Bergkvist klar med ny Fiesta till Rally Finland, debut för Suzuki-värsting, Sandell kraschade i ARX-premiären, mer från Säffle, Grybb vann i Eslöv och Victor/Victor på ryska!
Knappt hade jag publicerat gårdagens Motorbloggen där jag berättade att Takamoto Katsuta blev den först bekräftade föraren i WRC2 med nya Ford Fiesta R5 förrän jag fick andra besked. Dessutom ur svensk synvinkel väldigt glada besked då även Emil Bergkvist kommer att köra med nya Fiestan i Rally Finland. Inte bara kul att Emil och Patrik Barth kör i nya bilen utan ännu roligare att man nu verkar har fått ihop finansiering för ännu en start. När Emil efter Portugal avslöjade att han fick hoppa över Sardinien på grund av pengabrist, kändes det lite uppgivet från WRC2-sexan. Nu däremot är det ”full speed ahead” vilket jag tycker känns väldigt, väldigt bra.
En tredje ny Fiesta är också bekräftad och det är till M-Sports egen Gus Greensmith i WRC2 Pro.
*
Även om Emil Bergkvist tvingades lämna ”walk over” i Rally Sardegna så är där stort svensk intresse då tävlingen ingår i Junior-WRC. Ledaren Tom Kristensson/Henrik Appelskog är nu på väg till den lilla italienska ön i Medelhavet. Redan på plats är trean Dennis Rådström och Johan Johansson som fastnade framför J-WRC:s mediateam och fick svara på en del korta (skulle kunna skriva korkade också) frågor. Till exempel om paret föredrog ”blondiner eller brunetter”, ”pizza eller pasta”, ”strand eller berg” och så vidare. Dennis och Johan klarade utfrågningen galant och mest minns jag svaret på frågan.
– Asfalt eller grus?
Dennis och Johan svarade samstämmigt.
– Snö!
*
I Sverige är inte Suzuki ett så stort bilmärke varken i tävling eller bland privatbilister. Då är det annorlunda i till exempel Danmark där det dräller av ”Sukkor” på vägarna och märket har även en ambitiös rallydel, Suzuki Motorsport Danmark. Här har då synts snabbe Kenneth Madsen och Marco Gersager men som nu fäven år sällskap av teamchefen Anders Lysen. I morgon är det helgdag i Danmark och då gör Lysen debut med en helt nybyggd Suzuki Swift R+ från spanska ARVidal Racing.
Det är i deltävling två Yokohamamesterskabet Øst som Lysen gör debut med nya värstingen som han hitintills bara testats på ett kort ”koneprøve” men i morgon blir det tuffare med en helt nya sträcka i Skælskør. Inför detta intar Lysen en ödmjuk inställning.
– Man vill självklart alltid vara snabbaste ”dreng” i klassen men ambitionerna är helt nedtonade. Vi ska lära oss bilen och framförallt ”have en rigtig hyggelig dag”!
När får vi se en sådan ”Sukka” på den här sidan Öresund? Finns även svenskt deltagande i morgon och då från tre förare som värmer upp i Eslöv i dag. Rolf Grybb, Citroên R5, Håkan Oddshammar, Fiesta R5 och Skawomir Bronk i BMW.
*
I helgen rullar även American Rallycross igång med premiär på ”Mid Ohio Sport Courses”. Efter gårdagen är det VW Beetle-föraren Tanner Foust som är i förarsätet. Då hade han även hjälpt regerande mästaren Scott Speed, Subaru att besöka en däcktrave så hårt att bägge bakhjulen förstördes och Speed fick bryta. Efter omstart var Foust snabbast över mållinjen ivrigt uppvaktad av Chris Atkinson, Subaru. Även den tredje i föraren i Subaru Motorsports, jämten Patrik Sandell fick känna på tuffa tag. I första racet knuffades Sandell och Cabot Bigham och där svensken förlorade och träffade en banmarkering så illa att även han fick ge upp.
*
Vet inte om jag var lite otydlig igår när jag skrev om Säffles ”LE Thorp Memorial” men tävlingen var inte avslutad när jag författade mina rader. Till exempel blev detta tydligt då där blev omkastningar i Appendix K. Fortfarande står Mats Karlsson/Jan Svanström som etta i sin comeback med Volvo 240 men ny tvåa är Stefan Ryberg/Christian Olsson även dom i 240. Redan på tredje plats bryts däremot 240-dominansen då Vimmerbys Renault Alpine-åkande Kjell Fransson/Björn Jacobsson flyttades upp mot den placering man hade långt ner när jag kollade på listan. Vad som hänt har jag ingen aning om men bara att gratulera ”Bygg-Kjell” till placeringen. Men fortsatt i listan visar 240:an sin överlägenhet genom att först på tionde plats kommer första ”icke-240”, en Ford Mustang körd av Stefan Bernhardsson/Tony Larsson. Sedan de riktiga glädjeämnena som elva och tolva kommer två Volvo Amazon, Gunnar Asplund/Olle Asplund och så Anders Levin/Anette Levin, tumme upp från Motorbloggen.
Göran Fredriksson/Peter Johansson låg tvåa i klassen när ag skrev men flyttades senare av för mig helt okänd anledning över från Appendix K till A2WD. Den vita Volvo 240 Turbo blev istället 26:a i nya klassen. Märkligt att detta görs efter att tävlingen startat och även att en Appendix K-bil tillåts köra ibland Grupp H-bilar. Förr var inte detta Ok men det är kanske ändrat vad vet jag…
*
Måste även nämna hur tajt det var i VOC/Grupp F-klassen där hemmaföraren Daniel Thorp/Pierre Karlsson vann klassen före Andreas Hultström/Tom Törngren från Nyköping. Marginalen var inte stor, bara 0,4 sekunder skilde mellan de båda 940-åkarna.
*
Men helgen var ändå PG Anderssons med ett härlig styrkebesked från Årjängs Skoda-åkare. Även om Jerker Axelsson/Mattias Andersson tog i vad man kunde i R5-Skodan så räckte det inte till mot PG:s WRC-takter i Johan Eklövs Skoda Fabia WRC. Inte ens problem i starten lyckades få PG ur fattningen.
– Startsystemet krånglade och jag stod still i 5-6 sekunder innan kopplingen släppte, förklarar P-G.
Med åtta av nio möjliga sträcksegrar var PG nöjd med sin återkomst till rallysporten.
– Vi har haft fantastiskt kul, berättar han.
– Det har varit otroligt roligt att vara tillbaka bakom ratten igen, även om det kanske gått lite yvigt emellanåt.
Han gillade också de fina vägarna som han menade gav extra körglädje
– Synd bara att det kom en rejäl störtskur – annars har allt bara varit positivt.
En enda miss gjordes under de dryga fem milen SS och detta på femte sträckan där Axelsson då blev snabbast.
– Här blev det en snurrning och jag fick vända lite. Tappade kanske 15-20 sekunder, men var tur det var en bred kurva, säger P-G med ett skratt.
Tack Lollo för bilderna och tack även Anders Karlsson som tog bilden på PG när han tappade lite fotfäste med Skodan.
*
Ny seger för familjen Grybb blev det i Eslövs ”Bil-Månsson Rallysprint” där pappa Rolf skötte ratten i deras DS3 R5 medan Tobias hände hand om kontoret. Tvåa efter Hässleholmarna kom familjen Oddshammar, Håkan och Pamela som var drygt 14 sekunder efter med R5-Fiestan. Stefan Wereén/Per B Andersson visade att takterna sitter kvar när han tog den av GN Motorsport hyrda R5-Fiestan till tredje plats totalt och bara nio sekunder efter mer rutinerade Oddshammar. Fyra i tävlingscomebacken och i 4WD-klassen blev SMK Hörbys Peter Blomquist/Julia Thulin.
Måste erkänna att jag inte alls hade med mig Bjarne och Mattias Rutgersson i segertankarna. Men Stenungsunds Ford-familj ville annorlunda och nu gav de flitiga resorna till Skåne utdelning i form av seger med Escorten. Lika överraskad är jag över tvåan från Danmark, Jörgen och Oliver Hansen, Porsche 997 GT3. Elva sekunder skilde uppåt och ner till favoriten tillika hemmaföraren Anders Karlson skilde 3,8 sekunder.
Nu står detta inte i någon resultatlista men hade inte SMK Hörbys Joachim Kristiansson/Maya Rangtoft fått växelproblem på första körningen vågar jag lova att listan sett annorlunda ut. Efter att problemet var fixat satte ”Jocke” två bästa tider men blev ändå sist i gänget. Stark seger från Opel-åkande Uffe Jansson/Roland Persson, Örkelljunga i B 2WD vilket även gav tionde plats totalt.
Bäst i VOC/Grupp F eller Standard B R1b blev återigen SMK Hörbys B-förare Jonas Hansson med pappa Stefan i högerstolen i den blå 240:an. 4,9 sekunder skilde ner till bäst i A-klassen Marcus Ekdahl/Roger Clausson. Stark insats också av Jonas klubbkompisar Karl-Johan och Lars-Johan Ingesson som vann Ungdomsrally och slutade som femma bland alla förare i likvärdiga Volvo-bilar.
Viktoria Lindh, Hässleholm laddade som vanligt upp på Sweden Rock och ett lyckat recept då hon med hjälp av Mattias Persson blev bästa ”GruppE-bil” med ”Dödskalle-Golfen”.
Totalt fick Eslövs MK ihop exakt 60 startade varav åtta fick bryta. Värst gick det för Arlövs danska inslag Erik Christensen som fick erfara att lastbilsdäck är väldigt effektiva farthinder. Inte heller kom Joachim Grahn och sonen Adam till start, Fiestan var inte ”race ready” efter SSR. Nu blir det inte förrän i Malmö och SM i Sommarsprint som Jocke tar plats i värstingen.
*
Det blev en femte plats i klassen för Jeanette Kvick och Adolf Kramer jr när alla tio sträckor var klara i 45 INA Delta Rally utanför Zagreb. Inte mycket att orda om mer än att Kramer utvekclas mer och mer för varje mil han kör. Bittert var det för Tim Novak även han i Opel Adam R2 som ledde från start till SS9. På sista sträckan tappade han över en och en halv minut och blev nu bara fyra precis framför Kramer. Rok Turk med Hyundai i2o R5 vann rallyt.
*
Fick ett tips om att en rysk motorsportsajt hade ett stort reportage om South Swedish Rally så klart med vinkel på Lada-åkaren Klim Baikov. Måste säga att det var riktigt snyggt och proffsigt gjort även om mina ryska är tämligen skral. När jag även ser bild på Victor Hansen behövs ingen tolk, är ändå ganska säker på att man i bildtexten berömmer honom och Victor Johansson för segern i Otrimmat 2WD.