Argentina, rallyt som aldrig Ogier vunnit, rekord för ERC på Kanarieöarna, politiker körde över både Länstyrelsen och tjänstemän, HANS-skola och grattis Colin!
Ni vet att jag redan varnat för Sebastien Ogier och att jag inte blir ett dugg förvånad om det till slut ändå blir ett nytt VM-guld för fransmannen. Nu väntar grus i Rally Argentina och än så länge är det bara Ogier som vunnit på grus (ja jag vet att det bara körts ett ”gravelrally” i Mexiko. Här vann Citroën-åkaren i hop med Julien Ingrassia sju sträckor inklusive power stage vilket visar inte bara hans kapacitet, utan även att C3 WRC är en vinnare. Med detta i ryggsäcken åker dom två och hela Citroën Total World Rally Team till Sydamerika med en extra boost självförtroende. Skulle inte detta räcka är det bara att se tillbaka där fransmännen har inte mindre än tio tidigare segrar att glädjas åt. Men för Ogier själv är ändå en seger i Argentina något som saknas i hans CV. Faktum är att detta är det enda årligen återkommande rally som han aldrig lyckats få chansen att spruta skumpa i.
– Trots detta är Argentina ett rally som jag verkligen gillar och ofta varit riktigt snabb i, konstaterar Ogier.
-I år känner jag mig ännu mer motiverad att vinna både för första gången dessutom i en C3 WRC!
Nu blir det inte så lätt då Ogier går ut som bil nummer två med bara Thierry Neuville framför sig och med massor av löst grus/sand att rensa. Ändå bättre än de senaste åren då Ogier startat allra först.
– Det som gör uppgiften ännu tuffare är att underlaget bitvis kan vara väldigt dåligt. Du måste vårda bilen på sträckorna men samtidigt ändå köra snabbt!
Tävlingen som startar på torsdag innehåller 18 sträckor på totalt 34,7 mil. Stor skillnad på sträckorna där den snabbaste i fjol hade 116,4 km/t som snittfart medan den långsammaste verkligen var långsam, bara 72,6 i snitt.
*
Deltävling två i ERC är Rally Islas Canarias som körs den 2-5 maj och där nu arrangören signalerar rekord vad gäller antalet anmälda i ”Rally-EM”. 120 ekipage är anmälda varav då tre svenskar, Mattias Adielsson och Lars Stugemo med R5-bilar (Citroën respektive Polo) medan Elias Lundberg kör sin R2 Opel Adam. I ”junior-klassen” återfinns nog även (entrylist är inte officiell förrän den 22 april) norrmannen Steve Røkland och Sindre Furuseth som också körde premiären på Azorerna.
*
Stort beröm till politikerna i Hässleholms Kommuns Miljö och stadsbyggnadsnämnd som inte bara körde över de egna tjänstemännen utan även Länsstyrelsen i frågan om Endurobanan på Hovdala. Trots ett tydligt nej från Länsstyrelsen att inte förlägna dispensen, blir det nu ändå så och detta i två år framåt. Under den här tiden ska fyra nya förslag till var FMCK ska kunna lokalisera verksamheten plockas fram, varav ett av dessa då är en fortsättning på det gamla övningsfältet vid Finjasjön. Nämnden var glädjande nog nästan helt enhälliga i sitt beslut enbart miljöpartisten (vem är förvånad) Hans-Göran Hansson ville gå på nej-linjen och reserverade sig mot beslutet.
Det som tjänstemän och Länsstyrelsen hävdat som grund för sitt nej är att området klassas som ”bullerfritt område”, krockar med vandringsleder plus att sällsynta fladdermöss har fältet som bostad. Med nya beslutet kan FMCK i lugn och ro planera för SM-tävling till nästa år och det enda som kan stoppa detta är om någon överklagar beslutet. Något som verkligen kan hjälpa till så att banan får fortsätta att användas även efter dispenstiden går ut, är om den planerade högshastighetsbanan för tåg dras så nära Hovdala att det inte längre kan klassas som bullerfritt.
– Om riksintresset blir kvar som nu och Hovdala ska vara ett tyst område kan motorbanan inte ligga kvar permanent. Men kan staten hålla kvar riksintresset om höghastighetsbanan ska gå här, säger ordförande i nämnden Kenny Hansson (Moderat) till Frilagt.
*
För någon dag sedan skrev jag lite om HANS/Hybridskydd väl medveten om vilken het potatis detta är i rally. Har fått en del återkopplingar och en som vill dela med sig av sina kunskaper är välkände Lars Tilgman, MOCOMP Motorsport. Jag är väl medveten om att detta kan kallas partsinlaga med tanke på att Lars säljer de aktuella skydden, men då säger jag bara välkommen ni andra som har lika väl underbyggda argument mot skydden så lovar jag att även publicera dessa. Tilgman skriver:” Hans eller Hybrid, jo, det finns delade åsikter. Men Hans och Hybrid framför allt Hans har fått mycket skit och belackarna skyller skyddet för mycket som inte har med skyddet att göra. Jag har levererat Hans sedan skyddet introducerades i Sverige. Jag erkänner att då var våra kunskaper om alla vad och varför starkt begränsade. Man sålde skydd för det var inne att ha. Men med tiden har jag lärt mig om hur viktigt det är att Hans-remmens längd skall vara anpassad till din nack, sittställning och kroppsform skall ha.
Remmens längd skall vara så att ditt huvud kan tillåtas att niga fram cirka fem centimeter. Hans skyddet skall även följa din kropps form, får inte finnas tomrum mellan skyddet och din bröstkorg. Om det är så måste du fylla med material inne i padsen. Skulle inte skyddet följa din kropp då kan du få en belastning på bröstkorgen, nyckelbenet och nack muskeln. Din nacklängd men även ditt val av hjälm får inte vid användande av Hans göra att skyddets övre del sitter mellan hjälmen och stolen och tvingar fram hjälmen. Hans-skyddets övre del är så lågt att hjälmen vid ett snabbt stopp och vid för lång rem kommer att hamna ovanpå skyddets uppstående del, då kan du få nackpåverkan. Jag är till och med så ”kräsen” att jag många gånger vägrar att leverera Hans om jag ser att skyddet inte sitter bra på personen Framför allt så vägrar jag att leverera Hans till unga kvinnor med högt sittande byst eftersom spetsarna på skyddet vid landningkomprimering kan niga ner och påverka bröst vävnaden….
Det finns idag ett utryck som heter ”Hans-relaterade skador”. Skyller snickaren på hammaren när han slår sig på fingrarna och kallas detta då för hammar-relaterade skador?? Nej, Motorsport är varken rättvist eller logiskt och absolut inte säkert. Men den negativa påverkan som belackarna oftast har som argument är alla att klassa som HANDHAVANDE FEL.”.
I morgon fortsätter Lars med del två av ”HANS/Hybrid-skolan”.
*
I dag är det lite högtidsdag hos familjen Svensson då ”rallylabradoren” Colin nollar och fyller 10 år. Självklart blev det presenter i morse till födelsedagsgrisen och att köpa födelsedagsgåva till en Labrador är busenkelt. På önskelistan står enbart saker som går att äta och dit räknar Colin otvivelaktigt rökat grisöra. Stort grattis på födelsedagen Colin!