Buss i Rally Sweden, Oliver S. om Skoda-debuten, Mäkinen fortfarande snabb, Skilling 500 i SM-kostym och RS-serier klara!

Fortsatt så dj-las vädret med Rally Sweden även om minusgraderna dominerar fram till lördag eftermiddag. Då tar plusgraderna över kring Torsby plus regn under de två avslutande körningarna på söndagen uppe i Likenäs. Detta enligt yr.no men än lever hoppet att det kan ändras till det bättre, alltså mer kyla än plus. Med bara fyra sträckor att välja på under fredag och lördag kan det bli hårt tryck på dessa. En som garanterat får mycket publik är Torsby Sprinten som avslutar bägge dagarna med första start klockan 15.00. Även i normala fall är det krångligt att komma ut från sträckan  till väg E45 och i är kunde det blivit ännu värre. Men arrangören har nu sett till att det blir trafikljus i  korsningen till sträckan/serviceplatsen vilket lär underlätta. Man kommer även att fixa bussar till nya sträckan ”Nyckelvattnet” från parkeringen i byn Rännberg till åskådarplatserna till publikområdet Lill-Rännberg.

De sträckor vi kör har inte kapaciteten egentligen för den lördagsvolym vi har, så vi kommer att förstärka upp och hjälpa publiken”, berättade Glenn Olsson för SVT.

*

Foto: Tommy Svensson

Tror att många delar min uppfattning att Oliver Solbergs första start strax utanför sin egen husknut är något av Rally Swedens hetaste ämne. Med enbart två starter i WRC bakom sig borde 18-årige Oliver egentligen inte ens omnämnas i favoritsnacket men nu är ju inte heller ”Petters gutt” vem som helst. Därför känns det inte alls konstigt att nämna honom som tänkbar segrare i WRC3 i sin Skoda-debut. Ända sedan han lärde sig att prata har Oliver haft ett enda mål i sikte, att följa pappa Petters och mamma Pernillas fotspår i rallyvärlden och allra helst som pappa, att en dag bli världsmästare. Med Skoda Motorsport i ryggen kan man nog säga att andra steget mot detta mål är taget.

Det är en stor ära att få köra en fabriksstöttad Skoda för första gången i tävling och ännu mer speciellt är att få göra det hemma i Sverige, konstaterar Oliver.

Skoda har varit en del av rally-VM så länge jag kan komma ihåg och det är även teamet som Colin McRae körde för. Skoda har också fantastiska resultat att visa upp från tidigare år med samma bil!

Foto: privat

Den kortade banan gör att Oliver med irländske kartläsaren Aaron Johnston kör nästan på sin egen bakgård kring Torsby.

Jag bor i området och har förstått att det inte kommer att bli lätt, brist på kyla och snö ställer till det. Tycker främst synd om arrangören, alla klubbarna och frivilliga som lägger ner så mycket arbete så att vi i teamen och publik ska kunna få de bästa möjliga upplevelsen. 

Oliver konstaterar också att vädret är där inte mycket att göra något åt men detta låter han inte sätta ner humöret.

– Jag kommer jag att leva ut min dröm med Skoda och ett fantastiskt team. Mildvädret ska inte få förstöra det för mig.

*

Foto: Tommy Svensson.

Inte bara i rallyskogen som det går undan för Toyota Gazoo Racing, även chefen själv Tommi Mäkinen kan gasa på. Detta uppmärksammade den finska polisen i slutet av november när man under två kilometer mätte hastigheten på Mäkinen som stannade på149km/t. Med 100 km som maxhastighet på vägen var det inget snack, lagbrottet var solklart. Mäkinen medgav att detta var ett dumt misstag och anledningen var att han ville köra om ett par lastbilar innan vägen blev smalare.  Sedan spetsades saken till när det skulle bestämmas hur mycket böter som skulle utdelas. Första budet från myndigheterna var strax över 37 000 euro, alltså nästan en halv miljon kronor och detta baserades på Toyota-basens inkomster. Då protesterade han och fick även summan sänkt till mer beskedligare 3000 euro, allt enligt finsk media.

*

Trots att mycket handlar om Rally Sweden dom här dagarna finns det även ett rallyliv efter den värmländska folkfesten. Till exempel är det knappt ett halv år kvar till att Skillingaryds MK kan sälla sig till de klubbar som kan kalla sig SM-arrangörer. Helgen efter midsommar är det dags för klassikern Skilling 500 för att för första gången dra på sig SM-kostym. I dagarna presenterade även tävlingsledare Mats Bergman anrika familjeföretaget Göhlins i Gnosjö som huvudsponsor.

  Vi är superglada över att ha Göhlins med i den här satsningen, en viktig och framgångsrik aktör i vårt område. 

Mats påpekar att man även får gott stöd från kommunerna Vaggeryd och Gnosjö.

En väldigt skön signal till alla våra medlemmar att de timmar de lägger ner ses som något positivt och engagerande för bygden. 

SM-tävling nummer tre 2020 markerar även Skillingaryds MK:s 50:e verksamhetsår då klubben startades 1970. Minns inte helt klart men jag tror att jag var åskådare på den allra första upplagan av Skilling 500, kan det ha varit 1972-73? Minns i alla fall att klubbens då mest internationellt meriterade förare, Rolf Krahner körde förbil med en blå Renault Alpine. Ett klart minne då jag även  hade träffat Rolf vid mitt allra första rally utanför Sverige, ”Rallye Baltic Deutschlandrally” 1969. Märkligt nog hade detta tyska rally start i Köpenhamn och där var då smålänningen med SMK Hörby-kartläsaren Lars Stjernberg en av de svenska deltagarna. Med en nästan helt ny röd Grupp2-Saab tog paret sig an de snabba specialsträckorna, alla på asfalt. Bland annat kördes en sträcka på en nybyggd, ännu inte öppnad motorväg söder om ”Kongens by”. Tyvärr fick paret bryta efter ”off road” medan dansken Willy Jensen i en våldsamt skärmbreddad vit/blå BMW 2002 Ti vann. Rolf gick bort så sent som i höstas, 81 år gammal.

*

Tror inte att jag far med osanning om jag påstår, ingen annanstans i landet är asfalt och RS-tävlingar hetare än i Skåne. Årets RS-DM planeras att köras med sju deltävlingar där alla räknas i slutresultatet. Nytt för i år är att även Ungdomsrally får en egen DM-klass medan övriga enligt DM-reglerna är Standard A, Standard B, Trimmat och 4WD. Serien inleds med Bilmånsson Hörby Rallysprint den 19 april och avslutas med AMC Rajset i regi av Arlövs MC den18 oktober. Noterbart är att Eslövs MK i år kör två tävlingar i RS-DM och där nu AM Elteknik Rallysprint den 7 juni byter underlag från grus till asfalt.

Foto: Tommy Svensson

Även RS-serien i Östergötland har gjort klart årets upplaga där VÖMK inleder med Skänningeknixen samma dag som SMK Hörby har RS-premiär i Skåne. Östgötarnas serie körs med sex deltävlingar och efter Skänninge är det SviestadsträffenLMS regi 1 maj. Valdemarsvik och Mini-åttan sista helgen i juni. Efter lite semester är det Åtvidabergs populära Falerumsbacken 15 augusti. Sedan återstår Norrköpings Addinol-Sprinten 3 okt och avslutningsvis blir Längbergssprinten i Linköping sista deltävlingen den 17 okt.

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *