BTCC överger hybrid, ingen publik på sträckan i Nässjö, SM-däcken presenteras, rallybio i Hörby och Lausitz Rallye är igång,

Hur racing/rally-bilar ska drivas i framtiden är en av sportens stora frågor och där det i de övre bestämmande lägren verkar vara el som är dessa menar ska gälla när motorsporten kör in i framtiden. Många (bland annat jag är skeptiska) och ser el-bilar som möjliga aktörer i stora mästerskap, men har svårt att se en hobbyåkare jobba med kablar, motstånd och batteri i sitt hemmagarage. STCC går i spetsen och är vad jag vet enda nationella mästerskap som gått all in med elbilar, medan World RX tvingades backa och nu tillåter även bilar med förbränningsmotorer. I WRC diskuteras att ha med hybrid i reglementet, då miljönyttan är marginell medan de ökade kostnaderna, är allt annat än marginella. Även utanför motorsport går det lite knackigt för elbils-försäljningen och fabriker stängs nästan på löpande band när marknaden säger nej tack. Läste att Ford förlorade hundratusentals kronor på varje tillverkad elbil och läget verkar inte mycket bättre för Volvo och VW.

Oavsett så väljer nu brittiska motsvarigheten till STCC, BTCC att stänga ner sitt projekt med hybridrift efter tre år. Systemet som tillverkas av Cosworth avslutas i och med utgången av säsongen. Effekten i de nya bilarna blir samma, cirka 350 hästkrafter men på plussidan så blir bilarna 55 kilo lättare. Försvinner gör ”boosten” som gav 60 hästkrafter extra under någon sekund, men enligt ingenjörerna ska detta gå att ersätta med hjälp av turbon. BTCC-basen Alan Gow förklarar beslutet att gå från el till hållbart bränsle..

– Introduktionen av 100 % fossilfritt hållbart bränsle för 2025 visar att BTCC fortfarande är engagerat i innovation inom motorsport. Som det högst profilerade mästerskapet i Storbritannien är denna introduktion ett viktigt steg för att upprätthålla konkurrenskraften och spänningen som är synonymt med BTCC men på ett mer hållbart och framåtblickande sätt.

*

”Novemberskölden” på småländska höglandet är känd för två saker, stora startfält och ofta riktigt ruggigt höstväder, till och med snö har förekommit. I dag är vinden besvärande i tävlingsområdet men ska mojna och när första start går klockan 10.15, utlovas lätt bris plus byar med hård vind på uppemot åtta sekundmeter. Detta kompenseras dock av en strålande sol från tidig morgon till att den går ner vid 16-tiden då extraljusen måste tändas. I fjol verkade det som att Nässjö MK hade lite problem med publik (jag har glömt eller förträngt) vilket dock inte Länsstyrelsen gjort. Av den orsaken skriver klubben.

 – Vi har sökt och fått tillstånd från Länstyrelsen att det är förbjudet att gå på vägen under avlysningstiderna för sträckan. Det är förbjudet att vistas på sträckan från det att första föråkare (905) som startar 15 minuter före första startande tills dess att slutbilen kommer efter sista startande.

Länsstyrelsens krav kom efter fjolåret då gående publik på vägen var millimeter från att bli påkörda och nu hoppas klubben verkligen att publiken respekterar kraven. Om inte kan man bli tvungna att stryka sträckor förklarar tävlingsledningen.

Det funkar på EM och VM, så det borde funka i Nässjö också. Måste man förflytta sig så får man för allas säkerhet både tävlande och publik, gå i skogen. 

Klubben uppmanar även att följa samma regler som gäller i alla rallyn, stå inte i ytterkurva, stå upp när du tittar på rally och framförallt, lyssna på funktionärer och annan publik om dessa tycker att man står farligt.

Vi vill ha en tävling utan olyckor i skogen, respektera detta så slipper vi stryka sträckor!

*

Nässjö är inte ensam på den svenska rallyscen på lördag, även SMK Örebro är igång med Glanshammarsprinten”. Start och mål i Glanshammar 15 kilometer öster om Örebro vid Nordkalks gruvområde. Sträckan som ska köras tre gånger mäter ca 2,6 km och består av en hård byväg.

Trots att det är en relativt kort sträcka så tror vi att den kommer att bli utslagsgivande, säger tävlingsledare Mikael Sundqvist som fortsätter 

I samband med tävlingen passar vi på att samla in pengar till ”mustaschkampen” för att stödja forskningen runt prostatacancer, bland annat så skänker vi 100 kr/tävlande ekipage till denna insamling. 

40 bilar hade SMK Örebro som tak och dit nådde man snabbt. I 2WD-klassen är välkände Tomas ”Lången” Persson både först ut och dessutom en given kandidat till seger. Tufft motstånd kommer från Andreas Israelsson och Per Grubb i klassen med 14 startande. 4WD är tunnare, bara tre bilar och där Tony Persson, som ensam A-förare får ta på sig favoritskapet.  Appendix K är större, nio ekipage med Steve Hägglund från Teknis MC som favorit med sin Volvo 244.  Första start klockan 10.00.

*

Igår hade SMK Hörby sin årliga höstträff för klubbens aktiva där förarkontaktman Ola Wingren stod som värd i en snudd på fullsatt klubblokal. Han hade stöd av klubbens co-driver-kändis Julia Thulin när året summerades. Klubbens båda DM-vinnare, Jim Nilsson (Rally) och Joacim Kristiansson (RS) speciellt lyftes fram. 

Foto: Tommy Svensson

Även Karljohan Ingesson med pappa/mentor Lars-Johan medverkade. ”Kalle” berättade om sin upplevelse i ”Rally Vetlanda” där han körde med specialglasögon som med hjälp av sensorer kunde avläsa var på sträckan han fäste blicken. Väldigt intressant även om jag tyckte det gick lite väl fort med ”Standard-BMW:n” för min smak. Som jag förklarade efter inslaget där Kalle hade ett litet ”moment” i runt 180 km/t .

En film som passar bra på halloween, då ska ju allt vara skrämmande och läskigt… 

Även Rally-SM:s Patrik Persson passade på att besöka sin klubb och informerade lite om SM 2025. Än var inte alla pusselbitar på plats så ”PP” var lite återhållsam med nyheter, men berättade mer ingående om ”enhetsdäcken” i SM från Hannkook. Han förklarade stolt att man som första nationella mästerskap lyckats få till ”enhetsdäck” i syfte att sänka kostnaderna för SM-åkarna. 

Hankook genom distributören C&Rkommer att vara på plats under alla Rally-SM-tävlingar och de kommer att erbjuda samtliga team och tävlande möjligheten att hämta upp däck på plats, monterade och klara. De som föredrar att göra jobbet själv kan få däcken lösa och då även igenom den lokala däckhandlaren. Ett speciellt orderformulär finns för detta på SM:s hemsida  och sedan landar däcken dit man önskar.  Däcken kommer i första hand skickas från Tyskland och  då tillkommer en fraktkostnad. 

Tips från oss är att gå ihop med andra team eller intressenter och lägga en gemensam order så blir fraktkostnaden lägre per däck.

På grund av det pressade däckpriset kommer inga rabatter erbjudas plus att fakturan ska vara betald innan däcken skickas. Väljer man att få däcken levererad direkt till tävling, blir det både fri frakt och omläggning på köpet. Även om det just nu handlar mest om vinterdäck går det även bra att redan beställa sommardäck, beställningar görs via orderformuläret.

Vi ser framemot vårt samarbete med Hankook och vi är som sagt intresserade av att det ska fungera både kostnadseffektivt och ge er tävlande en bra service ute och kring tävlingarna, rundar SM-ansvariga av med.

Tilläggas kan att ett vinterdäck 165/650R15 får ett pris av 3 500kr plus moms medan motsvarande grusdäck är runt 1 000 kronor billigare. Samma pris gäller för såväl SM som DM-åkare.

*

Om knappt fyra veckor bjuder Henrik Åkeson in till rallybio på Hörbys klassiska biograf Metropol.

Tid & plats lördagen den 23 november kl. 16:00 på biografen Metropol i Hörby, förklarar Henrik.

Biljetter bokar du på: https://metropol.internetbokningen.com/chap/bookforestall/

Inträde: Vuxna 130 :- / Barn upp till 16 år 70 :-

*

Avslutar med att första sträckan i tyska ”ADMV Lausitz Rallye” och då med dubbelt polskt i topp. Snabbast på första sträckan, 23 kilometer lång var Jakub Matulka Skoda Rally2, 1,6 sekunder före Jaroslaw Koltun, även han med Skoda. Högre rankade tjecken Filip Mares, Toyota är trea, 5,8m efter medan Raul Jeets redan är 9,4 bak toppen.Stig Andervang/Aaron Jungnickel, Hyundai håller en nionde plats men då över minuten efter Matulka. Stark inledning av relativt orutinerade Jens Hvaal/Lars-Håkon Lundgren som var elva på första sträckan. Tre hack ner för danska inslaget Jan Petersen/Mads Dalsager.

Utlandsdebut är det för Älmhults Maja Bengtsson som sitter i Adam Grahns högerstol. Peugeot-duon inledde med en femte tid i klassen för Rally4-bilar. Snabbast var hemmaåkaren Jonas Müller, 18,3 före Marius Hansen Solberg med sin äldre Peugeot R2.  En sträcka till ska köras ikväll och så här långt har enbart unge finländaren Jooa Livari försvunnit. Den 18:e starten för året med Skoda R5 blev kortvarig för 19-åringen. Ännu kortare blev rallyt för svensken Mikael Svensson vars Volvo 242 intel yckades klara besiktningen då teknikerna inte gillade buren…

*

Med detta önskar jag trevlig Allhelgona och lycka till åt alla helgens tävlande. Ingen Motorbloggen på lördag men vi ses på söndag om ingen lyckats skrämma livet ur mig… 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *