BRC tappar ännu en deltävling, Kruse överlåter Polo R5:an till Stugemo/Lexe, Saab Arena blir navet för MSR, Rally Uppland öppnar fredag, dubbla Fiesta-byte, SM-premiär (?) på gång, 111 för Thed Björk och Race4Fun inledde på Ring Knutstorp.
I lördags var det idel tummar upp för Bilsport Rallycup till och med från ”renållarna” Mikael Larsson och Lars Servin när det var premiär i Rally Anderslöv med både lerigt och gediget startfält på runt 120 bilar.
I går kom däremot ett tummen ner när det stod klart att cupen missar ännu en deltävling. För ett par månader sedan förklarade Gullabo RC att man ställde in sin deltävling i oktober (den sjunde av de åtta i cupen) och igår kom samma besked från Södra Sunnerbo. Tävlingen ”Semesterturen” skulle ha körts den 1 juli och då även som deltävling i Smålands DM vilket innebär att Bilsport Rallycup nu är nere på sex deltävlingar. Än värre för DM att missa en tävling, då man från början bara var fem och med Sunnerbos avhopp nu är nere på fyra tävlingar…
*
När SVT:s rallyorakel Jonas Kruse kliver tillbaka från GK Door Team Sweden av medicinska skäl kliver nu Lars ”#FkkCancer” Stugemo in och övertar Kruses Polo R5 i teamet. Kruse väljer att istället ta sig an rollen som Teamchef tills vidare.
–Jag har i samråd med teamet och vår huvudsponsor GK Door bestämt mig för att av medicinska skäl avstå SM-tävlingarna 2023. Tyvärr känner jag fortfarande av samma trötthet som tvingade oss att kasta in handduken vid SM-tävlingen i Lima. Det är otroligt surt och ett jobbigt beslut att ta såklart men hälsan måste gå först, förklarar Kruse.
Istället för Rally-SM hoppas han kunna köra mindre ansträngande deltävlingar i MAS Rallycup och Sprint SM med sikte på full SM-säsong 2024.
–Jag vill poängtera att jag trots allt mår riktigt bra, tröttheten är en bieffekt från cancerbehandlingen. Jag älskar rally och det här är mitt liv, avslutar Kruse.Foto: Tommy Svensson
Lars Stugemo har kört flera rallyn med Polo R5, då oftast med finska Printsport i ryggen och med i GK-Door-bilen finns som vanligt med blekingen Kalle Lexe vid notblocket. En bleking som är taggad berättar Stugemo.
– ”Mighty Lexe is fired up”, men så klart tråkigt för Jonas som jag vet arbetar otroligt hårt för att få ihop teamet 2023, men hälsan går alltid först.Foto: Privat
Inga långa övertalningsförsök behövdes för att Sunnyside Experience skule bli en del av GK Door-teamet.
– Ett besök i teamets verkstad, en date med chefsingenjör Johan Peterson och som vanligt ett bra snack med Chribbe (Haglund), sen var vi i box. Det blir riktigt kul att testa Polon igen och se vad vi och teamet kan göra tillsammans!
I teamet ingår som tidigare Patrik Flodin/Göran Bergsten och Chribbe Haglund och temaägare Micke Jakobsson.
*
Att Midnattssolsrallyt skulle ha Linköping som centralort har varit känt en tid vilket så klart gläder evenemangsansvarig hos Visit Linköping, Anders Thorén som belåtet förklarar.
– Det känns fantastiskt att rallyt är tillbaka i Linköping efter mer än 60 år. Midnattssolsrallyt gjorde uppehåll i Linköping 1961 och 1962 och det känns fantastiskt att rallyt åter hamnar hos oss, menar Thorén.
Saab Arena i Linköping erbjuder både serviceplats och rallyts HQ och har gjort så flera gånger tidigare, men aldrig för klassiska bilar.
– Det är ett mycket spännande evenemang och den här typen av bilar lockar en betydligt bredare publik än vanliga rallyn. Vi laddar upp för en rejäl tillströmning och tittar också på möjligheten att ha en publiksträcka i de centrala delarna av Linköping, förklarar Thorén.
Midnattssolsrallyt startar vid lunchtid torsdagen den 29 juni med flera sträckor. Etapp två körs under fredagen och den tredje och sista etappen under lördagen.
– Ambitionen är ett rally med behagligt genomförandetempo men lika utmanande som tidigare upplagor. Årets tävling blir betydligt mer kompakt då vi lyckats halvera längden på transportsträckorna, berättar arrangören KAK.
– Rallyts totallängd blir i år cirka 45 mil varav 12 mil specialsträckor från Finspång i norr, Kisa i söder och Motala i väster med Linköping som centralort.
Tävlingsinbjudan publiceras den 7 april, samma dag som anmälan öppnar. I samband med detta öppnar även rallyts nya hemsida och fram till dess kommer löpande information att publiceras på Midnattssolsrallyts Facebooksida: https://www.facebook.com/midnightsunrally
*
Ett steg före är nya ”Rally Uppland” som redan i morgon fredag öppnar anmälan till tävlingen den 28-29 juli. Klassikerna och Volvo Euro Cup inleder på fredagen medan Supercupen tillkommer under lördagen. Nästan tio mil SS erbjuder MK Tierp och dessa fördelat med nio ”fina byvägar” och två inne på Tierp Arena. Priset för detta är i sammanhanget överkomliga 6000 kr, Supercupen som bara kör på lördagen slipper undan med hälften. De som vill köpa till Arne ”Coralba” Johanssons noter får punga ut med 600 kr (SC 500 kr). Senast den 16 juli ska anmälan var inne och blir man inte minst 90 deltagare ställs rallyt in.
*
För en tid sedan annonserade Lunds RS-fantaster Håkan och Pamela Oddshammar ut den Ford Fiesta R5 som de tävlat flitigt med i både Sydsverige och Danmark.
– Det har varit fem roliga (och stundtals lite jobbiga) år med cirka 50 tävlingar och varierande resultat, berättar Pamela.
– Resultaten är inte de som varit de viktiga utan de fantastiska stunderna med likasinnade. Snacket om däckval, hala partier, bredställ på fel ställe och nära avåkningar som mirakulöst reddes upp. Alla skratt med och åt varandra!
Med i köpet ingick inte (vad jag vet åtminstone) deras trogna mekaniker Carsten Magnusson och som familjen Oddshammar vill tacka speciellt.
– Vill framför allt säga tack till Carsten som varit med oss i med- och motgång. Kollat och dubbelkollat så att ingenting sitter löst, bytt diverse delar under tidspress och dessutom fixat kaffe, fällt upp och ihop våra motsträviga depåstolar (dem lyckades jag aldrig bli klok på)…
Nu behöver inte BMX691 flytta så långt då det mellan Södra Sandby och nya hemmet i Trelleborg bara skiljer runt 5 mil. Här har Fiestan fått nytt garage hos Magnus Hägg, tidigare känd som fortåkare med Subaru. Fram till 2015 var han och kartläsare Kristian Lindberg tävlingsfltiga som få men därefter tog det mer eller mindre slut. Istället har Magnus de senaste åren lotsat fram sonen Lukas och detta framgångsrikt, vilket ledde till ett SM-brons i fjol med Fiesta Rally4. Nu är det dock tid för comeback för ”Hägg den äldre” förklarar han.
– Rally suget har blivit för stort, återfallet är nu ett faktum!
Målet är Asfalt SM och direkt efter köpet kom anmälan till premiären i Hörby den 16 april. Kartläsare blir samma som läser noterna i Lukas bil, Daniel Borgqvist som alltså kommer att dubbla i år.
*
Mycket Fiesta för tillfället och när Mattias Adielsson numera satsar på 2WD i SM med Toyota Corolla så tas hans Ford Fiesta Rally2 över av en tidigare välkänd ”snabbing” från Västerås, Kent Andersson.
Under några år i mitten på 80-talet tillhörde västmanlänningen SM-toppen i ”lilla gruppA” med Toyota Starlet och då ofta med än mer välkände Janne Sellholm i högerstolen. Inga planer är kända över vad Kent ska köra, men ett litet tips från mig är att han åtminstone väljer SMK Hörbys TV-Svängen den 9 september. Om så blir fallet kan handen fira sin 70-årsdag med fika/grillad korv i vår cafeteria…
*
På söndag stänger SMK Hörby anmälan till SM-premiären ”Bilmånsson Rallysprint och med tanke på att många förare på sociala medier sagt sig satsa på Asfalt-SM är så klart antalet anmälda SM/RM-åkare i underkant. Totalt 28 i de tre klasserna med tre dagar kvar gör tävlingens administrativa chef Bertil Gunnarsson lite irriterad.
– Vi behöver 40 SM-åkare för att tävlingen ska gå runt och med den takt det varit senaste tiden, finns det onekligen anledning till oro om det överhuvdtaget ska bli tävling!
Dagen före den 15 april kommer Hörby centrum att koka av rallyfeber och båda torgen kommer att tas i anspråk för diverse aktiviteter.
– Håller på med det sista men förutom rallybilsutstälning kommer även polis, brandkår och ambulans att visa upp sig och sina bilar. Sjävklart blir där även hoppborg, lådbilsrally, rallysimulator och möjlighet att köpa både korv och hamburgare, berättar eventansvariga Lars Servin och tillägger.
– Vi kommer även att lotta ut platser i förbilarna på söndagen där en av dessa körs av Tom Kristensson något som borde locka folk till torget kan jag tycka!
Trots ovissheten med antalet anmälda fortsätter även förberedelserna inför SM-tävlingen dagen efter, den 16 april. Idag har Industriområdet ”skyltats upp” för att berätta vad som gäller tävlingsdagen. Utan tvekan kunde jag valt en vädermässigt bättre dag för detta än i dag med ösregn på tvären…
*
Ni som följer TCR World Tour kommer att märka att förarna i de blå Lynk & Co Cyan Racing-bilarna har nya nummer. På Thed Björks bil sitter i år 111 medan hans teamkompisar har följande, 112 Santiago Urrutia – 155 Ma Qing Hua – 168 Yann Ehrlacher. Just nu är teamet på test inför premiären i Portugal och Portimao den 29-30 april.
*
I helgen hade Sveriges största långloppsserie i racing, Race4Fun premiär på Ring Knutstorp. Över 70 team och 300 förare deltog i årets första race på barmark och av sex pallplatser i de två tävlande klasserna, gick hälften till danska team. Redan på fredagen startade bilsporthelgen med en trackday, eller testdag, där team från både Race4Fun, andra serier, och även privatbilar, fick testa på sina bilar på banan.
I första deltävlingen i Race4Fun 8H Cup för Klass 2 var det regerande mästarna i klassen, NJ Motorsport från Hovmantorp i sin Mini Cooper, som imponerade och vann tävlingen. De tog hem segern efter hård kamp mot danska teamet NH Motorsport i sin BMW. Trea blev fjolårstreorna i mästerskapet, ST Auto/Veidec Racing från Hörby som med sin gula VW Polo in på mållinjen slogs mot Team BC från Nässjö som slutade fyra.