Även World RX på Spa inställt, Katsuta till Monza, Paddon leder utvecklingen, Skoda dominerar i Rally Hungary, Tom K. klart bäst i Junior-WRC och SM-generalen vill ha mer rally i media!
Då blev det som jag trodde, att Corona kom att punktera hela superhelgen i Belgien där först WRC ställde in och i dag kom så samma besked från World RX-arrangören.
Därmed kommer Spa Franchorchamps att ligga tyst och stilla om tre veckor och samtidigt återstår då bara en enda tävling i VM-serien. Med dagens besked ska det också till väldigt mycket om Mattias Ekström ska lyckas sno guldet framför näsan på Johan Kristoffersson. 27 poäng skiljer inför ”World RX of Germany” som körs luciahelgen på klassiska Nurburgrings nya slinga.
*
Idag kom besked från Toyota Gazoo Racing att det blir fyra bilar i WRC-finalen Rally Monza. Japanen Takamoto Katsuta kompletterar Evans, Ogier och Rovanperä i jakten på att vinna Märkes-VM före Hyundai som leder. Ingen ny erfarenhet för Katsuta som tidigare körde racing i lägre klasser och då även gjorde så på just Monza. Inför finalen ligger Katsuta på 14:e plats med fyra WRC-starter under året.
*
Oavsett vad man tycker så verkar det vara fd. WRC-föraren Hayden Paddon som banar väg för framtidens rallysport. Sedan är det upp till var och en att bedöma om den väg ”The Kiwi” valt med sin nya el-Kona leder rätt in i en ljusnade framtid eller rätt ner i graven?
Igår var det pressvisning av hans projekt Hyundai NZ EV Kona och visst ser den elektriska rallybilen riktigt frän ut med sin extrema aerodynamik, bara bakvingen är värd ett eget kapitel. Första framträdandet inför publik blir nästa helgs ”Repco Battle of Jack Ridge” utanför Auckland. Här ska Paddon köra i klassen ”Open 4WD” i hop med andra specialbyggen. Annars består det över 50 bilar stora startfältet av för oss tämligen exotiska bilar som Mazda 2 AP4, Audi S1 för att inte tala om Holden Barina. Som en förklaring till sitt intresse för el i rallyskogen menar Paddon.
– Även om vi alla älskar dagens bilar är dom inte längre gångbara kommersiellt och då sporten drivs av biltillverkare är det enkelt, utan deras intresse inget WRC!
Han menar även att detta är en ypperlig chans för rally att utvecklas till att bli ännu större då det här är bästa chansen för biltillverkare att se hur och om nya tekniken fungerar.
– WRC är utan tvekan fabrikanternas bästa möjlighet till detta och samtidigt få de egna produkterna att visas upp för miljontals åskådare ”world wide”!
Som bekant sjunger jag inte elbilarnas lov men samtidigt är det svårt att påstå att Paddons analys är helt fel. Dessutom lite konstigt att en ensam rallyförare ”down under” är den som i ihop med STARD leder utvecklingen, medan befintliga WRC-team tjafsar om det ska eller inte vara hybrid i VM-serien 2021…
*
På fredag är det dags för Rally Hungary i ERC och även här är det väldigt spännande, blir det rally eller ej? Än så länge har jag inte hört något om att det kan bli inskränkningar för tävlingen, men när president Viktor Orbán idag utropade undantagstillstånd känns det onekligen lite skakigt. De senaste dagarna har Covid-19 precis som på många andra ställen ökat dramatiskt i Ungern och nu agerar Orban. Förutom med vanliga restriktioner för restaurangbesök och liknade är det fortfarande tillåtet för sportevenemang med sittande publik, men då med ansiktsmask. Med andra ord så är det sittande publik som gäller och alltså inget som precis passar in på rally. Har inte hittat något enda om vad som gäller för publik på helgens tävling. Därför utgår jag ifrån att publik är tillåten längs de 16 sträckorna och där första sträckan som körs på fredagkväll är på rallycrossbanan Rabóscsiring.
Mads Østberg drog sig tillbaka från det som skulle ha blivit genrep inför Ypres och nöjer sig istället med att coacha sina Citroën-kompisar Efrén Llarena, Yann Bonato, Marijan Griebel för att inte tala om ERC-ledaren Alexey Lukyanuk. Totalt är där 53 bilar anmälda varav 33 körs i klassen RC2 (R5-bilar) och där det råder total Skoda-dominans med 14 bilar från Mlada Boleslav. Bland de mer framträdande Skoda-piloterna finns Andreas Mikkelsen, Oliver Solberg och Finlands ”rising star” Emil Lindholm. Mot dessa ställer Citroën då kvartetten som Mads ska stötta i helgen. Hos Hyundai är det Craig Breen och Nikolay Gryazin som har störst ansvar att leverera. I nya versionen av Ford Fiesta finns tjecken Erik Cais och österrikaren Niki Mayr-Meynhof. Även tre VW Polo finns anmälda och där hemmahoppet Norbert Herczig inte alls är ofarlig.
För att återgå till Emil Lindholm så är detta sista tävlingen för honom och Mikael Korhonen som en del av den indiske däcktilverkaren MRF:s testteam.
– Vi har haft kontrakt på fyra tävlingar i ERC och det kommande rallyt är därför fjärde och sista i samarbetet med MRF, berättar Lindholm.
MRF:s nya däck har visat sig fungera riktigt bra och i Ungern blir det en ny utmaning för de i Europa fortfarande lite oprövade däcken. Det är också detta som är Emils viktigaste uppgift ihop med teamkompisen Craig Breen, att samla data till ingenjörerna.
– Vårt mål är att producera mycket jämförbar information om våra nya däck men samtidigt så klart även sträva efter så bra resultat som möjligt!
*
Det är med stor spänning jag och många andra inväntar hur FIA/M-Sport Poland väljer att hantera Junior-WRC när nu finalen i Ypres ställdes in. Blir det en högst osäker tripp på grund av ökande Covid-19 till Rally Monza även för juniorerna eller väljer man att dra ett streck efter Sardinien och då med enbart tre körda tävlingar?
Väljer man det sistnämnda och bara kör på dagens poängställning är det bara att konstatera att litauern Martins Sesks kan titulera sig ”Junior-Världsmästare 2020” men med vilken status kan man undra. Går man på både fjolåret och årets serie så är det enkelt att se att det är Tom Kristensson som är snabbaste junioren med totalt fyra segrar av åtta möjliga. Näst bäst är fjolårets vinnare Jan Solans som då klarade guldet enbart tack vare en tuff punktering på Toms Fiesta i finalen Wales Rally GB. Nuvarande ledaren Sesks har bara lyckats stå överst på pallen en enda gång och det var i årets Rally Estonia där Tom bröt efter att hans motor så oturligt packade ihop. SMK Hörby-förarens resultat totalt är också klart bättre än alla övrigas, 1-2-3-1-2-1-R-1. Sesks däremot, är mindre imponerande 6-R-5-9-0-2-1-3 och om detta ändå skulle bära hela vägen till en slutlig seger känns det onekligen orättvist. Såg på Twitter en som kört nya WRC9 på datorn och där hade Tom däremot hittat sin överman…
*
I förra veckan besökte Smålandsposten Uråsa Flygfält söder om Växjö där Svenska Rallymästerskapet presenterade nyheterna i SM-serien 2021. Men för er som läser Motorbloggen var det inget nytt alls, men detta ska inte tas som intäkt för att det inte var ett bra initiativ från SRM och Drive VXO, tvärtom nästan en helsida i SMP är bevis nog på detta. Hans Bååth som är flitig i Rally-SM med sin BMW och Anders Sigfridsson vid sin sida drog även paralleller med den trafikutbildning som han bedriver på Uråsa.
–Vi rallyförare är inga vettvillingar. Tvärtom handlar rally om att ha kontroll över bilen och minimera och hantera risker. Ska man som rallyförare vinna mästerskap måste du ta dig i mål och det gör du genom att lära dig att förstå och undvika farliga situationer, förklarade Bååth för SMP.
Nya ”SM-generalen” Anders Martinsson tryckte mycket på att rallysporten måste få mer utrymme i media och menade att de nya SM-sprintarna kan vara ett bra sätt att nå detta mål. Han drog en jämförelse med skidsporten som fått ökad popularitet tack vara sprinttävlingar
– Rallysporten behöver synas mer i media. Vi hoppas att Sprint-SM ska ge en media-push. Visionen är att SVT i framtiden ska ”komma krypande” till oss och vilja sända rally, var lite av Anders vision.
På plats fanns så klart också hela gänget som 2021 ska ge poäng till ”Drive VXO Motorsport” i Teammästerskapet, Emrik Smedberg/Carl Eriksson, Robin Adolfsson/Niclas Jidflo, Hans Bååth/Andreas Sigfridsson och Tomas Söderberg/Roger Dahlberg.
*
Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka att Historiska Utskottet redan är ute och raggar tävlingar för ”RM för Historiska Bilar 2022”. Är man pessimist så tolkas det som att HU är orolig för att 2021 kan bli lika struligt som i år. Är man däremot optimist och det vill väl alla vara, så handlar det om att ge de bästa förutsättningar för att förbereda sig till -22. Hur som helst så är man ute efter arrangörer som trot sig kunna uppfylla kriterierna för RM 2020.
1: Tävlingar som körs på grus.
2: Helt onotade tävlingar för samtliga ekipage.
3: 3-4 stycken deltävlingar.
– Hjärtligt välkomna med er förfrågan till hu@sbf.se, hälsar ansvarige Roger Rooth.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se