Arctic bjuder på starkt startfält med hanterbart väder, 57 bilar klara för SM i Boden, ”när SM-åkarna själv får välja” blir det Jemba och Kruse tänker även DM när han snackar SM…

Många vill i bland jämföra mellan hur rally fungerar i de nordiska länderna och så mycket instämmer säkerligen de flesta i, att Finland är landet som dominerar här uppe. Räcker att kika på hur många som kör i WRC och där det numera bara är Oliver Solberg och Mille Johansson som kör med svensk flagga på rutan. Detta plus Jonas Andersson som notläsare åt britten Gus Greensmith men inga norrmän eller danskar.

Foto: Jens Johansson

Tänker på detta när det är dags för deltävling två i ”SM-Ralli”, helgens ”Arctic Lapland Rally” där tunga aktörer som DirtFish och Rally Journal analyserar på längden och tvären. Lite taskigt, men Boden nämns överhuvdtaget inte på de här sajterna.  En tuff utmaning för de 140 startande när det idag och i morgon snöar kring Rovaniemi, annars rapporteras det om ovanligt tunt snölager. Minusgraderna är hanterbara och ska under helgen pendla mellan 0-5 minus. Brist på dagsljus är det däremot, då solen inte går upp förrän vid 08.30 och ner runt 14.30.

Foto: Jens Johansson

Med namn som Kalle Rovanperä, Esapekk Lappi, Niclas Grönholm (bilden) och Jari-Matti Latvala i startfältet så är det inget märkligt att även ”Big mediaboys” håller koll. Rallyt startar i morgon klockan 10.33 och avslutas med de fyra sista sträckorna helt eller i delvis mörker. Ungefär samma läge på lördag med målgång efter SS13 med start klockan 18.41. Hetast i jultomtens hemstad är fajten mellan Rally2-åkarna (22 anmälda” och där Jari Liiten/Håkan Jakobsson med Printsports Skoda är enda svenska inslaget. 

Foto: Jens Johansson

På plats i Rovaniemi är Motorbloggens egen ”WRC-Globetrotter” Jens Johansson. Efter inköp av fysiskt (så klart!) rallyprogram på Hotel Santa Claus rekade Jens lite sträckor innan han imorse, i lätt snöfall landade på shake down. Här fastnade han precis som jag för en röd Volvo PV innehållande Rami Systä/Jari Sinkkonen. Snacka om katt bland hermeliner när ”Kutryggen” kör i samma tävling som Toyota Yaris GR Rally1 och olika Rally2-bilar.

Foto: Jens Johansson

*

Nu ska väl Motorbloggen inte ta åt sig äran över att det blev lite eld i baken för de drygt 20 anmälda som ett dygn efter deadline, ännu inte fullgjort sina ekonomiska åtaganden till Norrbottens MS Boden. Men idag är siffran noll i gruppen ”Okontrollerade”, vilket så klart är väldigt positivt. Därmed ser det ut som att 57 bilar startar i SM-premiären ”North Rally Boden” den 7-8 februari. 

*

I år har Styrgruppen för SM knutit Patrik Barth till sig som notskrivare och om detta har jag inga synpunkter på, Barths kompetens är inget som går att ifrågasätta. Blir ändå lite undrande när ”Jemba Inertia Based Pacenote System” skickar ut ett pressmeddelande där man skriver, ”Under 2024 skrev Jemba-godkända notskrivare, Anders Åberg och Jörgen Joons, arrangörsnoter till de fyra sista SM-deltävlingarna. Responsen från de tävlande var överväldigande – i en enkätundersökning efter SM-säsongen föredrog en mycket tydlig majoritet Jemba-noter framför alla andra alternativ för SM 2025”. 

Foto: Tommy Svensson

Med den här texten som bakgrund undrar jag så klart vad som ändå gjorde att Anders Åberg (bilden) och Jörgen Joons valdes bort?  Skånske Jemba-grundaren Arne Johansson (bilden) kommenterar också. 

Efter bara fyra SM-deltävlingar var det tydligt att Jembas system tillsammans med våra skickliga notskrivare, blivit förstahandsvalet bland de aktiva. Det är en fantastisk bekräftelse på vår kvalitet!

Nu blir inte Åberg/Joons arbetslösa under 2025 och redan har Joons både gjort noter och klassegrat i Supercupen. Man räknar även upp andra som tänker utnyttja det som beskrivs som, ”överlägsna förmåga att leverera världens mest konsekventa och användarvänliga arrangörsnoter. Rallyförare från hela landet har fått uppleva skillnaden med Jembas banbrytande teknik och användarcentrerade design”.  Andra förutom Supercupen som blir kunder till Jemba är Rally Sweden  Historic, Svenska Rallycupen med  Kullingstrofén-Rally Uppland, Södras Rally DM och så det som lite förvånar, MAS Rallycup i bland annat Hässleholm. Förstår jag rätt, så blir det i ”Snapphanerallyt” två olika notskrivare då tävlingen även är SM-deltävling, där då Barth skriver för SM-fältet. Jemba tillhandahåller nu även road book upplyser Åberg om.

Väljer man oss som leverantör av noter erbjuds framställande och tryck av road-book med upp till 75% lägre pris. Eftersom notsystemet ger stöd för att effektivisera framtagning av road-book, så får även arrangerande klubb nytta genom billigare och bättre road-book. 

*

Idag har Jonas Kruse en lång och välformulerad ”Kruses Krönika #1”Rally SM:s hemsida. Så lång, att ni som är ”hard core-intresserade” bör läsa den där och jag med fötterna mer i DM-myllan, stannar vid ett par saker. ”En sak har jag lärt mig, allt sitter ihop! Beslut som kan röra en 2WD-bil, tekniskt eller dispens på en 4WD, påverkar både på DM- och SM-nivå. Därför är det viktigt att rätt beslut tas i alla instanser för att få en samverkan. Den klassiska röda tråden genom allt. Förstås samma sak vad det gäller säkerheten. Jag är inte nöjd med säkerheten, vi har inte nått dit jag vill. Men vår egen säkerhetsgrupp har jobbat bra, menar inte så, utan mer övergripande. Vi har gjort flertalet förändringar, som att ha i stor utsträckning, samma domare och tekniker på alla tävlingar.”. Men även, ”Jag vill få till ett större samarbete inom förbundet, mellan VM och SM, som ska avspegla sig ner mot ”DM-nivå”. Flera gemensamma avtal på ambulanser och rescuebilar, exempelvis ta fram egna rescuebilar. Använda säkerhetssystemet Eventhos, som man har i EM och VM. Som är ett måste att få i gång under säsongen. Ett helt suveränt system som kommer lyfta säkerheten i Rally-SM!”. Har efterlyst länge att SM och DM måste leva i symbios, bland annat med att benämna tävlingsklasserna lika. Ett fall framåt har skett i Södra och Småland som nu anammar SM:s sista anmälningsdag, som från i år blir två veckor före tävling även på DM-nivå. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *