Ännu en WRC-Fiesta klar, Mikkelsen kör Skoda på Korsika, Magda/Anton visar sina Supercars, Grøndal säljer och snart 200 i Lima!

Det börjar ta sig med fler förare i ”the new WRC” alltså med bilar efter senaste reglementet och då är det från M-Sport som leden fylls på. Först ut av de som inte är knutna till något av de fyra i Märkes-VM var Mads Østberg. Bara någon dag före Rally Sweden kom hans Fiesta RS WRC till Norge. Efter honom var det nya teamkompisen, tjecken Martin Prokop som borde stå på tur så blev det inte. Igår fick nämligen Lorenzo Bertelli sin nya Fiesta levererad och idag presenterades fjärde förare för en Fiesta i årets WRC, Yazeed Al Rajhi. Yazeed är väldigt förtjust i finska vinterrallyn körde FM-premiären men hamnade i skogen och är nu även anmäld till deltävling tre kommande helg. Här kör han en WRC-Fiesta av 2016-års modell men till Rally Finland ska Cumbria-gänget ha hunnit med att få en ny bil färdig till Yazeed och kartläsare Michael Orr.

*
BloggMikkelsenNågon WRC-bil verkar det inte bli för Andreas Mikkelsen i år sedan VW-spåret sänkts av ”kollegorna” som inte vill att FIA ger världsmästarteamet dispens för att kringgå homologeringsreglerna. För att hålla sig i form till 2018 då Andreas hoppas att man hittat en lösning så att han och Anders Jaeger åter kan köra i huvudklassen, blev det start för Skoda i Rally Monte Carlo. Här vann WRC-trean tämligen komfortabelt men ändå efteråt förklarade han att detta bara var en engångs grej. Något han fortsatt att hävda men i dag kom där ett annat besked från Andreas.
Vi är glada över att vara tillbaka i Skoda Motorsports line upp till Tour de Corse 6- 9 april, berättade han.
Om det blir så att Pontus Tidemand också kör i ”WRC Che Guevara Energy Drink Tour de Corse” (visst ligger namnet bra i munnen?) är ännu oklart. Däremot lär hans Skoda-kompis Jan Kopecky vara klar för Korsika som är Frankrikes deltävling i WRC.

*
BlogggGassnerHyundai fortsätter att trycka ut nya R5-i20 och i veckan som gick kom till exempel den första i20:an till Finland. Nästa förare att få chansen att köra Skoda-utmanaren är unge tysken Herman Gassner. Dock är det ett sporadiskt program som väntar, två max fyra tävlingar är vad som väntar 28-åringen som tidigare kört mest Mitsubishi och Skoda Fabia S2000.

*
En som inte väljer Hyundai utan håller fast vid Skoda är Kalle Rovanperä som efter sin succé start i Finska Mästerskapet direkt gick upp som mästarfavorit. Men nu hoppar Kalle kommande deltävling och istället snackas det om att Italien är nästa mål för underbarnet. Detta efter att bilsportförbundet här beslutat om dispens för förare under 18-år. I Italien är också Kalle redan välkänd efter sina inhopp på Bologna och Monza Motorshow.
Känt är också att Tommi Mäkinen håller ögonen på ”Harris påg” och jag blir inte ett dugg förvånad om det blir i en Toyota som Kalle sitter längre fram…

*
BloggGrönholmVerkar inte gå en dag utan att det kommer något nytt och hett i World RX. Idag kom nästa nyhet att Niclas Grönholm (Marcus son) kommer att köra en M-Sport-byggd Ford Fiesta RX Supercar i alla 12 deltävlingarna. Med bara två säsonger bakom sig ser sig nu ändå Niclas klar att börja utmana om pallplatser.
Allt borde bli mycket lättare i år. Nu vet jag hur racen fungerar, känner banorna vilket är ett stort plus jämfört mot 2016, menar Niclas.
Han kommer att köra i pappas team Grönholm RX (GRX) och detta ihop med Jussi Pinomäki som även i år blir hans ”spotter” (taktikern som från bankanten ger råd om Jokervarv med mera). Pappa Marcus är optimist och berättar att bilen Niclas ska köra är den Fiesta som tidigare använts av Ken Block men nu uppdaterad med bland annat förbättrad motor.
Den kommer att bli mycket konkurrenskraftig och jag är övertygad att vi kan uppnå bra resultat, menar Marcus.
I morgon presenteras komplett line up för World RX 2017.

*
BloggMagdaI Euro RX är det ur skånsk synvinkel SMK Hörbys Magda Andersson som är allra hetast för att inte säga superhet i sitt första år med Marklund Motorsports VW Polo RX Supercar. BloggmarklundNu har man även visat hur hennes och Antons bilar kommer att se ut för säsongen 2017 som inleds om en månad i Barcelona. Magdas Polo går åt det rosa hållet medan Anton valt gul som signalfärg på sin bil. Snygga var för sig om jag får tycka något…

*
BloggåhlinI veckan har Fredrik Åhlin och Torstein Eriksen kännt på den nya R5-Skoda Fabian som ska användas i Brittiska Mästerskapet (och som jag hoppas om Skoda Sverige trycker på, även i Rally-SM…). Testerna har körts på snö hos Depå Grande och av de videosnuttar som kommit fram verkar det som att tempot finns i bilen…

*
BLOGGGRÖNDALIdag dök där upp en annons som berättade att norske mästaren Anders Grøndal bjuder ut sin R5-Fiesta till försäljning. Vad som ligger bakom har jag ingen aning om men kanske är Anders lite missbelåten efter en lite småstrulig inledning på säsongen? Dock gick det hyggligt bra i Rally Sweden där han körde in som fyra WRC2-klassen. Kanske ska Anders även han hoppa på det nu så populära Skoda-tåget?

*
BloggJERCHar inte så mycket att säga men tycker att Junior-ERC:s banner är häftig med en Opel Adam R2 i full fart!

*
BloggLimaNästa lördag den 11 mars är det dags för årets största vintertävling, Limas LBC-Ruschen där man nu snabbt närmar sig 200 anmälda. I dag var där 183 namn i listan och fler lär komma innan anmälan stänger. Tävlingen ingår i ”1300 Rallycup” som lockat 20 ”Sukka-förare”  så här långt. Men även Super Cupen har valt Lima som deltävling och här är det den delade Grupp H-klassen som är störst med 73 bilar totalt. I SC delas klassen mellan fram och bakhjulsdrivna och det är tämligen jämnt mellan de båda, 40 FWD och 33 RWD.
Har skrivit detta förut men varför lägger man inte inte i Limas tävling i Rally-SM? I jämförelse med premiären i Söderhamn är det som bjuds i Lima som att jämföra en RS-tävling i Södra med Rally Sweden. Startfältet håller SM-klass, vintervägarna på de bilder som jag sett visar på perfekta förhållanden, så vad är problemet?

*
Samma drag är det inte i helgens ”Örnskölden” som är deltävling i Klassiska Rallycupen och det är också gamlingarna som dominerar. Totalt har tävlingen bara lockat strax över 40 förare och av dessa kör 35 med Appendix K-bilar.

*
BloggSkrotSjälv har jag dåligt med tid på lördag den 4 mars då jag är inbjuden till Bilsport Rallycups stora prisutdelning i Karlskrona. Annars hade jag kanske packat kaffetermosen och åkt till Ljungbyhed Motorbana och sett på ”Skrotbilsrejset”. Vet inte så mycket om arrangemanget men affischen är häftig och av den att döma väntas action på hög nivå. Första start klockan 11.00.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *