”Bad luck” för Klara på Spa, Kristoffersson totalt överlägsen, Marklund likaledes, VEC planterar ”æbletræ”, dansk R4-seger i TER-finalen, tragedi i Ungern där Østberg vann, Alzenau har ögonen på Hörby-föraren och som väntat ingen Oliver för Japan!

Det var inte Klara Anderssons helg när hon återvände till Belgien och Spa-Frachorchamps för World RX även om det en kort stund under lördagen såg väldigt bra ut.

Foto: CE Dealer Team

I sin semifinal tog SMK Hörby-föraren målflagg som etta men en alltför tuff tackling direkt efter start, innebar att lyckan blev kort då domarna istället diskvalificerade Klara. Dagen efter slutade hon trea i semifinalen men tråkigt nog med sämre tid än trean i den andra (Ole Christian Veiby) varför hennes helg avslutades.

Foto: CE Dealer Team

Inte alls vår weekend, vi hade farten för bra resultat men båda dagarna hade vi ”bad luck”, förklarar Klara.

Vi förtjänade bättre men kämpar vidare och kommer tillbaka och så klart gläds jag med Niclas (Grönholm) andra plats i finalen!

Med denna och femte platsen under lördagen håller nu den finska delen av CE Dealer Team placering fyra i VM-tabellen. Klara ligger sjua med två dubbeltävlingar kvar att köra, Spanien den 29-30 oktober och så final i Tyskland 12-13 november.

*

Det är bara att konstatera att Johan Kristoffersson och Volkswagen Dealer Team BAUHAUS är alldeles för överlägsna i World RX för att det ska bli riktigt spännande Med sex segrar på sju deltävlingar är den femte VM-titeln mycket nära och egentligen är den redan klar, då ingen verkar kunna rå på Arvika-föraren.

Foto: Qnigan

– Det ser väldigt bra ut för mästerskapet, säger Kristoffersson efter helgens dubbelseger på Spa-Francorchamps där han fick sällskap på pallen av Gustav Bergström.

I helgens första deltävling undvek han farorna och manövrerade fram till en klar seger. 

Rättvist tycker jag. Johan hade bra fart hela helgen. Rätt kontrollerat också, även om det blev en punktering i början, säger teamchefen i Volkswagen Dealerteam BAUHAUS, Tommy Kristoffersson.

Teamet överlägsenhet visade i  progressionsheatet där det blev det en trippel för KMS-förarna i race 2 med Johan som etta, Bergström tvåa och Veiby trea. I finalen blev det en överlägsen seger, den sjätte för säsongen av sju möjliga.

Foto: Qnigan

Stort tack till teamet som gör det möjligt. Vissa gånger har vi ju kommit tillbaka till depån med i princip bara ratten i näven, säger Johan och tänker främst på de däckexplosioner som slog bort bakdörren på såväl Kristofferssons som Veibys bil.

– Bästa mekanikerna som finns, fyller Gustav Bergström i.

Foto: Qnigan

Stallchefen Tommy Kristoffersson var mycket imponerad av den unge stockholmaren 

– Världsklass av Gustav!

I sammandraget ser det ändå inte illa ut för Veiby som hade en helg med många problem. Han ligger trea på 89 poäng, endast en poäng efter tvåan Kevin Hansen.

Foto. Joerg Mitter

Vi är tre stycken som jagar tätt bakom Kevins Peugeot så det blir en stenhård kamp om silvret, säger Veiby.

I täten har Kristoffersson dragit undan till 41 poängs ledning över yngre broder Hansen.

*

Foto: Red Bull Content Pool

I EM-delen visade Anton Marklund att det inte var  tur som gjorde honom till mästare till och med klart före finalen. På Spa vann norrlänningen båda finalerna och slutade på 100 poäng medan Janis Baumanis kom tvåa på 71 poäng. Stefan Kristensson, Team Skåab boende i Östra Grevie slutade fyra i semifinalen och missade därmed final möjlighet.

*

Den 4-5 november avslutas ”Dansk Super Rally” med ”Rally Stoholm” som avgörs mitt på Jyllland och med Tastum som centralort. Även Ted Malms ”baby”, Volvo Euro Cup avslutar här och då fortsätter man i samarbete med kartläsarprofilen och tillika en del av Rally Stoholm, Jeanette Kvick att plantera träd. Danskarna har inspirerats av Malm och ska symboliskt plantera äppelträd i Midt- och Vestjylland.

-Vi tyckte det var en bra idé och fint sätt för oss att betala tillbaka när vi nu utnyttjar naturen för vår sport, förklarar Kvick.

Malm har döpt projektet till ”#10kmOneTree” och går ut på att plantera ett träd för varje 10 kilometer specialsträcka vilket ska ge runt 2000 träd totalt.

Volvo Euro Cup ska tillsammans med arrangören plantera äppleträd lokalt där tävlingen går och projektet sker i samverkan med ett FN-projekt som går ut på att vidga skogsarealerna i Danmark, förklarar Malm.

Vi kan  inte leva i tron att vi kan fortsätta köra med våra 30 år gamla fossildrivna bilar utan att behöva agera på något sätt. Därför startade cupen projektet i år och alla teamen har tagit detta mycket positivt! 

Att VEC planterar träd i Danmark passar väldigt bra då två deltävlingar körs i landet.

*

Foto: Privat

Det började tungt i TER-finalen ”Rally Terra Sarda”Sardinien för Simon Valentin Hansen/Sarah Haulrik med punktering direkt på SS2. Något som förde danskarna i en italiensk Mitsubishi R4 långt ner i resultatlistan. Men sakta och säkert jobbade man sig tillbaka i matchen och efter de elva sträckorna stod paret som vinnare i R4-klassen och 21:a totalt.

Foto: Privat

Ett bra resultat med ny bil, nytt team och för Sarah var det första internationella starten sedan Cimbern Rally för 6-7 år sedan.

Foto: Privat

Fem placeringar ner i totalen hamnade Ida Lidebjer Granberg som skötte kontoret i holländaren Henk Bakkenes Skoda R5. Även dom körde punktering tidigt plus att Skodan råkade ut för flera motorstopp.

Foto: Paddon Motorsport

Hayden Paddon med Jared Hudson i högerstolen i sin Hyundai i20 R5 från italienska HMI vann både rallyt och hela TER (FIA Tour European Rally). Detta med lite över en minuts marginal till tvåan, hemmaföraren Antonio Rusce med Skoda vilket säkrade segern och trea kom Polo-åkaren Ivan Ballinari från Schweiz. Spanjoren Nil Solans tvingades bryta efter att hjulbultarna gått sönder på hans Skoda Rally2, då som tvåa bara åtta sekunder bak Paddon.. En bil som premiärkördes i Rally Sweden 2020 av Pontus Tidemand/Patrik Barth till en tredje plats i WRC2 innan Eyvind Brynildsen tog över den i fyra tävlingar samma år.

*

Med två sträckor kvar att köra i Ungern tog Mads Østberg och Patrik Barth över ledningen i Ózd Rallye från Ferenc Vince jun. 0,3 sekunder skilde då och ner till trean Miklós Csomós var det 0,8 sekunder vilket ökade när Mads slog till med sträckseger på näst sista. På sist var det dock Csomós som var värst vilket gjorde att han slutade tvåa, 0,7 bak Mads och Patrik med Citroën Rally2.

Rallyt avslutads tragiskt då en åskådare blev påkörd och skadades så svårt att han senare avled på sista sträckan. Olyckan inträffade efter att en bil åkt av vägen vilket gjorde att den som startade efter stannade för att hjälpa till. Efter detta kom ytterligare en tävlande som inte uppfattade olyckan, utan körde i den parkerade rallybilen. Denne i sin tur åkte av vägen och träffade den 36-årig åskådaren som  lämnat den säkra publikplatsen för att hjälpa till.

*

Inte bara de polska rallyfansen som har ögonen på Tom Kristensson och Andreas Johansson, även Hyundai Motorsport följer SMK Hörby-åkaren som är så framgångsrik i Polen. I sitt senaste nyhetsmail lyfter man fram deras och Kowax 2BRallys seger i ”Rajd Wisly”. Från Alzenau konstateras, ”Duon vann åtta av de tio sträckorna och i slutställningen var de mer än en minut före sin närmaste konkurrent. Resultatet byggde upp en marginal i mästerskapet till 14 poäng med bara en omgång kvar.”.

*

Mer Hyundai där det är väldigt turbulent i WRC-delen. Efter att man från Alzenau valde att inte förlänga kontraktet med Oliver Solberg har många gett honom sitt stöd på sociala medier.

Foto: Privat

Genomgående är att man vill se värmlänningen så snabbt som möjligt tillbaka och enligt vissa som menar sig vara insatta, är M-Sport Ford det hetaste spåret. Inte något man behöver vara raketforskare för att förstå med Hyundai-dörren stängd och att ta en plats hos Toyota känns väldigt långsökt. Antingen Puma eller så blir det WRC2 för Oliver framöver och vad gäller det sistnämnda lär han inte sakna erbjudanden. En sak som kan vara ett problem vad gäller Puma-körande, är att på dessa sitter en tämligen stor Red Bull-logga. Något som inte känns optimalt i Olivers läge som har konkurrenten Monster som sin stora supporter. Nu tror eller mer rätt, hoppas jag att  familjen Solberg ändrar lite fokus och istället väljer att ”backdown” och  börja om i WRC2 eller kanske till och med ERC för 2023. Oliver har tiden framför sig och som jag ser det finns ingen anledning till att stressa..
*

I dag kom också Hyundai Motorsport med line up för finalen Rally Japan och ingen överraskning att Neuville, Tänak och Sordo kör de ljusblå bilarna. Sedan om det verkligen blir så tror jag inte på förrän jag ser det samma dag som rallystarten, skånska Nationaldagen, Mårtensafton den 10 november… 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *