Bottas i R5-test, Oliver laddar för Ypres, VOC Mekonomen Rally klart för 2021, äntligen premiär för stympad VEC, VÖMK kör störst, bröderna Eriksson på favoritbanan och publikfri kartingfinal!
Vid sidan av jobbet som Formel 1-förare har Valteri Bottas rally som lite av hobby. I helgen är det F1-fritt och då passar VM-tvåan på att testa en av PH Sports C3 R5-bilar. Nu spekuleras det vilt att Bottas kan komma att göra rallyinhopp i både Ypres (också F1-ledigt) och Monza som vore som klippt och skuret för honom men som tyvärr krockar med tävlingen i Bahrain. Valet för Bottas är därför tämligen enkelt, det får bli Bahrain. Istället är det nog så att han kör testerna bara för att det är kul och för att få dagarna att gå…
*
I Belgien testas det förfulat inför Ypres och senast att ansluta sig med en Skoda är Oliver Solberg. Samtidigt ryktas det om ett beslut senare i dag från de belgiska myndigheterna om hur pandemin utvecklar sig och vilka inskränkningar detta kan få på till exempel WRC-tävlingen i mitten av nästa månad.
Optimisterna menar att det borde komma lättnader för ”outdoor sports” som rally medan motsatsen tror mer på en ”lock down” som då troligen innebär rallystopp…
*
VOC Mekonomen Rally ligger långt fram med planeringen inför ett förhoppningsvis lindrigare Corona-läge 2021. Både SverigeSerien och VinterSerien har sina tävlingar klara.
– Vi planerar för att kunna genomföre en ”vanlig säsong” även om vi med all säkerhet måste räkna med publikbegränsningar under en stor del, kanske till och med hela säsongen, menar ansvarige Roger Fransson.
Han är också medveten om att säsongen kan förändras snabbt och att det därför blir extra viktigt att hålla hemsidan uppdaterad och att alla också tar del av senaste information där. Alla eller åtminstone de flesta håller nog med om hur viktig VOC-klassen är för att hålla liv i sporten och även om den nu kommer lite kläm med Rally-SM där enbart GruppF-bilar tillåts, tror Roger stenhårt på framtiden.
Han räknar upp en skara nu etablerade förare med rötter i Volvo-serien som Pontus Tidemand, Tom Kristensson(bilden), Patrik Flodin, Victor Hansen, Joakim Ellner Landberg och Pontus Lönnström.
–Alla dessa otroliga förare och många fler har sina rötter i VOC och hyllar klassen som viktig i deras utveckling, menar Fransson.
I år kommer klassen att som Fransson utrycker det, ”flyttas lite närmare klassens nästan 750 registrerade VOC-rallybilar”. Något som tråkigt nog innebär att det för oss här nere blir tunnare med tävlingstillfällen och som nu inskränker sig en enda tävling, Ljungby den 8 maj. Annars drar man som så ofta förr i gång med Torsby den 30 januari. Efter sju deltävlingar går så SverigeSeren i mål med Rikspokalen i Örebro den 2 oktober.
– Med detta så känner jag att vi fått till en fantastisk serie med rakt igenom fina tävlingar av den kvalitet som man har rätt att förvänta sig i landets utan konkurrens största rallyklass, vår motsvarighet till SM om man så vill, berättar en nöjd Fransson.
Kalender SverigeSerien 2021
Tävling 1 Torsby, 30 januari – Finnskogsvalsen DAG
Tävling 2 Torsby, 30 januari – Finnskogsvalsen KVÄLL
Tävling 3 Sandviken, 20 februari – Sandvikens MK, Vinterpokalen
Tävling 4 Ljungby, 8 maj – Ljungby MK, Rally Midsommardansen
Tävling 5 Edane, 12 juni – MK Team Westom, Rally Edane
Tävling 6 Kil, 14 augusti – Kils MK, Killingen
Tävling 7 Eskilstuna, 11 september – Eskilstuna MK, EMK Kannan
Tävling 8 Örebro, 2 oktober – SMK Örebro, Rikspokalen – FINAL SVERIGESERIEN
Kalender VinterSerien 2021
Tävling 1 Torsby, 30 januari – Finnskogsvalsen DAG
Tävling 2 Torsby, 30 januari – Finnskogsvalsen KVÄLL
Tävling 3 Sandviken, 20 februari – Sandvikens MK, Vinterpokalen
Tävling 4 Falun, 27 februari – Faluns MK, Tractive Winter Rally – FINAL VINTERSERIEN
*
Passar synnerligen bra att göra som Gert Fylking och utbrista, äntligen. Då handlar det om att nu är det nära premiär för Volvo Euro Cup i danska ”DM4/Djurs Rally” på Jylland. En tävling med mestadels asfalt men där det även finns en grussträcka som precis som övriga körs tre gånger.
– Jag har beslutat att vi delar upp både denna tävlingen och den tyska deltävlingen i Rally Sulingen i November i två deltävlingar vardera, berättar initiativtagaren Ted Malm.
-I Danmark räknas de första fyra SS som deltävling 1 och resterande fem SS som deltävling 2 rent poängmässigt i cupen.
Totalt är det 14 VEC-ekipage til Kollind nästa lördag, fördelat på tio i Euro1 (A-B-förare) och fyra i Euro2(C-förare). Med dessa 14 bilar är det för närvarande totalt 70 anmälda till finalen i ”Dansk Super Rally” den 24 oktober.
*
Samma dag är det Falsterbo Rallysprint som fått sitt startantal nästan halverat mot i fjol och just nu 33 förare anmälda. Men detta har en logisk förklaring berättar tävlingsledare Lasse Mattsson hos Trelleborgs MK.
-Normalt sett så brukar Falsterbo vara sista tävlingen här nere och då är det också automatiskt fler som vill köra. Men i år krockar vi både med tävlingen på Jylland plus att det förlagts ett ”träningsläger” för ungdomar i Älmhult så inget konstigt alls med att färre vill köra, menar Mattsson.
Falsterbo Rallysprint har förlängt anmälningstiden till nu på söndag men oavsett vad som händer blir det tävling.
– Absolut, vi kör oavsett hur många som anmäler sig!
*
Motsatta problem kunde det blivit i VÖMK:s ”Elektrikerna Marknadsnatta” i morgon men där gör arrangören exakt som man gör i Falsterbo kör oavsett och alla 200 anmälda får därmed starta. Med detta är det frågan om inte tävligen blir årets största sett till antalet deltagare.
Stenhårt i 4WD-klassen där jag sätter min slant på någon i Skoda-trion Jari Saarinen, Stig Andervang, Mattias Olsson som totalsegrare. I rallyt största klass, A2WD med 34 anmälda är det nästan omöjligt att tippa en vinnare. Opel-hjärtat klappar för Robert Andersson, SMK Hörby-hjärtat för Julia Thulin som sköter noterna hos Daniel Brorsson i BMW M3:an medan hjärnan säger någon av Niklas Hägg, Victor Karlsson, Emil Karlsson eller Christoffer Haglund i den nyinköpta NYBE-Toyotan.
*
I helgen är det tävling på Joel Erikssons favoritbana Red Bull Ring i Österrike och inte svårt att förstå detta, med fem tidigare segrar och ytterligare två pallplatser. Med detta lär helgen ha alla möjligheter att bli årsbästa för Tomelilla-föraren och Schubert Motorsport i ADAC GT Masters.
– Jag älskar att tävla på Red Bull Ring, en av mina absoluta favoritbanor och vi har sett Red Bull Ring som vår bästa chans, åtminstone på pappret, under hela säsongen, menar Joel.
– Det är en bana som historiskt har passat BMW-bilen bra och dä turbomotorn i M6:an gör sig bra på de långa rakorna. Dessutom finns det en hel del snabba kurvor i slutet av varvet, och där har vi också en bra balans.
I samma race kör även brorsan Jimmy som här firar sitt 200:e race och har varit en del av ADAC GT Masters sedan 2018, då han debuterade för Team Rosberg i en Lamborghini Huracán GT3. De senaste två säsongerna har det varit Mercedes-AMG GT3 för anrika Zakspeed som gällt för Jimmy.
– Det är alltid kul att få vara en del av sådana här speciella tillfällen, och ADAC GT Masters har funnits i min närhet egentligen hela min karriär, säger Jimmy.
Säsongen har inte varit på topp och i Österrike ska man försöka vända trenden hoppas han.
– Det är inte lätt och man kan inte förvänta sig några underverk från en helg till en annan – så pass realistiska är vi. Med det sagt hoppas vi ändå att den speciella karaktären på Red Bull Ring kan gynna oss och målet måste vara att slåss åtminstone i topp tio i helgen.
Även den tredje svensken i serien Henric Skoog som kör i samma team som Joel finns på plats.
– Vi har haft ett par positiva helger, och jag hoppas att vi kan utgå från den nivån och känslan vi hade i bilen senast. Jag tänker ösa på från samma utgångspunkt som senast…
*
Tyvärr utan publik, men på Åsum Ring är det säsongsfinal för kartingförarna i helgen med sedvanliga ”Grande Finale” regi av Kristianstad Kartingklubb.
– 250 förare är anmälda varav 36 från vår egen klubb, berättar en nöjd ordförande Magnus Hedman.
*
Trevlig helg!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se