Blir det World RX på Spa, Neuville besviken men menar att VM-titeln inte är så mycket värd, ”publikfritt” i Nässjö och inställt i i Eskilstuna.
När Ypres Rally Belgium ställdes in punkerades även den superhelg som utlovats på Spa Franchorchamps i slutet av denna månad. WRC skulle kört power stage på Formel 1-banan och därefter skulle Johan Kristoffersson & Co rulla ut med sina RX-Supercars för den nionde deltävlingen i World RX. Frågan alla ställer sig nu är om rallycrossen till skillnad från rally-VM får grönt ljus av de belgiska myndigheterna efter att Covid-19 exploderat i landet. Nu är det ju betydligt enklare att köra publikfritt för rallycross än för rally, bara att låsa grindarna som leder in till banan så är det klart. Men i det känsliga läge som Belgien nu befinner sig i, är det kanske inte så lyckat ur allmänhetens synvinkel att brumma runt på Spa.
Någon av de närmaste dagarna får vi besked hur det blir och då även om Marcus Grönholm får möjlighet att göra el-debut i Projekt E som kör sin tredje omgång på Spa. Marcus är anmäld med Team Ferratums Ford Fiesta Project E som kördes av Janis Baumanis i Riga.
–Jag har kört totalt tre varv med Fiestan så jag känner mig vältränad, berättar Grönholm med ett stort skratt.
-Har helt ärligt inte varit så förtjust i elbilar men när jag satt i den här bilen blev jag förvånad och bilen uppför sig väldigt bra, jag är imponerad!
Ferratums teamchef Jani Paasonen är övertygad att Marcus kommer att bli farlig och kör som vanligt för att vinna. I de två första tävlingarna (Höljes och Riga) vann Ken Block respektive Cyril Raymond så frågan är om vinnarraden utökas med Grönholm?
*
En som blev väldigt besviken över att Ypres ställdes in var så klart hemmafavoriten WRC-trean Thierry Neuville. När beskedet kom att Belgien fick en extrachans att komma in i WRC jublade Thierry, men nu är det tvärtom.
– Men alla förstår beslutet och som det ser ut med Covid-19 kommer sport i andra hand, men Ypres förtjänar verkligen en plats i VM-kalendern, menar Hyundai-föraren.
Till Autosport förklarar även Neuville att chansen till VM-seger nu är minimal men menar samtidigt att årets titel ändå inte kommer att smälla så högt. Med som det ser ut nu med Monza fortfarande aktuellt, är det sju tävlingar i WRC vilket han menar är för få för att ge ett guld med status.
– Naturligtvis skulle jag försökt köra hem VM-titlen men som det är nu är detta inte slutet av världen!
Än har inte Hyundai beslutat om tester inför Monza och inte heller om där blir någon ny hemlig stjärnförare för att säkra Märkes-VM.
FIA:s rallybas Yves Matton delar Neuvilles önskan om att få in Ypres i WRC-serien med det snaraste även om 2021 redan är klar. Tävlingsledaren Alain Penasse som även är Hyundais Andrea Adamos högra hand instämmer i samma önskan. Han är också helt överens med myndigheterna i besluta att ställa in rallyt.
– Vi är jättebesvikna efter allt jobb som vi lagt ner men folkets säkerhet och dess hälsa går före, förklarar Penasse.
– Med över hundra ekipage hade inte rallyt kunnat passera obemärkt även om vi kört utan publik!
*
I går kördes årets sista rally i Sverige Nässjös ”Novemberskölden” och inte så mycket mer att orda om vad gäller denna klassiker, då jag berättade om resultaten i går. Under kvällen fick jag dock två mail från personer som varit på plats och som båda handlade om samma sak, nämligen att den ”Publikfria” tävlingen var allt annat än just detta. Tänkte inte så mycket på saken, då jag och säkerligen merparten av alla rallyintresserade är fullt medvetna om att detta med att köra utan publik inte är något annat än hyckleri. Är också fullt medveten om svårigheten för en arrangör med att köra över vår allemansrätt och oavsett hur goda föresatser en arrangör ändå har så kommer där ändå ut publik i skogen för att kolla på rally. Mina mailskrivare var båda oroliga för att myndigheterna skulle vakna och kanske dra åt tumskruvarna så att det blir helstopp framöver- Åtminstone så länge arrangören inte gör det omöjliga och ”garanterar” att inga åskådare kantar sträckorna. I princip blir det efter ett sådant beslut som vi absolut inte hoppas, enbart möjligt att köra sprintar på inhägnat område.
När så Henrik Åkeson skickade mig lite fartfyllda bilder från tävlingen fick jag också belägg för att oron var befogad. På bilderna där Ryds Peter Holgersson vräker fram sin gröna (?) Ford Escort och hemmaföraren Johan Axelsson gör det samma med BMW:n, är det besvisligen allt annat än publikfritt. Kan på bilderna räkna till 21 åskådare bara i denna kurva och har svårt att tro att hela rallyts publik valt just detta avsnitt. Där fanns är jag rädd säkerligen åtskilliga fler böjar med samma ansamling rallyfans. Dessutom ser det på bilderna inte ut som att det är ”Coronaavstånd” mellan folket. Något som annars ofta hyllas av gruppen som menar att köra rally är helt ofarligt ur virussynpunkt, detta då publiken vet vad som gäller med avstånd och dessutom hyser stor respekt för viruset. Fast ändå är jag skeptisk…
Anmärkningsvärt är också att inga ”mediavästar” är synliga just här, börjar kanske rallyintresset från ”tredje statsmakten att avta”?
*
I dag kom meddelande från Eskilstuna MK att man ställer in ”Finalsprinten” ingående i Eskilstuna Sprintcup. Behöver väl knappat förklara varför, Covid-19 så klart.
–För Eskilstuna Sprintcup innebär det att sista tävlingen utgår och att cupen enbart kört 2 deltävlingar i år. Mot bakgrund av detta har ledningen därför beslutat att slå ihop årets cup med 2021 och ta med de redan intjänade poängen till nästa år, förklarar tävlingsledningen i EMK.
– Således kommer Eskilstuna Sprintcup 20/21 bestå av 6st deltävlingar med de 2st som redan körts i år. För att göra det så rättvist som möjligt så kommer 2st resultat att få räknas bort. Vi återkommer när nya datum och ett uppdaterat cupreglemente finns tillgängligt.
Nu kan jag inte ta gift på det, men om jag räknat rätt så är det en enda cup/serie som körts 2020 och det är då Rally-SM. Kring just detta finns ju lite frågetecken men som läget är, så avser jag inte att försöka räta ut dessa…
*
Avslutar med responsen från gårdagen inlägg som faktiskt överraskade mig när jag skrev lite om hur rally och jag själv påverkats av Corona-läget. Tack alla ni som nu öppet valt sida i den här frågan…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se