Blöt men uppskattad BRC-premiär på Söderslätt, PG vann före Tom, Gad på Topp 10, fränast var en Opel, vikten av bensin i tanken, Harrström både äldst och gladast och asfalttest i Växjö!
Det var till en början regntungt när det igå rvar dags för skånsk rallypremiär med Trelleborg MK:s säsongsöppnare ”Rally Anderslöv”, dessutom premiär för populära Bilsport Rallycup. Men alltefter att dagen fortskred blev vädret bättre och när regerande Svenske Mästaren PG Andersson/Anders Fredriksson sprutade segerskumpa efter de åtta mer eller mindre blöta sträckorna sken solen.
– En väldigt kul men ändå lite oväntad seger, förklarade PG från Årjäng.
Oväntat menade han då detta var hans livs första rally med Volvo och dessutom 15 år sedan han senast körde en tävling utan noter förklarade han
-Tog ändå några kurvor innan bakhjulsdriften satt som den skulle och lite svårt att hitta bromspunkter när greppet skiftade så ofta som det gjorde idag. Men som helhet en lyckad och framför allt dj-ligt kul dag!
Volvon hade PG:s SM-team ”Team Skåab” lånat av fortåkaren Hans ”Kräbbleboda” Johansson som var mycket imponerad över segrarens tempo i den orange 240:an.
– Köra bil kan han det är inget tvivel om detta, berömde ”Kräbbleoda”.
Lika imponerad var kartläsare Fredriksson,
– Spelar ingen roll om det driver fram eller bak, på alla fyra eller om det är en skogs eller grävmaskin, PG kan köra allt!
Han höll däremot inte med om att segern var oväntad.
– Vi åker ju inte ända ner till Skåne för att så stryk, så seger var mer eller mindre ett måste!
Nu var inte motståndet heller klent då förste utmanare var SMK Hörbys ERC-aktuelle Tom Kristensson, för dagen med Havanna Forsell i högerstolen. Tom körde sin ”Event-Volvo” men fick inte körningen att stämma till hundra procent. En andra plats blev resultatet, 15 sekunder efter värmlänningen.
– Man kör ju alltid för att vinna men det gick inte idag dock inget jag kommer att ligga sömnlös över, förklarade Tom med samma stora leende som internationellt gett honom smeknamnet ”Smiling Tom”.
Med dagens resultat jämnade PG ut deras interna fajt där Tom fortsatt har övertaget med två segrar 2022 (SSR och Västrallyt) och med PG:s färska triumf är ställningen 2-1 i skånsk favör.
Trea slutade fjolårsvinnaren av rallyt på Söderslätt, SMK Hörbys Joacim Kristiansson/Roger Clausson som redan före start visste att det skulle bli svårt att vinna.
– Två världsmästare är inget man kör ifrån hur som helst, men vi ska åtminstone försöka…
En dryg halvminut efter PG slutade försöket med, men med god marginal till fyran, BRC-stammisen Lars Engström/Kurt Nilsson, Kullings. En som också ville vara med i toppfajten var David ”Plombo” Lindström som satt välkände Bilsport-redaktören Mikael Johansson i högerstolen.
– Ett kvarts ton äkta rallyglädje finns i 940:an, förklarade alltid lika glada Plombo före start.
Glädjen blev inte mindre på sträcka fyra då man tog sträcksegern åtta tiondelar före PG.
– Att köra ifrån PG är absolut en fjäder i hatten och något jag kommer att leva länge på, menade Plombo.
Lyckan blev dock ganska kortvarig då den silvriga 940:an blev lite av skogsmaskin på sträcka sju. Innan publiken fått upp bilen på vägen hade det gått över fyra minuter vilket innebar ras till nionde plats i klassen. En kartläsarmiss provocerade jag?
– Vet inte om det var så, men största felet var absolut mitt eget med för hög fart i leran, skrattade Plombo med ”Micke” vid sin sida. Noterade också att han vad jag såg, var ensam om att få skriva autograf till ett fan.
Mattis Olsson/Marcus Sundhs Golf-comeback i lånad bil slutade med femte plats i klassen där självförvållad konstig hjulinställning delvis förstörde dagen.
Den som allra bäst hängde med de två världsmästarna längst fram var B-föraren, Youtubern och publikfavoriten Tim Liljegren med Viktor ”Skåab” Kristensson i 240:ans högerstol. Efter sträcka fem låg duon trea totalt och bara tre sekunder skilde upp till Tom på andra plats. På de två sträckorna efter tappade man runt 30-40 sekunder vilket gjorde att man i mål var klassvinnare och även femma totalt. En imponerande stark körning efter nio månaders uppehåll svarade Hässleholmaren Tobias Jönsson för med kartläsare Kenny Andersson.
Tvåa bara tre sekunder Liljegren blev resultatet för den gula Volvon. Lägger man även till att det blev en sjätte plats totalt av de runt 120 ekipagen blir insatsen än mer berömvärd. Närmast därefter kom Team Skåabs ”Top dog” Stefan Kristensson med Rickard Nilsson hållande Roadbooken. Delad tid med Liljegren på sista sträckan är garanterat något Stefan njöt av under kvällen.
*
Om man säger att det skilde över tre minuter mellan ettan och tvåan i en klass måste detta nog ändå betecknas som överlägsen seger. Måns Örum-Gad/Victor Svensson, från Älmhult svarade för denna strålande insatt i C-förare Grupp H. Att dessutom som C-förare köra in som åtta totalt måste innebära en lyckad dag på Söderslätt.
Med två sekunders marginal blev junioren Wille och Magnus Gad snabbaste VOC/GruppF och klubbkompisarna från Älmhult, Rasmus Bengtsson/Sebastian Lindborg gick nöja sig med att vinna A-B-klassen. Tvåa i den klassen slutade SMK Hörbys Jim Nilsson/Jörgen Jönsson som tappade mycket tid på första sträckan efter en omfattande backningsmanöver (bilden) plus sönderslagen sidoruta…
*
Rallyts fränaste bil (jag avgör detta) kördes onekligen av Kopparbergs Janne Westlund med Hugo Carlberg vid sin sida.
Jannes gul/blå Opel Ascona med skärmbreddare alla ”Monte-Ascona” både lät och gick som på den tiden när Anders Kulläng & Co visade ”Opel Power”. Seger i Appendix K upp till 1975 med fyra minuters marginal till en Volvo med Jens Andersson/Roger Myhre. Bästa Appendix K var annars Christer Larsson och Jan Adolfsson från Munkfors i en Volvo 244.
På SS1 blev det stopp för Arlövs Saab-entusiaster Paul och Daniel Edvinstam i vägbytet halvvägs in på sträckan. Dock kunde bilen komma åt sidan så att inte Lars Nilsson/Per Malmström med sin snygga Ford Escort blev hindrade.
*
Inte ofta som Mercedes syns som klassvinnare men i går blev det så. Arne och Philip Nörager från Norrköping vann A-B Grupp E före Kristianstads Jesper Larsson Odenmalm/Anna Larsson som rullade in som starka tvåor. Segern fick dock ”Stjärn-åkarna” till skänks sedan snabbast i klassen, Isac Arvidsson/Linus Adolfsson råkat ut för ”soppatorsk” efter målgång på sista sträckan.
Med bensin i Ascona-tanken hade segermarginalen blivit runt 15 sekunder. Istället blev Gullaboparet ett av de runt 30 ekipagen som fick bryta BRC-premiären. Här hade man bland annat sällskap av Tomelillas Peter Lundell som hade SMK Hörbys 18-åring och minst sagt rallyentusiastiska Ebba Larsson vid sin sida. Ebbas lycka blev dock kortvarig efter att Volvon överhettade redan på första sträckan.
Än tristare för Trelleborgs egna SM-åkare Lukas Hägg/Daniel Borgqvist som haft Rally4-Fiestan på rehab en längre tid. Tyvärr är det dags igen för rehab efter ”taklägg” redan på andra sträckan…
*
Trots att vädret veckan före tävling och fram till strax efter start inte alls varit samspelt med tävlingsledare Kai Koivuranta och klubbens entusiastiske Lennart Kristensson slutade allt lyckligt. Med allt regn befarades mycket spår och uppkörda sträckor och visst blev det delvis så menade Koivuranta som gick runt och mös.
– Men inte alls så illa som befarat och ute på öppna fält torkade det upp riktigt fin och vad jag hört är alla nöjda och glada!
Just nöjd och glad är något jag förknippar med tävlingar i Bilsport Rallycup. Kanske jag som inbillar mig, men det vilar en harmoni över serviceplatserna som jag inte riktigt känner är samma när det kommer till DM och olika mer statusfyllda cuper. Kanske är det ”onotat” som bidrar till detta, alla kartläsare är ute och och är sociala istället för att sitta inlåsta i servicebilar för ”notkoll”. Eller så är det BRC-Generalen Roger Rooth som trots sin frånvaro ändå låter sitt goda humör lägga ribban på hur man uppträder i ”sina” cuptävlingar?
Precis som jag misstänkte var det jättemycket publik på de åtta med massor av frisk luft fyllda sträckorna. Lite regn avskräckte inte och precis som de tävlande verkade alla glada över att grussäsongen äntligen är igång. En som också var extremt glad var rallyts (tror jag) äldste deltagare, 75-årige Evert Harrström. Efter ett drygt 40-årigt uppehåll gjorde forne SM-kämpen från Norrköping comeback ifjol med en ny egenbygd Opel Kadett 2,0E. Inte för Appendix K utan i Grupp H så berömde jag bilen som var lackad i klassiska gult och vitt. Väldigt fin bil du har sa jag till Evert.
– Egentligen alldeles för fin för mig, ni som minns kommer säkert ihåg hur jag förbrukade bilar på rally i mina yngre dar. Den här ska jag åtminstone försöka behålla så här, menade Evert med ett stort skratt.
Inte ens en avåkning på en sur åker där det tog över 13 minuter för publiken att få loss honom och Janne Pennycook satte ner humöret.
– Nej f-n det får man ta, resten av dagen var vi ju på vägen…
Nästa deltävling i Bilsport Rallycup är den 22 april med Asarums MS, ”Rally Karlshamn”.
*
Helgen före denna är det SM-premiär i Hörby för asfaltåkarna med ”Bilmånsson Rallysprint”. Fortsatt är dock strömmen av anmälningar att betrakta som en rännil och bara 26 namn finns i listan. Med exakt en vecka kvar innan anmälan stänger är det inte utan att det finns en viss oro för genomförandet med bara 14 anmälda i SM och sex i RM. Minst det dubbla krävs för att tävlingsledare Mia Nilsson ska ge grönt ljus den 16 april. Om det nu blir tävling vilket vi ändå måste utgå ifrån så öppnar Drive VXO upp sin anläggning strax utanför Växjö för ”Asfalttest” i påsk, mer exakt den 10 april. Ett varvlopp på 2,5 kilometer är grunden för testet och för 1500kr/ekipage får man sedan köra hur många varv man vill. Anmälan görs till andreas@asmotorsport.se