Boden kör två-dagars SM som planerat, Gryazin hetast i Ungern med Østberg tätt efter, Ogier i ”rookie-test”, Monte släpper lite på ursprunglig banan, rykte att Loeb kör sex tävlingar för M-Sport och RX-Klara siktar mot Supercar och World RX!
I går berättade jag efter samtal med SRM:s Patrik Persson att SM-premiären -22 i Boden tråkigt nog fick kortas ner från två tävlingar till bara en. Men från det vi pratade, till bloggen publicerades kom kontrauppgifter.
– Boden kör som planerat med en deltävling fredagen den 7 januari och så en på lördagen den 8, bekräftar idag Patrik.
Att det rått en brist på kommunikation mellan NMS Boden och SRM är uppenbart och Hans Aldenlöv från arrangörsklubben berättar därför om uppläget.
–Vi kommer inte att köra på militära vägar på fredagen medan det på lördagen kommer att köras till 90% på försvarets vägar.
Aldenlöv fortsätter.
– Fredagen kommer att köras med två sträckor på cirka 1,5 mil medan lördagen har sex sträckor totalt elva mil. Detta är dock preliminärt då den slutgiltiga bansträckningen inte är spikad till 100%.
Därmed kan alla lugnas, det blir en planerad SM-premiär i Boden med tvådagarstävling…
*
I kväll drar ERC:s näst sista tävling ”Rally Hungary” igång med SS1 ”SSS Rabócsiring”. Innför detta har Nikolay Gryazin visat bäst ”pace” och var snabbast både på shake down och i kvalet där man avgör startpositionen. Med sin specialdesignade Polo R5 där han låtit avporträttera alla sina hjälpare under året, var han halv sekund värre än Mads Østberg över de 4,3 kilometerna.
En som jag inte alls räknar med, ERC-tvåan från Polen Mikolaj Marczyk gick in som trea med Skodan, bara tiondelar efter Mads. Sjunde plats för ERC-ledare Andreas Mikkelsen, 1,5 sekund efter Gryazin. Tätt i toppen och mellan femte placerade Umberto Scandola, Hyundai och elvan, Erik Cais, Skoda skilde mindre än en halv sekund Nämnas kan att nya Hyundai/MRF-föraren Nil Solans gick in som 14:e man men tre sekunder bak ryssen i topp.
Som bekant är det mycket jag inte förstår och en sak som jag verkligen inte fattar är vad Ola Jr. Nore sysslar med? I Rally Hungary var det tredje ERC-tävlingen i rad till vilken han var anmäld med en Renault Clio Rally4 från Toksport. I första på Azorerna uppgavs nya kartläsaren Lukas Karlsson ha blivit sjuk, i nästa på fastlandet försvann paret bara ur entrylist kort före start. Nu skulle danskan Ditte Kammersgaard tagit över Likas roll, men samma sak, när dagens shake down rullade igång försvann samtidigt Ola och Ditte. Rally Hungary avgörs med sju asfaltsträckor på lördagen och lika många på söndag innan målgång sen eftermiddag.
*
Finns en del som inte är riktigt övertygade om att Sebastien Ogier verkligen tänker avsluta sin WRC-karriär efter ACI Rally Monza om en knapp månad. Idag kom, åtminstone i mina ögon ett nytt tecken på att så verkligen är fallet när Seb presenteras som en av förarna i ”WEC’s Bahrain rookie test” den 7 november. Så klart blir det med en Toyotas Hypercar som Ogier ska visa att han även behärskar enduranceracing och att Le Mans 24h är lite av en dröm har han tidigare avslöjat. Med detta plus att Julien Ingrassia redan aviserat att Monza blir hans sist tävling ihop med Seb så tyder väldigt mycket på att han från 2022 övergår till att bli ”deltidsanställd” hos Jari-Matti Latvala.
*
Upplägget av WRC-premiären Rally Monte Carlo har inte framkallat vågen hos teamen med både fredag och lördag helt utan ”mid day-service”. Ett upplägg som hade varit utmanade även i dag och med de nya hybridbilarna blir det nästa lite rysk roulette. Både Malcolm Wilson (M-Sport Ford) och Andrea Adamo (Hyundai) har ”rasat” men nu väljer M-sports Richard Millener en mer pragmatisk syn på saken än sin chef.
Han medger att upplägget är långt ifrån idealiskt men säger också att han inte vill spilla tid på att fundera över olika problem som kan drabba de nya hybridbilarna. Att arrangören ACM kortat fredagen innebär trots allt en liten förbättring menar Millener.
– Inte så lätt för en arrangör att ändra så radikalt i sitt tänkta upplägg när man väl gjort banan klar, menar teamchef Millener.
Han utvecklar med att detta bara ger utmaningen ytterligare en dimension och som han medger, redan är väldigt stor.
– Nu har man beslutat att försöka att tillåta mer personal vid däckbytena för att kunna hålla koll på bilarnas data förutom att byta däck. En extra resurs som jag ser det…
*
Mer om M-Sport Ford och då om heta potatisen Sebastien Loeb och hans tänkta entré i Cumbria-teamet. Från franska källor hävdas nu bestämt att Loeb kommer att köra minst sex deltävlingar med nya Puma Rally1 och detta med Red Bull i ryggen. Enligt samma källa så blir det även med sin mångårige kompis Daniel Elena i högerstolen. Att Loeb inte gillade att Prodrive sparkade Elena från Dakarsatsningen visade han också ganska ganska tydligt, men Loebs händer var fjättrade. Nu däremot har dom inte med att göra vem som läser noter åt honom i WRC 2022 och då spänner Elenaåter in bältet i Puman. Ryktena surrar om hur M-Sport Ford ska ha sin line up och då kommer även Andreas Mikkelsen in i bilden. Även han har Red Bull som samarbetspartner och senaste surret är att det blir med honom som Loeb ska dela Puma vilket då skulle innebära sju WRC-tävlingar för Mikkelsen till nästa år. Misstänker att målet var full säsong för WRC2-vinnaren men i den sits han befinner sig, så är ändå sju väldigt mycket bättre än noll…
*
SMK Hörbys SM-vinnande rallycrossare Klara Andersson har precis som storasyster Magda siktet ställt mot en internationell karriär. Första steget togs med starten i Belgien då i elbil-klassen RX2e. Vana rallycrossbedömare menade att Klaras körning kvar klart imponerande trots att hon bara hann med en enda dag test före tävlingen och detta i Spanien. När 21-åringen intervjuades på Spa Franchorchamps hymlade hon inte med sin dröm.
– Målet är att köra huvudklassen World RX!
– Detta har alltid varit min dröm och jag slåss fortfarande för den med är är många pusselbitar som måste falla på plats…
Mellan raderna kan man utläsa att det redan finns kontakter tagna med Supercar-team som från nästa år är helt elektrifierade. Premiären utanför Sveriges gränser blev lyckad och Klara var nöjd efteråt även om hon inte nådde pallen.
– Med mer test hade det gått ännu bättre men jag har mycket kvar att lära och med mer erfarenhet är jag säker på att jag blir mycket snabbare!
Mycket nytt i Belgien för Löberödsboende Klara, bland annat delade hon service med alla andra RX2e-förarna.
– Normalt är det bara mitt eget team runt mig men detta fungerade också bra, menade hon
Till sin hjälp hade Klara mekanikern Mikkel, ingenjören Ignacio och sin spotter tillika coach Kevin Eriksson.
– Fungerade perfekt, Kevins kännedom och närvaro gjorde att jag kände mig bekväm i bilen, menar Pia och Håkans duktiga dotter.
På plussidan fanns även att Klara var snabbare i Belgien än sina mer välkända ”tjejkompisar” från Extreme E, Christina GZ och Laia Sainz. Klara slår dock fast att på banan känner hon sig inte som tjej utan jämbördig med övriga motståndare.
– Jag har alltid kört mot killar och för mig är det självklart att vi på banan är jämlika. Med detta sagt tycker jag ändå att det är kul med fler tjejer i rallycross!
Här kan jag bara hålla med Klara, fler tjejer behövs i motorsport!
*
Trevlig helg.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.