Blir det verkligen lättnader för rally efter 1 juni, M-Sport-chef: Tom kommer att studsa tillbaka i Portugal, Johan K. missade final i Höljes men leder ändå och Kia som rallybil?
I dag går SBF/Svensk Bilsport (är jag ensam om att inte förstå vilket av de två som är rätt att använda?) ut med att det blir lättnader även för rally efter den 1 juni i och med att man tillåter 150 personer inom idrotter på väg, vatten och i skog.
– Jag har varit besviken länge på att vi inte kommit längre i arbetet för oss som tävlar på väg, vatten och skog. Men det här är verkligen positivt för oss och vår rallyverksamhet. Äntligen ser vi att det arbete som lags ner med information och möten har resulterat i något. Vi är inte i mål, men det är i rätt riktning, säger Anna Nordkvist, vd för Svensk Bilsport.
Förslaget enligt Nordkvist innebär att arrangören inte längre behöver tänka på publik som på eget initiativ tar sig ut till specialsträckorna. Enda begränsningen gäller deltagare men ändå ser jag vissa frågetecken som behöver rätas ut. Med deltagare räknas då enbart tävlande eller ska man även räkna in servicefolk? Likaså är det tillåtet med 150 personer efter den 1 juni vilket i rally som jag tolkar det, innebär maximalt 75 ekipage. Likaså fick jag direkt påstötning från klubbrepresentanter som undrade hur man tänkt sig att dessa ska agera med publiken, fortsatt gäller ju pandemilagen. Är det bara till att låtsas som det regnar eller är tanken att arrangören ändå ska vidta åtgärder för att hindra åskådare från att vara just åskådare. Några svar på detta kommer inte från Nordkvist idag som dock fortsätter att jobba på lösningar.
– För oss fortsätter nu arbetet hur vi ska behandla depåområden för att följa rådande restriktioner. Jag är inte orolig för att det inte går att lösa med exempelvis avdelade och fler mindre depåområden, men vi behöver sätta upp våra protokoll för det. Inom kort kommer jag med utskottet ha ett möte med samtliga SM-arrangörer för att vi tillsammans ska komma fram till den bästa lösningen utifrån nya beslutet som börjar gälla 1 juni, avslutar hon.
I fortsättningen tillåter nu myndigheter publik på 500 personer utomhus om det är numrerade platser, typ läktare annars är det 100 personer. Samtidigt gäller fortfarande att alla ska ta hänsyn till allmänna råd och rekommendationer om att till exempel hålla avstånd. Så klart är detta som jag ser det, försiktigt positiva besked men hur mycket förändras i praktiken. Kommer till exempel Polis/Länsstyrelse att acceptera flera hundra åskådare på ändå begränsade utrymme i rallyskogen (även om sträckan är lång så vet vi ju alla att folk oftast samlas på ett och eller två ställe) så länge pandemilagen om åtta personer gäller? Direkt efter beskedet började röster på sociala medier höjas och utropa att nu var det fritt fram för rallyklubbarna att dra igång verksamheten igen. Själv väljer jag en mer försiktig hållning och väntar till de tillståndsgivande myndigheterna är med på samma tåg. Först att verkligen få klart besked vad som gäller ur deras synvinkel blir för vår del här nere Trelleborgs MK som ska köra Rally Anderslöv den 3 juli. Blir det som nu beskrivs så borde Lasse Mattsson kunna ta emot 75 bilar till premiären för Bilsport Rallycup…
*
Låt vara att M-Sport Ford spelar ”tredje violin” i årets WRC i skuggan av Toyota och Hyundai men ändå andas Malcom Wilsons killar och tjejer mer optimism nu än på länge. 2017 blev Sebastien Ogier världsmästare i Fiesta WRC och efter detta har det varit tunt med framgångar. Att förvänta sig stordåd av teamets unga line up med Adrien Fourmaux och Gus Greensmith till nästa helgs Vodafone Rallye Portugal är också att begära lite för mycket.
Men största anledningen till den spirande framtidstron i Dovenby Hall är kommande hybridreglemente där man ligger längst fram i utvecklingskedjan och redan kommit långt i testerna. Detta medan varken Toyota eller Hyundai har någon bil på rull ens inne på sina respektive anläggningar. Välkänt är också att M-Sport oftast varit de som lyckats bäst när reglementen ändras och innan övriga sedan hinner ikapp, tyvärr också oftast förbi. Det är i ljuset av detta man ska tolka Ogiers allvarliga varning till både sin arbetsgivare Toyota och huvudkonkurrenten Hyundai.
– Se upp för M-Sport, dom både vet hur man bygger en vinnare och ännu viktigare, avsatt såväl tekniska som ekonomiska resurser för att göra så!
Inte alls konstigt att Andreas Mikkelsen ser M-Sport som sin absolut bästa chans att komma in i WRC-värmen igen. I Portugal har teamet en stolt historia som kröntes 2017 med Ogier och Nicolas Gilsoul överst på pallen. Frågan är om detta enbart teoretiskt är möjligt med Greensmith och Fourmaux som ”Fiesta-piloter” på de mjuka och sandiga sträckorna? Spännande blir också att se om Pirelli lyckats få fram ett ”grusdäck” som kan mäta sig med Michelin som tidigare använts i WRC. Kanske allra viktgast i Portugal är ändå startpositionen där då Ogier, Neuville och Evans har en nackdel som går ut först. Blir det torra väderleksförhållande kan deras första ”loop” betecknas som ”rally på kullager” medan då Fourmaux som går ut som åttonde bil och Greensmith som nionde har betydligt bättre läge. Teamchef Richard Millener har en realistisk målsättning för sina ”WRC-drivers”.
– Vi vet att det blir tufft och en plats på ”topp-fem” vore fantastiskt men vi begär inga hjältedåd av Gus och Adrien. Vår ”game plan” är enkel, att genomföra rallyt och att ta sig i må för att få erfarenhet!
Millener poängterar att det finns ingen press på de orutinerade förarna från teamet.
– De ska bara gå ut och göra sitt jobb men förhoppningsvis kan de bjuda på konkurrenskraftiga tider på några sträckor vilket de också har förmågan att göra!
*
Ur blågul synvinkel är det M-Sport Fords WRC2-engagemang som är mest intressant då Tom Kristensson/David Arhusiander i Portugal gör sin andra start med Fiesta Rally2. Under samma tälttak står även Teemu Sunninen och tjecken Martin Prokop.
– För Tom är detta ännu en stor möjlighet att lära och utvecklas på sin väg från Rally4 till Rally2-nivån. Kroatien var som vi alla vet ingen idealisk start, förklarar Millener.
– Men Tom är kompetent men framförallt också mycket bestämd och kommer garanterat att studsa tillbaka!
Direkt på måndag börjas det med tester för de nya förhållanden vilket så klart blir extra spännande för Tom och David då detta blir debut med fyrhjulsdrift på grus. Glömd är nu avåkningen i Kroatien och i helgen är målet precis som Millener sa, skaffa ännu mer erfarenhet.
Även om ”Smiling-Tom” under sina två år i J-WRC kört i ganska många av de europeiska WRC-tävlingarna, så är Portugal inget han tidigare besökt.
– När man säger Portugal till mig så tänker jag så klart på berömda Fafe-sträckan med sitt hopp och att även resten av rallyt ser ut som där. Men så är det inte och när jag kollat de videofilmer vi fått från arrangören så är det ganska tekniska men också mycket snabbt bitvis, avslöjar Tom.
SMK Hörby-föraren berättar vilket äventyr Croatia Rally var men att komma in i körningen var ”very tricky”. Samtidigt var Tom mycket glad över att känna tillit till bil, däck och kartläsare på sträckorna utan problem, vilket gav en femte sträcktid som bäst.
– Att jobba med teamet kändes väldigt bra, så proffsiga och allt omkring var så spännande, känd väldigt bra att komma tillbaka och fortsätt den här drömmen, menar Tom.
Att Kroatien blev en smärre katastrof är inget som den nyblivne 30-åringen hymlar om men detta är historia och i Portugal är han fast besluten att nå målet på söndag.
– Jag vill alltid vinna och det blir inte annorlunda i helgen men vet att detta blir svårt med min lilla erfarenhet så det gäller att hitta ett bra tempo där jag känner mig bekväm..
Tom lägger till.
– Vi var inne i drömmen i Kroatien före kraschen som förvandlade allt till mardröm. Nu vill jag komma in i drömmen igen!
Totalt 12 bilar finns i WRC2-klassen, fem fler än i Kroatien och där de hetaste av de tillkommande är Hyundai-duon Oliver Solberg och Ole Christian Veiby, vinnaren från Arctic Rally Finland, Esapekka Lappi i Polo R5 samt snabbe och sympatiske fransmannen med WRC-erfarenhet, Eric Camilli, Citroën.
Idag släpptes även ”Entry List” för Rally´d Italia Sardegna nästa stopp för WRC och där står Tom och David över, Teemu Sunnninen kör WRC-Fiesta så Martin Prokop är ensam Ford-förare i WRC2.
*
Trots att Johan Kristoffersson fick räkna in ett bakslag hemma i Höljes där han aldrig nådde finalen RallyX Nordics Supercar-klasss behåller han ledningen i mästerskapet. Annars visade han redan i första kvalomgången att han ville vara med i toppstriden. Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-föraren var där närmare två sekunder före Krisztian Szabo.
-Så bra som bilen är nu har den aldrig varit. Jag vet faktiskt inte om jag kan förbättra något mer utan att bygga om hela bilen, konstaterar Johan.
Även i andra omgången var Szabo med och tuggade på Polon och i omgång tre var det Niclas Grönholm som utgjorde största hotet, men än en gång höll Kristoffersson undan trots en liten chansning med sämre däck på teamets Volkswagen Polo GTI RX.
–Seger i Q1, Q2 och Q3 i den konkurrensen. Jag hade inte kunnat önska något mer, menade Johan.
I semifinalen såg finalplatsen säkrad ut, men under fjärde varvet gick luften ur höger framdäck och försprånget försvann snabbt berättar Arvika-föraren.
–Just höger fram är absolut värsta stället att få punktering, särskilt i Höljes. Jag förlorade massor direkt i velodromkurvan…
Nu kom han i mål som femma precis utanför finalen men leder ändå totalt före Sondre Evjen och nu vannsSupercar-klassen av Niclas Grönholm. Kristoffersson får ännu en chans att plocka en seger i Höljes när mästerskapets fjärde deltävling körs under lördag och söndag.
-Det ska bli superkul. Jag hoppas få använda alla trick i boken, även den gången.
Mer nöjd var Anton Marklund som körde in på andra plats bakom den finska Hyundaien. I finalen ledde Evjen från start, men Anton kom loss som ledare under andra varvet och ledde fram till sin joker, som han tog i rätt tid och kunde rulla i mål som trea. Evjen hade slagit i en track marker och fick tidstillägg på tre sekunder så Anton slutar på silverplats i tävlingen.
– Jättekul att få till en andraplats och bringa lite glädje in i temaet inför lördagen, menade Marklund.
Mindre nöjd var teamkompisen i Hedström Motorsport Lars Andersson som gjorde en flervars rullning efter att ha fått en hård känga av Fraser McConnel där bilen sedan blev skrot, men det viktigaste var ändå att Lars var okej och gick för egen maskin från bilen men fick hämtas av ambulans.
– De tog med honom för observation för han hade lite problem med yrsel och högt blodtryck efter rullningen, jag lider med Lars men viktigast var att se att han var vid gott mod när jag träffade honom, berättar Peter Hedström.
I Supercar Lites körde Nils Andersson in som tvåa efter Tommi Hallman medan Linus Östlund slutade trea. Simon Tiger tog full pott i ”Open 2WD” med sin BMW före Mathias Jansson,Rasbo med Volvo. Skånskt på tredje plats genom Mikael Persson, Svedala i en Golf.
*
I min bekantskapskrets finns några personer som på något konstigt sätt vill trycka ner sin image som bilsportentusiaster genom att välja bil som inte alls för tankarna ditåt. En sådan bil är KIA som till skillnad från systermärket Hyundai för en tynade tillvaro om det kommer till att visa upp en sportig profil. Nu kanske det blir skäl för mina kamrater att byta till annat bilmärke då det i dag dök upp en bild på en KIA och jag tror det är en Rio i rallykostym…
*
Med detta så avslutas den här veckan för Motorbloggen då ny social aktivitet väntar på lördag, men om vi har tur så ses vi på söndag.
Trevlig helg
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.