Breen ersätter Loeb i Rally Finland, Paddon siktar på rally mer hemmavid, Snapphanerally väntar på grönt ljus och ”Svarta Masken” bjuder på intressant och kul underhållning!
Känns nästan lite overkligt att skriva om WRC utan virusinblandning men plötsligt händer det. I dag presenterade nämligen Andrea Adamo och Hyundai på sin egen födelsedag dessutom, teamets line up inför WRC Neste Rally Finland. Uppenbart är att Adamo siktar på omstart den 6-9 augusti och till denna så ersätter Craig Breen/Paul Nagle trefaldiga Finlandsvinnarna Sebastien Loeb/Daniel Elena i i20 WRC #42. Adamo förklarar förarbytet med korta orden.
– Jag litar på Craig!
Ett förtroende som säkert Craig kommer att förvalta väl även om formkurvan i just Finland befinner sig på ett sluttande plan efter WRC-premiären 2016 med Citroën. Då chockade irländaren de flesta genom sin tredje plats ihop med kartläsaren Scott Martin. Efter detta har det dock varit mindre bra med resultatraden 5-8 och så senast 2019 sjua med Hyundai och Nagle. Att utse Hyundai-kollegorna Ott Tänk/Martin Järveoja till lite av favoriter är nog tämligen riskfritt, två raka segrar i de två senaste starterna talar sitt tydliga språk. Betydligt sämre har det gått för utmanaren Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul som har två fjärde platser som bästa placering i ”Tusensjöars land”.
*
Om Breen har Adamos förtroende är det inte riktigt samma sak för den f.d Hyundai-åkaren Hayden Paddon. ”The Kiwi” kördes senaste WRC-tävlingen med Hyundai Shell Mobis WRT i Australien 2018. En lyckad tävling där han och Seb Marshall gick in som tvåa men ändå en tävling som så här långt satt punkt för samarbetet med Adamo. Paddon hamnade långt ner i frysboxen och än så länge känns det som det är långt ifrån att han får tina upp i Alzenau-värmen. I väntan på detta om det nu någonsin kommer, har Paddon berättat att han är sugen på att köra ”RSEA Safety Motorsport Australia Rally Championship”.
Än har inga av de sex planerade deltävlingarna körts och tidigast i slutet av september räknas det med ”återstart” med framflyttade ”Netier Capital Rally”. I Adelaide ska det sedan köras ARC i mitten av oktober vilket följs av rally i Apple Isles innan finalen äger rum i fjorårets svårt brandhärjade New South Wales 28-29 november. Så här långt vågar inte arrangören utlova att tävlingarna blir ”open for public”.
*
Om det var overkligt att få skriva om WRC i annat än ur Corona-vinkel så är känslan ännu större när det i dag dök upp anmälan hos Resultatservice till Hässleholms SM-tävling, EC Snapphanerally. Tanken är att det den 14-15 augusti ska köras andra grustävlingen i Rally-SM 2020 och där då South Swedish Rally står för premiären två veckor tidigare. Men som tävlingsledare CG Wilke konstaterar, så är det mesta ovisst i dag om hur allting ser utom drygt två månader vad gäller restriktioner från FHM.
– Första förutsättningen för att vi ska kunna köra är att FHM ökar 50-gränsen till 500, vilket jag både hoppas och tror man gör nu i sommar.
Att klara av att hantera publik vid HQ på Hässleholmsgården menar Wilke inte blir något problem. Normalt överstiger den inte 500 samtidigt som området är så pass stort att ingen trängsel ska uppstå.
– Sedan ute på sträckorna är det ännu större områden så att det absolut inte kan innebära någon smittorisk.
Tre veckor före SM-deltävlingen ska klubben förhoppningsvis även köra Hässleholms GP och självfallet ligger även denna lite i riskzon för att tvingas ställa in. Här har dock vissa ”förståsigpåare” hävdat att det inte skulle vara några problem och att tävlingen enkelt skulle kunna köras utan publik då det är ”inhägnat”. Men detta dementerar Wilke direkt.
– Garnisonen är inte längre inhägnad utan här gäller Allemansrätt så att köra publikfritt är uteslutet.
Han lägger även till den kloka åsikten.
– Vi tänker inte hitta på ”egna hyss” för att komma runt regelverket och köra våra tävlingar, det är reglerna från FHM och Polisen som helt avgör om det blir tävling eller ej!
I slutet av juni hoppas Wilke kunna lämna besked om HGP:s framtid och några dagar senare är det deadline för EC Snapphanerally.
– Vi måste agera så pass tidigt för att inte dra på oss onödiga kostnader, till exempel är tryckning av tävlingsprogram en stor utgift.
Helt klart ligger HGP i än större riskzon än SM-tävlingen för att inte få grönt ljus enligt Wilke. Men även om det skiljer tre veckor emellan de båda tävlingarna kan det betyda en SM-tävling med inskränkningar.
– Stoppas HGP från Garnisonen så lär det bli samma med fredagsetappen på SM-rallyt vilket finns med i tankarna och att vi kanske tvingas köra enbart under lördagen…
Tog inte lång stund förrän det började fyllas på med namn i anmälningslistan och i eftermiddags var man uppe i sju ekipage. Notabelt är också att Kristianstadsbladet från och med i år är ”Officiell Mediapartner” till EC Snapphanerally.
*
Lika trevlig var det inte att ta del av vad Supercupen i Rallycross informerade om. Ett enhälligt beslut från de olika arrangörerna innebär att årets cup ställs in helt och hållet.
– Osäkerhet med tillstånd, publik, sponsorer och Covid 19 angavs som oklarheter av arrangörerna. Därför är det bättre att komma väl rustade till 2021 och vi kan bara beklaga att vi måste ta detta beslut, hälsar Supercupen.
*
Avslutar med ett riktigt bra lästips för alla som kanske har lite svårt med att knäcka all fritid när Corona bestämmer i stort sett allt. Tänker på Eric ”Svarta Masken” Lindgrens bok ”Det blev nog inte som tänkt” som även ni som inte är frekventa bokläsare garanteras kul och väldigt spännande läsning om Erics lite bitvis förvirrade och omtumlande liv. Ett liv innehållande allt från krogkung, innehavare av modeaffär, lansering av engångs-grillen, chef för ett holländskt företag i stearinljustillverkning plus många intressanta inblickar under åren som han var verksam i finansbranschen. Eric bjuder även på en svindlande resa med många äventyr genom stora delar av Europa som nästan alltid knyts ihop i eller i närheten av Katrineholm.
Boken är uppdelad i tre olika delar, först är det uppväxten i ett Danderyd där Eric riktigt aldrig kände sig hemma. Del två sammanfattar han själv med bland annat ”flickvänner, festandet, familjelivet…”. Avslutningen är sjävklart den delen av hans snart 67-åriga liv som är allra intressantast för oss med ”bensin i blodet”. Här om inte tidigare förstår man hur en riktig entreprenör fungerar i verkligheten, för detta är just vad Eric är. Ska inte förta läsglädjen genom att berätta allt för detaljerat om innehållet, men måste ändå nämna när huvudpersonen startade ett STCC-team ihop med den som omnämns som ”Föraren” i mitten på 00-talet. Mycket intressant att ta del av vad som händer bakom de glittriga fasaderna som visas upp i depån. Att det inte är guld allt som glimmar, vittnar Erics lite skrämmande berättelse om. Men det berättas även om mer lyckade projekt som när OK gick in motorsport och genom Eric sponsrade Porsche-legenden Mats Lindén.
Intressant är också när Eric gjorde debut som kartläsare i brittiska RAC-Rallyt 1979 ihop med Volvo-föraren Krister Sköldin. Något jag själv minns och även att jag aldrig fick ihop anledningen till starten då duon inte verkade ta rallyt på något större allvar. I boken får man reda på varför och att säga att detta är underhållande, är en mild underdrift.
Då jag och Eric är ungefär jämngamla är det mycket i boken som jag ler igenkännande åt. Detta även om jag inte på något vis varit i närheten av samma äventyrslusta eller suget efter nya projekt under mina ungdomsår. Men jag känner igen många i umgänget kring honom och även i min bekantskapskrets fanns kopior av samma typ av människor. Människor som till skillnad mot mig, inte alls hade några problem med att kliva ur sin ”comfort zone”…
Det är först på senare år som jag haft förmånen att träffa ”Svarta Masken” personligen och även om jag hade stora luckor i hans bakgrund förstod jag direkt att han var lite av ”one of a kind”. Men att han hade en så kul och brokig bakgrund förstår jag först nu efter att ha läst ”Det blev nog inte som tänkt”. Kanske tur att det inte blev så för Eric, då hade säkerligen inte boken alls blivit lika kul att läsa. Rekommenderas varmt!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson