Bertelli med ny WRC, Staffan mekar till RX-Wilks, Felix R-till Japan och när TV-kände Harald T. åkte Sjöbosvängen!

BloggBertelliDet blev bara en start i FIA WRC Trophy för italienaren Lorenzo Bertelli, den i Rally Sweden i väntan på att hans nya 2017 Fiesta RS WRC skulle byggas färdig hos M-Sport. Nu har sista bulten dragits åt och i dag rullades bilen ut i ljuset med typisk Bertelli strajpning för en kort stund innan det åter blev mörkt i containern för transport till Rally Mexico.

*
BloggDANog ingen tvekan utan att World RX 2017 blir det tuffaste hittills. I dag släpptes nyheten att franska DA Racing-Eurodatacar kommer att köra samtliga tolv tävlingar med Jean-Baptiste Dubourg i en Peugeot 208 WRX Supercar. Teamet kommer även att låta WTCC-föraren Gregoire Demoustier köra fem VM-tävlingar medan Magda Andersson-utmanaren Andrea Dubourg kör Citroën DS3 i Euro RX.

*
BloggWilksJohan Kristofferssons Volkswagen Polo RX Supercar hamnade som jag tidigare berättat hos f.d brittiska rallyföraren Guy Wilks som i år ska satsa på full säsong i World RX. Inte bara bilen som blir svensk hos Wilks utan även en del av mekanikerstaben runt Polon har blågult som sina färger. BloggStafffanDet är Glimåkraboende Staffan Andersson som byter från Petter Solbergs team PSRX till Wilks nybildade VW-team.
Ska jobba som ”förste mekaniker” på Polon men även med växellåda och diffar, avslöjar Staffan exakt en månad innan premiären i Barcelona.

*
Oscar Solberg, son till Henning kliver ner ett steg på karriärstegen i år och istället för att köra ännu ett år i WRC:s junior-serie Drive DMack Fiesta Trophy väljer norrmannen istället Brittisk Mästerskapet. Bilen blir den vanliga R2-Fiestan och vid sin sida har Oscar som tidigare värmlänningen Patrik Barth.
Har bestämt mig för att ta ett steg ned från VM och använda BRC för att öka på erfarenheterna. Om man vill lära sig att köra fort är det i England man ska var, menar Oscar.
Jag är glad över att Skruvat och mina andra sponsorer supportar mig, utan dem hade vi aldrig kommit hit.

*
BloggFelixDet blir inte bara Formula E för Felix Rosenquist under 2017 det blir även klippkort till Japan där han ska köra formelsbilserien, Super Formula.
Rosenqvist har skrivit på för det anrika stallet Team LeMans och äntrar Super Formula i en tid då mästerskapet stadigt växer i internationellt anseende tack vare ett av motorsportens mest extrema tekniska reglementen. Bilarna som används hör till världens absolut mest potenta, där turbomotorer på 550 hästkrafter och mycket sofistikerad aerodynamik säkerställer varvtider som endast slås av Formel 1.
Felix kör ihop med Super Formula-chauffören Kazuya Oshima och blir förste svensken att tävla på högsta formelbilsnivå i Japan sedan Björn Wirdheim körde.
Det här blir något av det mest extrema jag gett mig in i, och jag ser mycket fram emot det, säger Felix Rosenqvist.
Jag är helt övertygad om att det optimala för min del i år är att dubblera i två olika mästerskap. Det ger en bredd och kontinuerlig körning, vilket är vad som behövs, men det har varit avgörande för mig att ett sådant upplägg inte får någon som helst negativ inverkan på min Formel E-satsning. Jag längtar rejält till första testet!    
Super Formula består av 20 förare med internationella namn som trefaldige Le Mans-segraren André Lotterer, Rosenqvists förre Formel 3-kollega Nick Cassidy och regerande GP2-mästaren Pierre Gasly.

*
BLOGGVINCODen här bilden dök upp i mitt ”flöde” och missade tyvärr att notera var den kom ifrån (kan till och med vara jag själv som tagit den?) däremot minns jag exakt vad bilden handlar om. I början av 80-talet tror till och med att bilden tagen 1984, så var Harald Treutiger TV:s absolut hetaste programledare med bland annat storsuccén ”24 karat”. På den tiden var det också Malmö-TV som svarade för de mest sevärda underhållningsprogrammen och där Treutiger var en viktig del.
Men Treutiger var inte bara superkändis han var även bilägare och bilar behöver som bekant bensin och service. Detta skedde hos Vinco Bercic som drev Shellmack i Limhamn nära Treutigers bostad. Exakt vad som hände på macken har jag inte helt klart för mig men en kväll dök Vinco och Treutiger upp i SMK Hörbys klubblokal. Ärendet var enkelt, Treutiger behövde bli medlem, ta licens snabbt då det två veckor fram var dags för rallypremiären, Sjöbosvängen. Då skulle han åka med Vinco i hans nya röda/gula Mazda 323 Turbo var bestämt och i skarpt läge dessutom, inget tjafs som VIP eller föråkare. Vinco siktade som vanligt högt mot både DM och medalj i ”lilla-SM” Sydsvenska Mästerskapet och resan till Sjöbo var första steget.
Tiden var knapp så (detta måste vara preskriberat?) kanske inte alla SBF:s kriterier uppfylldes till hundra procent men hur som helst, licensen landade i Treutigers plånbok med någon dags marginal. Under tiden hade Roland Brorsson gnuggat i honom allt som en kartläsare behöver kunna för att göra ett perfekt jobb i högerstolen. Även om programledaren gjort det mesta för att inte rallypremiären skulle bli kändismaterial så hade ändå en då sydsvensk kvällstidning fått nys om det hela. Av den anledningen fick jag frågan om det var möjligt att få bilder från äventyret vilket jag menade var fullt möjligt.
Tävlingsdagen var Treutiger märkbart nervös med visst fog, Vinco hade nämligen flera tuffa krascher bakom sig. Bland annat hade han något år tidigare ”byggt om” en ny vit Golf GTI å det grövsta så ryktet att han hellre gasade än bromsade var inte helt obefogat. Inför starten peppades den nya kartläsaren av främst Roland och andra från SMK Hörby med att detta kommer att gå hur bra som helst.
Själv åkte jag ut på specialsträcka 2 för att försäkra mig om actionbilder med Vinco, Harald och Mazdan med full attack. Det blev en lång väntan, för fram till mig nådde aldrig kändisekipaget och minns inte riktigt om de bröt på samma sträcka eller om det var på allra första. Inte helt oväntat gick Vinco ut för fullt och på ett snabbt parti fanns ett välkänt hopp som passerades med fullt påslag. Lyftet gick bra, landningen betydligt sämre och direkt efter denna tändes oljetryckslampan hos Vinco. Oljesumpen hade inte tålt kontakten med den stenhårda vägen även om där fanns skyddsplåt emellan.
Tillbaka i Sjöbo pustade Treutiger ut och tror jag lättad över att äventyret tog slut så tidigt även om han pratade oavbrutet om hur häftig åkturen varit fram till den ödesdigra flygturen. Tror inte heller att det blev fler tävlingar för honom men gästspelet gav honom ändå titeln ”Hedersmedlem” i SMK Hörby…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *