Blött i WRC-Argentina, över 100 anmälda till MSR på 24 timmar, WRC-kartis åt Solberg i USA, Hyundai valde syskonen Bäckman, ”Eriksönerna” laddar och F1-världsmästare till Knutstorp!

Efter de tre första sträckorna av Rally Argentina (SS3 ströks) så leder Kris Meeke med sju sekunder före Ott Tänak. Jari-Matti Latvala klättrade från femte till tredje plats och har bara 9,6 sekunder upp till Tänak. Alltså enkelt att konstatera total Toyota-dominas inledningsvis. WRC-ledaren Thierry Neuville började med att tappa mycket tid på grund av det blöta underlaget men tog så segern på sträcka fyra och är nu fyra, 1,3 bak Latvala. Utmanaren om VM-titeln Sebastien Ogier håller femte platsen medan Andreas Mikkelsen åkt hiss ner till plats åtta efter punktering.

Vi skulle kanske kört lite försiktigare, analyserade Andreas som har 19 sekunder upp till Meeke.

I WRC2-gänget är det som väntat Mads Østberg som toppar, 17 sekunder före Gus Greensmith.

Håller fortfarande på att lära mig bilen, berättar Mads vid målet på sträcka fyra.

Men lite bra sträcktider är alltid kul, speciellt  under sådan här förhållanden!

Trea är Takamoto Katsuta men redan rejält avhängd, 48 sekunder bak. Ännu tuffare för ”Kajto” Kajetanowicz som modifierade sin Baumschlager-Polo kraftig på sträcka fyra. Tappade nästa tre minuter och frågan är om serien fixar Polon. Fyra sträckor återstår av dagen.

*

Det rasslade verkligen till när anmälan till Midnattssolsrallyt öppnade i går. På lite mer än 24 timmar är antalet anmälda nu uppe i 107 (klockan 14.36 i dag). Deltagarna i ”fortåkarklasserna” är inte bara snabba på sträckorna utan även med att anmäla sig. Just nu är dom i klar majoritet med ställningen 98-9 mot Regularity-entusiasterna.

Klart hetast av de som anmält sig hitintills är Stig Blomqvist/Robert Jakobsson och den här gången är det med en Porsche 911 som ”Mäster” ska utmana om seger.  I avsaknad av 4WD-bilar blir rallyt otvivelaktigt en öppnare affär men frågan är om Stig hinner med de snabbaste Volvo 240-åkarna? För att det blir en Volvo som vinner är nog tämligen riskfritt att tippa.

Gör tummen upp för ”Mr Rally Sweden” Joakim Roman som inte vill missa chansen att köra när rallyt går på hemmaplan i Örebro. Det tummen gör upptecken för, är valet av bil en Daf 66 Coupé, inget man skojar  bort…

Att intresse är stor bilar KAK:s Philip von Mecklenburg. 

Fantastiskt roligt att intresset bara ökar! 

Än så länge lite tunt med utländska anmälningar, bara att stycken men fler väntar von Mecklenburg ska komma.

-Vi vet att många fler utländska förare kommer att anmäla sig. När det gäller de svenska förarna kan jag med glädje konstatera att det är många förare som inte kört KAK Midnattssolsrallyt på några år, och många som vill köra sitt första Midnattssolsrally. Vi kommer att få en väldigt stor bredd i startfältet. 

*

I kväll drar Rally Gotland i gång med en sträcka medan resterande fyra körs på lördag. Bra startfält med 120 anmälda och där man som vanligt i ”mellansverige” tävlar flitigare med 4WD-bilar än här nere. Totalt 25 ”fyrkrafsare” har tagit färjan över till Visby. Pekar ut tre favoriter till segern, Algot Öberg, Kjell Sandberg och Jari Saarinen (bilden). 

I 2WD-gänget sätter jag en slant på hemmaföraren Johan Holmberg men bakom finns två vassa 940-åkare som gärna tar en hemmaskalp, ”Karlsönerna” Niklas och Emil.

*

Längre västerut körs ”Aleknixen” och även här med 120 anmälda. Dock mindre än hälften 4WD-åkare och där jag ser Jimmy Olsson som klar segeraspirant. Samma sak i 2WD där Kristian Johansson i nya Clion får mitt tips.

*

Inför helgens Olympus Rally i nordöstra hörnet av USA fick Oliver Solberg plötsligt och oväntat problem med att hitta ny kartläsare. Anledningen till detta var att Aaron Johnston fick problem med sitt inresevisum (ESTA). I all hast fick Oliver napp hos extremt rutinerade fransmannen Denis Giraudet med 40 års rutin plus fem WRC-segrar i bagaget. När man kollar hans bakgrund verkar 64-åringen ha läst noter till de allra flesta i rallytoppen. Till exempel har både Daniel Carlsson och Thomas Rådström använt sig av hans tjänster. Fast allra  mest framgång hade Denis när han skötte kontoret hos Didier Auriol i mitten på 90-talet. Efter första testen var Oliver mer än nöjd med hur nya kartisen skötte sin uppgift.  

*

Hyundai Motorsport Customer Racing Junior Driver har  inför första säsongen valt ut syskonen Andreas och Jessica Bäckman.
Med tanke på att vi hittills bara har tävlat en säsong i TCR – och i bilracing överhuvudtaget – känns det väldigt ärofyllt att Hyundai Motorsport vill satsa på oss, säger Andreas Bäckman.
Programmet inkluderar coachning av Hyundais främsta experter, med utvecklande träning och professionell mediahantering.

För satsningens första säsong har vi valt ut extremt talangfulla racingförare och jag ser fram emot att få coacha dem. Varje förare har vinnarpotential och med vårt stöd är jag säker på att ett resultatrikt 2019 väntar, där förarna fortsätter att utvecklas – och på sikt kan vi vänta oss segrar i FIA WTCR (världscupen), säger Andrea Adamo, teamledare Hyundai Motorsport.
Under 2019 års säsong kommer Andreas och Jessica Bäckman att köra varsin Hyundai i30 N TCR i den europeiska serien TCR Europe. 

*

Tomelillas Joel Eriksson har nu kört sista testpassen 2019 års DTM-säsong med fyra dagars officiella tester på Lausitzring i förra veckan. Alla 18 DTM-förarna fanns på plats och Joel klockades för det snabbaste varvet av samtliga sex BMW-förare med tiden 1m35.884s. Under testdagarna kördes över 1250 varv och 5500 kilometer. Testets bästa tid sattes av Audis Robin Frijns på 1m35.169s, vilket kan jämföras med fjolårets pole position-notering på samma bana: 1m37.343s.
 Vi hade lite problem under de första två dagarna, men det fick vi löst och allt ser bra och lovande ut, menar Joel.

Jag känner mig faktiskt väldigt komfortabel med bilen. Det nya turbokonceptet och de nya bilarna är ett oskrivet kort för alla, men det fungerar bra för mig så här långt. Det finns fortfarande lite att förbättra, men så är det för alla. Jag är optimistisk.
Han kommer precis som i fjol att tävla med startnummer #47 på sin BMW M4 DTM, som drivs av BMW Team RBM.

*

Samtidigt har storebrorsan Jimmy klart med både nytt team, ny teamkompis, ny bil och nya ambitioner i tyska ADAC GT Masters. Nu kör han för de tidigare mästarna Zakspeed i en Mercedes-AMG GT3. 
Vid sin sida får han den högst meriterade holländaren Jeroen Bleekemolen. 

Det här är verkligen en kanonchans för mig, säger Jimmy.

Mot slutet av förra året stod det väldigt klart att vi inte hade paketet som krävdes för att ens fightas om poäng, men det här är en helt annan sits. Det är en nytändning och jag känner mig extremt motiverad att göra ett så bra jobb jag bara kan. Zakspeed är ett av de bästa teamen. 

*

Även Linus Lundquist ligger startgroparna inför Euroformula Open. Premiär i helgen på  Circuit Paul Ricard.

Det ska bli otroligt kul att äntligen få komma igång och tävla igen, menar Linus.

-Är extremt motiverad inför den här utmaningen och  min första säsong på de stora banorna ute i Centraleuropa. 

*

När det är racingpremiär på Ring Knutstorp nästa helg med TCR Scandinavia, V8 Thunder Cars och Porsche Carrera cup väntas storfrämmande. Till att köra Porsches gästbil i Porsche Carrera Cup Scandinavia har man lyckats locka Formel 1-världsmästaren Jacques Villeneuve. I Porschen med #911 ska han ta sig an både den kurviga banan på Söderåsens sluttning som är allt annat än F1-lik och 22 konkurrenter. 

Jag ser fram mot att möta den svenska racingpubliken och att köra Porsche 911 GT3 Cup på Ring Knutstorp, kommenterar Villeneuve sin hittills enda start i Sverige.. 

En väldigt teknisk bana vad jag förstår, så det blir en kul och spännande utmaning.

*

Då är det ny Motorlördag i Kristianstadsbladet och den ägnas helt åt Hässleholms GP. Familjefejden Grahn mot Madsen har engagerat sportchef Nilsson och likaså Wilkes återkomst i en Ford Escort. Själv får jag nöja mig med att göra Motorlistan

*

Trevlig helg! 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *