Äntligen är VM/EM-kalendern för rallycrossen klar, Hörby-Julia läser noter i Portugal, Mille väljer orange Skoda för ERC-säsongen, BRC har bantats till fem deltävlingar, Örkelljunga-träning med 40 bilar och Skoda taggar upp för att mota Toyota i grind…
Idag och som jag ser det i elfte timmen, presenterades kalendern för FIA World/Euro RX där premiären blir supersen. Inte förrän 31 maj-1 juni smäller det i den portugisiska RX-kiosken och då så klart i Lousada där det tidigare körts rallycross i många år. En månad senare 1-6 juli är det dags för ”kiosksmällar” i Höljes. Deltävling fyra blir i Finland som tidigare sagt sig ha små möjligheter att med kort varsel bli VM/EM-arrangör. Nu har man tänkt om och den 23-24 augusti är det rallycross på ”Kymring”.

Lite konstigt att FIA med sin enorma samling anställda ändå inte lyckats spika var och när finalen ska köras…
*
Inte sedan i augusti fjol och finska ”Future SM-Ralli” med unge fransmannen Tristan Charpentier, har SMK Hörbys mest meriterade kartläsare Julia Thulin läst noter internationellt. I helgen är det dock dags igen när hon sätter sig hos 21-årige tysken Nicolas Otto Boehringer i ”Past Racings” Ford Fiesta Rally3. Tävlingen är deltävling två i Portugals Grusmästerskap, ”Rallye Casinos do Algarve” med start fredag eftermiddag där åtta sträckor ger totalt knappt elva SS-mil.

Nicolas och Julia kör i teamets egen cup ”Past Rally3 Trophy Iberia” som har fem deltagare. Alla med Fiesta Rally3 vilket känns naturligt då Past Racing har täta band till M-Sport Poland som bygger Rally3-bilen. Totalt 69 anmälda och där f.d WRC-kollegorna Kris Meeke/Stuart Loudon, Toyota som vann premiären och Dani Sordo, Hyundai åtnjuter störst status. Tuff utmanare är dock #2 Armindo Araujo/Luís Rammalho med Skoda.
*
En som kunde satt färg på Rally SM är utan tvekan Katrineholms-talangen Mille Johansson med värmländske kartläsaren Johan Grönvall. Nu har duon fullt upp med Junior WRC, ERC och Italienska Grusmästerskapet, men färg gillar Mille och i synnerhet orange. I dag visar han upp MS Munarettos Skoda där de tidigare så markanta gröna inslagen fått ge vika för samma färg som pryder IFK Kristianstads tröjor. I handboll brukar den ge tur, kanske gäller samma sak i rally?

Redan helgen är Mille och Johan igång i Italienska Grusmästerskapets andra deltävling, ”Rally della Val d’Orcia” med MS Munaretto och Skoda. Även här dräller det av Rally2/R5-bilar, 32 stycken är anmälda och junior-avdelningen där Mille tävlar finns elva totalt. Inför uppgiften har teamet jobbar på Milles inställningar för att hitta bättre fart än i premiären.
– Från förra tävlingen har vi lärt oss att vi måste jobba mer med bilen och hitta rätt inställningar för att få till det som jag vill ha det, berättar Mille som tillägger.

– Målet med tävlingen är att hitta självförtroendet och känslan i Škodan och bygga vidare på det inför ERC i Spanien nästa helg.
Vissa ifrågasätter kanske med viss rätt, Sveriges roll som stormakt inom rally och jämför man med Portugal och Italien så finns där 20 respektive 32 anmälda i deras nationella mästerskap med Rally2/R5-bilar. Här hemma är nog Jonas Kruse & Co glada om man uppnår hälften av de som är anmälda i Portugal…
*
I år firar Bilsport Rallycup 25 succé-år men där det denna jubileumssäsong blivit några oväntade bakslag för BRC-eldsjälen i toppen, Roger Rooth. I tisdags meddelade Åtvidabergs MK att man tvingas ställa in deltävling tre ”Gruvrundan” den 7 juni på grund av problem med tillstånden (?). Detta följdes igår upp med att även Trelleborgs MK med sin premiär den 12 april, ”Rally Anderslöv” tvingades till ändring. Här var det dock mindre dramatiskt då det handlade om att en sträcka faller bort och istället blir det nu två sträckor, som körs tre gånger.

Med detta innehåller BRC i år fem deltävlingar och gruppen ”vi som inte gillar/kräver noter” får ett långt sommarlov. Från Tranås i mitten av maj till Ydre i början av september har man därför som BRC-tävlande möjlighet att slappa och peta naveludd om så önskas…
*
Att man numera ”måste testa” före att man kör ens minsta lilla RS, är ingen större hemlighet. Frågan är dock om alla testare är medvetna om att det krävs tillstånd från Distriktet för detta. Jag har en känsla av att de flesta gör sina ”shake downs” i en viss form av gråzon, vilket ur försäkringssynpunkt kan vara tveksamt.

Södra BF har nu förtydligat detta och skriver, ”Styrelsen vill påminna alla motorklubbar i Södra Bilsportförbundet om träningstillstånd. Om ni som motorklubb vill arrangera träning så måste det finnas ett träningstillstånd för detta. Tillståndet gäller för ett år och avgifterna hittar ni på Södras hemsida”.
*
En som har alla tillstånd i ordning är SMK Örkelljunga som på lördag anordnar en träning på ”typisk Örkelljunga-sträcka”, en omskrivning för bra teknisk byväg. Ansvarige Kjell-Åke Olsson konstaterar.
– Vi är nöjda med 40 bilar och faktiskt även exakt vad jag planerat efter!
En minst sagt entusiastisk väghållare upplåter inte bara sin privata väg, utan även mark för serviceplats i direkt anslutning till sträckan.

– Han är guld värd, borde finnas fler av hans sort, menar Kjell-Åke uppskattande.
I fjol fick klubbens 50-års jubilerande ”Smedsvängen” ett antal startande som inte alls rimmade med kvaliteten på tävlingen. Med strax över 60 bilar blev det också svårt att få ihop ekonomin på sista raden.
– Tack vare våra trogna sponsorer gick det ändå inte back, säger Kjell-Åke och lägger till.
– Frågan är om vi inte får bättre ekonomi på att anordna träning istället för tävling…
Inbjudan till träningen har gått ut till de klubbar som SMK Örkelljunga har funktionärssamarbete med, Asarums MS, SMK Hörby och Svedala MK. Sträckan vid ”Krångelbygget” (kul namn) startar klockan 11.00 berättar Kjell-Åke.
– Fyra timmar senare, klockan 15.00, blåser vi av och då är förhoppningen att alla 40 ska ha hunnit med fyra körningar på den fem kilometer långa sträckan.
*
Toyotas framgångar med Yaris GR Rally2 har gjort att inget lämnats orört hos Skoda Motorsport i Mlada Boleslav. Därför har där nu homologerats nytt godis för Fabian och på DirtFishs bild är det enkelt att se nyheterna. Speciellt att man lyckats banta stolarna med två kilo vardera, imponerar…
