest runt och bara inväntar målgång.

GK Doors Patrik Hallberg/John Stigh hade ingen lycka i Rom berättar teamchef ”Chribbe” Hedlund.
– Patrik bröt efter sträcka fyra med både motor och växellådsproblem, dessutom hade man fått en punkting…

Adam Grahn/Christoffer Bäck har tuggat sig uppåt i klassen ERC3 och inför sista sträckan är det som fyra man ska ta sig an ”Monastero2”. JC Racetekniks Ford Fiesta Rally3 ligger i ”ingenmansland”, nästan minuten upp till trean och över två minuter ner till femte plats. Leder gör fortsatt polacken med det krångliga namnet Tymoteusz Abramowski. Två minuter för sent klockade totalledaren Andrea Crugnola in och fick för detta 20 sekunders tidstillägg. Dyra sekunder då Citroën-åkaren fick se fyra konkurrenter passera och är nu 15,7 sekunder bak nya ledaren Giandomenico Basso, Skoda. Han i sin tur har bara 5,7 sekunders marginal till tvåan Andrea Mabellini och 9,7 till trean och ERC-ledaren Mikolaj Marczyk.

Mads Østberg/Torstein Eriksen hänger inte riktigt med i toppen som åtta, 38,9 efter Basso. Mille Johansson /Johan Grönvall gör som Grahn, tuggar på och håller 15:e plats. Dock utan möjlighet att avancera såvida ingen kör bort sig på sista sträckan som startar strax efter 17.00.
*
Följde World/Euro RX från Höljes via Youtube och värre skitväder än det som vräkte ner regn i finalerna, har jag svårt att tänka mig. Banan formligen flöt och med detta blev det också extremt halt plus att sikten för de bakom suveränen Johan Kristoffersson var obefintlig.

Nu tog Johan starten och sedan var det raka vägen till full pott då han vunnit samtliga heat dessförinnan. Portugal-vinnaren Niclas Grönholm slutade tvåa med Timmy Hansen efter sig.

OC Veiby, Klara Anderssson och Gustav Bergström nådde aldrig final. I Euro RX slutade 16-årige Lukas Andersson tvåa efter Yuri Belevsky men före Miko Limatainen. Strax över 21 000 åskådare trotsade vädret och satt dyblöta under helgen och med tanke på vädret så är alla värda ett eget bragdguld…
*
I andra avdelningen av ”Lõuna-Eesti Ralli” var Ott Tänak lika överlägsen som han och Martin Järveoja var i den första. I rallyt körde även värmländska framtidslöftet Arvid Carlsson med David Arhusiander. Med sin Peugeot 208 R2 slutade man sexa bland alla 2WD-bilar och i sin klass blev det ”P2”.
*
Enkäten från ”Standard-gruppen” om klassens vara eller icke-vara i Rally SM väckte en hel del känslor. Enkelt att då konstatera att gruppen ”ute i stugorna” har hundra procentig uppbackning i sin kamp för att behålla SM-statusen. Till mig kom även en del mejl som alla på olika sätt gav sitt stöd och som en mejlare beskrev det hela.

– SM ska ha flera bilklasser precis som friidrott med både höjdhopp med och utan stav. Här tror man tydligen att stavhopp är det enda som gäller?
Drömmen från Styrgruppen om en förflyttning till RM verkar absolut inte falla i god jord. En anonym arrangör var också orolig om planen ligger fast.
– I en förlängning kan och gud förbjude, startfälten i SM minska med kanske uppemot 25-30 procent. Jag kollade med ”Silverratten” där ”Standard” lockade 31 bilar medan RM hade noll. Utan SM hade kanske hälften av klassen stannat hemma vilket skulle inneburit ett ekonomiskt bortfall för klubben på över 100 000 kronor!
Från min plats på läktaren vore det klokaste nog att skjuta SM-beslutet åtminstone ett år framåt.
*
Ett tag sedan Södra BF hade ”Licenskurs RallyC&Kartläsare” men i augusti är det dags igen. Kursen är uppdelad i två tillfällen där det torsdagen den 14 augusti 18-21 är teori. Denna del görs hemifrån via ”Teams” medan det lördagen den 16 augusti är den praktiska delen. Platsen för detta är Hässleholm MK:s klubbstuga och tiden är 08.30-17.30.

Kursansvarig är SMK Hörbys rutinerade co-driver Julia Thulin medan Anders Åberg är Hässleholm MK:s bidrag till kursen. Förutom utbildning i regelverk och liknande ingår även ”Första hjälpen utbildning” (L-ABCDE) vilket gör att man efter fullgjord kurs kan kvittera ut sin C-licens alternativt licens som kartläsare. Minst 13 år måste man vara för gå kursen och få kartläsarlicens. Avgiften är 950 kronor och ska vara betald inan kurstarten. Fullständigt information om kursen hittas på Södra BF:s hemsida.
*
Nytt namn för ”Hästkraftshelgen” i Årjäng på fredag är PG Andersson, men där det ännu inte släppts vilken bil han ska köra. Det enda som tävlingsledare Anders Fredriksson avslöjar är att den är svart och från Nyköping. Jag vågar mig på en gissning och den landar på Toyota Yaris GR Rally2…

– Bilarna rullar in på Storgatan från kl 08:00 och första start är 12:30 så kom och se på bilarna prata med chaufförerna våra samarbetspartners och en en trevlig dag, hälsar Fredriksson