Både WRC i Porutgal och Italien ställs in/flyttas, samma sak Ljungby m.fl., Tom K. ligger lågt, Ahlberg kör TCR Golf, Baumanis till KYB Team JC och tack för alla tankar!

Inte för att jag hoppas att dom gör rätt men ändå känns det lite som att Skotska Bilsportförbundet går i främsta ledet när man redan beslutat ställa in hela mästerskapsserien. Scottish Rally Series hann bara köra ”Snowman Rally” i början av denna månad, som vanns av Michael Binnie innan det drastiska beslutet fattades.

Mer än halva kalendern hade redan ställts in så det vore inte meningsfullt att fortsätta, förklarade en talesman från förbundet.

I samma andetag kom så besked från FIA/WRC att även nästa deltävling i Portugal ställs in vilken skulle körts i mitten av maj. Dröjde inte många andetag förrän även de italienska arrangörerna gjorde samma sak. Då hör det till saken att Rally de Sardegna var planerad andra helgen i juni vilket då ger en fingervisning om hur tävlandet kommer att bli även här hemma. Till exempel gick i igår Ljungby MK ut och förklarade att deras Midsommardansen, deltävling två i SSRC, VOC SverigeSerien/SommarSerien och DM för Södra och Småland även den ställs in. I Ljungby skulle det ha ”rallydansats” den 9 maj och nu får SSRC och de DM-åkande smålänningar vänta till Dackefejden i en dryg månad senare. Södras DM är redan kraftigt decimerat och som det ser ut nu blir det premiär i SMK Hörbys TV-Svängen den 12 september. Efter denna (om den körs vill säga, ingen vet riktigt var Corona tar vägen) återstår bara Silverratten i Älmhult. Inte optimalt ur tidsperspektiv då den körs helgen efterHörby  och så två deltävlingar i Rally Småland i oktober. Om Coronan släpper greppet så kan det nog bli en väldigt intensiv höst för rallygänget då flera tävlingar redan letat alternativa datum efter den 1 augusti. Hörde att BRC-deltävlingen Rally Anderslöv är en sådan och enligt uppgift lär även Rally-SM:s gruspremiär South Swedish Rally kika på ny datum i höst. 

*

Inte bara SSRC som får en tuff inledning,  Supercupen fick två tävlingar inställda i vintras på grund av vädret och nu ställer även Rally Sigtuna in. Därmed är det Rally Killingen den 8 augusti som förhoppningsvis blir SC-stopp nummer två. I Sigtuna skulle även Rallyklassikerna ha kört och då inte enbart egna serien utan tävlingen var även deltävling i RM och den här kategorin har tidigare tappat en vintertävling. Ännu tuffare för Upplands DM som redan tappat fyra tävlingstillfällen och nästa möjlighet (?) är Påverundan i mitten av juni.

*

Återkopplar till WRC och där hoppas man ändå på att både Portugal och Sardinien skall lyckas hitta nya datum senare på säsongen.

Alla jobbar nu med att hitta alternativ där både möjligheten att Corona-epedemin fortsätter samtidigt som hänsyn måste tas till logistiken i kalendern, berättar promotorn Oliver Ciesla.

En del hoppas att Safarirallyts comeback i mitten av juli ska innebära en återgång till en sorts normalläge för WRC. Här slåss man inte enbart mot Corona utan för tillfället är även stora delar av området där det ska köras rally översvämmat av gräshoppor. Det problemet hoppas man ändå ska vara borta till att det är dags för WRC . Efter besöket i Kenya är det Rally Finland 6-9 augusti vilket därmed med största sannolikhet kan bli deltävling två för Junior-WRC när nu Sardinien ställer in.

Foto: Tommy Svensson

Något som dock inte Junior-VM-ledaren Tom Kristensson hoppas.

Jag är optimist och hoppas istället att man hittar ny datum längre fram.

Om inte, så att man hittar en ersättningstävling för vår serie så att det fortsatt ändå bli fem deltävlingar i J-WRC..

För Tom är det en oviss tid när allt i stort sett ligger nere och så gör även hans jobb med olika samarbetspartners.

Inte läge just nu att ens prova att hitta nya lösningar, Corona måste först försvinna och därför ligger jag väldigt lågt med det mesta för tillfället, konstaterar Tom.

Även om Tom menar att han inte kan påverka något alls i det läge som uppstått de senaste veckorna, ser han ändå positivt på resten av året och försöker hålla modet uppe.

Det måste jag göra, att gå omkring och deppa är inte något för mig, istället fortsätter jag att le och vara glad! 

– Trots allt är rally för tillfället det lilla i stora världen…

Mycket talar ändå för att det blir jättelång paus för J-WRC-gänget från Rally Sweden i februari till Finland i mitten av augusti. Om nu inte Sardinien hittar ny dag är det stort sett enbart ”bilkrossar-tävlingen” i Turkiet som kan vara alternativ att ersätta.

Foto: M-Sport Poland

Turkarna kör sex veckor efter Finland och fyra före ADAC Rallye Deutschland som redan är klar för J-WRC. Men redan 2018 ansågs inofficiellt Rally Turkey till den utan tvekan minst lämpliga deltävlingen för juniorerna i sina klenare R2-Fiestor. Att köra full fart i 30 mil på sträckor som mer bestod av två stenfyllda spår än vad vi i vår del av världen kallar väg är inget att rekommendera…

*

Även om mycket står still så händer det ändå en del grejor och faktiskt även positiva sådana. När Kågered Racing storsatsar på STCC TCR Scandinavia blev där inte helt överraskande plats för Andreas Ahlberg i en av teamets tre Volkswagen Golf GTI TCR. 

Foto: Kågered Racing

Jag gör min åttonde säsong tillsammans med teamet och vi har utvecklats varje år. Nu börjar vi bli mogna att slåss om titlar, menar Andreas.

I fjol toppade han karriären med en fjärde plats i serien efter två segrar och totalt sex pallplatser.

– Andreas har tagit stora steg framåt som förare och hans resultat under 2019 har motiverat oss alla i teamet starkt. Både Andreas som förare och vi som team är redo att ta nästa steg framåt i år, säger teamägare Micke Kågered.

– I år är målet inställt på topp tre totalt i mästerskapet och vi tar med allt det positiva från 2019, avslutar Andreas.

Som teamkompisar får han Emil Persson och Mikael Karlsson.

*

Lika hårt satsar värmländska JC Raceteknik men då handlar det om rallycross. Nu utökas teamet för World RX med välkända och rutinerade lettländaren Jānis Baumanis och byter namn till KYB Team JC. Redan klar är som bekant Robin Larsson.

Foto: Tom Banks

Jag tror Robin och Jānis kommer bli en stark duo på banan. Vi siktar på medalj i både teammästerskapet och förar-VM, säger teamchef Joel Christoffersson.

*

Om en eventuell flytt av Rally Sweden var den stora snackisen i måndags så trodde jag att efterskalven skulle fortsätta under gårdagen. Men åtminstone i den värld där Motorbloggen är en viktig spelare var det istället Colins tragiska resa från jordelivet som dominerade. Helt omöjligt för mig och Ewa att personligen tacka alla er som tänkt på oss under den här tunga stunden, men från botten av våra hjärtan stort tack. Men vill ändå lyfta fram en kommentar från f.d skånske rallykungen Leif Nilsson, Hässleholms MK. Leif skrev.

– Beklagar Tommy, hoppas han hittar sin namne i himlen.

Det måste jag erkänna att den vinkeln på Colin  var han ensam om och kanske det är så att de båda nu går ut på långpromenader tillsammans. Men någon åktur ska skotten absolut inte bjuda Hörby-Colin på, han har nämligen aldrig gillat att åka bil snabbt. Också därför han hellre åkte bil med husse istället för matte om han fick möjlighet att välja…

*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *