Bergkvist till SM-sprinten, Johan K. vill på pallen, Tom K. utan konkurrentkoll, Lindholm vann”SM”, Suzuki kör för KOMO och Elias L. till Vännäs med GruppH-bil!

Om en liten stund stänger anmälan till SM Sprint Vinter i Boden och då har antalet anmälda ökat med ytterligare runt tio bilar sedan igår. Bland de sista att anmäla sig var Emil Bergkvist som legat väldigt lågt efter Junior-VM-segern 2018. Två starter blev det i fjol med den Ford Fiesta R5 som utgjorde pris för VM-segern. I Rally Sweden blev det en fjärde plats i WRC2 i hop med Patrik Barth och så en andra plats i Rally Portugal

Foto: Tommy Svensson

. Efter det blev det tyst kring Torsåkerföraren men nu är han anmäld till Boden i sluten av mars. Dock utan bil men det är något för 4WD-klassen åtminstone, blir spännande att se vad Emil dyker upp med i tv-rutan. När jag dessutom råkar veta att han syntes i Norge vid EKS-teamet/Mattias Ekström så skulle jag inte bli förvånad om de två har något ihop…

Även i 2WD-klassen kom intressanta namn och nu är inte längre David ”Plombo” Lindström längre den sydligaste föraren. Den titeln tar istället Karlskrona AK/Team NYBE-föraren Jonas Åkesson hand om med Martin Holmdal vid sidan. Överhuvdtaget var det flera sydlänniningar som anmälde sig i elfte timmen. Till exempel Ydres Albin Nordh/Christoffer Bäck, Kvarnvingarnas Daniel Wall/Tobias Göransson och så SM-åkande bröderna Jakobsson från Nyköping, Hampus och Pontus.  

Foto: Tommy Svensson

Smålandsboende men tävlande för SMK Dala Falun, Daniel Röjsel har även han anmält sig och Mikael Johansson för start i Boden. Precis som Bergkvist är det utan att ange bilmärke, men vad jag fått erfara blir det med en minst sagt konkurrensduglig bil. Kombon blir högst kapabel för ett SM-guld något jag är helt säker på…

*

Våndas redan inför WRC-tipset till Rally Sweden och där de bägge R5-klasserna (WRC2/3) är om möjligt ännu svårare att förutsäga än klassen ”för di store pöjkera”. En som garanterat kommer att finnas med på tipset på onsdag är Johan Kristoffersson som nu gör sin fjärde start på hemmavägarna. I fjol och för första gången med Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-Polon slutade han och Stig-Rune Skjaermoen trea i WRC2. Något Johan hoppas kunna upprepa kommande veckoslut.

Foto: Christian Gustafsson

Det vore kul med en pallplats igen. Jag känner mig mer förberedd än inför tidigare svenskrallyn, menar han.

Tack vare den dåliga vintern har Johan bara kört en enda tävling i år, norska Sigdalsrally.

Hade gärna fått vara fler, men jag har försökt testa på ett mer tävlingsliknande sätt istället, berättar han efter sina två testdagar i Anttila i norra Värmland.
Vi hade två jättebra dagar, verkligen! Varierande vägar med olika karaktär och underlag, både snabbt och långsamt.

Att vara väl förberedd på olika typer av underlag och förutsättningar kan bli avgörande i årets Rally Sweden. Blir det plusgrader, eller fryser det till?

Det kan komma att svänga riktigt snabbt, kanske till och med så att det skiljer inne på sträckorna.

Foto: Christian Gustafsson

Finns hos en del farhågor att däcken kommer att få mycket stryk en oro som inte delas av  Johan.—Nej, det blir ganska enkelt att handskas med. Jag är mer orolig för att det blir djupa spår och att det drar upp sten på vägen före oss som kommer lite längre bak i fältet.

WRC3 innehåller 12 anmälda och konkurrensen lär bli hård har han redan konstaterat.

På ren speed hänger jag nog med, men jag måste ha en hög lägstanivå också. Många av de andra håller på med det här hela tiden och har en helt annan rutin. Även om jag kan hänga med så behöver jag ligga nära gränsen. Marginalen finns inte att åka både fort och säkert om jag ska kunna matcha de bästa.

Att rallyt har kapats från 300 km specialsträckor till 180 är inget som Johan hänger upp sig på.

—Att få ihop arton mil i den här väderleken är inte dåligt. Det kan bli riktigt bra. Och för mig är det ändå ett långt rally med tanke på att de SM-rallyn jag körde förra året var mellan nio och tolv mil.

*

En som tävlat ännu mindre än rallycrossvärldsmästaren är SMK Hörbys Tom Kristensson som inte kört rallybil alls efter att som tvåa i J-WRC parkerat sin R2-Fiesta i M-Sport Polands servicetält  efter finalen i Wales.

Stämmer inte riktigt, jag har faktiskt kört ganska mycket med ”Event-Volvon” sedan dess, men inget med Fiestan, rättar Tom.

Foto: Tommy Svensson

I fjol var han utan tvekan den mest oväntade vinnaren av alla i Värmland, nu däremot vet alla att även en skåning kan köra vinterrally. Fast som bekant är det lite klent med just vinter i år.

Arrangörerna har gjort ett fantastiskt arbete och trots vädret fått till en tävling som säkert kommer att bli jättebra.

Det diskuteras mycket om det blir spårigt, grus eller modd, men vädret och förhållandena är inget vi kan påverka, så det är bara att gilla läget, och inget som vi lägger energi på.

I fjol var Rally Sweden början på äventyret som slutade med en andra plats i Junior-VM. I Wales passerade för första gängen spanjoren Jan Solans honom och knep därmed även guld. Men hade man räknat poäng bland juniorerna som man gör i de andra VM-klasserna hade Tom istället blivit världsmästare. Det han föll på var juniorernas lite speciella poängräkning där varje vunnen specialsträcka ger ett extra poäng.

Jag vann för få sträckor, konstaterar Tom.

-Inget jag bryr mig om idag, jag vet ju att det är så här det fungerar men i år skall jag försöka vinna fler sträckor så får vi se!

Foto: Tommy Svensson

Precis som i fjol har Tom jobbat 24/7 med att få ihop budget för sin sista säsong i J-WRC då han som 29-åring faller för ålderstrecket. Visserligen fick han 15 000 euro som belöning för titeln ”Rookie of the year” men ändå har det varit hårt arbete och som han nu lättat kan berätta är i stort sett i hamn.

Tack vare mina goda partners har det gått i lås och vi ser med tillförsikt fram emot säsongen.

Sin vana trogen håller Tom dålig koll på allt som han inte själv kan påverka. Till exempel vet han knappt vilka de andra 15 konkurenterna är. 

Självklart vet jag att Pontus Lönnström blir svår, likaså min Opelkompis från EM-året, Martins Sesks från Litauen och så tvåan i Värmland i fjol, estländaren Ken Torn men resten har jag noll koll på.

Ny i #42 Ford Fiesta R2T är Joakim Sjöberg som ersätter Henrik Appelskog som co-driver.

Vår taktik och målsättning med är att hålla ett bra tempo och ta oss i mål, och naturligtvis njuta, summerar Tom inför avfärden till Värmland.

*

TGS Worldwide är Toni Gaardemeisters rallyteam och i ”SM-tävlingen” Ralli Mikkeli hade han sex Skoda R5 i gång. Han kunde även glädja sig åt att både vinnaren Emil Lindholm och tvåan Teemu Asunmaa körde TGS-bilar. Så gjorde även femman Eerik Pietarinen som inte alls fick till körningen vilket oroade honom och Mikka Antilla inför kommande Rally Sweden.

Vi måste undersöka vad det är för fel, ingenting har fungerat med körningen.

Foto: TGS World Wide

För Lindholm blev det en rejäl boost på självförtroendet inför starten i Värmland och även hans tredje SM-seger i karriären. Inga misstag var hans segerrecept.Förnuftig och kontrollerad körning hela dagen, med fullt fokus, menade Lindholm som avancerade till andra plats i mästerskapet som leds av Asunmaa.

*

Från Finland till Danmark där klubben KOMO Kalundborg Og Omegns Motorklub presenterar sitt ”semi fabrikststeam” som ska tävla för klubben, Suzuki Motorsport Danmark. Här ingår, Kenneth Madsen/Mette Felthaus Suzuki Swift R+, Jacob Madsen/Line Nedergaard Suzuki Swift Kitcar och Allan K. Nielsen/Anja Søndergaard Suzuki Swift Kitcar. Lite kul att alla tre ekipage har tjejer i högerstolarna.

Foto: Suzuki Motorsport Danmark

KOMO glæder sig til at følge teamet her i DK og udlandet, og ønsker dem held og lykke til i 2020 sæsonen, berättar man.

I fjol besökte Kenneth Madsen RS-premiären Bilmånsson Hörby Rallysprint där han och Mette vann 2WD-klassen. Kanske kan man hoppas på nytt besök i år och med den vassare 4WD-Suzukin skulle han definitivt vara en förare att räkna med för totalseger.

*

I dag trillade fjolårets ERC-förare Elias Lundbergs anmälan till SM-premiären Rally Vännäs in. Dock inte i någon R2 Opel som han körde i EM utan nu är det comeback med Volvo 240. Planen var först att köra Volvo Euro Cup säsongen 2020, men när teamets Opel Astra byttes bort mot en Volvo 242 Evo så började tankarna gå mot att göra comeback i SM. Inget nytt för Elias som 2018 tog SM-silver med en  Volvo i Trimmat 2WD.

Foto: Elias Lundberg Rally

Detta var inte alls vad som var tänkt från början. Vår grundidé för säsongen var att ta ett mellanår i vår internationella satsning med fokus på att ha kul, säger Elias och fortsätter. 

– När då denna Volvo 242 hamnade i garaget så kunde vi inte riktigt bara låta den stå eller sälja den.

Därmed är VOC-planerna lagda på is och istället är det SM som blir fokus. 

Vännäs är en riktig fin tävling och jag ser verkligen fram emot att köra där igen. 2018 blev vi tvåa i tävlingen och var snabbaste bakhjulsdrivna bil. Men i år har vi inga förväntningar på något toppresultat. 

I den blå 240:an kommer Jim Hjerpe att hålla ordning på papperna och som även läste Elias till guld i J-SM 2017. En annan som också gör comeback i Volvo uppe Vännäs är fjolårets SM-vinnare Patrik Flodin. Skodan är utbytt mot en Volvo 940 och att det blir en sevärd fajt mellan de här båda är nog ingen överdrift.

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *