Camilli kör Polo R5 i premiären, Tidemand har fokus på WRC2-ledning, SM-Sprint vid Malmö Arena, Åhlin utanför Rally Poland och Adielsson blir kartläsare!
Spekulerades en hel del om att Pontus Tidemand skulle få äran att bli förste förare att köra nya Volkswagen Polo GTI R5 i skarpt läge, något jag dock betvivlat med tanke på hans och Skodas fokus på nytt WRC2-guld. Det blev istället och inte alls överraskande fransmannen Eric Camilli som får starta i WRC Rally de Espana med nya R5-Polon. Camilli har avverkat cirka 1000 testmil i Polon och borde vara väl skickad för uppgiften. Att det sedan blir debut i just Spanien är inte heller det en tillfällighet då tävlingen är den enda i WRC med mixat underlag, både grus och asfalt. Därmed får man bra återkoppling på Polons uppförande på de olika underlagen den ska köras på framöver.
När Camilli gått i mål börjar leveranserna av de15 första kundbilarna till åtta olika team där då Petter Solberg förväntas vara en. Inte nog med det, utan det snackas också en hel del om att han kan bli förare i Polo ”2” i Spanien. När han ställs mot väggen varken förnekar eller bekräftar Petter. Han nöjer sig lite svepande med att konstatera ungefär, ” det snackas alltid mycket”…
*
Innan Spanien är det Rally Turkey nu till helgen och där det förväntas en jättefajt mellan de två topparna i WRC2, Skoda-åkarna Jan Kopecky och Pontus Tidemand. För svenskens del är målet klart, att ta tillbaka ledningen genom en 31:a pallplats i sitt 44:e VM-rally.
SKODA Motorsport och EVEN Management-föraren har genom tre segrar och en andraplats gett andra platsen, endast sju poäng från Kopecký i täten. Nu har inte Pontus laddat upp hängmattan utah haft fullt upp hela sommaren.
– Det har varit full fart med viktigt jobb bakom kulisserna, berättar Pontus.
– Så gott som varje vecka har jag varit iväg på test i Europas alla hörn och verkligen fått köra mycket bil på varierande underlag. Även om det inte har varit i tävlingssammanhang är det extremt värdefulla mil.
Precis som för alla andra blir Turkiet och sträckorna kring Marmaris en ny upplevelse för Pontus och co-driver Jonas Andersson.
– Det ligger förstås en svårighet i att man inte vet vad som väntar, men jag gillar den här typen av utmaningar där tävlingen blir helt öppen och rättvis eftersom alla sitter i samma sits och kommer dit med ett blankt papper.
Det som kommer att bjudas är en svår mix av jämna och snabba vägar uppblandat med tuffare partier i bergen. Rallyt ersätter nu Rally Poland i WRC-kalendern som är degraderat till ERC och bjuder på ett kompakt program där specialsträckorna ligger nära varandra.
– Ingen hemlighet att vi har sikte på att försvara mästartiteln och målet för helgen är absolut att ta tillbaka ledningen från vår störste konkurrent Kopecky, menar Tidemand.
*
Igår berättade jag om den förväntade svenskuppgörelsen i J-WRC mellan Emil Bergkvist och Dennis Rådström och där segraren får chansen att köra full WRC2-säsong 2019. Detta i en M-Sport R5-Fiesta som finns på plats i Turkiet vilket Adam Magnusson noterade och var hygglig att skicka bild på första priset. Onekligen en morot som heter duga…
*
Har känts lite oklart om hur SM i Sprint ”Sommar” 2019 skulle bli men nu verkar det som att ovissheten är över. En väl insatt källa avslöjar att det blir Arlövs MC som blir arrangör för ”SM Sprinten” och även att det blir en ren grustävling. Sträckan som ska köras kommer att ligga ute vid Svågertorp i Malmö. Alltså intill samma område där shoppingcentret Emporia och sport/konsertmetropolen Malmö Arena huserar. Dit är det också mycket enkelt att ta sig med både bil och kollektivtrafik vilket måste gillas av de få kvarvarande MP-fansen…
För andra året i rad blir det alltså till Skåne som rallyåkarna får ställa kosan men 2019 kommer SM-veckan att arrangeras sista veckan i juni istället för som tidigare, första veckan i juli. Därmed torde man krocka med World RX i Höljes som brukar köras denna vecka. Likaså med Midnattssolsrallyt som också använder veckan efter midsommar men om det blir så även 2019 är skrivet i stjärnorna. Som det ser ut nu, utan någon ort klar för att ta hand om MSR de närmaste tre åren, undrar jag om det kanske rent av istället blir ”time out”? En redan klar konsekvens blir åtminstone att Rally-SM flyttar deltävling tre i Nyköping två veckor bak till mitten av juni.
Med ny grussprint är det nog bara för mig och andra som hoppades på en återgång till asfalt som underlag, att kapitulera och erkänna oss besegrade. Min förhoppning är då att det skrivs in i regelboken att det är grus (möjligtvis med lite asfaltinslag) som gäller, så att deltagare vet vad man har att vänta sig år efter år om man gillar sprintupplägget.
*
I dag presenterades WRC2-vinnaren i Rally Sweden Takamoto Katsuta som den förare som Toyota Gazoo Racing ämnar satsa på framöver. Precis som i år kommer Katsuta att köra R5-Fiesta i först och främst WRC2 men skriver TGR, ” även andra möjligheter kan läggas till programmet”. Mellan raderna läser jag även att Katsuta lär få köra några tävlingar även med en WRC-Yaris. Nog ingen större överraskning om Rally Japan skulle bli en chans för honom i WRC-klassen.
Just nu ligger Katsuta elva i WRC2-tabellen och har faktiskt bara plockat poäng i en enda tävling, förutom full pott i Värmland. På Korsika slutade han åtta annars är det mest ”nollor” för japanen som gör nästa WRC2-start i Rally de Espana.
*
I kommande ERC Rally Poland 21-23 september saknas Fredrik Åhlin och Joakim Sjöbergs namn i anmälningslistan. Ett beslut som tagits av de båda gemensamt och anledningen berättar Fredrik är enkel.
-Joakim och hans fru väntar tillökning i familjen och vi hade nog båda hoppats på att den lilla krabaten skulle ha bråttom att komma ut!
– Nu är det inte så och då är beslutet enkelt eftersom jag absolut vill att Joakim sitter i högerstolen!
Med detta kommer ERC-satsningen av sig där man för tillfället håller fjärde platsen i Junior U.28-klassen.
– Nu siktar vi mot nya rallyn och personligen kommer jag att vara på plats på Mantorp för att heja på min syster Mikaela i finalen för STCC när ERC i Polen körs, säger Fredrik.
*
En som utmanade Åhlin i Rally-SM var Mattias Adielsson vilket slutade med ett brons i Trimmat 4WD. Nu ligger inte Mattias och petar navelludd utan är i full färd med nästa projekt, Balkan Classic Rally. Ett fem dagar och 190 mil långt äventyr väntar göteborgaren i Bulgarien. Dock inte som förare utan kartläsare i Geoff Bells Datsun 260Z.
– Man lever bara en gång och äventyren fortsätter, skall bli grymt häftigt, konstaterar Mattias belåtet.
*
I morgon strax före midnatt stänger SSRC:s sista deltävling, Rally Blekinges anmälan och så här långt är man strax över hundra anmälda. Bara fyra i 4WD-klassen så här långt, men förmodligen kommer snart TV-Svängs-vinnaren Stoffe Nilssons anmälan. Har svårt att se att han hoppar över rallyt med Sveriges roligaste och bästa rallyvägar (obs min personliga åsikt).