Ännu en förare till Rally Sweden, Oliver i Skoda(?), rekordintresse för MSR, Bottas på hal is, dystert kring Sandviken, Askew tackade Ryds MK och Jimmy E. klar för Zakspeed!

Blev faktiskt ytterligare ett namn till i Rally Sweden och därmed är man uppe i 54 ekipage. Sist (?) in blev hårdsatsande tjecken Filip Mares som i fjol slutade fyra i den ERC-klass som vanns av Cris Ingram. Precis som han gjorde då kör Mares Skoda Fabia EVO i Värmland. Han är anmäld i WRC3 som därmed innehåller 12 bilar. Bland dessa finns även Oliver Solberg som just nu förbereder sig för start i Rallye Monte Carlo med sin (eller kanske mer rätt,  pappa Petters) egen Volkswagen Polo GTI R5.

Foto: Oliver Solberg

Samma bil som han kört i alla de tio R5-tävlingar han hunnit med så här långt. Men till Rally Sweden gapar ”bilrutan” i anmälningslistan ännu tom men nu säger ryktet att den inte kommer att förbli tom så länge till. Trovärdiga källor hävdar nämligen att det blir med en Skoda Fabia EVO som han och Aaron Johnston kommer att göra debut på hemmaplan. Lär nog inte dröja så länge innan vi får klarhet…

*

Den förlängda anmälningstiden till Rally Sweden Historic har ännu inte inneburit flera än de 20 namn som redan tidigare fanns bland de anmälda. Tiden är förlängd till den 31 januari men frågan är om detta verkligen kommer att öka intresset?

*

Då är intresset av helt annan kaliber inför Midnattssolsrallyt och när föranmälan öppnade igår tog det knappt en och en halv timma innan man fick stänga igen. Då hade taket nåtts för de 100 ekipage som nu är garanterade plats i sommarens stora klassikerevent. Nästa omgång anmälningar tas emot i påskhelgen när den stora bilmässan på Elmia drar igång. Egentligen otroligt vilket sug där finns för att köra ”MSR” tog bara en timme innan 93 ekipage var anmälda. Allra hetast på gröten var Darryn Snooks och Jeffrey Davids från Australien. ”The aussies” kommer med Datsun 710SSS respektive Porsche 911 Carrera RS.

Foto: Thomas Lindberg

Instiftandet av en speciell cup för ”2-taktare” verkar ha fått avsedd effekt och direkt kom där anmälan från fem Saab-åkare. Volvo är så klart det mest populära bilmärket, vi är ju trots allt i Sverige och har 39 bilar i listan. Övervägande Volvo 240 men även glädjande nog några mer MSR-korrekta/tidstypiska modeller som PV och Amazon. En som sitter i just en Amazon är Ingemar Johnzon från Varberg. En välbekant bil för honom som började sin karriär i en sådan och körde eller rättare sagt, försökte köra TV-Svängen 1970 med en grafitgrå Amazon. Som synes av bilden blev inte besöket hellyckat, utan det blev en spektakulär ”lastat och klart bild” innan hemfärden påbörjades. 

Foto: Tommy Svensson

 Blev glad när jag räknade på antalet Oplar i listan, 20 stycken vilket gör dessa till nästa största efter Volvo. Dock ingen ”400:a” ännu som kan fajtas om den nya trofén för Opel Ascona/Manta 400. 

*

Foto: Privat

Inte ens en av världens bästa F1-förare klarar av att åka rally på snö med full attack när framhjulen plötsligt slutar driva. Detta fick Valteri Bottas klart för sig på dagens shake down till Arctic Lappland Rally. När hans hyrda Citroën DS3 WRC fick problem med transmissionen blev det en snygg piruett för honom och Timo Rautianen. Med hjälp av drag och bärvillig publik kunde paret linka mot service för att få problemet åtgärdat. Allra piggast på sträckan var Kalle Rovanperä som enligt min källa både vara snabbast och även flitigast med allra flest körningar. Rallyt startar i morgon strax efter lunch.

*

Just nu är det lite nervöst hos både Sandvikens MK och de som tänkt sig att köra SM-premiären Rally Bil Metro. Anledningen är så klart mildvädret och ikväll har det utlovats besked om det blir rally eller ej.

Foto: Privat

Enligt mina källor på plats i tävlingsområdet ser det mycket dystert ut med i princip barmark med enbart fläckvis is i spåret. Fick också en bild som inte på något sätt motbevisar detta, utan tvärtom visar i princip ren blöt grusväg. Kollar dessutom långtidsprognosen som pekar på plusgrader tio dagar framåt…

*

De tre distrikten Södra, Småland och Västra jobbar ihop med ett ambitiös ungdomsprojekt ”Samarbete över gränserna” och den 21-22 mars träffas man för tredje gången. Plats den här gången är på Karlskoga Motorstadion eller i folkmun ”Gelleråsen”. Här kommer bland annat Pontus Tidemand och en ännu så länge hemlig racingförare att berätta om hur man kommit dit man är i dag.  Utöver detta blir det olika teambuildingaktiviteter för att svetsa samman deltagarna men även möjligheten att prova Virtuell Bilsport. Träffen är öppen för ungdomar 13-30 år med klubbadress i något av de tre distrikten och det finns totalt 60 platser. Ni som är intresserade hittar mer information på respektive distrikts hemsidor.

*

I höstas skrev jag lite om Oliver Askew som vann Indycar Light i fjol och dessutom med rötter i Ryd. Nu har Oliver varit på besök hemma hos morfar tillika hockeylegenden Börje Määtä och då passade så klart Smålandsposten på att träffa 23-åringen från Florida. Vid träffen berättade han att det skulle bli spännande att ta klivet upp till Indycar-serien där han får möta både Felix Rosenquist och Marcus Ericsson. För att hålla sig form under julledigheten passade Oliver på att utnyttja Ryds MK:s gymlokal. Som ett litet tack och bevis på sin uppskattning lämnades sedan över ett signerat idolkort som en lite ”starstruck” Roger Rooth nu delar med sig. Förstår att träningsfenomenet Roger var en av de som var allra flitigast i lokalen samtidigt med Oliver…

*

Medan lillebror Joel ännu inte meddelat hur 2020 kommer att se ut så har brorsan Jimmy Eriksson gjort klart med ännu en säsong för Zakspeed BKK Mobil Oil Racing i Tysklands-baserade ADAC GT Masters, ett av Europas ledande mästerskap för GT-racing. Som teamkompis får Jimmy tyske Daniel Keilwitz, 2013 års ADAC GT Masters-mästare.  Vilka två som kör Zakspeeds andrabil kommer att presenteras vid ett senare tillfälle. För den 28-årige nyblivne pappan blir detta tredje säsongen i ADAC GT Masters.
Det känns bra att förnya kontraktet med Zakspeed och ta vårt samarbete vidare ett år till, säger Tomeillia-föraren. 

Foto: Jimmy Eriksson Racing

Vi gjorde stora framsteg under förra säsongen, och med tanke på den nivå vi höll mot slutet av året tror jag absolut att vi kan vara med och slåss om mästerskapet den här gången.  Vi bör ha ett paket som kan räcka långt.

*

Från Dakarfronten inget nytt, Carlos Sainz fortsätter att leda före Nasser Al-Attiyah och Stephane Peterhansel. Fernando Alonso återhämtade sig snabbt efter gårdagens rullning och körde in som åtta på sträcka tio. Klättrade därmed ett steg i totalen och ligger nu på 13:e plats. I SSV-klassen finns inga tider på Mitchel Guthrie och Ola Fløene så vad som hänt är oklart.

*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *