Ännu inget besked om Rally Sweden, Ogier fick ”bra känsla” i Yaris Rally1, WRC2-start med Hyundai lockbete för rallyjuniorer, Stugemo har aldrig varit på NZ och Oplar lyste upp luciakaravan…

Idag var det utlovat besked från Rally Sweden och vd Glenn Olsson om läget för  2022-års upplaga av VM-rallyt. Men uppenbarligen är där fortsatt mer trådar att dra i och genom ett SMS till P4 Västerbotten har Glenn skjutit fram beskedet till i morgon tisdag.  

*

Efter första dagens test av nya Yaris Rally1 kommenterade Sebastien Ogier bilen med.

-Känslan skulle jag säga generellt sett är bra.

Foto: Toyota Gazoo Racing

I mina öron låter det inte så övertygande att man direkt har en vinnarbil till Rallye Monte Carlo. Efter detta slätade han ut sitt lite kryptiska omdöme med att det var första gången han satt bilen och där var mycket nytta att anpassa sig till. 

Bilen reagerar ganska annorlunda än den vi använt de senaste åren, förklarade Ogier för DirtFish.

Nya M-Sport Ford-föraren Craig Breen tackade nej till de två sista WRC-tävlingarna med Hyundai med motiveringen att det var en bättre investering att få extra tid i ny Puma Rally 1. Irländaren är klart positivt i sitt omdöme om Puman och konstaterar hos DirtFish.

Foto: Okänd

När jag kör bilen känns allt naturligt, precis vad jag hoppades att det skulle vara!

Nog ingen tvekan utan att Breen är den förare som haft mest tid med nya Rally1-bilen. När han pratar om utvecklingen av Puman riktigt lyser det självförtroende kring 31-åringen. Han konstaterar också att han alltid fått köra bilar som utvecklats av andra chaufförer, nu däremot är Puman mer eller mindre byggd kring honom, något som han menar ”känns väldigt speciellt”. 

Ärligt talat, det här känns verkligen som vår bil!

*

Mer än lite orättvist att jämföra SRM (Svenska Rallymästerskapen) med sin Brittiska motsvarighet BRC då där är monumental skillnad i de ekonomiska musklerna. Ändå är det intressant att se hur man ”in UK” väljer att satsa på nya talanger och till 2022 får den som vinner Junior-BRC en verklig morot framför näsan.

Foto: Hyundai Motorsport

En fri start i WRC2 med Hyundai i20 N Rally2 året därpå är tänkt att öka intresset ännu mer bland de unga rallyåkarna där 27 år är åldersgräns. En våt dröm för svenska juniorer, men kanske allra först borde man informera Hyundai Sverige om möjligheten att visa upp sina produkter i Rally-SM. Kan inte ta gift på det, men tror inte det är många jämförbara länder där importören helt negligerar rallytävlandet. Samtidigt som man från Seoul pumpar in miljontals kronor för att visa upp märkets sportiga avdelning, väljer man här att gå all in på olika eldrivna varianter i Hyundai-familjen…   

I dagens adventskalender från SRM har man tagit ett snack med Lars Stugemo, känd från #FkkCancer, som R5-åkare, framgångsrik företagare och det senaste som är tryckt på visitkortet, ledamot i Förbundsstyrelsen.

Foto: Tommy Svensson

I ”luckan” ger Stugemo sin syn på Rally-SM, ”Några av Sveriges bästa tävlingar (det finns absolut många andra fina tävlingar också) med de bästa ekipagen och teamen vi har i Sverige på startlinjen. I årets startfält i Kil var det enormt starkt, bästa någonsin troligen. Sen var det nog lite olyckligt att så många tävlingar tvingades genomföras på så kort tid på grund av pandemin. Och med det sagt, otroligt starkt att genomför så många tävlingar. Nu får vi ta med vad vi lärt 2021 och sikta på ett riktigt spännande 2022.”. I sammanhanget kan jag då sticka in att inga större förändringar har ännu skett till premiären i Boden, fortsatt runt 20 anmälda. Stugemo rundar av med en riktig ”cliffhanger” när han snackar planerna för kommande år, ”2022 är fortfarande på planeringsstadiet. New Zeeland har jag aldrig varit i….”. Smaka på den! 

*

Att Hörby är en ort med ett stort och genuint motorintresse är välkänt och i går kväll kom ännu ett bevis på detta när det traditionsenligt arrangerades ”Luciakortege” på hjul. Genom centrum åkte en lång och salig blandning av julgransljusförsedda mopeder, mc, veteranbilar, Epa-traktorer och avslutningsvis  i paraden riktiga traktorer varav en hade försetts med en gigantisk luciakrona ovanpå på hytten. Paraden nådde slutligen Parktorget (mer känt som TV-Svängens startplats) där Red Hot and Blue med Wilmer X-profilen Jalle Olsson såg till att det svängde till max. På plats i vimlet fanns Hörbys Kommunalråd Cecilia Bladh in Zito som inte nog kunde berömma arrangörerna, mopedklubbarna  Blau Rög/Classic MC Moped Club”.

Fantastiskt att kunna fixa något så här fint och att kunna locka ut folk trots lite dåligt väder, det är verkligen imponerande, berömde hon.Foto: Tommy Svensson

Utan att på något vis förringa fordonen i paraden så var där ändå två som stack ut, en nästan exakt likadan Opel Rekord som far köpte på Autocentralen 1959, grön med vitt tak. Nu var detta i och för sig en 58:a, men som alla vet är det enbart backspegelplaceringen på instrumentbrädan som skiljer. Året efter hamnade spegeln i taket och förutom den här skönheten så var en svart Opel GT 1900 som var de riktiga publikmagneterna.

Foto. Tommy Svensson

Fanns så klart även några olika Volvo-modeller på torget men vad jag kunde se var där inte många  ögonkast som offrades på dessa ”dussinbilar”. Behöver det tilläggas hur positivt det är att verka i en kommun där det politiska styret inte ser på motorsport eller dess utövare som något katten släpat in? 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *