Breens Puma ”race ready” i morse, PG och Anders vill till Rally Sweden, Kristoffersson återigen i Volkswagen för World RX, däckvärmningszon i ERC, Stugemo och Bååth redo för Arctic och Ekström/Bergkvist trea idag!
Efter ett mastodontjobb av M-Sport Ford-meckarna hade man klockan 03.00 imorse återigen en körklar Puma Rally1 att erbjuda Gus Greensmith/Jonas Andersson för dagens test.
Craig Breens krasch väckte många frågor bland annat ville vissa göra gällande att hybridbilarnas vägegenskaper är lömska och gör jämförelser med forna tiders Grupp B-bilar. Kanske att dra alltför lättvindiga slutsatser men att tre så här pass tunga krascher inträffat under test, visar ändå att hybriderna inte är att leka med. Likaså påpekade många på Twitter att det inte gick att se varken röda eller gröna lampor på den taklagda Puman.
Bara att hålla med och anledningen till att man inte ser några lampor har jag ingen aning om. Ändå lite märkligt då det från FIA noga poängterats hur farligt det kan vara för både ersättning och åskådare om bilen blivit strömförande…
*
Inte bara fjolråets WRC2-förare Tom Kristensson och Andreas Johansson som bär på drömmen att kunna köra premiären av Umeås version av Rally Sweden i slutet av februari. Samma dröm finns hos SM-suveränen PG Andersson/Anders Fredriksson berättar support och ekonomiansvarige i teamet Erik Sundell.
– På senare tid fått stora påtryckningar för att få se PG och Anders i Rally Sweden och så klart vore detta en dröm som skulle gå i uppfyllelse även för mig, berättar Sundell.
Ett namn som gärna ser PG i WRC2 i Umeå år skånske entreprenören/rally/rallycross-föraren Stefan Kristensson som genom sitt åkeri är med på resan.
– Stefan Kristensson Åkeri AB tar första steget i ett försök att lösa den miljon vi behöver ha för att klara budgeten, vi behöver dock ytterligare hjälp om detta skall gå i lås, förklarar Sundell som nu vädjar till Rally-Sverige om hjälp.
– Tillsammans med Årjängs Motorklubb har vi ett Swishnummer 1230397174 där valfri summa kan sättas in. Ni som vill bidra med en större summa över 25 000 kronor är välkomna att höra av er direkt till mig för ett specialerbjudande!Foto: Tommy Svensson
Om mitt minne är i ordning så är det i år exakt tio år sedan PG senast körde Rally Sweden. Då 2012 med en Proton i klassen SWRC som han och Emil Axelsson vann med en Proton Satria Neo S2000.
–Nu gör vi ett krafttag tillsammans för att få se Sveriges i särklass bästa PG och Anders mäta sig mot dagens elit på hemmaplan och vi kommer med uppdatering löpande om hur vi ligger till! Stor tack till er som hjälper till och bidrar, hälsar Sundell.
*
I morse kollade jag på TV4 och deras Nyhetsmorgon där Steffo Törnquist förannonserade att man skulle ha med Johan Kristoffersson som gäst och ämnet var elektrisk rallycross. Som vanligt klarade Johan uppdraget galant att förklara för och nackdelar med de nya bilarna. På slutet släppte han också vilken kaross han kommer att ha på sin KMS-bil under 2022, Volkswagen Polo.
En felsägning trodde jag då ännu inget avslöjats vad pappa Tommy tänkte klä sina bilar med, men så var det inte alls. Samtidigt med detta plingade nämligen min mejlkorg och där fanns samma uppgift att Kristoffersson Motorsport kommer att äntra det nya världsmästerskapet under välkända namnet Volkswagen Dealerteam BAUHAUS.
– Det här blir det största projektet i KMS’ historia, med tre nya bilar byggda efter ett nytt koncept. Ett litet familjeföretag som ska utmana om VM-titeln, konstaterar teamchefen Tommy Kristoffersson belåtet.
Han räknar med att ställa tre bilar på startlinjen vid VM-premiären i Höljes första helgen i juli. En av förarna är alltså redan klar och det är förstås inte vem som helst utan VM-historiens mest framgångsrike.
– Senast vi gjorde ett liknande projekt som det här var 2014, då vi också byggde nya bilar utifrån eget huvud. Den stora skillnaden är att jag då var helt oerfaren inom rallycross. Det är förstås ett helt annat läge med fyra VM-guld i bagaget, säger Johan Kristoffersson.
Precis som 2020 kommer guldjakten att ske i egen regi något både Johan och Tommy är ödmjuka inför.
– När man är på den här nivån inser man att ju mer man lär sig, desto mer förstår man hur lite man vet. Men det är ett stort privilegium att få jobba i den omgivning vi nu befinner oss, med oerhört kompetent personal.
Man drar även paralleller till när KMS byggde egna STCC-bilar (en kördes för övrigt av Knislingemålaren Johan Stureson) sedan men nu ska ännu mer jobb göras i Arvika men med stöd av tyska konsulter. Med på guldtåget är som vanligt Bauhaus ett samarbete som chefen där Johan Saxne ser framemot med spänning.
– Vi har ett långt och framgångsrik samarbete med Johan och övergången till elbilar ligger rätt i tiden!
Volkswagen Sveriges chef Sten Forsberg är lika glad.
– Johan Kristoffersson är en av de största motorsportsprofilerna vi har haft i Sverige och önskar honom all lyckanär han tar steget över till att köra eldrivet och tycker att det är extra roligt att det sitter ett Volkswagen-emblem i fronten på hans bil.
*
En ständigt återkommande fråga när det kommer till rally och asfalt är nödvändigheten av att kunna starta specialsträckorna med varma däck. I vissa RS-tävlingar typ varvlopp är detta svårt att åstadkomma då man ofta kör direkt från service till start och där däcken inte ens blir ljumna. Finns då förare som väljer att bryta mot reglerna och lämnar tävlingsområdet för att dra lite värmande repor utom synhåll.
Att detta är ett problem både med regelbrotten och kalla däck är alla överens om, men att lösa det är inte så lätt då däckvärmare som används inom racing inte är tillåtet i rally.
Nu försöker FIA mjuka upp regelverket och rekommendera ”Tyre Warming Zones” i ERC-rallyn. Tanken är att mellan TK-In och starten på sträckan ha så pass långt (minst 500 meter enligt FIA) att förarna kan värma upp däcken. Kraven är att besättningen kör med all utrustning på sig, bälten korrektkopplade och hjälm på huvudet. FIA:s Jerome Russel konstaterar att värma däck på allmän väg är mot trafikregler och säkerhetstänk plus att de ger sporten dåligt anseende.
– Vi har jobbat med detta för nästan ett helt år med olika människor med olika infallsvinklar och kommit fram till detta med 500 med ”TWZ” vilket så klart gör oss nöjda!
*
Däckvärmare hade kanske varit passande i helgens Arctic Lapland Rally men där ändå kylan väntas bli hanterbar med runt fyra minus dagtid under helgen i Rovaniemi. Som vanligt erbjuds riktigt Tomtelandskap de runt 130 startande och att detta med kniv i rallybilarna för att kunna avliva påkörd ren eller annat vilt, är ingen överdrift kan Finska Mästaren Emil Lindholm intyga.
Nu hade Emil och kartläsaren Reeta Hämäläinnen tur under reken och lyckades undvika krock med krossade ren. 80 mil vinterrally med en fjärdedel specialsträcka är vad som väntar efter morgondagens start vid lunchtid och målgång 18.00 på lördag. En lördag som inleds med 45 kilometer långa ”SS6 Ahmavaara”. Även om Jari-Mattia Latvala och Juho Hänninen sitter i en i sammanhanget antik bil, en pippigul Toyota Celica Turbo 4WD ST185 är där ingen som vågar räkna bort den WRC-erfarna TGR-bossen från toppstriden.
Annars bör vinaren återfinnas bland de 20 i Rally2/R5-klassen där då Lindholm går ut först med snabba inhemska utmanare direkt efter som Mikko Heikkilä, Teemu Asunmaa, Juha Salo och Eerik Pietarinen. Det svenska i klassen består av både Boden och Rovaniemi-erfarne Lars Stugemo med Kalle Lexe i Skodans högerstol.
Det andra blågula inslaget i rallyt är smålänningarna Hans Bååth/Andreas Sigfridsson som även de tog BMW. M3:an direkt från Boden över till Finland. En stor utmaning väntar de båda.
– Vi har precis rekognoserat och skrivit noter för de tio sträckorna där den längsta är 4,5 mil lång, berättar Sigfridsson och fortsätter.
–Vi kom hit i måndags kväll och har ägnat tre dagar till att köra igenom sträckorna två gånger vardera. Sträckorna innehåller allt från riktigt krokigt och hoppigt som nedför skidbacken i Rovaniemi till breda och snabba vägar nordöst ut mot ryska gränsen. BMWn kommer få många chanser att sträcka ut…
Bååth är lite förvånad över att vädret mildrat till sig mot Boden och före start trodde han precis tvärtom, men att det ändå blir en utmaning är helt klart.
– Avstånden är långa och sträckorna bland de längsta vi någonsin kört så har vi nu haft nollgradigt ett par dagar och ser ut att få mellan fem och tio minusgrader under tävlingen.
I Boden fick man problem igenisning av rutorna vilket nu kanske kan undvikas.
– Inte ens norrbottningarna sade sig vara vana vid att tävla i så låga temperaturer men ci körde alla sträckorna och tog oss i mål om än med en snöplig vallkänning på fredagen och bitvis obefintlig sikt, så får vi se Boden som Shakedown inför helgen!
*
En snabb genomgång av nästa sista dagen av Dakarrally där Carlos Sainz tog ny sträckseger för Audi drygt tre minuter för Lucioa Alvarez medan Mattias Ekström/Emil Bergkvist gick in som trea.
De tre som har pallen i sikte med ledande Nasser Al-Attiyah, tvåan Sebastien Loeb och trean Yazeed Al Rajhi har redan börjat backa av för att säkra sina positioner inför morgondagens avslutning. Dagens tredje plats för svenskarna innebar även ett hack upp i topp-tio och där nu Audi #224 är nia. I ”Buggyklassen” kör Sebastian Eriksson klokt men ändå förvånansvärt snabbt och slutade i dag tvåa efter amerikanen Seth Quintero vilket ger fortsatt stabil andra plats bak Lopez Contardo. Än har inte alla nått målet på sträckan men det har Annett Fischer/Annie Seel och är preliminärt tolva.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.