Capito gillar inte VW;s WRC-beslut, Johnny J. ska börja träna, SM-möte i Sandviken och HiQ och 1300 Rallycup mot cancer!
I dagens Autosport avslöjar Jost Capito att han inte förstår Volkswagens beslut att dra sig ur WRC. Ett projekt som tyskarna pumpat in åtskilliga miljoner euro i och där man låg allra längst fram i utvecklingen av 2017-års modeller. Han erkände också att VW-förarna inte var förtjusta över hans beslut att sluta utveckla Polo R WRC 2016 och istället lägga alla euron i 2017-års modell.
– Förra året testade vi i sort sett aldrig med gamla bilen, bara den nya, avslöjar nu arbetslöse Capito.
Han menar också att det är därför Ogier och Latvala bitvis visar sitt missnöje med sina bilar, de vet hur bra en 2017 WRC-bil kan vara.
– Det är tufft och extremt frustrerande att ha lagt hela sin skäl i ett projekt och vara i så fin position och sen inte få lov att skörda det man sått!
Andreas Mikkelsen kommenterar sin gamle chefs tankar med.
– Jag fattar vad Jost menar och visst är det synd att drömmen inte blev verklighet…
Det närmaste man nu kommer VW i WRC är när Armin Kremer planerar att köra ADAC Rallye Deutschland med en fjolårs Polo R WRC. Det är med kompisen Raimund Baumschlagers bil som han använder i ”ÖM” (Österrikiska Mästerskapet) som starten blir verklighet.
*
Rally-SM har debatterats flitigt efter South Swedish Rally i olika Facebook-grupper och även direkt i min mejlkorg. Ska jag vara helt ärlig så är jag precis lika vilsen i dag som tidigare då jag absolut inte lyckats hitta någon röd tråd i alla förslag/tankar, istället spretar frågan åt precis alla håll. Om jag skulle koka ner debatten så känns det som att dagens SM-åkare är ganska nöjd med sakernas tillstånd (kanske skulle man ändå vilja ha lite fler startande…), recce är bra, två-dagars tävlingar också och inte heller kostnaderna är något riktigt problem.
Sedan är där den andra gruppen som inte åker Rally-SM utan väljer DM plus någon populär cup och som tycker precis tvärtom. Skippa recce, ha kompakta en-dagars tävlingar och lägre startavgifter, åtgärder som alla är tvärsäkra på skulle lyfta SM.
Den tredje gruppen är kanske den både största/högljudda och som aldrig kört varken SM eller DM men ändå sitter inne med lösningarna…
Nu tänker inte jag lägga mer bränsle på SM-elden (har fått lite mejl där jag fått reda på min totala okunskap i frågan..) utan låter mer kompetenta tyckare ta över. Till min glädje noterar jag att frågan ska debatteras fredagen före Rally Bilmetro och på Rally-SM:s sida skrivs: Vad har du för tankar och idéer kring Rally-SM? Hur bör mästerskapet se ut? Efter fredagens rekognosering i Gävle blir det ett möte på Scandic Väst. Preliminär starttid för mötet är 20.00 (förutsatt att besiktningen är klar då).”.
*
En som saknades i både South Swedish Rally och även i kommande Rally Bilmetro var Mr Rally, Mats Jonsson. Orsaken är att motorn till WRC-Skodan inte var reparerad efter vinterns ras men även det faktum att kartläsare Johnny Johansson inte är riktigt frisk spelar in. Det är hjärtproblem, eller mer korrekt, kranskärlen kring Johnnys hjärta som krånglar berättar Johnny för Annemo Friberg, Rally-SM.
– Man vill ju vara sjuk innan man blir sjuk. Och jag trodde nog att överviktiga var mer i farozonen än jag. Fast jag är förstås gammal rökare, men har hållit upp i 17 år, suckar Johnny.
Problemet uppdagades i samband med Rally Sweden Historic och efteråt röntgades Johnny vilket visade på en infarkt. Något som läkarna först tänkte spränga bort.
– Men det var för mycket, så det gick inte. Istället skulle det blir en bypass-operation, fortsätter Johnny.
Att han dessutom är reumatiker spökade och nu är operationen framflyttad till den 4 juli sedan väntar en månads vila och ytterligare en månad senare ska Johnny börja träna. Något han är lite skeptisk mot.
– De vill att jag ska cykla, åka skidor och hålla på. Tydligen ska jag kunna sådant jag inte gjort förut…
Motorbloggen önskar Johnny snabbt tillfrisknande och att han plus Mats Skoda blir friska ungefär samtidigt, då det är fullständigt klart att trion har mycket kvar att ge i rallyskogen.
*
Kommande helg är det dags för ERC och SEAJETS Acropolis Rally och för dom grekiska arrangörerna måste antalet anmälda i SSR vara snudd på en våt dröm. Grekerna kan bara släppa iväg ett knappt hälften så stort startfält, bara 29 bilar. Bland dom som saknas är så klart ERC-tvåan Alexey Lukyanuk som skadades svårt i testolyckan för någon vecka sedan. Nu blir det istället ledaren Bruno Magelhaes och regerande mästaren ”Kajto” Kajetanowicz som får göra upp om nya friska EM-poäng.
Fast det går nog inte att räkna bort Qataren Nasser Al-Attiyah som gör ett inhopp i serien med en R5-Fiesta. från Autotek Motorsport med franske co-drivern Matthieu Baumel.
*
Mer R5 och det är väl ingen som säger emot om jag påstår att varken Citroën eller Peugeots R5-bidrag kommer att gå till historien som några riktiga vinstmaskiner. Nu jobbar Citroën åtminstone på en ny version Citroën C3 R5 och om allt går enligt plan blir det debut i Rally Monte Carlo till nästa år.
Idag finns runt 60 R5-Cittror plus något färre från Peugeot och enligt uppgift lär inte ägarna vara överförtjusta i sitt val. Massor av tekniska problem har drabbat bilarna och speciellt motorn har varit känslig. Med detta i vetskap är det inte konstigt Citroën vill förbättra sitt rykte och bossen Yves Matton förklarar i Autosport att han är säker på att nya bilen kommer att leverera på ett helt annat sätt än den gamla. Förstår jag engelskan rätt så ska där inte finnas många skruvar gemensamt hos gamla R5:an och nya, inte ens ingenjörer och konstruktörer är samma.
Kan man hoppas på att belgiska J-Sport köper in en ny Cittra till Emil Bergkvist och Jocke Sjöberg, det vore dom värda…
*
Har fått lite inside info från min finske ”kunskapare” att där är mycket aktivitet hos Toyota Gazoo Racing. Bland annat misstänker han (det är en kille, så mycket kan jag säga) att det blir Toyota som förbilar i Neste Rally Finland. Bland annat har han lagt märke till vita Neste-strajpade CH-R modeller som då skulle kunna vara åt rallyt.
Dessutom ryktas det att Marcus Grönholm ska lägga R5-testandet (kör Skoda Fabia så det ryker) och istället köra Yaris WRC i Rally Finland. Dock inte i tävlingen utan i någon form av jippo.
*
I onsdag avled en av Norges bästa kartläsare Trond Askheimstuen Svendsen som bland annat åkt med Anders Gröndal och blev med honom Norsk Mästare 2013 i en Subaru. 35-årige Trond drabbades av cancer för fem år sedan och den 31 maj förlorades kampen. Han sörjes närmast av fru Merethe, sin familj förutom alla rallyfans. Fuck cancer!
*
Känns nästan som en tanke när 1300 Rallycup i samarbete med HiQ berättar att man samlar in pengar till Barncancerfonden i samband med helgens deltävling ”Gästabudstrofén”. Ola berättar.
”Nu ska vi fokusera på vår tävlingssponsor HiQ och Lars Stugemo. Han är själv framgångsrik förare i SM men gillar även vårt koncept för billigt tävlande. Dessutom engagerar han sig mycket hårt i kampen mot cancer. Därför har han som motprestation önskat att vi samlar in så mycket pengar vi bara kan till Barncancerfonden. Normalt brukar våra tävlingssponsorer ha sin logga på våra vindrutor. Men även det avstår HiQ och önskar att även den tryckkostnadspengen går till fonden.
Så nu är det upp till varje cupdeltagare att samla ihop så mycket pengar istället för poäng som möjligt. Men visst kommer det gasas ändå!
Sammanhållningen i rallySverige är stort, så även andra rallyåkare (Rally against cancer) bidrar till insamlingen genom att sätta in en extrapeng när de betalar sina startavgifter.
Vi uppmanar och påminner härmed alla som har möjlighet och känner för det att lämna sitt bidrag via vår 30-års jubilerande cup. Gå in på vår hemsida www.1300rallycup.se och klicka på Barncancerfondens logga så ser ni hur lätt det är. Där hittar ni även mer info om vår cup, resultattabeller och teaminfon.
Själva kommer föreningen att sätta in en rejäl slant för varje startande sukkaekipage i helgen. Lars Stugemo har låtit trycka upp T-shirts som han säljer till förmån för BCF.
Kolla efter ”Sunnyside Experience” på Facebook.”.