Bara M-Sport kvar, Pontus T. kör Rally Sweden, mer inställt, VOC-arna åker till Stugun och Nya Grupp H på gång (?)…
I morgon tisdag stänger anmälan för WRC Rally Sweden och idag är där 26 anmälda. Senast att anmäla sig är Citroën Total Abu Dhabi WRT och där man föga överraskande nominerat Kris Meeke och Craig Breen för att ta märkespoäng. Stephane Lefevbre får helt naturligt stå utanför då han kommer att köra en 2016 upplaga av DS3 WRC.
Återstår av fabriksteamen att anmäla gör då bara M-Sport och i dag har där varit en liten fråga på Twitter vem man tror/hoppas får köra tredje bilen vid sidan av Sebastien Ogier och Ott Tänak som just nu testar inför Monte Carlo? Flest röster 52 procent får Elfyn Evans som kör bilen i premiären medan Mads Østbergs chanser bedöms något mindre, 40 procent av röstarna tror på honom och Ola Fløene i tredje Fiestan. Ett riktigt skott i natten betecknar jag det som att Andreas Mikkelsen skulle köra för M-Sport i Värmland, men ändå finns där dom som på fullt allvar tror att det blir så…
*
I dag har Skoda Motorsport bara anmält en enda bil till Rally Sweden och WRC2, glädjande nog är detta Pontus Tidemand/Jonas Andersson. Blir ytterst förvånad om tjeckerna dessutom inte skickar hit även Jan Kopecky i jakten på att försvara WRC2-guldet.
En som inte kommer dit är regerande mästaren Esapekka Lappi som nu är anställd av Tommi Mäkinen för att framåt våren sätta sig i nya WRC-Yarisen. Nu får han istället glädja sig åt att han i helgen utsågs till ”Driver of the year in Finland”.
*
I den klassiska delen av Rally Sweden är det nu 53 anmälda och där det glädjande nog är en riktig klassiker som är senast i listan, Norbergs Hans-Åke Söderquist, BMC Cooper S från 1965.
Anslutit sig till Rally Sweden Historic har även två Mazda-åkare gjort, Kennet Tomasson, MK Ratten med en äldre version medan Mats Jonsson kör en Mazda 323 Turbo 4WD från 1990.
Så här långt ser vädret också ut att vara på bra humör och hela veckan är det bra med minusgrader och även snö i trakterna kring Torsby. Så här såg det ut när det gjordes ”recce” på sträckan Hof Finnskog.
*
Inte bara MK Ratten som ställer in utan nu följer tråkigt nog även Skutskärs MS med i inställargänget med ”Skutskärsratten” som var tänkt att inleda Supercupen. Anledningen till beslutet är att sträckorna till största delen består av fruset grus och trots att man gjort allt för att knåpa ihop en kortad bana fick man i går ge upp. Att hitta ny dag är inte heller möjligt då Länsstyrelsen kräver tre månaders handläggningstid och så långt fram torde vintern definitivt vara över.
*
MK Rattens beslut att ställa in sina bägge tävlingar i Torsby såg ut att ställa till problem för VOC Mekonomen Rally då dessa var planerade att bli premiär för både VinterSerien och SverigeSerien.
– Alltid tråkigt när en serie drabbas av inställd tävling, i synnerhet när det är en dubbeltävling och säsongspremiär. Men, den här gången hade jag en reservplan på plats, berättar VOC-ansvariga Roger Fransson.
– Därför kan vi redan ett dygn efter beskedet om inställt i Torsby presentera att Stugun och Z-Trofén den 21 januari går in och detta i en väldigt snösäker del av Sverige med fantastisk tillgång på fina vinterrallyvägar.
Z-Trofén är även RM-premiär där det körs Grupp F och där nu även VOC-åkarna hamnar. Dock kommer klasserna att särskiljas av arrangören så detta ska inte bli några problem menar Fransson.
– Då beslutet togs var det också bara tre Volvo bilar i den sammanslagna VOC/GrF RM-klass, av dessa är minst två redan VOC Mekonomen Rallybilar.
Nu innebär det inte bara en flytt från Värmland till Jämtland och därmed bara en istället för två tävlingar för VOC-gänget berättar Fransson.
– Det blir bara två vintertävlingar i årets SverigeSerie och därmed heller ingen separat VinterSerien 2017!
*
Norske co-driver proffset Torstein Eriksen har sedan i november ett projekt med sin 16-åriga landsmaninnan Thea Turvoll Lien som ska köra NM-premiären Sigdalsrally med en R1-Fiesta. Torstein hjälper nu till med att lära ut hur man gör egna noter och efter första testen kände både han och Thea sig ”happy”.
Detta koncept tror jag är helt rätt för att få igång unga ambitiösa förare och kartläsare. Fler borde försöka skaffa sig mentorer och på så sätt komma in rätt i sporten och därmed undvika dyrbara misstag…
*
Vet inte om jag vågar skriva det men hoppas detta blir rätt, Sindre Furuseth som planerar att ”göra en Adielsson” och köra Vauxhall Adam R2 i Juniordelen av MSA British Rally Championship (BRC) får en rejäl slant att tävla om. £30,000 är vad som väntar i den sju tävlingar långa serien som för första gången lämnar de brittiska öarna och i år ingår f.d ERC-tävlingen Ypres-Rally i Belgien. En annan stor nyhet är att man släpper däcken fria även i ”Junior-BRC” och därmed är det fritt fram för Sindre och övriga att sätta på vilket gummi som helst på R2-bilarna.
*
Nu är ”Nya Grupp H” ute på en ny remissrunda innan det så småningom ska kallas till nya möte om de slutliga reglementet. När man läser om det på olika sociala medier så känns uppdraget som lite av ”mission impossible”. För mig som inte är så tekniskt insatt verkar det som att det är massor av detaljer som folk hänger upp sig på. Om allas önskemål ska tillgodoses innan Rallyutskottet klubbar ett nytt regelverk lär det tyvärr aldrig bli verklighet. Här behövs att man sätter ner foten och därmed gör det möjligt att få in lite modernare bilar i klassen…