Brynildsen stabil ledare i ERC men Reiersen är ätt bakom, många plus för SVT-duo, mina SM-favoriter håller så här långt och World RX-premiär i Lousada.

Foto: Kristian Lindberg

Enkelt att konstatera att väderguden snackar finska och detta bygger jag på att när Roope Korhonen startade på ”SS9 Colins2” var det bara stänk i luften vilket gav en sträckseger. När så Isac Reiersen gav sig iväg var det fullt regn vilket så klart också satte ner tempot. I och med detta kunde den finske Toyota-föraren plocka 3,4 på Isac vilket nu gör att han bara har 1,7 upp till den värmländska Skodan. 

Foto: Kristian Lindberg

Isac håller ändå andra plats och även rallyledaren Eyvind Brynildsen drabbades av väntan uppifrån, tappade sex sekunder till Korhonen men leder fortsatt, 5,1 sekunder  före Isac och 6,8 ner till finnen efter att fredagens avslutats.

Foto: Kristian Lindberg

Vill även lyfta fram Frank Tore Larsen som kämpar på i Polo R5, fyra och faktiskt bara 8,6 upp till ledande landsmannen.

Foto: Kristian Lindberg

På tal om att lyfta fram så bör detta göras med minst palltruck, tänker på Mille Johansson som trots sin mindre erfarenhet av Rally2-tävlande håller sjunde plats i par med Stefan Gustavsson. MS Munaretto-Skodan är 34,2 sekunder  efter Brynildsen men bara 1,8 efter sexan och ERC-ledande Miko Marczyk. Sämre värdemätare kunde 20-åringen från Katrineholm hitta. 

Foto: Kristian Lindberg

Lider med Mads Østberg med nya och vad jag förstår nu permanenta, rösten från högerstolen Lucas Karlsson. Höll andra plats med ett par nysningar bak Brynildsen när det blev punktering höger bak på sträcka åtta. Tappade nästan 40 sekunder och ligger därmed på en för paret, trist åttonde plats med i princip ointagligt gap för att komma på pallen.

Foto: Kristian Lindberg

”ERC BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia”  blev en jobbig historia för SMK Hörbys Victor Hansen/Ditte Kammersgaard när en drivaxel på deras Peugeot Rally4 brast kort efter start på sträcka fyra. Omstart i morgon förväntas.

*

Ett par saker måste jag få kommentera. Det första är hur bra Johan Ejeborg och PG Anderson fungerar i SVT:s studio. Förstår att jag får ha mörka solglasögon och tomtemask  nästa gång jag träffar Jonas Kruse, men värmlänningen fyller väl ut hanns kostym. Gillar att PG ger klara analyser blandat med mänskliga missar/felsägningar och allt levererat med glimt i ögat, en glimt som ofta Ejeborg snappar upp med finess. Sedan blir man trött på att läsa kommentarer på FB om hur dåligt det är att tv inte sänder från SM-delen. Var istället glada för att man täcker ERC och detta med proffsiga sändningar. Nästa, vilket skillnad på förarintervjuerna vid sträckmålen och där man från WRC ofta tror att det är livesändning från Kyrkomötet i Uppsala. Den ena ”musslan” efter den andra avlöser och ofta med samma lite sura uppsyn, över att bli störda inför kommande sträcka (Martins Sesks undantagen). I ERC är det idel glada miner och det bjuds på  ”one liners” på löpande band och där så klart Henning Solberg är stjärnan (bilden)

Foto: Kristian Lindberg

Men även Isac och Mille visar prov på mediamognad, båda skrattar och bjuder på sig själv.

Nästa som förvånar lite är att i Topp 4 finns fyra olika däckmärken och då inom åtta sekunder. Vissa däck som av ”experter” döms ut som långsamma är plötsligt här på pallen, tänker på Hankook och MRF. Visserligen kör Brynildsen Pirelli men ”top of the line” Michelin sitter på Marczyks sjätte placerade Skoda.

Till slut så är det ingen hemlighet att jag avskyr ”fast tages” och efter första genomkörningen av ”Gårdsjö1” konstaterade Mille Johansson att det var helt galet snabbt. Nu kom han ändå bara upp i 122,1 km/t i snittfart medan sträckvinnaren Frank Tore Larsen hade över 124 km/t.

I ämnet fick jag ett mail där avsändaren en gammal rallyåkare inte heller gillade vägvalet i Värmland. Låter honom vara anonym då lagret av tomtemasker annars riskerar ta slut.

Jag kan inte förstå att man gör reklam för hur snabba sträckorna är precis som det skulle vara något att skryta om,  ren idioti enligt mig .

Jag hoppas av hela mitt hjärta att det inte sker någon brutal avåkning samtidigt vill jag ha upp en diskussion om de allt snabbare snitthastigheterna. När man ser hur en vanlig avåkning, touch sten, avslagen styrled och sen ett mindre träd el liknande vad det resulterar i, en djäkla massa jobb och dyrt blir det . Det ska rivas isär och sen iväg till dragriktning och plåtslagare och lackering,  allt sånt som man gjorde med hjälp av bra kompisar förr.  Jag tappar intresset mer och mer, WRC i Portugal då kollade jag på youtube någon gång och lite från sista sträckan, samma djäkla hopp som pratas upp som om de ska hoppa två hundra meter och så blir en tummetott .Lite koll ska jag ha på ERC och det enbart för att Hanna Jakobsson ska köra för att lära.”

*

I skrivande stund har Rally SM bara kört tre sträckor, en igår och två idag och mina förutsägelse stämmer nästan till hundra procent så här långt.

Foto. Pierre Skytt

I ”Internationella 4WD” är det ledning för Toyota-åkande Dennis Rådström/Sunniva Rudi bara sex sekunder efter är Kalle Gustavsson/Tom Törngren med Fiesta.

Foto. Pierre Skytt

För att understryka mitt ”förvägs-kunnande” så är Chribbe Haglund/Martin Holmdahl trea men långt efter, 42 sekunder för Polon. Nästa Polon är fyra med Kim Nydén/Jonas Sandin, dock med futtiga mellanrummet 1,7 sekunder.

Foto. Pierre Skytt

Stenhårt i ”Nationella 4WD” där 1,5 sekunder skiljer mellan ledande Adam Grahn/Morten Erik Abrahamsen, Fiesta och Filip Karlström/Jesper Samuelsson, Mirage R5. Ytterligare en sekund efter ligger så nästa Mirage-duo, Peter Johansson/Christoffer Bäck. I ”2WD” utmanar återigen B-föraren från Gullabo Isac Arvidson/Victor Svensson klassens stora både favorit och stjärna, Patrik Flodin/Göran Bergsten. Nu är den svarta Volvo 940:an 8,5 sekunder före Victors blå och som trea med ”modern” bil, BMW 1M 1,6t Jonas Åkesson/Josefin Ingvarsson har 13,8 upp till Flodin.  Norskt på fjärde plats, Anders Kjaer/Veronica Engan med Toyota Corolla och bara 0,7 bak BMW:n medan fixstjärnan Tim Liljegen/Jörgen Lindahl är styva sekunden efter Kjaer. Mitt utropade varningstecken, värmlänningen André Nygen/Emil Olsson är sexa, sju tiondelar före Älmhultsvinnaren Liam Berg/Theo Bergsten. Bästa Skåne-bil är en blå Volvo 240 innehållande Rickie Borgström/Ola Sandberg, 20.e och 48 sekunder fram till Flodin. Om än med klubbadress i Olofström så är ändå Hans och Isabell Johansson fullblods skåningar, 25:a men är nu runt minuten efter Rickie. Ett ”sidlägg” på SS3 sinkade SMK Hörbys Mikael med dotter Ebba Larsson som tappade över två minuter innan 940:an var på rätt köl igen.”Standard” toppas av Älmhulsvinnande blekingen Moltas Olofsson/Isa Kolmbäck med i sammanhanget rejäla avståndet 7,5 sekunder till Daniel Suvala/Patrik Johnasson. Trea är Robin Liljegren/Nathlie Nilsson med dubbla tidsgapet.

Ingen skånsk helg, Karljohan Ingesson/Tobias Persson kom bara en kort bit in på SS2 innan helt nya grejor i fjädringen på BMW:n sa upp sig. Tappad tid så klart vilket gör att ”Kalle” är nia och halvminuten efter Moltas. Klubbkompisarna i SMK Hörby, Henrik och Ida Levin är ytterligare 15 sekunder efter som 15:e bil. Dock i gott sällskap då värmländska fortåkarna Jan Johansson/Christian Olsson och Anders Banger/Morgan Olsson är jämnsnabba. Rullning med stopp i en bäck blev det för Skillingaryds Johan och Per-Ola Pettersson med sin Golf och då var man inblandad i toppstriden.

Foto: privat

Att köra sträckor med startnummer 204 och med då nästan 200 bilar före på sträckan, är inte det lättaste. Detta fick Kullings Catalina Floberg/Max Johansson erfara då deras Volvo 940 fastnade i de djupa spåren och paret blev passagerare. Bara att invänta bärgning och så omstart imorgon.  Två sträckor årerstår idag och den sista har start klockan 18.16 för SM-fältet.

*    

In i det sista var det oklart om KMS Horse Powertrain med Johan Kristoffersson och Ole Christian Veiby skulle komma till start i World RX-premiären på banan i Lousada. Nu verkar allt ha löst sig och man är beredda att återigen ge bröderna Hansen med Peugeot plus CE Dealer Teams Klara Andersson och Niclas Grönholm med sina kinesiska elbilar en match. Det är också de här tre teamen som kommer att göra upp om VM-titeln och även om där finns fler. så har man inte alls samma muskler som våra svenska team.

I går var det pampig invigning inne stan med tusentals människor som flockades kring Klara för att få autografer eller bara ett ”gott snack” med SMK Hörby-tjejen och hennes kollegor.

I morgon börjar kvalen för ”RX of Portugal” och på söndag är det dags för final och låter KMS-teamet snacka upp premiären.

Äntligen premiär i rallycross-VM! Efter en oviss period är regerande mästarna i Kristoffersson Motorsport klara för start i portugisiska Lousada. 

Foto: Digifi AB

– Varje säsong är målet att vinna det man ställer upp i och jag vet att mitt team alltid ger mig så bra förutsättningar de kan, säger sjufaldige världsmästaren Johan Kristoffersson, på jakt efter sin åttonde VM-titel. Mästarteamet från Arvika rullar ut sina två VW Polo KMS 601 RX med Kristoffersson och Ole Christian Veiby i startuppställningen. Sex tävlingshelger bjuds under årets säsong, där Lousada efter många års uppehåll gör comeback i tävlingskalendern och får äran att stå värd för premiären. Därefter väntar Sverige, Ungern, Finland och Turkiet innan VM-säsongen avslutas i november på en ännu inte bestämd plats.  För Kristoffersson Motorsport har det varit en tuff uppladdning inför årets säsong och ännu är inte allt klart för hela säsongen.

– Det har varit extremt mycket jobb. Vi har inte lyckats få med oss vår huvudsponsor på den nivån och i den utsträckningen vi hade hoppats på, men har ändå landat i att göra ett allvarligt försök, säger KMS-chefen Tommy Kristoffersson. 

För World RX är det lite av en nystart, där FIA självt har tagit över rollen som promotor. Till mångas glädje blir det gratissändningar på Youtube med populäre Andrew Coley tillbaka som kommentator, dock inte förrän till tävlingen i Höljes. Se där ett par steg på vägen för att bygga upp rallycrossporten som har några tuffa år bakom sig. 

– Vi står fortfarande inför stora utmaningar. Det krävs att alla involverade parter bjuder till och gör sitt bästa för att sporten ska överleva, säger Tommy Kristoffersson, entusiastisk förgrundsfigur och eldsjäl inom rallycrossen under många årtionden, som förare och teamchef. 

Startfältet 2025 bjuder på ett par nya namn: finländaren Juha Rytkönen, som vann en av deltävlingarna i Turkiet vid ett tillfälligt inhopp i slutet av förra årets säsong samt irländaren Patrick O’Donovan, regerande europamästare som flyttar upp en klass. 

– Två stenhårda chaufförer som kommer att sätta färg på mästerskapet, tror Johan Kristoffersson. 

Precis som förra året blir det ett “Battle of Technologies, mellan elbilar och förbränningsbilar. Team Hansen och CE Dealer Team kör med eldrift, medan övriga fem förare äntrar banan med förbränningsmotorer. Balansen mellan de båda teknologierna har ändrats sedan förra säsongen. Till exempel har bilarna med förbränningsmotorer fått en ökad vikt med 85 kilo medan elbilarna får 20 kilo mindre, alltså en total skillnad på 105 kilo. 

Mycket nytt är det också på banan. Lousada träder in i mästerskapskalendern för första gången på många år, efter att Montalegre länge stått för Portugals deltävling. Banan öster om Porto har byggts om rejält under de senaste åren. Förra veckans officiella testdagar var därför första bekantskapen med den nya banan för samtliga inblandade. 

– Jag var här och testade 2016 inför Montalegre, men jag kände knappt igen mig när jag kom hit nu igen. Det är mycket som är ombyggt, men de har gjort ett bra jobb. Banan ser intressant ut, säger Johan Kristoffersson. 

Även för teamets andre förare, Ole Christian Veiby blir det en nygammal bekantskap. 

– Jag har kört en rallysträcka på banan, men det är många ändringar sedan dess. Den ser intressant ut, en bra mix. 

Tommy Kristoffersson imponeras av arbetet som arrangörerna har lagt ner och entusiasmen som visas i det tämligen motorsportsgalna Portugal.

– Det är extremt trevligt här. Den här banan ligger ju i princip mitt i stan. Ändå träffar man enbart positiva och entusiastiska människor. Det skulle inte hända hemma i Rackstad, säger Tommy, syftande på hemmaklubben Team Westoms problem med att få utöva sin verksamhet. 

Rejäl sommarhetta väntas i Portugal under helgen.

– Det blir krävande och utmanande, men vi håller huvudet högt och gör vårt bästa, konstaterar Ole Christian Veiby. 

Helgen i Lousada bjuder på en enkeltävling, enligt det gamla formatet. Två kvalheat på lördagen och två på söndagen innan finalpasset tar vid”.

*

Dagen har varit stressande med spring mellan tv:n och datorn samtidigt som det finns en del annat att fixa. Lärdomen av detta är att det i morgon blir paus för Motorbloggen då det även till dagens schema ska läggas till samvaro med sambo/hund för att sedan vara gäst på födelsedagskalas på kvällen.

Men vi ses på söndag.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *