Ännu inget WRC-besked från Hyundai, Neuville kräver omtag för att locka nytt till WRC, Carlberg förväntar tuff konkurens i Ungern och Tierp tar inga efteranmälningar.

Många förväntade sig nog på Kanarieöarna  ett svar på frågan vilken färdriktning Hyundai ska ta, WEC eller WRC i bästa fall, kanske lite av varje. Något sådant besked kom aldrig men just detta att man överlåter WEC-tävlandet till sitt prestigemärke Genesis, talar för att WEC ändå tar större del av Seouls motorsportkaka än WRC. De bestämmande hos Hyundai säger sig invänta att FIA presenterar hur man vill ha Rally-VM från 2027 innan ett slutgiltigt besked kommer. En sådan redovisning räknar  FIA med att kunna presentera senast i slutet av augusti.

Foto: Hyundai Motorsport

Att WEC är extra intressant för Hyundai beror enligt ansvarige Cyril Abiteboul på ren fakta enligt en italiensk intervju med WEC-koppling. 

WEC är ett mästerskap som går bra eftersom de, enligt min mening, har hittat en ganska magisk formel med ett system där kostnaderna hålls under kontroll. Det finns en slags prestandagaranti och tillverkaren kan fokusera på tre nyckelområden. Ett, distinkt design, två, motorteknik och tre, för de som vill, använda plattformen för att berätta historier!

I andra vågskålen väger det lättare enligt Abitebolul.

Verkligheten är att vi idag i WRC bara kämpar mot Toyota!

Han lägger dock till att WEC inte ska köras på bekostnad av WRC. Till detta är jag skeptisk, hoppas jag har fel…

*

I samma ämne så är Thierry Neuville kritisk till hur WRC utvecklas och som han menar ,bara kör på i samma gamla hjulspår. Belgaren ser likheter med andra sporter där det till exempel delas ut topptjänster till gamla vänner. Även teamen tittar hellre bakåt, när det ska anställas ny personal även om kanske dessa inte är de bäst lämpade. 

Neuville menar att sporten behöver ett omtag för att locka både nya utövare och publik. Sedan verkar han rikta sig rätt in i mitt hjärta med kommentaren.

Rallyromantiker och så kallade hardcore-fans kommer sannolikt inte att välkomna förändringar i formatet, men om syftet är att locka en ny publik behöver något göras Numera har inte många tålamod att följa rallybilar genom skogarna i flera dagar i sträck.

Nu menar han att WRC ska ta hjälp av ”icke rally nördar” för att kunna utvecklas och att gamla WRC-hjältars tid är passé.

Unga människor som vi måste knyta till oss bryr sig inte om historien, nya idéer utanför boxen krävs även om det kanske enligt dagens publik, inte passar i WRC.

Foto: Hyundai Motorsport

Nu lär inte FIA till 2027 anamma hans tänk och de tekniska reglerna ser Neuville mer som en sidofråga, enligt intervjun i Rallyjournal.   

Vi har pratat om det här många gånger, vi måste också arbeta lite med den sportsliga sidan. Ändra konceptet och formatet lite! 

Ingen hemlighet utan att många av de ”yngre” i WRC tycker att dagens upplägg med tre dagars tävlande är för mycket. Istället ser man framför sig mer sprintbetonade WRC-tävlingar i framtiden. För egen del konstaterar jag, tur att ”bäst före datum” snart är passerad…

*

”ERC Staff House Rally Hungary” i helgen är första grustävlingen av bara tre i årets EM-serie, resterande sex körs på asfalt. Lite konstigt kan jag tycka att man kör alla tre i rad, först Ungern sedan Sverige och så Polen, dessutom alla inom fyra veckors mellanrum. För juniorerna är det dock bara två som räknas in och då är inte Värmland bland dessa tråkigt nog. 

Foto: Opel Motorsport

Idag kör Calle Carlberg/Jørgen Eriksen första testerna på ungersk mark med Opel Motorsports Opel Corsa Rally4. Lite minnen dyker säkert upp då det var här Calle gjorde ERC-debut ifjol och dessvärre, inte bara kul minnen. Efter nio sträckor och då på asfalt, var Opel-duon bra med och låg tvåa efter Max McRae men med tre sträckor kvar fick man bryta. Dock blir jag lite konfunderad över sträckorna som då var asfalt  och nu grus i rallyt, men då Veszprém fortsatt är centralort så stämmer det säkert.   

Sträckorna är 90% lika som förra året så vi har lite data sedan tidigare. Vi vet också hur tufft det kommer bli med alla stenar, slag och spår och med våra tvåhjulsdrivna bilar får man tänka lite med insidan när man kör för att det ska hålla, förklarar Calle.

Samtidigt är konkurrensen stenhård och man har inte råd att spara för mycket på farten. Vi ska göra så gott vi kan så får vi se hur långt det räcker.

Foto: Tommy Svensson

21 juniorer till start och där SMK Hörbys Victor Johnasson/Ditte Kaamersgaard med Peugeot 208 Rally 4 är det andra blågula inslaget. I den spanska premiären körde även Eslövs Renault-åkare Simon Andersson med Hörby-kartläsare Jörgen Jönsson och slutade på en elfte plats, direkt efter Victor och Ditte. Träffade Simon i Älmhult som där berättade att han ännu inte är helt frisk efter Spanien.

Någon sorts virus på lungorna som verkar väldigt svårt att  bota, förklarade Simon.

Foto: Tommy Svensson

Så länge jag inte är helt kry så får jag ligga lågt, men förhoppningen är att vi ska kunna köra i Polen. En månad dit så då hoppas jag vara i fullt slag igen! 

*   

Nu är ”Rally Uppland” snart uppe i 150 anmälda och då återstår till den 11 maj klockan 19.00 innan MK Tierp stänger kiosken.

Ingen efteranmälan, så kom ihåg att anmäla er och boka camping, El, Frukost, Dagens rätt till serviceuppehållet, hälsar banchefen Jörgen Joons som ävenlägger till.

Om ni ska vara kvar på lördag efter tävlingen så boka även tacobuffén.

Inte bara tacos som kan locka, även sträckorna om man får tro Joons.

Fantastisk karaktär med 46 kilometer allmän och 11 kilometer enskild väg!

*

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *