Badiu trodde han var på väg till himlen, Tannert kan klockan, ”Publikinformation” eller ?,Flodin SM-laddar, Jonna stannar hemma, Adielsson inledde med ”an off”, Elias avslutar otursår och färdigtävlat för rallyikon!
Klockan tickar för rumänen Raul Badiu och för att han ska hinna bli frisk till finalen för Junior-WRC i Wales i början av oktober. Vid den våldsamma kraschen i Rally Finland knäckte han bland annat ett par revben och det verkar vara detta som är största problemet.
– Jag har fått mig berättat att det normalt tar sex veckor för revben att läka och till Wales är det åtta veckor, berättar Badiu för wrc.com
– När jag nu är en normal människa så ska det alltså inte vara några problem!
Oavsett vilket så kommer Badiu att köra reken för framtiden men de dubbla poängen i finalen hägrar. Med detta kan han fortfarande nå minst topp-fem. Minnet har också återkommit från kraschen efter det lilla krönet som han i noterna angett som enbart ”litet krön”.
– Men min fart var så hög att jag kom lite ”out of line” och då var det kört, konstaterar Badiu.
Från själv kraschen minns han enbart de första sekunderna och först när räddningspersonalen tog av honom balaklavan började han förstå att något konstigt hänt. Nästa sak han mindes var när han lades på båren och sedan bars in i helikoptern och fick solen rätt i ögonen.
– Då trodde jag att jag måste vara död och nu var på väg till himlen…
Hade det inte varit för ett gäng rådiga smålänningar med Anders Altberg i spetsen kunde det också mycket väl varit så illa!
*
Ingen säger väl emot om jag påstår att svensk rallysport seglar i motvind åtminstone ur ett internationellt perspektiv. Medan J-WRC-ledare Tom Kristensson kämpar med både civilt jobb och samtidigt dra in pengar till rallysatsningen är det inte lika för alla. Exklusiva schweiziska klocktillverkaren Edox gör sitt för att stötta tyske ”Tom-utmanaren” Julius Tannert. Femte placerade Tannert eller ”JULIUS TANNERT – PROFESSIONAL RALLY DRIVER” används nu av Edox för att promota en sporturserie ”Chronorally”. Enligt Edox kör inte Tannert en enda meter utan sin Edox-klocka på armen. Med bara finalen i Wales kvar har fortfarande tysken chans på seger om samtidigt allting går åt h-e för topptrion. Men då krävs att han har sin Edox runt handleden, ”Byggd för att stå emot de mest extra racingutmaningarna, ”the Chronorally” kommer än en gång att vara en del av Julius succé”. Olika på olika tegelbruk som min saligen avsomnade far brukade säga…
*
Talesättet ”Fan ska vara teaterdirektör” myntades en gång av August Blanche och i dag skulle detta kunna utvecklas till ”Fan ska vara rallyfantast”. Fick idag ett samtal från en rallyfantast på västkusten som hade för avsikt att besöka helgens Rally-SM och ”Kolsvarundan”. Men frågan är om han inte ändrat sig av samtalet att döma? Det som irriterade eller för att snacka ren svenska, gjorde honom pissförbannad var hur nonchalant arrangören var mot publiken. Nu påpekar han att här är inte Kolsva MS ensamma och säger..
– Det ser nästan likadant ut oavsett vilken SM-tävling du besöker, inte alls konstigt att publikintresset sviktar.
Min vän hade även försökt beställa program i förväg men fick till svar från arrangörshåll att detta inte gick.
– Kanske lika bra, då det jag beställde till Midnattssolsrallyt och betalade 150 kr i förskott för har fortfarande inte kommit!
Istället började han söka efter ”Publikinformation” på nätet vilket också hittades.
– Det som kallades publikinformation berättade att HQ fanns på Best Western Hotell Scheele, plus att start och mål var i Köping, kan detta kallas nyttig information, undrade min vän och fortsatte.
– Sedan längre ner på samma sida berättades att egentligen var programmet värdelöst för den rätta seedade startlistan skulle inte presenteras förrän ”2017-08-19 klockan 06.00″, inte ens datumet var rätt!
Han utvecklade så sin irritation och undrade hur man tänker sig att publik ska hitta till Rally-SM när man inte ger mer och bättre information än så här.
– Här borde så klart MAS (SM-promotorn min anmärkning) se till att alla SM-deltävlingar har samma upplägg med publikinformation. Detta är ju för f-n så uselt att jag saknar ord, att start och mål sker i Köping är ju jättebra att veta!
– Dessutom, vad är det för trams att inte kunna presentera en korrekt seedad lista i programmet? Det är ju runt två månader sedan senaste SM-rallyt kördes och startordningen baseras väl på placering, avslutade min irriterade rallyvän.
Nu är det nog inte bara så att det bara är SM-arrangörer som behöver bättra sig, det gäller nog de allra flesta. Inte ens min egen klubb (SMK Hörby) är alltid något föredöme i den här frågan. Så klart har man rätt att ställa lite högre krav än så här på en SM-arrangör…
*
Nu bekymrar säkert inte detta de tävlande, här är det SM-poängen som står första rummet. Toppstriden i Kolsvarundan lär stå mellankvartetten Patrik Flodin och Johan Kristoffersson, etta och tvåa i tabellen men som nu får två nya tuffa utmanare, PG Andersson och Fredrik Åhlin. Detta är dock något som triggar Flodin som har Göran Bergsten vid sin sida i Max RPM-Skodan.
– Ser fram emot att köra Kolsvarundan igen tillsammans med det här starka startfältet. Det är ett dragplåster inte bara för publiken, utan jäkligt kul även för oss förare, att ha tex P-G och Åhlin på startlinjen!
Flodin ryckte loss lite efter att Johan Kristoffersson tvingades bryta i South Swedish Rally men när en deltävling får räknas bort så är ”rallycrosssaren” i allra högsta grad med i guldfajten menar Flodin.
– Det är otroligt viktigt med poängen gentemot Johan, målet är att vara före honom helt enkelt. Samtidigt kommer det att bli svårt efter hans tempohöjning i Finland. Vi hade behövt köra alla milen där vi med. Men vi ska ge dem en match.
*
Något sådant blir det inte tal om för snabba Jonna Eson Brådhe som igår meddelade att hon tvingas hoppa över Kolsvarundan. Jonna förklarar.
– Efter senaste SM-deltävlingen i Nyköping fick vi känna på en hel del motgångar vilket tillhör motorsporten och man har lärt sig att det bara är att ta nya tag. För min del började tankarna snurra och jag själv kände att det inte riktigt funkar att komma till en tävling trött och sönder i kroppen. Det går givetvis till en viss gräns men min kropp sa ifrån den helgen och glädjen försvann en aning.
För att hålla igång rallybilen har Jonan fått jobba mycket och nu med facit i hand. allt för mycket.
– I år har vi kämpat med en väldigt tight och tuff budget vilket har gjort att jag själv försökt jobba dygnet runt med att få ihop det sista. Tyvärr har resultatet blivit att kroppen och nu rallyt blivit lidande, ett tufft beslut att stå över helgens SM tävling men ändå med ljus i tunneln att vi snart kan få sitta i rallybilen igen och göra det vi älskar mest!
*
Riktigt tråkigt då rally behöver varenda tjej som finns. Blir därför uppriktigt glad när jag får se Bengt Johanssons fina reportage i Smålandsposten om SMK Hörbys Sofia Sörensson och Mikaela Lindahl. Tjejduon står över Kolsva men snart väntar nya tävlingar med den vita Mitsubishin.
*
Samtidigt med Kolsva är det även ERC-tävling i Tjeckien med svintuffa ”Barum Czech Rally Zlín”. Här siktar ”nya Ford-föraren” Mattias Adielsson och Andreas Johansson från sin fjärde plats i junior-klassen för 4WD att klättra upp ett snäpp. Säsongen började genom att Mattias var teamkompis med ERC-profilen från Ryssland, Alexey Lukyanuk i Sainteloc Racings Citroën C3 R5. Inför finalen är det nu temabyte till Orsak Rally Sport och deras R5-Fiesta, nu strajapd som Mattias önskat i spännande grått. Ett byte som göteborgaren menar känns riktigt bra.
– Har haft kontakt med dem under åren men aldrig tidigare kört för dem men känner ett stort förtroende för att de skall leverera på topp.
Detta blir Mattias tredje start i rallyt men de två första kördes med en R2-Peugeot så där är inte mycket erfarenhet att hämta.
– Gäller att verkligen fokusera och följa vår plan så ska vi på söndag kunna kvittera ut en bronsmedalj i Rally-EM, avslutar en hoppfull Mattias.
Dock blev det en lite jobbig inledning med ”an off” på testen (bild från EWRC. Com) men inga bekymmer skriver Mattias på FB. ”Testet har gått kanon! Mycket bra känsla i bilen och provat en hel del, setupen är kanon och vi fick bra självförtroende i bilen tidigt. Ett litet moment hann vi med också men inga skador på bilen. Grymt skoj att åka asfalt igen!”.
*
2019 var tänkt att bli Elias Lundberg och David Arhusianders stora år i ERC med plats i Opel Motorsports Opel Adam R2. Så blev det inte istället har det mesta gått allt annat än svenskarnas väg och Elias som har svårt att dölja sin besvikelse, håller med.
– Jag har alltid vetat att ett år med motgångar brukar komma i denna sport. Men jag hade nog inte kunna tänka mig ett år som detta. Vi har hittills brutit 6 tävlingar i år på grund av främst tekniska problem men även hälsoproblem och egna misstag, berättar han.
– För att jämföra lite så hade jag inför denna säsong kört 100 tävlingar och brutit totalt 7 tävlingar!
Nu är det sista (?) framträdandet i Opels fabriks-Adam och då detta i erkänt svårkörda ”Rally Barum”.
– Vi har inte grävt ner oss på grund av detta utan har hela tiden kämpat ihop med teamet och haft inställningen, att nästa tävling har nya chanser. Denna gång är inget undantag.
Nu avslutar ”STAR-stipendiaten” (finns detta kvar överhuvdtaget, väldigt tyst kring talangprojektet?) med en tävling som han menar han har obefintlig erfarenhet av. Extra bittert var också att få bryta i Italien efter att han skadat vänsterarmen.
– Det var nog ett bra val att bryta tävlingen även om det kändes tufft. Jag har efter vila blivit helt återställd och kan nu fokusera på Tjeckien fullt ut.
Med detta hoppas Elias och David att kunna avsluta med svenska flaggan i topp!
*
Avslutar med en nästan osannolik rallyhistoria men som ändå har en minimal beröringspunkt med lördagens EC Snapphanerally. 2011 skickade M-Sport över sin första Fiesta i R1-skick till USA där den sedan levt ett både hårt men även ärofyllt liv. Körts i 40 rally över hela det stora landet, tagit 15 klassegrar och 20 pallplatser plus två mästerskapsvinster. Första förare att köra ”Earl” som Fiestan döpts till var Ed McNelly och det blev även han som fick avsluta. I helgens Rally Colorado körde Ed av vägen vilket orsakade mindre skador på fjädringen och i väntan på bärgning började det regna. I Colorado regnar det inte som i Hässleholm och plötsligt var det inte vid en väg som Earl stod parkerad utan en vilt strömmande flod. Besättningen kunde bara hjälplöst se på när vattnet plötsligt svepte med sig Earl som snart försvann ur sikte. Först dagen efter hittades Earl svårt skadad en dryg kilometer nedströms och nu är frågan om den i USA ikonklassade Fiestan någonsin kommer att ”race again”. Riktigt så här illa blev det tack och lov aldrig i Hässleholm!
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson