Bara M-Sport har lediga platser för 2025, Regeringen ändrar tokigt TV-beslut om skyltning och hemmaförare Jonasson anmäld till Rally Sweden Historic.

Toyota har gått i mål med sin line up för 2025 och för Hyundai återstår bara om det blir tre eller fyra bilar för nästa säsong. Om det blir fyra så lär den inte köras i alla 14 tävlingar utan i utvalda. Till exempel har Dani Sordo sagt att han gärna vill köra ”hemmatävlingen” ”Vodafone Rally Portugal” där han har fint facit. I år blev han femma men både 2022 och -23 blev det pallen för veteranen i WRC. Enda team som är helt öppet är M-Sport även om mycket tyder på att luxemburgaren Grégoire Munster fortsätter även 2025. Inte minst de sponsorer han tar med sig till Dovenby Hall talar till hans fördel.

Foto: // Jaanus Ree / Red Bull Content Pool //

Vem som kan ta över Adrien Fourmauxs Puma Rally1 är däremot skrivet i stjärnorna även om många vill sätta Martins Sesks i bilen. Att det förkommer diskussioner i den riktningen är ingen hemlighet, men frågan är om det snackas ”full time” eller som i år, några inhopp. I Frankrike försöker man koppla ihop Citroén-förarna Yohan Rossel och Nikolay Gryazin med Malcolm Wilsons team. Att duon inklusive irländaren Josh McErlean som också nämns i snacket, alla drömmer om Rally1-åkande har de förklarat flera gånger. Men för Rossel verkar det mer troligt att han fortsätter med PH Sport i WRC2. 

Foto: Skoda Motorsport

I Gryazins fall hävdar källor att han är på väg att göra comeback med Skoda och Toksport då man där har Oliver Solbergs Skoda ledig. Som vanligt är M-Sport öppen för att hyra ut Pumor till hågade och en sådan är turken Ali Türkkan som lär ha bokat en bil för minst två WRC-tävlingar kommande säsong. 

Börjar brinna i knutarna då anmälan till ”Rallye Monte Carlo” stänger nu på fredag den 20 december även om den inte blir offentlig förrän i början av januari. Premiären blir jäktig för Toyota som kommer med fem Yaris GR Rally1 då även Sebastian Ogier vill vara med och ”leka” förutom Evans, Rovanperä, Katsuta och Pajari. Den 93:e upplagan av ”Monte” körs den 22-26 januari och där första dagen ägnas åt shake down utanför Gap.

*

Idag lyftes en tung klump bort från alla rallyarrangörers axlar när det kom besked från Trafikverket att det korkade chockbeskedet ifjol, att all omskyltning i samband med tävling på väg skulle bekostas av arrangören. Ett besked som riskerade att ge alla arrangörer som har ”allmän väg” som sin idrottsplats, stora extra utgifter. Proteserna uteblev inte och nu har det gjorts ”Ändring i vägmärkesförordningen ska säkra ideella arrangemang på allmän väg”. Riksidrottsförbundet som drivit frågan med Idrotts-Sverige i ryggen välkomnar beskedet, men är fortfarande på tå i frågan. Troligen är det formuleringen ”ska kunna slippa betala” som irriterar i Regeringens pressmeddelande.

Foto: Tommy Svensson

Nu blir det en långsiktig lösning för landets alla föreningar som anordnar evenemang. Ideella föreningar och organisationer ska ha goda förutsättningar att planera och inte åläggas höga kostnader, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).

Ministerns pressekreterare bekräftar att ordalydelsen om att Trafikverket ”ges en möjlighet att avstå från…” innebär att frågan nu ska anses som avgjord, inte att myndigheten ska kunna välja. Ändå verkar inte alla helt lugnande och för 2025 har TV fått åtta miljoner extra för att täcka de utgifter som förknippas med skyltning på allmän väg vid arrangemang. Anna Iwarsson är ordförande för Riksidrottsförbundet och för Sisu idrottsutbildarna.

– Att vi nu äntligen har fått ett permanent beslut är mycket positivt. Vi har under en långt tid haft ett tillfälligt beslut som har lett till omfattande kostnader. Vi hoppas att de åtta miljoner som regeringen har avsatt räcker, men det vet vi ännu inte. 

Anna Iwarsson säger att det fortfarande finns en aspekt att vara särskilt observant på.

Vi behöver också säkerställa att ”allmän väg” tolkas på ett sätt som kommer att fungera för våra föreningar. Där för vi en dialog med berörda förbund!

*

När anmälan öppnade för ”Rally Sweden Historic” hängde hemmaföraren Jörgen Jonasson mer eller mindre  på låset med sin anmälan. Den f.d SM-toppen tänker köra på hemmaplan med en från Finland nybyggd Lancia Delta HF Integrale. En bilmodell som både Mikael Eriksson, Markku Alén (bilden)och Juha Kankkunen kört i just Rally Sweden. 

Foto: Tommy Svensson

Senast Jörgen körde ”Svenska” var 2022 i WRC2 med en Skoda vilket slutade med en sjätte plats. 

Det är en kul bil, finns inte så många av den i Sverige som är riktiga Appendix K, kanske en till vad jag vet, berättar Jörgen.

Foto: Privat

Så var den ju också en riktig vinnarbil när den tävlade på sin tid.

Med denna i händerna på duktige Jörgen är redan en självklar favorit till Historic-seger redan anmäld.

Ett svar på “Bara M-Sport har lediga platser för 2025, Regeringen ändrar tokigt TV-beslut om skyltning och hemmaförare Jonasson anmäld till Rally Sweden Historic.

  1. Inför Piterundan i mars har vi fått att på fyra ställen ska trafikverkets entreprenör utföra skyltning, tre av dessa ansluter mot allmän väg och utförs utan kostnad men den fjärde är på enskild väg och där serdu, så ska dom ha betalt. Och det är mitt i skogen i vindkraftparken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *