Blir det WRC2 Pro för VW, Kalle fortsätter hos Skoda, Kragh vann DM-guld, Supercupen tar time out och lite sent men snöigt i Marknadsnatta.

Har hela tiden varit skeptisk till att Volkswagen Motorsport ska nöja sig med att låta privatteam sköta marknadsföringen av nya R5 Polo GTI. Med Petter Solbergs tredje plats i Spanien plus Eric Camillis fina sträcktider till växlarna började krångla, i ryggen så känns det som att detta bara borde vara början. Nu gör rykten också göra gällande att det trots allt kan bli R5 Polo i nya WRC2 Pro-klassen. Då behövs chaufförer och här kan Camilli kanske kännas tämligen klar men när jag frågade honom om 2019 svarade han.

Vi får se har en del på gång, blev svaret.

En del på gång lär enligt franska källor betyda att att Camilli inte gett upp hoppet om att köra i WRC till nästa år. Redan tidigare har han varit en del av M-Sport och WRC men efter lite för mycket krascher fick han kliva ner till R5-Fiestan. Därifrån bar det så vidare som testare hos Volkswagen och i helgen såg vi resultatet, han satt bilen i skarpt läge.  Om nu fransmannen stannar hos Volkswagen och om man nu överväger start i WRC2 Pro, vem blir då hans teamkompis? Mitt tips, Pontus Tidemand…

*

Som jag tippade före Rally de Espana så blev Kalle Rovanperä för svår för de övriga och tog nu sin andra seger i WRC2. Därmed är det Skoda Motorsport på hela pallen när medaljerna ska delas ut i Paris. Guld till Jan Kopecky, silver Pontus Tidemand och så Kalle som får ett brons runt halsen. Att han är ett världsmästarämne även i WRC är odiskutabelt men klokt nog skyndar hans manager Timo Jouhki långsamt med ”Harris påg”. Därför blir det ytterligare några år hos Skoda innan Jouhki låter honom prova WRC-vingarna. 

Kalle benämns ofta som ”underbarnet” och den beskrivningen är också mycket väl överensstämmande med verkligheten. Men man ska även tillägga att det är nog få förare och då snackar jag även om betydligt äldre sådana, som har lika många SS-mil i kroppen som Kalle. Dels är han väldigt tävlingsflitig men kör dessutom ofta tester plus att han suttit i rallybilar sedan han var en knappt tvärhand hög. Lägg till detta en talang utöver det vanliga, så vips har vi ett världsmästarämne att jobba med. Vågar lova att inom fem år har Kalle tagit sin första WRC-seger. Lägg till ytterligare två säsonger så är årets brons i WRC2 utbytt mot guld i WRC.

*

I fjol tog spanjoren Nil Solans en tämligen överlägsen seger i Junior-WRC där samtidigt Dennis Rådström slutade femma. Precis som i år var första priset full säsong i WRC2 med en R5-Fiesta i regi av M-Sport Poland. Bortsett från en våldsam krasch i Rally Germany har Solans debut i WRC2 varit tämligen stabil. Innan hemmarallyt i helgen var två sjunde platser bäst men här visade Solans att han är bättre än så och det blev en femte plats av de 18 som kom i mål. Placeringen efter tog Henning Solberg och före den svart/guld strajpade Fiestan besattes av ERC-vinnaren 2017, polacken Kajetan Kajetanowicz.

Solans är lite extra intressant för oss svenskar då han 2019 ersätts av Emil Bergkvist i WRC2. Spanjoren mäktade med en 12:e plats i WRC2-tabellen, kan man våga hoppas att Bergkvist lyckas ännu bättre?

*

Det blev Ib Kragh som kan titulera sig Dansk Mästare i Rally 2018 efter seger i finalen Rally Sønderjylland. Med sin R5 Citroên och Freddy Pedersen vid sin sida vann han avslutande power stage vilket säkrade guldet i ”Autoplus Dansk Super Rally 2018”. Men det var tufft, bara 0.4 sekunder bak dessutom i 4WD-premiären slutade Rasmus Sørensen/Heidi Knudsen med sin hyrda R5-Skoda. Paret hade redan före finalen säkrat segern i 2WD-delen av DM med en R2-Peugeot  och tog därför chansen att prova något nytt. På tredje plats slutade ”svenskdansken” Roland Poulsen, Skoda R5 även han. Snabbe tysken Jan Becker i fältets enda WRC-Subaru vann en av de första sträckorna innan han fick bryta med tekniskt fel. Han var inte ensam om detta, utan hade 18 olyckskompisar av de totalt 84 startande.

*

I Norska Mästerskapets final gjorde Anders Grøndal en våldsam krasch vilket innebar intensivvård hos M-Sport i Cumbria. Nu är den blå R5 Fiestan friskförklarad och därmed klarade Grøndal målet att köra tyska ADAC Lausitz Rallye. En tävling där han tidigare rönt stora framgångar med bland annat Miriam Walfridsson vid sin sida. Därför går han också ut som bil ett av de 90 startande men i år med Roger Eilertsen vid notblocket. 

Många snabba tyska förare i startlistan med även sådana från både Norge och Danmark. Till exempel Grøndals landsmän Arnt Gustav Olsen och Bjørn Baekevold. Från Danmark ansluter Kristen Poulsen och även Jan Pedersen med sin VW Polo Super 2000. 

Kan inte svära på det men jag tror att Jonna Eson Brådhe gör sin allra första Tysklandsstart kommande helg. Vid sin sida i R2-Peggan har hon Dennis Norén. Med svensk flagga på rutan kör även Algot Öberg/Henrik Lundh, Subaru och Stefan Helin/Annie Seel. För dom är det svart Opel Ascona A i Appendix K som gäller.

*

Precis som ryktet gjorde gällande blir det ingen Supercupen 2019. Bara två år efter comeback tar cupen time out meddelar cupansvarige Jörgen Joons.

Supercupen tar ett sabbatsår 2019, bekräftar Joons.

Därmed är det i nuläget enbart Sydsvenska Rallycupen/Sydsvenska Mästerskapet plus Svenska Rallycupen som riktar sig till förare med lite högre ambitioner än DM men med mindre än SM.

*

Det blev svensk seger i Hyundai Racing Trophy genom Adam Westlund när han tog sin Hyundai i20 i det som närmast kan liknas vid R1-trim till en andra plats. Cupen körs med enhetsbilar och den här gången hade Adam satt nykorade Junior-världsmästaren Emil Bergkvist i högerstolen.

*

Med tanke på att jag själv var i Spanien i helgen hade jag noll koll på hur det gick i Skänninge och Marknadsnatta. Det enda jag visste var att det var vinter som mötte de drygt 200 startade. Pierre Skytt däremot har bättre koll och berättar.

” Men vem vill vara i Spanien när det vankas Marknadsnatta och en decimeter nysnö. I Skänninge och kring E4an så var det barmark men när man svängde ner mot Ulrika där tävlingsslingan vände var det fullständig vinter med en plus och snö på trädena. Inte lika kallt och packat som 2004 när jag själv startade i Suzuki Cup i Skänninge, men väl tillräckligt besvärligt underlag att hantera.

Sundsvalls Anton Eriksson som gjorde en dikeskänning i Mälarrallyt hade nu reparerat och kom till start utan att ha testat.

– Vi laddar på så får vi se vad det räcker till, sa Anton innan start.

Motståndet var tufft med tidigare vinnaren av Marknadsnatta Jari Saarinen som kom tvåa i tävlingen efter en snyggt åkande Jacob Jansson. Fästet fanns bara i spåren och det var väl där som Jacob höll sig mest av alla. Johan Holmberg Gotland hade lockat med sig sin tidigare co-driver Henrik Appelskog och låg på bra även om det inte räckte hela vägen fram till en vinst så blev det en tredjeplats i Ford R5an. Anton Eriksson som blev 6:a för dagen och fick tillräckligt med poäng för att vinna Svenska rallycupen 2018 med endast tre poängs skillnad till 2:an, Östergötlands trevlige Jari Saarinen.

I den tvåhjulsdrivna klassen kom det att bli ett getingbo, som vanligt. Ledaren inför tävlingen, Emil Karlsson med 67 poäng, samma poäng som delande Daniel Wall och trean från Hälleforsnäs Fredrik Eriksson kämpade väl. Fredrik som haft plåtjobb sen sist i Mälarrallyt fick en punktering på 1:a sträckan som ställde till det lite.

– Sen kändes det inte så bra på tvåan, men där var vi snabbast och tredje kändes bra, då tappade vi 9 sekunder till Emil, sa Fredrik som bara konstaterade det de andra också gjorde.

-Det gäller att hålla sig i spåren”.

Tvåa i klassen för dagen blev SMK Hälsinges Niklas Hägg i Kristian Johansson Golf. Daniel Wall åkte APP K med sin Volvo och blev trea i sammandraget efter Fredrik Eriksson som klättrade till 2:a platsen. Emil Karlsson och Jessica Larsson drog det längsta strået och vann. Även om Fredrik och Co-driver Kristoffer Nordlund ville upprepa 2017 års guld så var han i det hela nöjd.

Hos B-förarna blev det tufft, Eskilstuna MKs Pontus Florin i Honda Civic hade ett ”onödigt spännande läge” som hans pappa Björn utryckte det veckan innan start. Pontus ledde med en poäng innan Skänninge men Pontus lugn hjälpte honom få till sin snygga körning som räckte till en andra plats efter rallycrossmästaren Thomas Bryntesson som vann för dagen. Och var snabbast av alla 2WD på en 7:e totalplats för dagen.

Men Pontus fick tre poäng till godo till andra platsen totalt och kunde utropa sig till segrare före Östergötlands Jimmy Ekström. I Volvo Original kom Isac Nordström Kullings MS in som totalsegrare i cupen före Andreas Hultström Nyköping och trea blev SMK Södermanlands Rickard Gustafsson före klubbkamraten Joakim Ellner Landberg. Många sköna sladdar blev det under lördagen som visade att Östergötland alltid levererar topparrangemang och förhoppningsvis så kommer Svenska rallycupen avslutas i Skänninge även 2019?

Bilder även från Henric Åkeson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *