Är Citroën vassast på WRC-asfalt, är startavgifterna för höga, är rally miljösäkrat och Simon kör tyska TCR

FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2017 -WRC Tour de Corse (FRA) -  WRC 06/04/2017 to 09/04/2017 - PHOTO : @World

Ska man tror Hyundais Michel Nandan är det Citroên som är bilen att ta rygg på när det handlar om WRC på asfalt. Trots att Thierry Neuville tog koreanernas första seger för året och detta på asfalt menar Nandan ändå att man har mer att jobba på för att nå upp till Yves Mattons bygge. Visst är det konstigt att höra, inte mer än några veckor sedan som ”experter” i alla läger dömde ut 2017 C3 WRC och nu är det plötsligt bästa bilen, märkligt…
Nu hade Hyundai tur om man ska tro Nandan, att Kris Meeke körde sönder motorn och bröt.
Tror att vi behöver bli lite bättre och att vi är lite efter, konstaterade Nandan för Autosport.
Citroên har visat att det är en fantastisk bil på asfalt och detta är något vi måste jobba på inför nästa asfalttävling (Rally Deutschland i augusti). Är dock säker på att våra ingenjörer kommer att hitta lösningar som förbättra vår i20 WRC! BloggNandan
Nandan passade även på att förklara att hela teamet står bakom Neuville trots de två tunga misstagen han gjorde i årets två första tävlingar. Att första segern väntade runt hörnet var man säker på i Alzeanu.
Vi visste han skulle fixa det, menar Nandan.
Lika övertygad om detta var inte Neuville innan han gick upp i ledning men då tänkte han istället som så.
Det har hänt två gånger i rad att jag missat segern, kan bara inte hända en tredje gång, helt omöjligt!
Neuville erkänner också att segern var extremt viktig och att han faktiskt grät en skvätt när mållinjen passerades på power stage.
Jag är inte speciellt känslosam men den här gången visste jag hur viktigt resultatet var för oss alla!
Nu blir det spännande att se vem som tar första ”dubbelsegern” i årets WRC? Först vann Sebastien Ogier med Ford, därefter Jari-Matti Latvala, Toyota vilket Kris Meeke, Citroên följde upp i Mexiko och nu var det Hyundai och Neuville som fick spruta champagne vid söndagslunchen. Har en känsla av att Kris Meeke inte är ”färdigvunnen” och det kommer han att visa med sin av experterna så utdömda Citroên redan i nästa tävling som körs i Argentina om tre veckor.
På Facebook är det just nu lite di

*

PG Andersson-Andres Fredriksson på SS1 i South Swedish Rally

Just nu pågår en diskussion på Facebook om startavgifterna i rally är för höga eller ej. Att det inte är billigt att anmäla sig till en rallytävling är nog alla överens om och i synnerhet tävlingar i Rally-SM pekas ut som varande extra dyra. Som exempel tar man South Swedish Rally med 12,5 mil SS till en kostnad av 9 000 kronor plus avgift för noter. Rally Bilmetro är något billigare och även kortare vilket gör att gästrikarna vill ha 1 500 kronor mindre än SSR. Som jämförelse nämns Rally Gotland med 73 kilometer special och detta till den i sammanhanget ynka kostnaden 2 400 kronor plus noter.
Nu spekuleras det i att det bland annat vid sidan av arrangörens egen vinning att även avgifterna till SBF som skulle vara orsaken till att det är så dyrt att åka SM. Kan erkänna att jag inte vet exakt vad tillståndsavgiften är men att det är detta som skulle vara orsaken tror jag inte. Istället är det många andra saker som man som tävlande inte funderar så mycket på som kostar pengar.
Någon efterlyste en genomlysning av vad det är som drar så stora kostnader och detta är ju ingen raketforskning att ta del av. Utgår från att dom som undrar är medlem i en motorklubb som själva arrangerar tävling och då är det ju bara att kolla i årsredovisningen, där allt bör framgå klart och tydligt. BloggFredrik kopia 7
Kan som exempel ta min egen klubbs TV-Svängen som i år körs för 53:e gången i rad och som de senaste åren visat extremt tveksam höjd på det ekonomiska utfallet. 2016-års upplaga är inte färdigredovisad men för 2015 är det klart. Med en total omsättning av cirka 353 000 kronor blev vinsten för SMK Hörby och detta efter oändliga timmars slit, exakt 11 125,07 kronor. En vinst som av omsättningen utgör 3,1 procent och jag är helt säker på att det inte är många företag som överlevt länge med samma lilla marginal…
Största kostnaden var väglagning på en bit över hundratusen kronor men även säkerhet kostar och i TV-Svängens fall gick allt i den vägen på totalt 46 000 kronor. Här ingår då ambulanshyra, rescuebilar, radiosamband och Röda Korset. Sedan tillkommer många små poster som alla ändå är viktiga för att en tävling överhuvudtaget ska fungera.
Om någon dessutom tror att tävlingsledningen och funktionärer smörjs med flådiga middagar och liknande säger jag bara, fel, fel och ännu mer fel. Kostnaden för ”sponsorlunchen” där våra sponsorer av tävlingsledningen ges information om tävlingen uppgick till 789 kronor för totalt 14 personer. Till sist,  visst fick SBF och Södra BF en del av de tävlandes anmälningsavgifter, närmare bestämt 700 kronor för de båda att dela på!
Håller helt med om att kostnaderna för att åka rally är på väg att nå smärtgränsen men det är i rally som i allt annat, någon måste trots allt stå för fiolerna. Om inte de tävlande längre orkar med höjda avgifter, vem är det då som ska pröjsa? SMK Hörby skulle kunnat tumma på vinstmarginalen, gått plus minus noll och därmed kunnat sänka anmälningsavgiften med 79 kronor/bil. Så klart pengar även detta, men frågan är hur många år till TV-Svängen överlevt med ett nollresultat år efter år…

*
Ibland får man en känsla av att inte alla rallyarrangörer är lika seriösa som vi är hemma i Sverige. Läser idag att att Lars Stugemo och Kalle Lexe skulle vara anmälda till ERC-tävlingen Rally Islas Canarias i början av maj. Nu visade det sig inte vara så mycket som stämde med verkligheten utan detta vara någon sorts ”hitte på” från arrangören. Även om Stugemo och Sunnyside Experience-Skodan finns med i listan bland R5-bilar stämmer det inte alls förklarar chauffören själv till Ericsson Motorsport.
Vi kommer inte dit. Vi hade funderingar och ställde lite frågor till arrangören förra året. Sen har de själva lagt till mig i anmälningslistan, förklarar Lars.
Med tanke på detta är det nog inte så mycket att berätta vilka mer namn som finns i anmälningslistan till rallyt på ”Holmarna”. Det är kanske fler ”fake entries”…

*
I kväll klockan 18.00 stänger anmälan till samarrangemanget ”Silverkongen” den 22 april mellan Älmhults MK och Kristianstads MK. Nu står antalet anmälda på 201 vilket är exakt en bil mer än vad man tänker sig låta köra. Det är bara att konstatera att rallyintresset håller i sig och extra dragplåster till det Älmhult-baserade evenemanget är VOC Mekonomen Rally som inleder barmarksäsongen och SverigeSerien i de gamla ökända Snapphanetrakterna. Totalt är där 52 anmälda till VOC:s säsongsupptakt vilket är en liten minskning mot tidigare år.

*
BloggGotlandSamma helg körs populära Rally Gotland men som den här gången definitivt definitivt golvats av alliansen Skåne-Småland vad gäller antalet startande. Till Älmhult åker nästan dubbelt så många mot de som tar färjan till Visby eller mer exakt 125 förare kör Rally Gotland.

*

TVSportens expertkommentator Jonas Kruse gjorde comeback i rally skogen med sin lilla Citroen. Här på första sträckan var det nära att det gick överstyr, vilket blev verklighet något senare när han rullade och bröt.

Annandagpåsk är det premiär för Silver-SprintenMillebygden Raceway utanför Älmhult och i dagens Smålandsposten kan Anders Martinson belåtet förklara att kriget mot grannar, miljönissarna i kommunen och Tingsrätten om än kanske tillfälligt, tagit ”time out. Till både Silver-Sprinten och SilverKongen har Älmhults MK fått alla erforderliga  tillstånd. Det som fällde avgörandet var att Millebyden inte är någon motorbana i formell bemärkelse och därför inte heller kräver dom speciella tillstånd som kommunen inte ville ge. I Smålandsposten kan man läsa ”Men på Millebygden finns ingen motorbana att söka miljötillstånd för. Där finns enbart ägarens egna enskilda vägar”. Anders Martinsson med stark uppbackning av Svenska Bilsportsförbundet, Smålands Bilsportförbund och Smålands idrottsförbund har nu också fått rätt. Än har dock inte Länsstyrelsen formellt avgjort kommunens överklagan men Anders är lugn med att aprils tävlingar är säkrade. Till Smålandsposten konstaterar ”Älmhults starke man”.
– Vi ser frågan som utredd men jag har inte slagit handen i kaklet än.

*
BloggSimonSista helgen i april är det premiär för ADAC TCROschersleben och bland de 42 anmälda finns Bjärredskillen Simon Larsson. Under vintern har Simon laddat upp med många fyspass plus mental träning från Thomas Fogdö.
Jag känner mig mer förberedd än någonsin, bilen känns riktigt snabb, som en bra kombination av förra årets Seat Leon och min Audi TT Cup bil. Det kommer bli extremt tufft med så mycket internationella stjärnor i startfältet och med över 40 bilar blir det även trångt på de formel 1 banor vi kör på…
På banorna Barcelona, Misano, Hockenheim och även premiärbanan Oschersleben har Simon piskat sin nya Audi RS 3 LMS från Target Competition. Det italienska teamet  är seriens största med sju bilar på startlinjen.
Detta kommer att bli mitt första år i senior racing, men fjärde året internationellt efter Scirocco R Cup, Golf Cup och senast Audi TT Cup. Man blir riktigt peppad när man ser vem som ska komma till start i ADAC TCR i Tyskland, berättar Simon ”The Race Lab” Larsson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *