Ännu ett rally ställs in, tufft att bli världsmästare i rally 2021, hamnar Oliver hos Hyundai, ERC Juniors byter till Rally3-bilar, Timmy H. ville haft ERX tidigare och Oliver nominerad i fint sällskap.
Då ser tyvärr starten på 2021 bli lika trist som avslutningen på detta år med inställda tävlingar nästan på rad. Först ut var Simrishamns MK som redan för en månad sedan ställde in SSRC-premiären i början av april.
Därefter kastade MK Ratten in handduken med tänkta starten för VOC-åkarna i SverigeSerien. Nästa arrangör till att fatta ett trist men nödvändigt beslut var SMK Hälsinge som skulle kört Hälsingerallyt den 16 januari men myndighetens restriktioner satte stopp för detta. På detta följde så att Rally Sweden inte heller dom klarade av att arrangera under rådande pandemi vilket igår följdes upp av Gotlands MF. Då förklarades att Rally Gotland den 23-24 april ställs in på grund av Covid-19.
– Länsstyrelsen på Gotland som beslutande myndighet har meddelat att de tvingas avslå ansökan om tävlingstillstånd under rådande omständigheter, förklarar styrelsen i GMF.
–Tyvärr blir detta andra året i rad vi tvingas ställa in Rally Gotland men vi siktar på att komma tillbaka 2022 med vårt traditionsenliga och populära tvådagars arrangemang.
Helt har man dock inte kastat yxan i Östersjön utan man ska försöka få till nya cupen ”Gotland Rally Cup”. I andra ändan av eländesskålen finns då Västra Östergötlands MK som gör ett nytt försök med att få till Skänningeknixen. Att säga att det är klart är dock tvärtemot klubbens egen känsla om jag tolkar deras uttalade rätt.
– Vi är inte speciellt hoppfulla men söker man inte så lär det inte bli något i vilket fall?
– Marknadsnatta visade att det går att arrangera en tävling som är tillräckligt coronasäker för tävlande och funktionärer. Även publiken skötte sig tillräckligt bra. Vid knixen är utmaningen betydligt större.
I samma båt sitter min egen klubb SMK Hörby som i tisdags tog beslut att ansöka hos länsstyrelsen för att få köra Bilmånsson Hörby Rallysprint den 18 april. Även vi är lite skeptiska men söker man inte, så är det definitivt klart att det inte blir någon tävling.
Fortfarande lever vissa ”experter” på tesen ”vill man så kan man” men denna inställning är som jag skrev i går, helt dödfödd. Hörde idag en ”expert” som hävdade att det enda som skiljer nu mot tidigare i höst är att det bara får vara åtta personer i publiken istället för 50 som tidigare. Förutom detta är det bara att köra då rally körs utomhus var ”expertens” åsikt. Men så är det ju faktiskt inte då det nu finns en regel som förbjuder tävling för deltagare födda 2004 och tidigare. Hur experterna kommer runt detta är för mig oklart…
*
Enlig finska källor blev det ingen Toyota för Valtteri Bottas i Arctic Lapland Rally utan en Hyundai i20 WRC. Tredje märket för Bottas i rallyt, först Ford sedan Citroën och nu Hyundai.
*
Mer Hyundai och då att källor nära Alzenau menar att man där kommer att försöka få till ett team med Oliver Solberg och Jari Huttunen i WRC2 till nästa år. Lär inte dröja länge innan vi får klart besked då anmälan till Monte Carlo stänger på fredag. Om så blir fallet får de båda börja säsongen med R5-versionen av i20 då nya Rally2-bilen inte är tävlingsklar förrän till sommaren.
*
När FIA:s högsta beslutande organ träffades i går blev det en del nyheter för WRC, bland blir det nu även ”power stage-poäng” för klasserna WRC2 och WRC3. Med Pirelli som ny däckleverantör beslöts att utöka antalet testdagar med nio för att låta förarna bli mer vana vid det nya gummit. Team som vill kunna få poäng i WRC2 måste anmäla sig senast i samband med anmälan till deltävling fem. Två bilar ska anmälas och som mest får dessa köra sju deltävlingar, varav minst en utanför Europa. I WRC3 tas hänsyn till Covid-19 och därför utökas antalet tävlingar till sju varav de fem bästa räknas i slutställningen. Slutklämmen är ändå den som är mest dramatisk och 2021 krävs att minst hälften av de planerade tävlingarna genomförs för att det ska koras vinnare i WRC-klassen. Låter ganska tufft med tanke på att Rally Sweden redan försvunnit. I WRC2/3 vill FIA ha möjligheten att justera minimiantalet tävlingar för att en vinnare ska koras. I Junior-WRC blir det som tidigare fem deltävlingar men där M-Sport Poland måste hitta ny premiär då denna var tänkt att köras i Värmland.
*
Rally-EM eller ERC fick klartecken för åtta deltävlingar till nästa år jämnt fördelade mellan grus och asfalt och där en tävling får räknas bort. För att förbilliga har man plockat bort ett ”ö-rally” och nu återstår bara Azorerna i mitten av mars och Kanarieöarna i början maj. Till dessa båda utgår dock stöd för färjetransporten. Nytt är också att Junior-klassen körs med nya och lite billigare Rally3-bilar istället för som tidigare med R5-bilar och på Pirelli-däck. I ERC3-Juniors tävlas det med både Rally4 och 5-bilar.
Round 1: Rally Serras de Fafe e Felgueiras (Portugal, gravel), March 12-14, 2021
Round 2: 55th Azores Rallye (Gravel), March 25-27, 2021
Round 3: Rally Islas Canarias (Asphalt), May 6-8, 2021 J
Round 4: 77th Rally Poland (Gravel), June 18-20, 2021 J
Round 5: Rally Liepāja (Latvia, gravel), July 1-3, 2021 J
Round 6: Rally di Roma Capitale (Italy, asphalt), July 23-25, 2021 J
Round 7: 50th Barum Czech Rally Zlín (Asphalt), August 27-29, 2021 J
Round 8: Rally Hungary (Asphalt), October 22-24, 2021 J
*
I Geneve beslöts även hur World RX ska köras 2021 och med sen premiär på Spa Franchorchamps i Belgien den22-23 maj. Därefter blir det tre stopp i Norden, Hell, Kouvola och Höljes där den sistnämnda körs som vanligt första helgen i juli.
22-23 May | Belgium | Spa-Francorchamps * [1, 2, 3] |
12-13 June | Norway | Hell-Lanke * [2, 3] |
19-20 June | Finland | Kouvola * [1] |
03-04 July | Sweden | Höljes * [1, 2, 3] |
24-25 July | Spain | Barcelona-Catalunya * [1, 2] |
31 July-01 August | Germany | Nürburgring * [2] |
21-22 August | TBA | (Europe) * [3] |
04-05 September | France | Lohéac * [1, 2, 3] |
15-16 October | TBA | (Middle East /Asia) |
27-28 November | South Africa | Killarney |
Mycket snack har det varit med ERX, alltså elbilarna som nu planeras komma på banan 2022. Något som Timmy Hansen menar är i senaste laget och hade beslutet tagits tidigare hade säkerligen fler biltillverkare hängt på.
– Det är i princip omöjligt att få med tillverkare när vi använder klassiska motorer, rallycross måste röra sig mot framtiden och där vår sport är perfekt för el-racing, menar Timmy.
– Jag är väldigt förväntansfull att få köra ”electric rallycross” i framtiden!
*
I sammanhanget kan även nämnas att det blir två VM-tävlingar på fyra hjul i Sverige trots att Rally Sweden ställs in. Förutom rallycross i Höljes så blir det även Karting på Åsum Ring med Kristianstad Kartingklubb som arrangör. Den 2-5 september körs VM för snabba klassen KZ men även ”FIA Karting Academy Trophy” ingår i VM-helgen.
*
Noterar att M-Sport Poland lyfter fram britten Ruairi Bell som tog sin J-WRC Fiesta till 14:e tid totalt på sträcka elva i ACI Rally Monza. Precis före sig hade Bell Jari Huttunens R5 Hyundai och på exakt samma tiondel som britten, Citroëns f.d WRC-åkare Stephane Lefebvre. Detta var bästa totalplacering på en sträcka som någonsin gjorts av en junior. En klen tröst ändå då Tom Kristensson i mål på rallyt var över fyra minuter före Bell…
*
Vet inte om jag vågar skriva Hyundai-föraren ännu men Oliver Solberg är en av fyra nominerade till ”Anonimo Timing Feat”. Detta ihop med Thierry Neuville, Kalle Rovanperä och Dani Sordo. I Olivers fall har klocktillverkaren fastnat för hans och Aaron Johnstons körning då man på första sträckan i Rally Italia Sardegna satte sjunde bästa tid med R5-Skodan. Neuville nomineras för att i Rally Monte Carlo både vunnit rally och även tog de fem poängen på power stage. Kalle Rovanperä är med i gänget för att som 19-åring bli den yngsta någonsin att stå på pallen i en WRC-tävling och detta då i Rally Sweden.
Men även för att i sin andra tävling med WRC-bil vinna Likenässträckan. Dani Sordo för sin starka körning på Sardinien som gav seger med 5,1 sekunder före Thierry Neuville. Gå in på wrc.com och rösta och det återstår bara någon idag innan den stänger.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33