Bakslag för BRC/RM/KRC när Nybros ställer in, Mikkelsen sugen på M-Sport, Martijn ska lära sig flamländska, Oliver analyseras, J-WRC-vinnaren 2021 kan välja och SBF -Anna går in i Svenska Rallyt!

Då var det Bilsport Rallycup, RM för Historiska Bilar och Klassiska/Historiska Rallycupen tur att drabbas av bakslag när Nybro AC beslutat att ställa in ”Zabra Rallyt” den 1:e maj. För BRC skulle detta ha blivit deltävling två medan det för ”klassikerna” skulle blivit premiär sedan deras vintertävlingar redan fått stryka på foten. Anledningen till att Nybro AC ställer in redan nu, är att man inte ser någon möjlighet att arrangera tävling under rådande pandemi. Vad som händer med BRC-premiären ”Rally Anderslöv” den 27 mars är hitintills oklart men någon tävlingsinbjudan från Trelleborgs Mk har ännu inte publicerats. Ett annat frågetecken är premiären för Södra BF:s RS-DM, ”Hässleholms GP” som är tänkt att köras samma dag som Nybro.

Foto: Tommy Svensson

Samtidigt med detta kom idag SMK Hälsinge med inbjudan för första tävlingen i ”Hälsingeserien” och ”Hasselasvängen till Sten-Eriks minne”. Lördagen den 28 februari bjuder man på två sträckor som körs två gånger vilket ger en SS-längd på 30 kilometer. För att minska smittspridning är det bara tre personer per bil, tidkort som fylls i av kartläsaren, munskydd vid anmälan/besiktning och så ingen publik.

*

Skoda/Toksports Andreas Mikkelsen har aldrig stuckit under stol med att han ser 2021 som ett ”mellanår” och att han siktar på comeback i WRC 2022 med nya hybridbilarna. I en intervju med DirtFish förklarar han att en plats hos M-Sport Ford lockar till nästa säsong. Denna önskan motiverar han med att ingen ny tillverkare lär komma in i WRC till nästa år men dessutom tror Mikkelsen, att M-Sport kan leverera en riktigt bra hybridbil. Kontakter har tagits men samtidigt är det ändå WRC2 och ERC i Toksports Skoda som är fokus för honom och dagens födelsedagsgris  Ola Fløene. Detta utesluter dock inte att han kan komma att hjälpa M-Sport med utvecklingen av nya ”Rally1-bilen”. Foto: Tommy Svensson Något som Mikkelsen bevisligen är bra på och har redan hjälpt Volkswagen, Citroên, Hyundai och är just nu engagerad av Skoda Motorsport för att göra nya Fabia Rally2 till en ännu giftigare bil för klassen. Mikkelsen förklarar.

Det här året vill jag använda till att åter komma tillbaka till WRC. 2017 var jag negerad av Skoda vilket senare gav mig plats hos Citrôen och Hyundai och nu vill jag upprepa detta.  Är också säker på att M-Sport vore ett bra ställe för 2022!  

*

Den stora snackisen före Rallye Monte Carlo var det hastiga och högst oväntade bytet av co-driver för Thierry Neuville. Ut klev Nicolas Gilsoul efter tio år sedan man inte lyckats enas om lönen för att läsa noterna i belgarens Hyundai och istället hoppade belgaren Martijn Wydaeghe efter ett telefonsamtal från Neuville.

Foto: Hyundai Motorsport

En dröm att få sitta bredvid Thierry, förklarade Martijn på en belgisk rallysajt.

  Han ringde på torsdagen och sa att jag skulle åka till Monte på lördag. Jag arbetade sedan dagar och nätter för att förbereda mig så bra som möjligt, berättar nya kartisen.

 Jag kopierade noterna och tittade på videor för att vänja mig vid Thierrys system så när jag kom till start kunde jag fokusera på mitt arbete till hundra procent!

Efter lite inkörningsproblem där det största var språket då Martijn inte var van vid att läsa noter på franska, slutade premiären med en tredje plats. Från vänsterstolen stöttade Neuville sin nya notläsare vilket underlättade menar Martijn.

Thierry hjälpte mig hela tiden och var min lärare, storebror och ledare under rallyt. Jag har enorm respekt  och han är riktig professionell, berömmer han sin förare.

Största problemet var språket och nu har Martijn tagit hjälp av en logoped för att få till den flamländska accent som Gilsoul hade.

Jag arbetar med en logoped för att bli bättre och där fortfarande mycket att göra, men jag är säker på att lyckas.

Nästa hållplats för de båda blir i Rovaniemi och Arctic Rally Finland i slutet av månaden.

*

Från Kenya öser nu arrangören till årets Safarirally ut bilder som bevis på att det där nere inte finns några som helst planer på att ställa in. Idag kom där bilder från SS2/ i ”WRC Safari Rally Kenya”, 13,3 kilometer långa ”Chui Lodge”. En sträcka som körs i Oserengoni Wildlife Conservancy Estate och som är helt ny och aldrig använts i rally tidigare. Jag kan bara konstatera att snitthastigheten på sträckan lär skilja högst avsevärt mot de som körs i Rovaniemi

*

I dag har DirtFish analyserat Oliver Solberg och Aaron Johnstons första WRC-start för Hyundai och detta i Rallye Monte Carlo. Här konstateras att om Oliver varit anmäld i WRC3 hade han startat sista sträckan med runt en minuts ledning och fajtades med f.d M-Sports WRC-rutinerade nu i Citroën, Eric Camilli om att bli tredje bästa Rally2-bil. För ”Grusfisken” berättar Oliver att det var lite svårt att inte ha sitt vanliga mekanikergäng runt sig utan istället var det 2C Competion som skötte hans Hyundai.

Foto: Oliver Solberg Motorsport

Dock betecknar han teamet som ”fantastic”, men ändå skillnad mot hans vanliga ”family team”. Med sig i bagaget hade Oliver Monte-starten ifjol där han sladdade av vägen och tappade 22 minuter mot slutet. Han var mycket medveten om att Monte gärna ”biter tillbaka”,  ville inte upprepa misstaget i år och starten var enbart för att skaffa ännu mer erfarenhet för kommande och då viktigare tillfällen. Ändå hölls tempot uppe och värmlänningen hade topp-fem tider bland Rally2-bilarna på alla utom fyra sträckor och dessutom en fjärde och en femte tid totalt. Något som var lite tråkigt var att Oliver var ensam Hyundai-förare vilket inte gör det möjligt att jämföra tiderna rakt av mot förare i likadan bil.

Foto: Oliver Solberg Motorsport

Reportern som bevakat åtskilliga Monte tidigare berömmer Oliver.

”The pace” var imponerande med tanke på att han bara kört här en gång tidigare och inte mer än sju WRC-tävlingar totalt.

Oliver avslutar med sin egen anlys.

– En sak är säker, detta Monte har lärt mig mycket- väldigt mycket!

*

Foto: Junior-WRC

För sin seger i Junior-WRC så fick Tom Kristensson som pris en helt ny Ford Fiesta Rally2 från M-Sport plus 200 Pirelli-däck och fem anmälningsavgifter i årets WRC2/3 betalda. Återstår för honom och nya kartläsaren David Arhusiander är att skramla ihop ett antal miljoner för att täcka alla andra kostnader som resor, hotel, mekaniker med mera. En tuff uppgift och inga pengar som snyts ur näsorna och kanske är det detta som gjort att M-Sport Poland funderat lite. I dag kom nämligen en nyhet att den som tar över efter Tom och vinner J-WRC 2021 möter exakt samma  prisbord som Hörby-föraren om han så vill. Men i år kan den lyckliga också välja ett annat pris och byta ut Fiestan mot fem starter utan några medföljande kostnader i nya WRC-klassen för Rally3-bilar med en helt ny Ford Fiesta Rally3.

Foto: M-Sport Poland

En något beskedligare variant av Fiesta men fortfarande med fyrhjulsdrift och betydligt vassare än de Rally4-bilar som körs i J-WRC. FIA Junior WRC Team Director Maciej Woda erkänner att det är ett tufft steg för vinnaren att rådda ihop budget för att kunna förverkliga drömmen med att köra Rally2-Fiesta i WRC. Han berättar att man gått tillbaka och pratat med tidigare vinnare för att få en uppfattning om hur väl de lyckats ta sig vidare i FIA:s ”Rallypyramide”.

Genom att erbjuda ett alternativ ger vi förare en ny möjlighet att  kliva upp en kategori i sin karriär, menar Woda.

Om en vinnare visar sig ha möjlighet att köra med Rally2-Fiesta kommer vi att stödja detta men om inte, är detta ett sätt att försäkra oss om att kommande vinnare återfinns i WRC.

Tror detta är ett klokt alternativ för framtiden…

*

När Urban Wahlberg bestämt sig för att inte ställa upp för omval till SBF:s Förbundsstyrelse blev det också svårt att sitta kvar som representant i Svenska Rallyt AB:s styrelse. Vid senaste möte för ”FS” utsågs därför VD i SBF Anna Nordkvist till att ta över den ledande rollen i det fortsatta arbetet med Svenska Rallyt med stöd av förbundsstyrelsen och ersätter därmed Wahlberg.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *