Australien långt framme med ”Return to race”, SBF borde följa efter, Nyman tar över rodret inför Förbundsmötet, intresset ökar för virtuellt tävlande, DM i HGP står inte för ”Danskt Mästerskap” och Power Meet lämnar Snapphaneland…
Vet faktiskt inte om det tävlas i motorsport någonstans i världen för tillfället eller allt är mer eller mindre ”lockdown”? Men en dag måste Corona ändå ge med sig hoppas vi väl alla så att det åter blir grönt ljus med en återgång till ”race mode”. I Australien jobbar redan SBF:s motsvarighet Motorsport Australia med en plan för hur omstarten ska gå till. En plan man sedan hoppas kunna omsätta över hela klotet för att underlätta för alla andra i samma situation. Dokumentet ”Return to race” informerar om riktlinjer med ett ramverk för hur, som man skriver, ”getting motorsport up and running again” efter pandemin. Nu har landet ”down under” ett annat läge än de flesta länder i Europa med än så länge knappt hundra rapporterade avlidna av viruset, men någon motorsport utövas ändå inte. Presidenten i MA Andrew Papapdopoulus har erbjudit FIA den nya dokumentationen men även de statliga myndigheterna i landet. Dokumentet fokuserar på racing som trots allt är lättare att hantera med tanke på publik och annat, lite värre är det med rally och ”off road”. Men rally finns ändå med i den omfattande arbetet men menas det, för just denna del behövs det göras en egen plan då det skiljer sig för mycket från racing. I det här sammanhanget benämns motorsport som ”a low risk sport” vilket annars inte är så ofta men när det kommer till virus är det ändå så, menar Papadopoulos då motorsport utövas över större områden.
– Ändå betyder detta inte att vi kan gå tillbaka och göra precis som före pandemin, menar han.
– Vårt dokument framhäver vikten av att undvika mycket folk på samma plats och att använda mer teknik än vi gjort förut.
Han tänker till exempel på att förarmöten och liknade ska hållas digitala, men även sträng kontroll så att alla som finns på tävlingen, verkligen är hundra procent friska. Här handlar det om upp till ansvar för varje enskild individ.
– Medan förare och kartläsare är skyddade i sina ”kokonger” i bilarna så finns där många andra som inte alls har samma skydd, menar Papapdopoulus i en intervju.
Här hemma förlitar vi oss till Folkhälsomyndigheten och Riksidrottsförbundets rekommendationer/restriktioner, men kanske det ändå hade varit en bra idé att SBF gjort ett motsvarande dokument? Inför helgens kartingtävling i Åsum satte Södra BF genom ansvarige Torsten Haapala upp regler/riktlinjer för vad som krävs här nere, för att kunna genomföra en tävling och som ska gälla framöver vilket jag tycker är jättebra. Ännu bättre hade varit om det funnits ett gemensamt strikt regelverk från SBF som inte medger ”egna tolkningar” och då helst med lång framförhållning.
Regler som också skulle skrivas lite individuella för varje sportgren då det trots allt är stor skillnad för rally mot racing/rallycross, folkrace eller drifting. För att inte tala om Radiostyrd bilsport eller nya flugan Virtuell bilsport som båda utövas inomhus och inte bör omfattas av samma regler som gäller för övriga på SBF-trädet. Tvärtom kanske lite hårdare regler då smittspridningen är större inomhus…
Övriga utom rally kan i likhet med helgens kartingtävling ”tämligen enkelt” köras publikfritt, med begränsat antal tävlande, tekniker och funktionärer då allt sker på inhägnat område med grindar för ut och inpassering. Rally har helt andra och mycket större problem att få till tävling och i min värld är det i princip omöjligt med dagens restriktioner. Inte ens en höjning till 500 personer på ett och samma ställe förbättrar saken, utan för rallys del handlar det i stort sett att FHM släpper greppet helt. Uppstart för en rallytävling är i dag minst fyra månader räknat med handläggningstiden hos Länsstyrelsen. I ljuset av detta hade en datum långt fram därför varit att föredra som jag ser det, eller?
*
När Lars Pettersson lämnade ordförandeskapet i Svenska Bilsportförbundet övergick ansvaret till vice ordförande Daniel Nyman. Även han har som bekant meddelat att han lämnar sin post i samband med Förbundsmötet i nästa månad. I fredags hölls därför ett digitalt konstituerande möte för att få till en fungerande styrelse under tiden fram till ”årsmötet”. Här valdes Nyman som tillförordnad ordförande fram till den 14 juni. Till viceordförande valdes Anna Elgtorp och Urban Wahlberg som ihop med Nyman bildar arbetsutskott som för övrigt inte ställer upp för omval.
– I det läge vi är i just nu är det naturligt att som vice ordförande kliva in som tillförordnad ordförande under tiden fram till årsmötet, förklarar Nyman.
– Jag kommer tillsammans med den övriga styrelsen fortsatt hantera de frågor som finns på vår agenda fram till dess. Jag har sedan tidigare meddelat valberedningen att jag inte står till förfogande för styrelsen inför nästa mandatperiod.
Han lyfter fram den viktiga frågan Coronapandemin som drabbar alla. Men nämner även.
– Rally Sweden som tävling och dess framtid är också en utmaning för oss gemensamt.
Nyman avslutar med en uppmaning för framtiden till SBF:s medlemmar.
– Även om jag personligen valt att inte fortsätta i styrelsen, vill jag ändå uppmana oss alla i bilsportsverige att samla ihop oss så att vi tillsammans ännu starkare kan möta de utmaningar vi står inför på bästa sätt!
*
Jag nämnde ”Virtuell bilsport” tidigare och helt klart har intresset för tävlande hemma i vardagsrummet exploderat. Även om jag inte känner det så där angeläget att rapportera om alla mästerskap och resultat som sker vid datorn, är det svårt att blunda för att intresset är jättestort. Ett bevis på hur stort detta håller på att bli är att stora rally och racingdäcktillverkaren Hankook går in som partner i SM i rally med dator, ”#SM Virtuell Bilsport Rally by Hankook”. Helt rätt väg att gå menar Christine Silfversparre, Nordic Marketing Manager Hankook Tire om samarbetet med SBF.
– Att detta är en del av framtiden, oavsett hur marknaden utvecklas, kan vi vara helt säkra på. Inte minst för att nå de yngre som vi inte når genom traditionell motorsport. Att bygga varumärke, men också att få dem att upptäcka oss på e-sportplattformen är något vi ser strategiskt långsiktigt på.
I SM-serien är det sex deltävlingar som körs där de fem bästa räknas. Vinnaren kan se framemot att få åka riktig rallybil vid en dag med Pontus Tidemand plus en uppsättning av Hankook-sommardäck. Samt kanske ännu värdefullare att bli första Svenske Mästaren i den här grenen.
*
Helt klart är danskarna mer rallysugna än sina svenska kompisar vilket anmälningslistan till Hässleholms GP klart visar. I dag är där 35 anmälda varav 24 kör med ”danske plader”. Kanske har man missat att RS-DM betyder ”Distrikts Mästerskap Rally Special”, alltså betyder inte DM i detta sammanhang, Danskt Mästerskap. Skämt åsido är det så klart jättekul med så stort intresse från andra sidan, Öresund och idag kom ett hett namn för totalseger, halvsvensken Roland Poulsen med den röd/vita R5 Skodan. Undrar när ”di svenske” ska vakna och börja fylla på i listan…
*
Lite mer från Danmark, redan till den 8-9 augusti hoppas arrangören av Munkebjerg Hillclimb att alla Coronarestriktioner ska vara bortlyfta. Då tänker man på lördagen bjuda på en helt ny ”prøvestrækning” uppför Munkebjerg. Dagen efter blir det som vanligt med start vid Munkebjerg Hotel meddelar arrangören Foreningen Historisk Motorsport, Danmark.
*
I 25 år har Eagles Car Club arrangerat ”Power meet” i Hässleholm och i år var det tänkt att hållas sista helgen denna månad. Men så fick Corona för sig att sätta käppar även i V8-hjulen och allt ställdes in. Men nu meddelar dessutom föreningen att ”Power meet” med efterföljande ”kryssning” i de centrala delarna kördes för sista gången 2019. Ett beslut som grundar sig på att kommunen inte längre är sugna på att hjälpa till vid arrangemanget. Istället försvinner de runt 25 000 besökarna till en annan skånsk kommun 2021, en kommun som ännu inte offentliggjorts.
– Inte så smart av kommunen, sa Bill.
– Inte alls smart, sa Bull.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson