Både Ramona och Pontus fick bryta direkt i WRC Rally Deutschland och tips i Vimmerby!
Nu verkar semestern vara slut för ”han där uppe” och med nya friska krafter kastade han sig in i ADAC Rally Deutschland. Kollade startlistan och såg att tre svenskar fanns med i startlistan, perfekt.
Började med att plocka väck Pontus Tidemand som var på väg mot en topplacering i WRC-Academy, trasig drivaxel på väg ut till sträcka ett och så var en svensk bortplockad. Själv förutspådde jag att Ramona Karlssons oturskvot var överfylld och att nu måste det vara slut. ”Han där uppe” tänkte annorlunda och det började redan på shake down-sträckan där det plötsligt började ryka kraftig om Mitsubishin när den stod stilla vid sidan av sträckan. Ramona kunde dock snabbt lugna alla med att det bara var gräset under bilen som brann.
– Inget mer Nya Zeeland för mig, konstaterade hon.
Men ”han där uppe” tog nya tag och på sträcka två fick Ramona och Miriam parkera med trasig bakfjädring. Exakt vad som hänt är lite oklart, men Mitsubishin har precis lyckats ta sig från sträckan med hjälp av mekanikerna. Nu håller Ramona alla tummar som finns att det ska vara möjligt att starta om på etapp två. Självklart är alla tankar på topplacering borta, nu gäller det bara att överleva…
Efter fyra av de sex första sträckorna på fredagen leder som väntat Sebastien Loeb med 13,8 sekunder före Petter Solberg. Jari-Matti Latvala har fått upp farten och var snabbast på sträcka fyra, ligger trea 17 sekunder efter Loeb. Precis som jag tippade har Neuville bra fart på ”hemmavägarna” och ligger fyra, 26 sekunder bak. Neuville har dok aviserat att där finns mer ”pace” att ge, vilket kan ge en placering på pallen kanske t.o.m. precis bakom Loeb.
Miko Hirvonen får det inte alls att stämma och tappar tid hela tiden till toppen. Något fel på Cittran verkar det inte vara utan Miko får helt enkelt inte till det och är nu cirka fyrtio sekunder efter teamkompisen. Mads Östberg har klydd med bromsarna bak, oljan kokar och han vet inte vad felet är. Ligger nu tia men kan avancera med fungerande bromsar.
Vädret är det stora samtalsämnet i Trier. I förmiddags var det torrt men bitvis fuktigt där solen inte lyckats tränga igenom. Nu väntas det regn och då kan det bli riktigt spännande när bilarna har sprätt upp grus och sten på asfalten.
KKlubbkompisen Bo Bengtsson är en av många åskådare och han skickar den här bilden från sin åskådarplats, inte utan att man blir sugen.
Här hemma är det Vimmerbys Emil-Ttrofén som är mest intressant, inte minst efter de senaste dagarnas ”nottjafs”. Är inte själv på plats i år, annars är mitt minne från 2010 att det är en trevlig tävling, även om en del sträckor då var i snabbaste laget för Kadetten. Tyvärr är där inte mycket ”klassiker” i Emil-Trofén, bara fem stycken vilket kan jämföras med förra helgens tjugotre bilar i Vilda Ryd Racet. Anledningen är att TINTER Classic Rally Cup inte ingår och detta enbart på grund av Smålands BF:s korkade startordning. En ordning där ”klassikerna” tvingas starta långt bak i fältet till skillnad mot resten av landet där de går ut först.
Vågar väl mig på ett tips även om det som vanligt antagligen kommer att gå åt h-e…
4WD.
1. Stoffe Nilsson Subaru
2. Åke Jacobsson Ford
3. Anders Jonasson Mitsubishi
4. Göran Lindström Mitsubishi
5. Claes Engwall Skoda
Inbillar mig att Stoffe fortfarande är het som en kamin efter urladdningen på Hovdala och då hinner inte WRC-Focusen med.
2WD.
1. Kjell Fransson Volvo
2. Mattis Olsson Toyota
3. Pierre Fransson Golf
4. Daniel Halldén Volvo
5. Magnus Johansson Volvo
På hemmaplan är Kjell Fransson svårslagen så jag bjuder Mattis på lite extra tändmedel. Se dessutom upp i backspegeln Mattis så inte ”ättelägget-Fransson” kommer i kapp…
Med detta önskar jag trevlig lönehelg!
Vi är många som minns Emil Trofén 2010, framför allt fredagskvällen och en mycket speciell backövning innefattande en vinröd Subaru Legacy kombi, en släp med en ollonblå Opel Kadett på och en mycket döende frikoppling…………..luktade fortfarande bränd kopplingslamell på lördagsmorgonen……… :))))
Hej.
Absolut och jag ångrar fortfarande att jag lät, troligtvis en övningskörande grävmaskinist få fria tyglar i Subarun. Trots allt lite skillnad att backa ett fullblod mot att hantera en H11 eller va f-n det nu heter…
MVH
Tommy
Hej, Tommy, jag vill komma med en liten rättelse, oljan kokar skriver du, gäller det bromsen så finns ingen olja, det är vätska, bromsvätska heter det, (brake fluid), bla för att du inte skall få nån idè å häva i olja i bromssystemet, de blir defenetivt inte bra, fö ha de bra, C Hansson KMS
Hej.
Nu vet du varför jag inte själv mekar med Silver-VOC:en…
MVH
Tommy
Visst kan man ha olja i bromssystemet. Man kallar det bromsvätska men det kan vara en sorts olja (naturligtvis helt annorlunda jämfört med motor- och växellådsolja), finns både som mineral eller syntetisk. Dock finns det också glykolbaserad bromsvätska, som jag tror är vanligare än olja, men olja finns definitivt, det har jag i bromssystemet på min rallybil 🙂 Ha en bra helg! P.S. Tack Tommy för bra läsning som alltid! D.S.
Från twitter: @RamonaRallying Too bad damage to the car to be able to repair it for restart tomorrow. Feels really sad…