Även M-Sport kritisk till kostnaderna för hybrid, sex nya japanska Toyota-juniorer, ingen svenskhelg i ”Lausitz Rallye”, Axelsson vann på hemmaplan, Mitsubishi vassast i Glanshammar, VEC 2025 presenterad och fylldes på i småländsk DM-final.
När DirtFish frågade om WRC-teamens ställning till att plocka bort hybriden redan 2025 var M-Sports Richard Millener lite luddig i sin åsikt. Detta har nu ändrats och jag vet inte om någon räknenisse visat för honom vad fakturerna från Compact Dynamics kommer att hamna på, om detta gett lite insikt. Kostnaderna för att reparera en hybridenhet som teamen hittills kunnat göra själv, hamnar på runt halvmiljonen varje gång något krånglar. Nu inser även Millener att kostnaderna blir som han säger ”ohanterliga”. Han betonar att han fortsatt vill se ett hållbart WRC, men inte till vilka kostnader som helst, stället ser han ny teknik framför sig.
– Vår åsikt är inte att ta bort hybrid på grund av dess funktion, snarare beror det på att vi inte kan reparera och till ett ekonomiskt pris för M-Sport. Ärligt talat så pratar vi om några miljoner extra euro och det är inget vi kan hantera, konstaterade Millener bestämt till Rallyjournal.
Britten betonar också att det inte är bra för WRC att vela med regelverk utan menar, att starkt ledarskap från FIA är ett måste.
*
Toyota är ensamma om att ha ett juniorprogram för japaner kopplat till WRC-teamet där man varje år väljer ut unga talanger med mål att vaska fram nya förare till WRC. Huvudtränare för dessa är Mikko Hirvonen och Jouni Ampuja som i förra veckan var i Japan för att bedöma nästa kull av kandidater. 100 sökte men enbart sex passerade nålsögat, Shoki Asano, 22 år, Mahito Inaba 21 år, Rio Ogata 23 år, Kanta Yanaguida 24 år, Yoshiaki Yonebayashi 17 år, och Zeal Jones 19 år valdes ut som sedan i Finland genomgår sista testen för att se vem som verkligen får chansen. Dessa får sedan flytta till Jyväskylä för att vara nära Toyota Gazoo Racing.
De utvalda har olika bakgrund, en har tävlat mot Rovanperä i drifting och faktiskt även slagit honom. En annan ingår i Takamoto Katsutas eget team och ende som sticker ut är Zeal Jones från Nya Zeeland. Dels för att ha tävlat i rally i flera år med Skoda R5, dessutom ende icke-japan i sällskapet. Det som räddar honom är han mor är japanska. Även om projektet känns väldigt avlägset så vet man aldrig vad det kan innebära även för oss…
*
”ADMV Lausitz Rallye” blev allt annat än ”svensktävling” där det började redan i besiktningen för Volvo-åkaren Mikael Svensson. Buren i hans Volvo 242 föll inte teknikerna i smaken, så det blev ingen start överhuvdtaget för honom och Magnus Martilla. Tre sträckor hann Stig Andervang och Aaron Jungnickel med innan även dom fick lämna rallyt i Boxberg. I listan står Hyundai-paret som ”excluded-registration” men riktigt vad detta innebär vet jag inte. Ambitiösa Ericsson Motorsport nöjde sig inte med detta utan undersökte saken och förklarar: ”Ekipaget kom aldrig till start på lördagen, de uteslöts på morgonen. Anledningen att bilen inte fick framföras på tyska allmänna vägar. Bilen har då tyska försäkringar, bilen har besiktigats och godkänts i Tyskland. Den har gått flera tävlingar utan anmärkningar men trots detta så får bilen inte framföras på allmän väg i Tyskland, bilen fick inte lämna parc ferme för att tävla vidare under rallyt.”.
Efter sex sträckor höll Adam Grahn/Maja Bengtsson, Älmhult en stark tredjeplats i klassen RC4 med JC Racetekniks Peugeot 208 Rally4. På sträckan efter var det dock över efter att hjulbultarna höger fram plötsligt brast och hjulet försvann till skogs. Nu vann märkeskollegan Jonas Müller, 43,3 sekunder före Marius Hansen Solberg/Erik Storø med sin äldre R2 Peugeot.Till slut blev det ändå Toyota-förare Filip Mares från Tjeckien som vann rallyt medan resten av pallen blev polsk. Tvåa Jaroslaw Koltun och tre Jakub Matulka, båda i Skoda innan förste tysk klev fram, Fabio Schwarz. Hans Toyota behövde haft strax över 40 sekunder bättre tider för att kunna nå pallen.
12:a totalt slutade Jens Hvaal/Jørgen Lundgren med Skodan och halv minuten efter kom danske Jan Petersen/Mads Dalsager, Skoda som 13:e av de 60 som kom runt de åtta tuffa grussträckorna.
*
När Nässjö MK släppte iväg fältet i finalen för Bilsport Rallycup, ”Novemberskölden” var det med rekordmånga 225 bilar. Även i andra änden tror jag det blev rekord, då överraskande bara 26 förare/kartläsare tvingades bryta ute på någon nav de fem sträckorna.
Nu var inte tävlingen så lång och för totalsegrare från hemmaklubbens Johan Axelsson/Torbjörn Romedal räckte det med en styv kvart i skogen för seger med Volvo 940. Tvåa totalt slutade 4WD-åkaren från Team Skogsåkarna Johan Broman/Rickard Adelind, Mitsubishi och 16,2 efter Volvon. Även trean totalt körde Mitsubishi men från Nässjö, Pierre Melin/Linus Kingoson.
B-förare 2WD vanns av Wille och Magnus Gad, Älmhult och dessutom femma totalt med tvåan i klassen och även sexa totalt med Opel, Erik Braaf/Urban Farbäck, Silverdalen.
Bäst från Södra BF i BRC inte bara igår utan även totalt för om jag räknar rätt så vinner Hans ”Kräbbleboda” Johansson med dotter Nicole i 240:ans högerstol Klass8 i cupen. Nu blev det en andra plats i A men även sexa totalt.
Trea i B slutade Tim Hammarström/Dennis Johansson med Golfen. C-förare som kör trimmat fick se Alex Wikvist/Caroline Wahlqvist, Hallsberg som vinnare före Vimmerbys Emil Karlsson/Anton Måhagen.
Övriga klassvinnare blev, Maximus Joge/Janne Blom, Finspång #4 (Ungdomsrally) – Hans Andreasson/Johan Jacobsson, Kullings MS #18 (A-B-förare Grp.E)
– Robin Bolsgård/Simon Bolsgård Skillingaryd (C-Förare Grp.E) – Isac Nordström/Andreas Aleryd, Kullings #74
(A-B-förare Grp. F mm.) – Moltas Olofsson/Björn Ludwig, Asarums MS #124(C-förare Grp.F)
– Jonas Nelson/Alf Granström, Silverdalen #152
(App. -1975) – Jan Hagberg/Mikael Ekström Toarps MK (App. K1975-) – Jonas Helgesson/Frida Lindström, Älvbygdens Mk (Grupp H Classic).
Av mina ögon/öron på plats i Nässjö så menar dessa att klubben (som vanligt, är man böjd att lägga till) förtjänade högsta betyg för gårdagen tävling. Mycket publik som dessutom glädjande nog följde uppmaningen att inte gå på sträckorna för att väcka vrede hos Länsstyrelsen.
–Bara enstaka stolpskott ute i rallyskogen, menade ett par av av mina ögon.
– Välorganiserat plus jättefint utmärkt publikställe på SS1, var en annan åsikt.
Som tur var mojande vinden under dagen som bjöd på blå himmel och sol.
– Men bitvis dj-ligt kallt, märktes att det var slutet på säsongen, tyckte en tredje.
Tidsschemat höll trots att en tävling med så många bilar ofta innebär motsatsen. Klockan 17.38 var sista bil i mål och strax efter 19.00 delades sista priset ut. För detta finns bara två ord från mig, imponerande och fantastiskt!
*
Om det var imponerande med bara 25 brutna i Nässjö så var det ungefär samma sak i ”Glanshammarsprinten” med en enda bil av 40 startande i ”Brutet-listan”. I mål kom däremot Tony Persson/Håkan Hautamäki, Lima MS med sin Mitsubishi och kunde dessutom plocka ut totalsegerpriset från SMK Örebro. Bästa 2WD dessutom tvåa totalt slutade Martin Lundquist/Fredrik Segerström, Fagersta och Volvo. Stark körning att rå på klubbkompisarna Tomas ”Lången” Nordström/ Anton Byström med BMW, nio sekunder skilde. I Standard var Oscar Östlund/Melvin Bengtsson, Hällefors vassast och i ”gammelgänget” Tierps Jukka Haanpää/Ronnie Forsberg. Inte heller i Glanshammar var det tal om uthållighetsprov, total körtid för vinnaren var 5.36,0…
*
Över till 2025 och där Ted Malm i helgen avslöjade kalendern för Volvo Euro Cup där premiären redan har öppnat anmälan, MK Rattens ”Finnskogsvalsen” den 16 januari. Efter detta sju deltävlingar med final i Danmark på asfalt med ”Rally Stoholm”. Tre tävlingar i Sverige, förutom Torsby så är det även ”Rally Uppland” hos MK Tierp och så 60-års jubilerande Hörby-klassikern ”TV-Svängen” den 20 september.
18 Jan. Finnskogsvalsen, MK Ratten.
25 april Rally Sulingen, Tyskland.
26 april Rally Sulingen, Tyskland.
31maj Rally Uppland, MK Tierp.
14 juni Aurskog-Høland Rally, NMK Aurskog-Høland.
23 aug. Rally Grimstad, KNA Aust-Agder.
20 sept. TV-Svängen, SMK Hörby.
11 okt. Rally Stoholm, Danmark.
22 nov. Prisutdelning Volvo Euro Cup, Linköping.
Anmälan till ”Finnskogsvalsen” öppnade i helgen och redan nu är där 41 ekipage anmälda och av dessa platsar 21 Volvo-åkare i Volvo Euro Cup (Grupp F/VOC och Appendix K). Noterade även en för oss här nere stor nyhet, skånske men tävlande för Älmhult Adam Grahn och Maja Bengtson är anmälda i 4WD och då lite överraskande med Ford Fiesta via JC Raceteknik. Mindre överraskande var att Isac Reiersen/Stefan Gustafsson har samma anmälare med som vanligt Skoda. Teamet vill försäkra sig om att inte bli bortgallrade och har därför ”TBA” på två ställen i klassen.
*
Södra Sunnerbo förlängde sin anmälan till DM-finalen i Småland, ”Mörkerrundan” och i eftermiddag klockan 15.00 stänger man definitivt. Inte så att dammluckorna öppnades och att anmälningar strömmade in efter målgång i Nässjö. Ändå tillkom så pass många att man när detta skrivs, är 52 anmälda till den 9 november för start i Traryd klockan 18.00. Positivt är att överhälften av de som vill köra med extraljus är antingen ungdomar eller C-Förare, ser ”gubbarna/tanterna” i A/B för dåligt eller?
Tack för bra nyheter mycket lättläst 👌