Besvikelse i bild för Jerker, proffsig Haag, Tidemand punkade ändå femma, Kristianstad-Sebbe vann i Göteborg!
En bild säger mer än tusen ord sägs det. När det gäller bilden på Jerker Axelsson och den strandade R4-Mitsubishin i East Sweden Rally så stämmer det onekligen. Man kan riktigt känna hur besvikelsen rinner längs med overallryggen på Jerker där han sitter bakom ”vraket” och längtar efter WRC-Subarun. Med endast tre kilometer kvar på sista sträckan, släppte bakvagnen i lösgruset i en vänstersväng och det blev ett snopet avslut på tävlingen.
– Jag vet inte riktigt vad som hände. Vi försökte åka i vårt vanliga tempo på sträckan för det är alltid svårt att försöka ta det lugnt men i denna sväng gick det bara rätt i diket.
– Vi satt nog några sekunder och fattade inte riktigt vad som hände innan det gick upp för mig att det var kört, berättar en besviken Jerker.
Det positiva i eländet är det nu är helt öppet inför SM-finalen i Uppsala i början av oktober.
– Det är bara att ta nya tag. Detta är helt klart den största besvikelsen i min karriär men vi har ju bra möjligheter att ta SM-guldet i finaltävlingen då vi är i topp i tabellen trots den tråkiga avslutningen, avslutar Jerker.
*
Vet inte om jag kan tillskrivas det, men något har hänt med rallyfolket och inställningen till media. Nu kommer där betydligt fler rapporter från team/förare efter tävlingarna än bara för ett år sedan. Måste t.ex berömma Philip Haag eller kanske egentligen hans mediafixare som lägger ner en hel del jobb på att få till det hela snyggt (bilden). I helgen slutade Citroénåkaren trea vilket han var nöjd med.
–Fruktansvärt skönt, den här framgången har vi väntat på, konstaterar Philip.
–Jag vill tacka alla i teamet, alla sponsorer och alla andra som hejar på och stöttar oss!
*
Rapporterade igår om Emil Bergkvists öde i Ostsee Rally där han slutade tvåa i Opel Adam Cup. I mediamejlet berättar han att ”hemma-Fiestan” nu är såld och avslöjar att siktet är inställt på SM-finalen med ny bil.
– Det jobbas för fullt i teamet med att leta efter en lämplig bil då vi gärna vill bjuda igen lite till er alla i Rallysverige som stöttar oss i vått och torrt. Om detta går i lås, kommer vi att arrangera en bussresa liknande den vi ordnade förra året, berättar Emil.
– Vad det blir för bil hoppas vi att ha klart med under de närmaste veckorna, framhjulsdrivet, bakhjulsdrivet eller fyrhjulsdrivet spelar ingen roll, vi har några uppslag men inget är bestämt!
*
Pontus Tidemand följde upp succén från ADAC Rallye Deutschland med en fin körning i Rallycross-VM i franska Loheac. Där var det inget annat än full attack som gällde och efter en inledning som han själv beskriver som den bästa i hans VM-resa så här långt, var både semifinal och final ett faktum. Pallen var inom räckhåll när en punktering slog till i finalen och Pontus slutade femma och tog därmed sin ändå bästa VM-placering. Han belönades också med utmärkelsen Monster Energy Supercharge Award då han var snabbast till första kurvan i Supercar-finalen.
– Jag har haft min bästa helg i Rallycross-VM så här långt, både när det kommer till känslan och topp fem-resultatet, säger Pontus.
– Det är givetvis en besvikelse att vara så nära när oturen kommer, men rallycrossen är så här och det är bara att gilla läget. jag kunde vara bland de tre snabbaste totalt rakt igenom kvalheaten och ta hem en semifinal.
Att intresset för rallycross exploderat står tämligen klart när man ser publiksiffran, nästan 70 000 fans besökte banan under helgen. 1200 kort och affischer delades ut av Tidemand och Edward Sandström som körde Audi #2.
– Det skrevs autografer i en sådan mängd att vi fick skaffa nya pennor vid flera tillfällen, berättar Pontus nöjt.
Nästa stopp blir Estering tre mil söder om Hamburg och med en tredje rak final i bagaget kommer Pontus dit med stärkt självförtroende.
*
Bäste svensk i Loheac blev Timmy Hansen som slutade trea med Peugeot 208:an. Före sig hade Timmy Reinis Nitiss med en Olsbergs-Fiesta och allra längst upp på pallen Petter Solberg med Citroen. Efter åtta av tolv deltävlingar ser det ut som att Petter snart kan infria sitt löfte att blir förste förare att vinna både Förar-VM och Rallycross-VM. Norrmannen leder på 185 poäng före Nitiss på 157 poäng. Toomas Heikkinen med Marklund Motorsports Polo är trea på 146. Anton Marklund är bäste svensk som fyra 59 poäng bak Solberg. På sjätte plats finns Timmy Hansen.
*
Tyngre fick det för Brink Motorsport från Eslöv med Tobias bakom ratten när man drog till Solvalla. Ett krokigt styrstag satte dock stopp för teamets framfart under semifinalen där man fick se sig besegrad.
– Siktet var inställt mot toppen och att få avsluta helgen efter semifinalen är en stor besvikelse. Vi var klart snabbare än våra motståndare i Knutstorp men den farten har inte funnits här på Solvalla tyvärr. Man lär sig dock av sina motgångar och vi tar med oss väldigt mycket hem efter denna helg, berättar en besviken Tobias Brink.
Teamets första säsong inom rallycrossen är nu avslutat och gett ett lärorikt år för de tidigare racingsmittade bröderna,.
– Rallycrossen har verkligen varit en mycket tuff men också spännande utmaning. Vi har lärt oss massor och bara blivit snabbare och snabbare. Även om det inte stämde för oss under finalen har vi under senare delen av säsongen varit ruskigt snabba, menar teamchefen Ted Brink.
– Vi ser fram mot 2015, då blir vi farliga!
*
I helgen är det som bekant tid för den 50:e TV-Svängen på lördag och dagen före Jubileumssprinten med start klockan 19.00. En tävling där klubben gör ett försök att återskapa lite av stämningen från förr med ”rally i mörker”, även om det bara lär bli på andra omgången som det behövs extraljus. Nåväl en sprinttävling med två korta sträckor som körs två gånger och där enkelhet är lite av nyckelord i sammanhanget. Följaktligen körs inte heller Jubileumssprinten med noter vilket klart framgår på olika ställen i Tävlingsinbjudan där man kan läsa ”Nationellt rally med specialsträckor på samfällda grusvägar. Banans längd ca 35 km varav ca 11 km utgör SS, 2 st. i närheten av Hörby, som körs 2 gånger. Banan körs efter Road-Book. Inga noter. Central serviceplats.” och längre ner i inbjudan, ”16.2 ARRANGÖRSNOTER. Tävlingen körs utan noter.”. Därför blir man väldigt förvånad när tävlingssekreterare Bertil G. hör av sig och berättar.
– Hälften av de fyrtio anmälda har beställt noter vilket måste betyda att man struntar totalt i att läsa igenom inbjudan. Väldigt märkligt, menade Bertil.
Visst får man hålla med i detta, beställa noter till en tävling som körs utan? Skulle vara kul att höra från någon ”lycklig” hur man tänkte vid den beställningen…
*
I helgen skördade förare från Kristianstad Karting Klubb stora framgångar vid landets största och äldst Kartingtävling, Göteborgs Stora Pris. Bland de knappt trettio förarna i finalen för KF 3 tog Sebastian Persson (överst) hand om segern medan klubbkompisen Simon Olin slutade trea. Mellan de två smet nykorade Svenske Mästaren Isac Valton som var nästan fyra sekunder bakom ”Sebbe”. Grattis!
*
Nu slår vi igen butiken för några dagar, TV-Svängen med alla förberedelser kräver fullt fokus så det får som vanligt bli en semestervecka för att hinna med. Jag gnäller inte, men det är mycket som ska fixas…
Bloggen kommer så klart ändå att skrivas, åtminstone fram till helgen!
Kul att du gillar mediabiten från Philip Haag Motorsport! Här är en liten highlightsfilm från helgen! =)
https://www.youtube.com/watch?v=0ZvwkMY6HTA
Hej.
Klart att man måste gilla ett sådant proffsigt utskick!
MVH
Tommy