Asfalt SM i Gullabo ställs in, efterdyningar från Kungälv, SSR engagerar hela Älmhult, Ola N. vann Porschepremiär, Tommie E. dubbel-trea, nästan svenskt på pallen i Øresund Rally, första rullningen i karriären för Johan K. och Kalle R. vill ändra regeln som förstörde för Oliver…
Det tog inte många timmar efter att anmälan stängt för deltävling tre i Asfalt SM, ”LEAB:s Asfaltsprint” innan Gullabo RC meddelade att man ställer in den 27 maj. Med runt 20 anmälda förstår alla att det är omöjligt att köra ett SM med minsta lilla uns av status. Ingen blev nog heller förvånad då det ända sedan kalendern presenterades, höjts frågetecken för att ha en deltävling ett hörn av landet där RS-intresset är så gott som obefintligt. Att det behövs draghjälp av andra serier/cuper är obestridligt och utan DM för Södra BF i premiären ”Bilmånsson Rallysprint” hade det med allra största sannolikhet även i Hörby varit kanske halverat antal startande. Nu blir det intressant att se hur det artar sig när Svedala MK den 1 juli kör näst sista tävlingen i Asfalt SM, ”Sturupssprinten”. Här har man hjälp av DM vilket borde ge tillräckligt med startande, men om det verkligen blir så, återstår att se. Med tanke på att alla tävlingar räknas i slutresultatet, finns risken att en del förare försvinner som inte längre har någon som helst chans på någon topplacering. Förhoppningsvis täcker då DM-åkarna upp detta? SM-serien där någon menade, att ”SM” står för ”Skånska Mästerskapet” vilket inte är helt hämtat ur luften, då sex av de för närvarande nio medaljörerna kör för skånska klubbar. Med detta i tankarna så känns finalen uppe i Enköping den 5 augusti oerhört oviss. Baserar detta på att ”Topp-10” i de tre klasserna så är endast en tredjedel från utanför Skåne. Hur många som ändå väljer att fullfölja (förhoppningsvis många) SM-serien blir nog helt avgörande för hur de nya krafterna (SBF) som 2024 ska driva Rally-SM agerar. Blir det en fortsättning för asfaltåkarna eller låter man verkligheten bestämma…
*
Efter lördagens ”Rollsbo City Race” i Kungälv har jag fått lite reaktioner på banans utformning, bland annat menas att den var i absolut snabbaste laget. Längden på banan i Hörby och Kungälv var i princip jämförbara, medan totalsvinnaren Stefan Kristensson i premiären behövde 13.28 minuter för att köra de
knappa två milen. Motsvarande i Kungälv kördes 2.30 snabbare, inte någon vetenskaplig studie men ändå en fingervisning om hur olika förutsättningar var. Sedan finns det dom som menade att banan i lördags var kanon, med fint flyt och möjlighet att verkligen utnyttja det som fanns under huven. En som delgett mig sina synpunkter är SMK Hörbys Lars Ingesson som satt vid sidan av sonen Kalle som kom till Kungälv som ledare i ”Standard”. Lars har lite synpunkter och skriver: ”På förekommen anledning skulle jag vilja lyfta frågan om hur arrangörerna för asfalttävlingar borde ta in expertis i form av t.ex förare när man sätter sina banor med chikaner, hinder osv. Hörbys tävling är ju exempel på hur man skötte detta exemplariskt, här var banchefen Fredrik (Nilsson) väldigt noga med hur allt skulle ställas upp. Både ur säkerhetssynpunkt och för rätt ”flow” för de tävlande medan vi i Kungälv drabbades av motsatsen.Reken som bara fick göras till fots på denna tävling gjorde banan ganska svårbedömd vilket resulterade i att när vi kommer första varvet, så finns där ett ”dike” som är gjort för vattenavrinning och där vi slår sönder bärarmen bak så att hjulet helt tappar stabilitet.
Kalle körde ytterligare 3 varv och bilen var ju väldigt svår att köra då den så klart blev extremt instabil. Nu hade vi en jäkla tur och körde dessutom in på snabbaste tiden bland standard bilarna med hjulet hängande. Det kunde såklart blivit allvarliga konsekvenser. Vi var ju inte ensamma, Tommy Andersson slog av alla förstärkta hjulbultar på samma avsnitt, plus att någon enligt uppgift fick ryggproblem. Hade någon erfaren banbyggare varit med hade man självklart satt upp en chikan för att ta med hastigheten. Att slå sönder bilen första varvet trots att man kör anvisad bana, är extremt onödigt när det är så lätt att åtgärda. Detta var kanske inte det enda som var lite konstigt med banbygget med extremt höga hastigheter jämfört med hur övriga arrangörer bygger in lite mer tekniska och hastighethetsdämpande chikaner för att undvika risker. Ja det var väl den åsikten som jag hade om gårdagen, i övrigt ett väldigt trevligt arrangemang men som sagt, behövs fler Fredrik som banchefer för att upprätthålla säkerheten..”. Nu var jag inte på plats men har hört mig för lite och det finns de som håller med Ingesson om det ”farliga diket”. Nu är det så klart alltid lätt, att med facit i hand inse hur man borde gjort för att undvika onödiga säkerhetsrisker. En sak är för mig ändå helt klar, Älvbygdens MK har självklart gjort sitt allra bästa för att skapa en bra och säker bana. Ändå inte alltid trots de bästa intentioner, man når hela vägen fram…
*
South Swedish Rally närmar sig med stora kliv och på fredagkväll sticker Patrik Flodin med #1 på Polon iväg för att köra de två första sträckorna i den 47:e upplagan. Detta görs från HQ/service ute på Millebygden Arena som är ny knutpunkt efter ett antal år inne i centrala Älmhult. Ändå blir det rallyfeber i stan, där flera affärer skyltar med föraroveraller och det blir happy hour, plus att rallysimulatorer ställs upp för gratis provkörning.
– Vi har kommunen med oss och jag kände att vi ville göra något för centrum, när vi nu flyttat ut HQ, säger Anders Martinsson, eventansvarig för SSR.
På lördag, den stora rallydagen, kör hela startfältet igenom Esplanaden där man stannar upp i femton minuter och intervjuas av den kända radiorösten Peje Johansson, från P4 Kronoberg. Till sin hjälp har han expertkommentatorn Joakim ”Jocke” Thörjesson från Ryd. De två kör igång högtalarna 11.00.
– Då har vi kommit halvvägs in i SM-deltävlingen, så publiken ska få känna på hetluften för vi tror det blir väldigt tight om tätstriden, fortsätter Martinsson.
Förra året var centerns starke man Gusten Mårtensson, vice ordf i kommunstyrelsen, ute på en specialsträcka och följde de tävlande.
– Det blir extra fräckt i år när organisationen involverat centrumhandlarna och att vi får en transportsträcka rakt genom stan. Hoppas det kan ge lite extra twist, för sedan har vi det klassiska tävlandet i skogen för dem som gillar det, säger Mårtensson.
Den egna planen består i att besöka Millebygden för de två inledande sträckorna på fredagen och sedan ut i skogen på lördagen.
– Det är imponerande att organisationen orkar göra detta år efter år. Dessutom med Silverratten i närtid. Det ger oss marknadsföring lokalt, och ett högt värde när vi skapar en positiv bild av besöket, avrundar Mårtensson som ifjol följde rallyt med M-kollegan Bosse Mazetti-Nissen.
*
Medan STCC tvingats skjuta fram sin premiär till ungefär när det är dags för svampplockning i skogen, har både Porsche Carrera Cup Scandinavia och V8 Thundercars kommit igång. I helgen kunde f.d Hässleholmaren Ola Nilsson glädjas åt seger i sista heatet efter att ha slutat fyra i det första på Scandinavian Raceway i Anderstorp. Här vann då Hampus Ericsson före ”omöjlige” Lucas Sundahl och Marcus Annervi som trea. I sista framträdandet för Porscharna var det inget snack utan Ola vann, 3,7 sekunder före Sundahl och Ericsson.
Ola har kraftigt stigande formkurva med seger i fem av de sju senaste racen.
– Så jäkla skönt och vilken fart vi hade, sa Ola efter segern på ”Mossen”.
*
Mer Nordostskånska framgångar där Kristianstads Tommie Eliasson äntligen fick visa sin kapacitet i V8 Thunder Cars-premiären som även den kördes på Anderstorp. Två tredjeplatser blev det för Tommie vilket innebär samma placering i mästerskapet. En klar tendens visade sig också när Andreas Nilsson vann båda heaten medan Stein Frederic Acre var tvåa i bägge.
*
I lördagens ”Pålidlihedsrally” Øresund Rally fanns även en klass för elbilar och där det var nära svensk seger. Bakom ratten satt Laxbro-boende (Hässleholm) dansken Karsten M. Svensson medan välkände Hans Sylvan höll ordning på snittfarten från högerstolen.
Duon körde med en Aiways U5-elbil som omväxling då de oftast använder en Datsun 240Z i klassiska rallyn, byggd identiskt med den vinnande bilen från Safari Rally 1971. På Själland ställdes de mot de mycket erfarna hemmaåkarna, far och son Jens Gandrup och Kristian Flensbak i en CUPRA Born. I mål efter 21,5 mils rally slutade det med en knapp seger på sju sekunder för Gandrup och Flensbak över Svensson och Sylvan.
-Vi har elbilarna i Öresundsrallyt för att bevisa att elbilar kan tävla i motorsport på jämställdhet med vanliga bilar”, säger loppets PR-chef Michael Eisenberg.
Totalt i rally segrade överraskningarna far och son Leif och Kent Poulsen med en Porsche. Kul jubileum då detta var parets första seger och dessutom första gång en Porsche vann i rallyts 12-åriga historia. Lite ovant för chauffören som 1980 blev Dansk Mästare i rally
–Da vi hørte, at løbsledelsen havde skruet op for sværhedsgraden, måtte vi ud at øve på de små veje nogle dage før løbet, log Leif Poulsen vid målgången i Roskilde.
Tvåa slutade Niel-Erik Jørgensen/Arne Pagh och som trea med Honda CRX rullade Torben Weber Andersen in.
*
När Extreme E drog till Skottland blev det ingen lyckad helg för SMK Hörbys Klara Andersson och Nasser Al-Attyah. Duon missade final båda dagarna och inte heller Johan Kristoffersson/Mikaela Åhlin Kottulinsky hade någon större lycka i den gigantiska nedlagda gruvan. Dom tog sig visserligen till final men väl här fick man bryta.
– Det var nästan omöjligt med sikten, menade Kristoffersson.
Lördagen inleddes annars med helt utebliven körning, tjock dimma över området gjorde att Q1 fick ställas in. Kristoffersson inledde finalen, men fick tyvärr inte möjlighet att lämna över bilen till Åhlin-Kottulinsky. En vindruta fullsmetad med lera gjorde att sikten blev obefintlig.
– Torkarna fungerade inte som de skulle och därefter tappade jag ena torkarbladet. Jag såg inte vart jag var på väg så jag körde in i en vall och rullade. Min första rullning någonsin, konstaterar Kristoffersson.
I andra racet blev Mikaela påkörd av Laia Sanz med påföljd att hon rammade Cristina Gutierrez, med skador på båda bilarna.
– Laia fick en bestraffning, men det hjälpte ju inte oss, säger Johan.
Efter en del domaringripanden tog sig RXR ändå till finalen.
– Då var det riktigt halkigt och lerigt och vi startade längst ut – som vanligt.
Kristoffersson hamnade i smeten – bokstavligen på det leriga underlaget.
– Tjockt med lera på rutan. Jag var tvungen att lämna en lucka till Mattias Ekström för att kunna åka själv.
När så Mikaela satt bakom ratten la torkarna av igen och det vara bara att parkera. Lyckad var helgen däremot för Kevin Hansen och Molly Taylor som nu leder serie inför nästa deltävling på Sardinien i början av juli.
*
Som väntat delades landet i två läger efter FIA:s bestraffning av Oliver Solberg i Vodafone Rally de Portugal. I ena ringhörnan de som helt och fullt stödde FIA med motiveringen att regeln med förbud för ”donuts” efter målgång på en specialsträcka är solklar. I andra hörnet fanns de som menade att hela sträckan på rallycrossbanan var enbart för show och att då bjuda publiken på lite extra, är exakt vad som krävs för att upprätthålla intresset.
Huvudpersonen var förståeligt nog bedrövad över att ha missat en given seger med 1,2 sekunder på grund av sin ”dumhet”.
– Tyvärr glömde jag helt bort den regeln, det enda jag tänkte på var att ge åskådarna lite extra show, förklarade Oliver det dyrbara ”misstaget”.
Att gruppen som menar att regler ska följas har rätt är odiskutabelt, men någonstans måste det även finnas chans att även ett hjärta kan få göra sig hörd. Dessutom lite märkligt att FIA frångick sin egen regel som säger fem minuters tidstillägg men som sänktes till en minut. Om man följt den hade Oliver rasat ner till sjunde plats.En som delar uppfattningen om hjärtat verkar vara Kalle Rovanperä som uppmanar FIA att ändra på regeln 12.21.
–Jag tycker att FIA borde göra om reglerna så att man ska kunna göra sådant här, eftersom en sådan här sträcka är för fansen. När det finns tusentals fans så skadar inte några donuts, någon menade Kalle.
Nu är inte regeln huggen i sten utan varje rally kan själv besluta om undantag enligt ”Artikel 34.1.3”, något som dock inte Portugal gjort. FIA var lite griniga alternativt väldigt regeltydliga i Portugal, till exempel fick Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe 10 000 euro i böter för att man missade att lämna över tidkortet vid målet på SS17. Då var Wydaeghe fullt upptagen med att fotografera instrumenten för att skicka till service för att få besked om vad som var fel på Hyundaien. I hastigheten missades tidkortet och då hjälpte inga ursäkter, ”hundratusen papp” kostade missen. Lite billigare för Dani Sordo som satte en keps från Red Bull på huvudet vid målgången istället för Pirelli-mössan. Tilltaget kostade spanjoren tiotusen kronor…
Hej Tommy en tanke å fundering som slår mig är brinner inte dom nya wrc bilarna mer mot tidigare kanske inbillning, hur kommer det sig att Hyundaien fortfarande är svår i löst underlag?. Förstår fortfarande inte varför wrc2/r5 bilarna inte är huvudklassen fler märken, tuff konkurrens, fler förare å enklare teknik dagens wrc 1är skräp mot det varit. Varför kan man inte göra rally lite mer folkligt och gemensamt som i Bilsport rallycup? bredd å enkelhet till rimlig kostnad är vad som behövs för att rallysporten ska leva i framtiden om det nu finns folk som orkar och har folk att arrangera tävling?!. Mvh Christian i Åtvidaberg.
Hej. Håller med om att Rally2/R5 borde vara huvudklass!!!!
Hålle med om att Rally2 är mer än tillräckligt för VM!!!