Både Mikkelsen och Tidemand till Portugal, Mazda-Jonsson favorit i MSR, Sprint-helg, Flash med ”hårtorken” och Brink laddar för premiären!

BloggMikkelsen2Andreas Mikkelsen lyckades inte sy ihop WRC-säcken redan till kommande Vodafone Rally Portugal och därmed spetsas striden om WRC2-guldet till ytterligare. Följden av misslyckandet blir nämligen nu att Skoda Motorsport anmäler både norrmanen och WRC2-ledande Pontus Tidemand till den här för klassen obligatoriska tävlingen.
Om Mikkelsen och Even Managements hopp stod till en fjärde bil från Hyundai som han testade för i förra månaden är oklart. Nu blev det ändå inte så och när Jan Kopecky samtidigt är upptagen med en deltävling i tjeckisk mästerskapet gick budet till Mikkelsen som accepterade. Att peta navelludd är inget för den f.d VW-stjärnan.

FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2017 -WRC Mexico(MEX) -  WRC 08/03/2017 to 12/03/2017 - PHOTO : @World
Samtidigt sätter detta extra press på Tidemand och dessutom en press som jag tror värmlänningen gillar. Att som senast i Argentina vinna med tio minuter är inte hans melodi utan det är fajten som stimulerar och då är Mikkelsen perfekt som sparringpartner. Nu blir han dessutom inte ensam om att utmana mästerskapsledaren utan runt 20 WRC2-förare eller alla som kör om guldet, är anmälda. Nu är visserligen inte alla av ”utmanar-kaliber” men Ford-åkarna Teemu Sunninen, Eric Camilli och inte minst Emil Bergkvist, Citorën kan räknas till kategorin utmanare. Rallyt startar torsdagen den18 maj.

*
Bloggmats kopia 2Med bara fyra dagar kvar av anmälningstiden till KAK Midnattssolsrallyt har man passerat maxgränsen som i ökats till 200 bilar. Men det är inte med så stor marginal man passerat gränsen och räknar man bort ”Förbilarna” (här finns Silver-Kadetten t.ex) är man i dag uppe i 208 rallysugna. Bland de senaste att anmäla sig är Mats Jonsson som efter segern i Rally Sweden Historic med automatik blir lite av storfavorit med sin Mazda 323 Turbo.
En annan som också var ”lite sen” är entusiasten Glenn Egon Ström, Dals MK som anmält sig med en av rallyts totalt fyra heta och exklusiva Opel Ascona 400. Än mer exklusiva bilar körs av Frank Mårdh och Peter Strid som båda kör Russelsheims försök att hävda sig bland Grupp B-värstingarna, Opel Manta 400.
Om dessa båda Oplar är udda i listan är det precis tvärtom när man kommer till den svenska nationalikonen Volvo 240. Här kan man inte snacka om att vara udda då det i ”fullgas-klassen” är anmält 37 stycken ”Tvåförtier” av totalt 169 bilar. Alltså nästan en fjärdedel av startfältet väljer att köra svenskt och det är högst sannolikt att det även  är här som man hittar främste utmanaren till Mats Jonsson. Må hända driver Volvon bara på bakhjulen men i gengäld har bilen de senaste åren ett flertal gånger bevisat att detta är vinnarbilen nummer ett när det kommer till historiskt rally. Att den utvecklats betydligt mer än den på sin tid nästan oslagbara Ford Escort BDA:n är också klart. I startlistan finns knappt hälften så många Escorter som 240.BloggCarlsson
Noterbart är också att av de 208 anmälda kör endast 35 förare bilar från ”rätt period” alltså från den tiden som originalet till Midnattssolsrallyt kördes alltså under tiden 1950-1964 (Hässleholms Christer Carlsson är en som kör en Volvo Amazon från ”rätt period”). Lite snubblar jag på sanningen då tävlingsklassen i MSR faktiskt innefattar även ett år nyare bilar, alltså upp till 1965 års modell.BloggMSR
Oavsett hur historiskt korrekt nu dagens Midnattssolsrally är så är det utan tvekan sommarens stora happening för rallyfolket och dagarna 28 juni till 1 juli är det Vimmerby som är för dessa vad Mecka är för muslimen. Tyvärr krockar MSR med World RX i Höljes som delvis borde locka samma publik. Det var samma krock även i fjor och båda ”överlevde med råge, där Höljes redovisade runt 40 000 åskådare medan MSR har det lite svårare att sätta exakta siffror på sina åskådare. Minst lika många torde där dock ha varit i nordöstra hörnet av Småland som det var i Värmland.

*
På lördag kördes rallysprint både i Hörby (rättare sagt Ekeröd intill E22 och bakom Ekerödsrasten) med Hörby-Sprinten som lockat drygt 50 startande. I Småland kör Skillingaryds MK ”Skilling 50” med ungefär samma korta intensiva upplägg, två sträckor två gånger.
Här är det start i Rydaholm och smålänningarna har lycktas få upp intresset ett snäpp över skåningarna och har fått ihop 80 anmälda. Men vad gäller intresset från hemmaförare är Hörby-gänget klart överlägset, hela 21 hemmaförare finns på plats i Ekeröd att jämföras med 12 ”skillingarydare” i sin egen tävling.BloggPlombo
Förutom kampen om totalsegern där klubbens Mats Bergman tror mest på David Lindström, Håkan Ståhl, Rasmus Lindahl och Pierre Melin är det allra mest intressanta comebacken av 80-talets store småländske fortåkare Svante Arthursson. Vid sin sida i Volvon har Svante precis som när det begav sig, Anders Fransson.
Första start är kl 11.00 från Rydaholms Värdshus.

Thord Johansson och Emil månsson, SMK Hörby
Väljer man att istället åka till Hörby-Sprinten är det start klockan 12.00 där och bland favoriterna märks flera Hörby-förare och bland dessa Volvo-åkaren Thord Johansson (bilden). Fast allra mest favorittippad är ändå Kristianstads Johan Kastenman, om han fått tillbaka bakaxeln på rätt plats efter Hässleholms GP vill säga…

*
BloggSTCCOm intresset sviktar i WTCC så är det precis tvärtom i den svenska motsvarigheten STCC där det är premiär nu till helgen på Ring Knutstorp. Med en fördubbling av antalet förare mot i fjor och med 15 team blir det garanterat en spännande premiär. Minns än i dag när ”järnsängarna” eller mer korrekt, Solution F-bilarna skulle introduceras genom racingprofilen Janne ”Flash” Nilsson. Jag skrev då kritiska inlägg på Motorbloggen om att detta omöjligt kunde vara rätt väg att locka tävlande och publik tillbaka till STCC. Något som föranledde Flash att via telefon och med ”hårtorken” på högsta hastighet informera mig om hur tokfel jag hade. Istället skulle de nya TTA-bilarna lyfta STCC ill nya höjder och i början av februari 2012 skrev jag i därför Motorbloggen:
Nu utvecklar vi förare och inte bärarmar! Orden är Janne ”Flash” Nilssons och jag fick dom direkt i min mobil på måndagsförmiddagen. Flashen ringde upp för att diskutera min lite avoga inställning till svensk racings ”nya” kungaklass” TTA. Så mycket kan konstateras, det är ingen tillfällighet att Flash kunnat livnära sig på sin ”hobby” under många år. Sätt honom plus Victor Müller i samma båt och Saab hade varit räddat, frågan är om man inte också köpt Volvo av bara farten…

090616 Janne "Flash" Nilsson. Bild. Tommy Svensson
Nåväl, Flash hade noterat mina synpunkter och ville gärna diskutera hur och varför TTA blivit verklighet. Fick en lektion om krångligt orättvist regelverk i STCC och detta parat med en förväntad ekonomisk härdsmälta för klassen framöver. Dessutom är det mot TTA-konceptet de flesta tillverkare och förbund runt om i världen riktar sina blickar, berättade han.
– Egentligen är det samma koncept i DTM och Nascar, gillar du inte det heller, provocerade Flash.
Kunde ju inte annat än svara att båda serierna var helt Ok för mig och inte helt oväntat borrade han många av mina kritiska argument i sank. Dock klarade jag mig undan total avklädning när jag hävdade att mina argument baserade sig mer på känslor och hjärta, än krass ekonomi.
– Det köper jag, sa Flash.
– Om jag själv fått bestämma, hade vi fortsatt med ”riktiga” bilar men verkligheten visar att det blir omöjligt framöver!
Flash konstaterade också att vi nu kommer att få en vrålhäftig racingserie, där unga förare kan utvecklas betydligt bättre än under STCC-tiden. Detta tycker både han, sponsorer och fabrikanter är viktigare än mina provocerande invändningar om ”järnsängar med Nissan-motorer”.”.
Först vill jag säga att jag har alltid gillat Flash, inte bara en duktig förare utan en frisk fläkt i racingsverige, utan hans insatser tror jag inte att STCC överhuvudtaget funnits i dag. Det andra jag vill framföra är vad var det jag sa, ”järnsängar” är inget som lockar publik och där fick jag ändå lite rätt till slut…

*
BloggBrinkVill man leta någon anknytning STCC-Hörby så är det närmaste man kommer Eslövs-baserade Brink Motorsport. Nu återvänder eslövsbröderna Tobias och Ted Brink till racing efter några lyckosamma år som rallycrossteam och i helgen är det premiär med nya TCR-Audin. Nu är det inte bara ”Brinkar” i teamet utan även skåningen Micke Ohlsson huserar under samma tak och därmed finns där två Audi RS3 LMS.
Vi ser fram emot den häftigaste STCC-premiären som gått på många, många år, menar teamchef Ted Brink.
Teamet har arbetat hårt under vintern och våren för att växa i den större kostym vi tagit oss på. Förberedelserna har gått bra och testerna har visat att det kommer bli ruskigt jämnt.
Även föraren, Tobias själv är optimist inför premiären och ångrar inte att man tar klivet över till STCC.
Rallycross är en sportgren som blomstrar och är superhet, inte minst i VM. Vi lade tre år i Lights-serien och vi tittade på att gå vidare men nästa steg är extremt stort, berättar Tobias.
När vi fick nys om att STCC skulle börja med TCR, kände vi att det där är något att satsa på. Jag och min bror Ted har haft en dröm om STCC sedan vi började, att få slåss med de stora grabbarna. Nu är vi här och det är vi glada över.
Jämnt lär det bli i helgen med över 20 heta STCC-åkare på Ring Knutstorp men ingenjören Ted är inte orolig utan siktar högt.
Både Micke och Tobias har visat god fart och vi åker dit för att vara med och slåss på övre planhalvan av resultatlistan!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *