Även SBF:s vice ordförande lämnar, Östersund laddar för Rally Sweden-flytt och minst sju tävlingar krävs för att köra en världsmästare i rally!

När Lars Pettersson avgick som ordförande i Svenska Bilsportförbundet lämnade han över ansvaret till vice ordförande Daniel Nyman. Men det var inte många timmar som Nyman axlade detta ansvar utan i går kväll meddelade även han att hans tid i styrelsen var över. Nu går visserligen inte Nyman omedelbart som Pettersson valde att göra, utan vice ordföranden går först efter Förbundsmötet om en dryg månad. Annars hade valberedningen honom klar för omval vilket han också accepterat, men efter all turbulens har Nyman ändrat uppfattning. Till SVT Sport förklarar Nyman varför.  

Jag har en uppfattning att man inte ska sitta allt för länge. Sedan tänkte jag kandidera för en period till, men den har jag dragit tillbaka vilket jag meddelat valberedningen. Jag har varit med i sex år och förhoppningsvis har jag gjort någon nytta, men det råder säkert delade meningar om det. 

Därmed har valberedningen idag att jaga två nya namn till styrelsen för att väljas in vid Förbundsmötet. Nu flaggas det därifrån tvivel på att ”årsmötet” går att genomföra i juni på grund av Corona. Om inte, har redan helgen 5-6 september lagts in som reservdatum. Noterbart är att Daniel Nyman vidhåller att den numera riksbekanta USA-resan var en bra idé och säger till SVT Sport.

Det var ett gemensamt beslut i styrelsen att vi skulle åka till USA på en studieresa. Alla tyckte att det var ett jättebra beslut. Vi hade toppåkare (Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist) i Indycar-serien och Rasmus Lindh som kommer underifrån. Vi såg det som intressant att se hur de bedriver verksamhet i USA och sedan kombinerade vi resan med styrelse- och strategimöte för att inte lägga två helger i rad.

På frågan om hur han ser på kritiken från revisorn om just resan menar Nyman bland annat, att revisorn ”kan ha blivit styrd” genom att ha fått brev med uppmaning att kolla vissa saker. Fortsättning följer…

*

Att Östersund och Jämtland verkligen menar allvar med att man vill ha Rally Sweden dit bevisas tydligt genom en ny påkostad folder riktad direkt till rallyfolket. Den snygga åtta-sidiga PR-foldern lyfter fram alla fördelar som finns för att Svenska Rallyt AB i Jämtland både skulle kunna utveckla och samtidigt vintersäkra arrangemanget.  Man pekar på att det bara i Östersund finns cirka 3000 bäddar och inom en timme från staden ytterligare ”tiotusentals” i kringliggande skidorter. En annan sak som lyfts fram är att inom en radie av 30 mil ryms en miljon människor vilket man menar säkrar storpublik även för rally norr om Värmland. Även vikten av att Jämtland har en stolt tradition av motorsport pekas det på och där Östersund Winter Rally var senaste ”stortävlingen”.

En stötesten skulle kunna vara att få ihop en VM-bana men även detta ser jämtarna en lösning på. Dessutom en lösning med tre olika bansträckningar där det går att välja den vintrigaste när det blir skarpt läge. Som bekant har jag alltid varit skeptisk till en flytt från Värmland och vidhåller att hos mig och många andra, är det där Rally Sweden hör hemma. Men om krav från FIA/WRC innebär att ”snösäkra” rallyt så måste Östersund absolut vara ett mycket starkt alternativ. Erkänner gärna att efter att ha läst foldern (som så klart enbart lyfter fram alla fördelar med Östersund) är där inget jag hittar som faktiskt inte är likvärdigt, eller i många fall betydligt bättre än vad Värmland kan erbjuda. Två frågetecken kvarstår dock för mig innan jag är helt övertygad. Första sak att lösa, är funktionärsfrågan med ett par tusen frivilliga.  Funkar det sedan även med att kombinera ett VM-rally i ett område som samtidigt invaderas av 10-tusentals skidåkare, jag tänker både på trafik och övernattning. Men absolut ser Östersund ut som ett bra alternativ så här långt. Nu är det upp till den norrländska ”Fyrklövern” att presentera alla fördelar och bräcka jämtarna för att en flytt till de allra nordligaste delarna av landet ska bli verklighet. En sak har man redan klart och som man inte ens behöver fundera på, vintern… 

*

En som funderar mycket är däremot FIA:s Rallydirector Yves Maton som i hop med kenyanerna på lördag lovat att lämna besked om Safarirallyt blir av eller inte. Mitt tips är att det inte körs, men så klart har Matton både fler och bättre källor att bygga ett beslut på. Gårdagens besked att Rally Finland kan tvingas till en flytt senare i höst skakade om rallyfansen rejält av alla reaktioner jag sett. Idag konstaterar Matton också att det måste köras minst sju tävlingar i WRC för att det ska koras en världsmästare. Om man räknar bort Kenyas bidrag återstår sex deltävlingar plus att det redan körts tre, Monte Carlo, Rally Sweden och Mexiko, totalt nio tävlingar. Skulle man sedan göra allvar av hotet att inte köra de två ”overseas”, Nya Zeeland och Japan skulle ändå 2020 bli VM-värdigt enligt FIA:s regler. Regler som ännu inte finns, men som Matton hoppas kan snabbehandlas. Att kora en världsmästare efter årets tre första rally bedömer han som helt omöjligt.   

Foto: Tommy Svensson

FIA gjorde även en genomgång om läget hos de återstående WRC-arrangörerna och där då Tyskland, Wales och Japan jobbar på med sina tävlingar precis som vanligt. Så görs även i Nya Zeeland och Turkiet men där fjättras jobbet till stor del av myndigheternas Corona-restriktioner. Händer inget positivt med dessa, blir det i princip omöjligt att köra som tänkt. Kenya och Finland betraktar FIA som ”högrisk grupp” till att få antingen ställa in eller flytta till senare datum.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *