Breen utan bil till Mexiko, rykten Skoda till WRC (?), Ola S. först ut i mörkret och skillnad mot tysk rallysport!

BloggBreenInte utan att man blir lite förvånad över hur det tänks hos Citroën Racing när man inte låter bäst placerade ”Vinkel-förare” i Förar-VM, Craig Breen (bilden) åka nästa helgs tävling i Mexiko. Att Kris Meeke trots bara två poäng på de två första tävlingarna ändå är självskriven är föga förvånande. Men att på grus mer oerfarne och bara näst bäst av Citroën-trion med tio VM-poäng så här långt, Stephane Lefevbre få förtroendet tt köra den andra C3 WRC får mig att höja på ögonbrynen. Detta medan Breen fått ihop 20 VM-poäng och håller femte platsen bara fyra poäng efter bästa Hyundai körd av Dani Sordo. Till saken hör då att Breen lyckades ta exakt lika många poäng med 2016-bilen som med den nya, tio i både Monte Carlo och Rally Sweden. Ska kanske även lägga till att försteförare Meeke bara knaprat åt sig två poäng, detta från power stage i Torsby.
Att i detta läge inte ens ge Breen en fjolårsbil ter sig mycket märkligt och för mig vore det självklart att låta irländaren få chansen att klättra i tabellen.
Rally Guanjuato Mexico är inget av WRC-kalenderns hetaste stopp, åtminstone om man ser till antalet anmälda. Totalt 29 bilar finns anmälda och så gnälls det här hemma över det ”tunna startfältet” i Rally Sweden som ändå var 16 bilar större. Lägg så till detta de stora publikfavoriterna i ”Historic” som var 56. Tilläggas kan även, att av de 29 anmälda är en tredjedel för mig helt okända mexikanare…

*
BloggLatvalaEfter succéinledningen på sin comeback till WRC är det så klart klackarna i taket hos Tommi Mäkinen och Toyota Gazoo Racing. Men klackar i taket bygger som bekant inga rallybilar utan detta görs på golvet och med hårt arbete. Därför får inte Esapekka Lappi chansen att göra WRC-debut i en tredje Yaris WRC förrän i maj och Rally Portugal. Till dess får Lappi nöja sig med att köra reccen i Mexiko och Korsika innan han kan ta plats i sin nya bil. För att behålla formen körde han också förbil i förra helgens ”FM-tävling” med en av Mäkinens egna Subaru Impreza.
På tal om Toyota så åkte Jari-Matti Latvala inte bara av under PET inför Mexiko utan det var en riktig rullning, tror det var två varv till och med. Nu hittade Latvala ett extremt mjukt ställe att göra misstag på att skadorna var så små att redan samma dag fortsatte testerna med samma Yaris WRC.

*
Förste piloten i Volkswagens testprogram för Polo R WRC 2017, Marcus Grönholm har nu setts hos Skoda Motorsport när Pontus Tidemand testade i Portugal inför Mexiko. Med den bakgrunden har nu ryktena börjat surra att Skoda ska ”göra en Toyota” alltså comeback i WRC. En serie som man lämnade 2005 efter sex år och som man inte ens med tjeckiska ögon kan påstå blev framgångsrik.
Officiellt är Marcus på plats för att utveckla R5-Fabian men envisa rykten gör ändå gällande att tjeckerna förbereder att ”step up” till WRC. Ett spår skulle då vara att med relativt enkla och i sammanhanget billiga medel förvandla Polo R WRC till en Skoda Fabia WRC. Därmed skulle Volkswagen komma runt sitt WRC-stopp samtidigt som alla redan spenderade euro inte skulle vara helt bortkastade för Volkswagen-koncernen.
Grönholm dementerar dock i finsk media och säger att han är i Portugal enbart för att ge feed back till Skoda-teamet. Ett annat spår är att Grönholm blir ansvarig för utvecklingen av VW:s planerade R5-Polo för privat-team och nu skaffar lite R5-erfarenhet med hjälp av tjeckerna.

*
Från WRC är det ett jättelångt steg till cupen med mottot ”Mycket rally för pengarna” alltså ”Sukka-cupen” eller mer korrekt 1300 Rallycup. På lördag lite i skuggan av Östersund Winter Rally bjuder Järbo MK på något så ovanligt som en ren mörkertävling med ”Gestrikekannan”. Först klockan 17.00 sker första start och först ut är de 16 anmälda Suzuki-förarna. Måste bli imponerad över Järbos ambitiösa upplägg med knappt åtta mil special och för att få ihop detta kör man endast fyra mil transport. Det normala tillståndet är annars det motsatta, att transportsträckorna i längd vida överstiger antalet SS-mil.
Cupledaren Ola Strömberg har jäktat hem från sitt Spanienboende där mesta tiden verkar ha gått åt till att rodda ihop insamlingen för ”Silver-Kadetten” åt övertecknad. Kan för övrigt också meddela att hans ”tok-projekt” är i hamn, nu återstår enbart praktiska detaljer innan klenoden får nytt hem i Hörby. Tack alla som bidragit är rörd ända in i hjärterötterna över ert engagemang. Som lite kuriosa kan jag berätta att jag i går var på ett fotojobb hos en hembygdsförening i Östra Göinge-kommun. Här satt ett gäng 75-plus gubbar och snackade när jag kom in för att ta mina bilder. Efter artighetsfraserna så öppnade en av de äldsta i församlingen munnen.
Har du fått hem den där rallybilen jag läste om i Kristianstadsbladet?
Jag blev minst sagt förvånad över frågan i det här sällskapet som annars mest sysslar med helt andra saker än rally. Förklarade att bilen inte var hämtad men att saken var som stockholmarna sa förr, ”biff”.
Sådan hade jag fast jag tror det var en 68:a och ingen rally utan en vanlig coupé. Minns att den gick som f-n så den får du problem att tygla, menade då mannen med ett skratt.
I det sista han sa har han förmodligen hundra procent rätt…
Åter till Gestrikekannan och Ola som nu åter har Brittmarie Ålund i kartläsarposition. Äkta paret går ut först efter sina tvåa raka segrar och efter sig har man Marcus Morén/Andreas Peters från Kolsva MS. och hade inte Marcus fastnat i en snövall i senaste tävlingen Bergslagsrallyt hade kanske startordningen varit den motsatta. En som inte riktigt hade flytet i förra deltävlingen är Mattias Lagström/ Rickard Forsell, nu är avsikten att ändra på detta och utmana Ola och Marcus.
Låter otroligt men det ryktas att Robert Andersson gett upp Opel och istället köpt ”Fräsens” Suzuki och nu efteranmält sig till helgens drabbning. Men hallå Robert, byta från Opel till Suzuki, hur tänkte du nu?
Vädret för Järbotrakten ser behagligt ut på lördag, en minusgrad utlovas. Vägarna är redan i ”racemode” med både snö och is.

*
BloggBakkerudSamtidgt med Rally-SM i Östersund Winter Rally kör norrmännen sin mästerskapstävling Numedalsrally och där gör World RX-trean Andreas Bakkerud sitt livs andra rallystart. Precis som vid premiären Sigdalsrally är det Miriam Walfridsson som sköter noterna i R2-Fiestan. Premiären fick paret bryta men nu ska man bara runt och om det krävs kanske de femtio tillresta ”#BakkerudBLUE” fansen bär bilen i mål?
Det var ett elfel i en av bensinpumparna som gjorde att vi fick bryta senast, berättar Andreas.
Jag gillar inte att avsluta saker som jag påbörjat och det kändes faktiskt som vi kom väldigt bra igång med ”rallykjøringen”…

*
I förra veckan träffade jag ägaren till Audex Motorsport Guido Deppe i samband med kontraktskrivning och billeverans till SMK Hörbys Tom Kristensson. Efter ett tag gled vi in på skillnaderna mellan tysk och svensk rallysport. För så är det, skillnaderna är mycket större än likheterna som nästan upphör när vi passerat bil och specialsträckor.

Tom Kristensson, SMK Hörby skriver nytt kontrakt AUDEX-basen Guideti Deppe för ADAC Opel Rallye Cup 2017.
När Tom guidade runt sin ”arbetsgivare” i ADAC Opel Rallye Cup genom Hörby med omnejd var det en minst sagt förvånad tysk som tog del av informationen.
För mig var det helt naturligt att peka ut garage där det stod en rallybil, företag där jag berättade att där fanns killar/tjejer som körde rally eller hus där det bodde rallyfolk, berättar Tom.
Audex-basen satt förvånad under rundturen berättar han och konstaterade att i hela hans område Lippe, söder om Hannover fanns en enda kille som körde rally. Varpå Tom som jämförelse inflikade.
Bara i min egen klubb SMK Hörby är vi runt femtio aktiva rallyåkare!
Detta säger lite om skillnaderna och är också en förklaring till att allt tyskarna företar sig verkar så mycket proffsigare än här hemma. Medan vi har lite ”korp och sosse-tänk” med att alla ska kunna vara med och märk väl, i detta fallet ser jag inget fel med den här sortens tänk. I Tyskland är det mycket mer spetsat och proffsigt även långt ner i i rallyleden vilket Audex är ett bra exempel på. Med två bilar i ”Opel Adam-cup” och två R2-Adam är man en mindre aktör i Tyskland men med svenska mått snudd på fabriksteam.
Allt vi gör är noga genomtänkt och vi måste leverera för att sponsorer och andra ska bli nöjda, det duger inte att bara tävla för att det är roligt, menar Deppe.
Då är det inte heller så konstigt att en tävling i tyska mästerskapet får en helt annan uppmärksamhet än en deltävling i Rally-SM. Ofta stängs stora delar av centrum i städerna av för rallystart och det är massiv mediatäckning som gäller. Något som också med automatik lockar sponsorer. Tom håller med.
Att köra i Tyskland är på en helt annan nivå än hemma vilket också ställer mycket större krav på alla inklusive oss som tävlar.
Audex kör två R2-bilar i mästerskapet där bara den ena är kontrakterad för hela serien, den andra kommer bara att köras i enstaka tävlingar. Med nära band till Opel Motorsport är det självklart att det är Opel Adam som används och målet är seger i R2-klassen. En klass som faktiskt är ungefär lika stor där som här, runt åtta bilar räknar Deppe med kommer att köra. Startfältet totalt är också ofta jämförbart med Rally-SM, knappt hundra bilar är normalt.

Lille Mats Rallysprint, Rolf Grybb blev bäste hemmaförare i 2WD-klassen med sin åttonde plats.

En sak skiljer dock, medan vi ofta har runt hälften Grupp H-bilar i SM-fältet är motsvarigheten i Tyskland noll.
Icke FIA-klassade bilar är från 2017 totalförbjudna i Tyskland, berättar Deppe.
Anledningen till detta och för svenska Grupp H-åkare tuffa beslutet är enligt honom att ”det fria reglementet” spårade ur.
Till slut blev det helt omöjligt att hålla koll på bilarna och det här beslutet menar jag är rätt.
Att våga ta motsvarande beslut i Sverige vore nog näst intill omöjligt då inte bara Grupp H utan även VOC/Grupp F och Grupp E skulle försvinna. Med dessa breddklasser borta så vore nog rally som vi känner det här hemma, stendött. Nu är det enbart svenskar som tänkt sig att köra nya FIA-serien ”Scandinavian Rally Trophy” en del i den europeiska serie som är uppdelad i flertalet regioner som drabbas. För dom blir det tvärstopp första helgen i maj och ADAC Rallye Sulingen. 
Nu har tyskarna valt den här vägen och förväntas även få fler följare i Europa, snaran dras åt mer och mer kring olika former av ”hemmatrimm i garaget”. Än så länge finns mig veterligen inte några sådana planer i Sverige. Därför är också rally en mycket bredare sport här och som vi också ska se till att det förblir. Trots att jag ofta pläderar för FIA-klasser är jag inte dummare än att jag begriper att om hälften av startfältet försvinner, då blir det inte så mycket kvar…

*

I morgon är det dags för SM-tipset och en Motorbloggen med klar vinkel på Östersund Winter Rally.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *