Asfalt SM klart med fyra tävlingar, både Toyota och Hyundai testar hybrider, allt mer pekar på WRC för Solberg, Latvala testar hellre än tävlar, Lindholm med ny kartläsare, Poulsen vann DM2, ny Opel-seger och frågetecknen måste rätas ut!
Redan när jag hörde ryktet om en ny deltävling i Asfalt SM uppe i Hedemora den 5 juni var jag skeptisk, att med en knapp månads framförhållning rådda ihop en SM-tävling kändes lite väl tajt och idag kom besked att min känsla var rätt. Svenska Rallymästerskapen meddelar, ”Det blir ingen ersättningstävling för SM-datumet 5 juni i det nya mästerskapet Asfalts-SM.”.
– Vi har jobbat med ett antal arrangörer till vårt godkända SM-datum 5 juni men myndigheternas framflyttande av restriktioner gör att vi inte kan vänta längre utan vi väljer att satsa på de tre deltävlingar som är kvar i Asfalts-SM, berättar SRM.
Därmed återstår i SM-kalendern 19 juni DRIVE VXO Asfalts-SM Växjö och 24 – 25 juli Tierp Arena SM-sprint Tierp (två deltävlingar).
*
Då har även Hyundai och Toyota fått sin ”hybridmulor” på rull runt en månad efter M-Sport. En månad som kan vara nog så viktig då det är mindre åtta månader kvar innan bilarna måste vara ”race ready” för Rallye Monte Carlo. Medan Hyundai väljer att via ett pressmeddelande berätta om händelsen så kommer bilden på Toyotas ”mula” med Juho Hänninen bakom ratten från en rallypaparazzi som av konkurrensskäl inte vill avslöja var man befinner sig mer än, ”någonstans i Finland”…
Hyundai har tagit sig till de sydligare delarna av Frankrike för sina tester av nya versionen av gatbilen i20N och som bara är i början. Framöver väntar intensiva tester på alla olika underlag som bilen kan tänkas tävla på.
– Alltid svårt med nya regler, ett ny koncept och för vår del helt ny bil som bas, förklarar Andrea Adamo.
Bilen fungerade dock bra på första testen och även om där var en del saker som måste förbättras menade Adamo, att allt kändes mycket bra.
– Vi är just i början på en lång resa men jag tror vi har intressanta tider framför oss innan vi når Rally Monte Carlo 2022!
En av de som fick känna på nya bilen var Oliver Solberg som allt mer framstår som en av förarna i Hyundais line up för nästa år.
*
Medan Hyundai är frikostiga med testtävlingar i mindre sammanhang för sina besättningar lutar Toyota hellre åt riktiga tester i egen regi. Ett exempel på Andrea Adamos tänk är att han berättar att han tänker låta Craig Breen köra så många tävlingar i Italienska mästerskapet som han kan. Så här långt har det blivit tre starter där han rullade i första, vann Rally Sanremo och så senast, tvåa i Targa Florio.
Med andra ord har irländaren bra utgångsläge för att i höst bli vinnare av mästerskapet. Man kan också dra slutsatsen att Breen kommer allt längre ifrån WRC-bilen med detta upplägg och den som är lite konspiratoriskt lagd ser istället att samtidigt kommer då både Oliver Solberg och Ole Christian Veiby närmare platsen vid sidan av Neuville och Tänak för 2022.
Toyota-förarna har i år kört tre tävlingar, Monte, Finland och Kroatien medan kollegorna i Hyundai hunnit med dubbelt så många, tack vare starter i nationella tävlingar företrädesvis i Italien. Ett upplägg som inte Jari-Matti Latvala tänker kopiera.
– Vi fokuserar på tävling och egna tester, förklarade han för DirtFish.
En liten dörr på glänt finns i sommar efter att Rally Finland flyttat till sista helgen i september. Nu blir det en månads uppehåll mellan Rally Estonia och Ypres Rally Belgium vilket enligt Latvala kan innebära att Toyota ändå kör något mindre. Skälet skulle då kunna vara att Hyundai har bättre fart på sina bilar så att Yarisen behöver i dag icke planerade uppdateringar. Med sina anläggningar i Jyväskylä och Tallin har man tillgång till testvägar runt husknutarna men ändå är det endast tillåtet med en ”officiell testdag” inför varje europeiskt rally. I år har detta dock ökats med nio dagar totalt med hänvisning till de nya Pirelli-däcken.
Däremot har inte FIA infört några begränsningar för att köra tävlingar utanför WRC men VM-ledande Sebastien Ogier stödjer Latvalas plan och ser mer extra tävlingar som onödiga stressmoment. Dessutom har ha nio m bekant en viss faiblesse för att göra bort sig på test..
– Allt resande som idag är mer besvärligt än förr med tanke på Covid-19 sliter på teamet plus att risken för att smittas också ökar om man är borta mycket, menar Ogier.
Trots detta ryktas det att där kan dyka upp en eller två Yaris WRC i Korpilahti Summer Rally den 12 juni där chefen Jari-Matti Latval planerar att köra med sin nya gula Toyota Celica GT4. Rallyt har öppnar upp för FIA WRC PRIORITY 1, 2, 3-förare vilket så klart är en lockelse då Rally Estonia väntar fyra veckor senare. 10 mil grus som uppladdning finn där nog en del VM-förare som gärna sett som en del av förberedelserna…
*
Nästa förare att byta kartläsare är Emil Lindholm som byter ut Mikael Korhonen mot 33-åriga (hon fyllade år i fredags) finskan Reeta Hämäiläinen och premiär för paret blir i Vodafone Rally de Portugal. Redan 2017 klev Korhonen in vid Lindholms sida och efter detta har det blivit många framgångar men nu är det slut och någon förklaring varför har inte avgetts. För nya Häamäläinen väntar första utmaningen i Portugal där Skoda-föraren ska försöka förbättra sin sjunde placering i WRC3.
*
ERC kämpar för att öka intresset från både arrangörer, förare och team samt inte minst sponsorer så när WRC-promoter GmbH enligt ryktet ska gå in och driva ERC vädrar många morgonluft. Därmed skulle WRC, ERC och World RX hamnar under samma hatt och där det då ses som att stora samarbetsvinster kan göras. Ett hopp finns att knyta de båda rallyserierna närmare varnar med naturliga band.
Ett sådant som jag ser som inte bara möjligt utan högst önskvärt, är att man tävlar i samma klasser i bägge serierna. Jag kan köpa att det inte tillåts WRC-bilar i ERC utan att man behåller Rally2 (R5) som huvudklass. Men att sedan ha olika juniorklasser med olika bilar i serierna förstår jag inte vitsen med. Reses också farhågor med en enda promotor för tre så stora FIA-Mästerskap, lite alla ägg i samma korg. Vad händer om man likhet med f.d World RX-promotorn får ekonomiska problem och lägger ner…
*
Att Kristian Poulsen/Ole R. Frederiksen med stormsteg är på väg mot nytt ”DM-gull” är svårt att motsäga. Ny seger i ”DM2” Rally Stoholm med den rödvita Polo R5:an. Den här gången var det väldigt tufft för Polo-duon, bara 2,4 sekunder efter kom Suzuki Motorsport Danmarks Kenneth Madsen/Mette Felthaus i sin spanskbyggda Swift R+.
Tre sträcksegrar blev det för den gula Suzukin, en för Hyundai-åkaren Simon Vallentin/Peter Egholm och fyra för Poulsen/Frederiksen vilket visar att det ändå var en rättvis seger.
Dessutom fick man tio sekunders tillägg för tjuvstart så i ren körtid var Polon 12,4 före Suzukin. Som trea rullade Peugeot-duon Martin Johansen och Dan Johannsen in men halvminuten efter. Lite favorittippade vid sidan av Poulsen var Ib Kragh/Ditte Kammersgaard med nyfixad Skoda Rally2 men mer än till en sjunde plats räckte inte tiderna. Placeringen efter knep ”enda svensken” i rallyt, Roland Poulsen/Niels Jørgen Iversen med sin R5-Skoda. Snabbast med drift på bara två hjul blev Jacob Lund Madsen/Line Nedergaard, Suzuki son vann klass DM3 men även slutade elva totalt. I DM4 blev det BMW-seger genom far och dotter Boisen, Kim och Emillie Mopse och ny triumf i RC4 för Opel Corsa-åkaren Mikkel Njor/Karsten Isaksen.
Rally Stoholm blev en udda utmaning för danskarna, dels var där en hel del gruspartier men även att rally till stora delar avgjordes i mörker. Målgång för första bil blev strax efter klockan 23.30 lördagnatt. Som en ”krya på dig hälsning” hade arrangören även lagt till en bild på rallydekalen av olycksparet i DM1, Kim Madsen/Line Lykke Jensen, snyggt!!!
*
Än har inte de frågetecken jag reste efter Anna Nordkvist slutsats, ”Positiva restriktionsbeslut för Rallysverige” rätats ut. Främst är det delen med att arrangören inte längre behöver ”ta hänsyn till eventuella åskådare som på helt eget initiativ tar sig ut i skogen och följer tävlingen från vägkanten”. En arrangör tog kontakt med mig och undrade hur detta skulle skötas rent praktiskt och tänkte närmast på säkerheten.
– Betyder detta att vi inte behöver/får ha funktionärer/publikvakter på välkända avåkarställen plus att det inte heller krävs ”Förbjuden publikplats” då där inte ska vara någon publik, var en av hans frågor.
– Om vi gör som vanligt med både skyltar och funktionärer så måste detta kunna tolkas som att vi ändå förväntar oss publik vilket då strider mot tillståndet eller…
Förstår problematiken och inte är det speciellt kul som tävlingsledare, att för att uppfylla tillståndet tumma på säkerheten. Det som denne arrangör krävde än mer än tidigare, är att SBF/Svensk Bilsport/Svenska Bilsportförbundet snabbt gör en lathund med stolpar till berörda arrangörer. Stolpar som enkelt förklarar vad som gäller och hur en rallytävling är tänkt att genomföras för att uppfylla de nya ”positiva restriktionerna”. Från Länsstyrelsen Skåne har nu även gått ut ”Underrättelse” från Förvaltningsjuridiska Enheten till de klubbar som ansökt om tillstånd för tävling i sommar. Här går det då att utläsa mindre positiva saker som, ”Med anledning av rådande pandemi gäller att den som ordnar en sådan allmän sammankomst eller offentlig tillställning som omfattas av ordningslagen ska begränsa antalet deltagare till högst åtta. Se 3 kap 1 § förordning om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19 (SFS 2021:8). Begränsningen av antalet deltagare gäller oavsett om den allmänna sammankomsten eller offentliga tillställningen kräver tillstånd eller inte. ”.
För SMK Hörbys del som om två månader har ”Bilmånsson Hörby Rallysprint” blir det lite kamp mot klockan. Även om tävlingen körs den 18 juli då det i ett önskescenario kan vara än mer lättnader i samhället än dagens, så är det de regler som gäller när tillstånd ges som arrangören har att rätta sig efter. ”Gäller då sådan begränsning för deltagarantalet att arrangemanget strider mot begränsningen kommer Länsstyrelsen att avslå ansökan. Beslut fattas senast en månad före arrangemanget. Vid bedömningen av antalet deltagare räknar Länsstyrelsen med stöd av pandemilagstiftningen in varje fysisk person. Det innebär att även exempelvis publik och funktionärer räknas. Deltagarantalet räknas för hela arrangemanget även om ni delar upp deltagare i olika startgrupper.”. Med detta innebär det som jag tolkar det, att i de 150 personerna som efter den 1 juni får vara med i en rallytävling ska även funktionärer och service folk räknas in. Av de 75-ekipagen som ”optimisten” räknar med så kan man med denna skrivning lätt räkna bort minst 30-40 som behövs för att genomföra själva tävlingen. Så det positiva ”bidde” i själva verket ”bara en tumme”. Nu skrevs detta från Länsstyrelsen den 11 maj så om det fortfarande gäller är som så mycket annat i Covid-19 sammanhang, högst oklart.
*
I dagar det ”jobbsöndag” vilket för Motorbloggens del innebär att jag inte hinner summera vad som skett och inte skett i Höljes, likaså hur det går för hårt kämpande Mads Østberg i Ungern.
En strulande C3 Rally2 innebär att han inför de två sista sträckorna ligger trea.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.