Andreas och Ola förlänger med VW, nya Golfen värre än WRC, vad händer med GruppF och kul med svenska tjejer i rallyX-topp!
Med 14 anmälda i WRC ser Rally Poland ut att än en gång bli en riktigt bra tävling när man drar igång om några dagar. Hela det vanliga gänget är anmält och enda nya namnet är egentligen Hyundais testförare Kevin Abbring.
I WRC2 är där 30 ekipage anmälda och i WRC3 finns 13 namn i listan. Junior-WRC kan räkna i nio förare medan Drive DMACK Fiesta Throphy är fler, 12 bilar.
Local hero Robert Kubica kommer säkerligen att få se massor av röd/vita polska flaggor och jubel när han kommer på sträckorna, men han är långtifrån ensam polack i deras hemma-WRC. Krzysztof Hołowczyc, Jarosław Kołtun, Maciej Oleksowicz, Krzysztof Oleksowicz och Radosław Raczkowski kör alla Ford Fiesta R5. Zbigniew Staniszewski däremot åker Peugeot 207 S2000 och Hubert Ptaszek kör en Ford Fiesta S2000.
*
En som inte kommer till Rally Poland och faktiskt inte ens var anmäld var unge polacken Filipa Nivette. I helgen kraschade han sin nya R5-Fiesta våldsamt i en tävling på hemmaplan. Mötet med den av betong gjutna kraftledningstolpen gick inte bra för Fiestan. Tror knappt jag sett en värre skrotad rallybil, bland annat flög hela motorpaketet ut och låg vid sidan av vraket. Mirakulöst nog klarade sig både Filipa och hans co-driver utan större skador.
*
Dagens glada rallynyhet är att norska duon Andreas Mikkelsen och Ola Fløene förlängt kontraktet med Volkswagen Motorsport för flera år framåt. Inget talar hellre för att Jost Capito inte har samma mål med teamets två andra besättningar Sebastien Ogier/Julien Ingrassia och Jari-Matti Latvala/Miikka Antitila.
Ingen dålig födelsedagspresent för Andreas som i dag fyller 26 år och som säger att han är obeskrivligt lycklig över det förlängda förtroendet.
– Jag är tacksam för möjligheten att fortsätta att utvecklas i detta fantastiska team, säger Andreas.
– Detta bekräftar att vi är på rätt spår och ger oss extra ”boost” för framtiden.
Ända sedan 2010 har Andreas och Ola varit en del av Volkswagen men då först i Skoda Super 2000. Tillsammans vann man IRC (föregångare till ERC) både 2011 och -12. Under den här tiden var men med i utvecklingsarbetet av succébilen Polo R WRC. Sedan blev det något tjall på linjen och Flöene ersattes plötsligt av finnen Mikko Markkula när Skodan byttes mot nya WRC-folkan. Riktigt vad detta berodde på har jag inte någon större aning om, men det blev iallafall inget hellyckat byte för Andreas. Visserligen tog paret första pallplatsen i Rally Sweden 2014 men kemin i hytten stämde inte. Senare på året blev det byte i högerstolen och Fløene tog tillbaka sin plats vid sidan av Andreas. Ser man till resultatet i år så måste nog paret vara nöjda, fyra pallplatser av sex möjliga är inte fy skam.
Även bossen Jost Capito var nöjd över att ha fått Andreas och Olas namn på kontraktet.
– Mycket goda nyheter för Volkswagens rallyfamilj, menade Capito.
– Vi har njutit av många framgångar ihop de senaste åren och jag är helt övertygad att det bara är en tidsfråga innan Andreas och Ola tar sin första WRC-seger!
Han är också full av självförtroende när han konstaterar.
– Med tvåfaldige världsmästaren Sébastien Ogier, förra årets ”runner up” Jari-Matti Latvala och Andreas Mikkelsen har Volkswagen den starkaste line up man kan föreställa sig.
Nog är det så alltid för vem skulle egentligen över tid kunna rubba den trion här frånWRC-toppen?
*
Lite grann i kölvattnet av detta gör nu Chris ”Atko” Atkinson Volkswagen-debut och detta i ”Chinese Rally Championship”. Där ska Atko köra den nya Prodrive-utvecklade FAW-VW Golf 7 SCRC. En bil som har WRC-Polon som grund men med ett friare reglemente är faktiskt Golfen ännu vassare. Här sitter en 2-liters motor mot den 1,6:a som sitter i Polon. Dessutom större turborestriktor på 35 mm. Bilen uppför sig som en WRC-bil men med mer kraft och bättre vridmoment.
Kina Mästerskapet är något som många tillverkare sneglar mot, så klart då det är en rejäl sockerbit med dess stora bilmarknad. Även motorsporten växer så det knakar och många är het övertygade att det inte dröjer länge innan det körs WRC i Kina.
*
På VOC Mekonomen Rallys Gästbok läser jag att responsen från Rallyutskottet verkar vara obefintligt för att lösa upp knuten där de få Grupp F-förarna nu mer eller mindre sitter ”gisslan”. Experimentet med den nya klassen som skulle ersätta VOC var det tänkt, blev mest ett rejält magplask. Tyvärr hann några med att antingen bygga nytt eller konvertera sina VOC:are till Grupp F innan verkligheten kom i kapp och det är den här gruppen som nu VOC-bas Roger Fransson verkar försöka rädda. Idag skriver han på Gästboken, ”Angående VOC Mekonomen Rally och Grupp F…
Får många frågor så jag väljer att svara här så att alla kan se. Jag har nyss återupprepat min kontakt med SBF enligt nedan (se kopia under linjen). Har bett om att åtminstone få ett svar även om svaret är att förbundet inte är intresserade av att föra någon dialog kring den uppkomna situationen.
Så ni som väntar på besked. Håll ut! Kanske får vi i alla fall ett svar inom kort.
Det hör ju till god ton att i alla fall svara, så jag är övertygad om att förbundet nu i alla fall hör av sig.
/ VOC Mekonomen Rally – Roger”.
Känns som att bollen liger hos Rallyutskottet, så vad jag förstår är det bara slå en smörpassning till Roger så gör han mål. Enkelt som jag ser det…
*
Mycket Volkswagen för tillfället och borta på Daytona Speedway tog Tanner Foust hand om segern, hans och bilens en Volkswagen Beetle GRC allra första och detta i Global Rallycross-tävlingen. Beetle-föraren vann på lördagen men dagen efter var det Sebastian Eriksson som tog hand om segern. Foust slutade femma och ligger trea i mästerskapet, 17 poäng efter ledande Eriksson i Fiestan.
*
Visst är det kul med två svenska tjejer i den absoluta rallycrosstoppen. Tänker då så klart på Ramona Karlsson i Supercar och Magda Andersson i Touring Car. Allra bäst gick det för Magda som slutade tvåa och bak Fredrik Sahlsten. Tackar Carsten Magnusson för ”pallbilden”.
Ramona hade det lite tuffare och blev inblandad i en rejäl startsmäll i heat 2 vilket gjorde att hon fick bryta. Massor av nattjobb gjorde att Sciroccon blev klar för söndagens race och då med semifinal som målsättning. I heat 3 var det bara Timmy Hansen och Mattias Ekström som var före och efter det var det i stort sett klart för semi för Ramona RX. Men i det sista kvalheatet blev hon påkörd bakifrån och bakvagnen demolerades.
– Plötsligt small det i ingången av en kurva, och det fanns inget jag kunde göra, menar Ramona.
– Jag är såklart jättebesviken. Mina mekaniker och ingenjörer jobbade verkligen stenhårt under helgen för att ta oss till final. Men vi tar med oss det positiva, och att vi fick upp ett bra tempo och var med och slogs bland tiderna i EM-toppen.
*
Ungefär samma sak blev det för WestCoast Racing när TCR intog Sochi Autodrom i Ryssland. Redan före start visste Gregor Pettersson att det skulle bli svårt för västkust-teamet med Kevin Gleason och Gianni Morbidelli i varsin Honda.
I heat 1 slutade Morbidelli sjua medan Gleason var två snäpp ner. I andra racet packade turbon ihop på italienarens bil medan Gleason körde in på sjätte plats.Tid för revansch blir det på Red Bull Ring i Österrike.
*
Midnattssolsrallyt närmar sig med stormsteg och idag fick inhopparen i Martin Hagman-Escorten britten Jason Pritchard för första gången känna på bilen. Fred Hörnquist skickade bild och berättade att Jason hade en lyckad testdag, helnöjd med bilen och nu ser framemot starten i MSR med ”gamle” Hagman som kartläsare.
*
Idag fortsatte garagestädningen och då åkte massor av gammal rallynostalgi på soptippen. För sambon var det inte nostalgi bara skit som nu äntligen hamnat där det borde varit för länge sedan. Till exempel dök där fram två Kadett-fälgar båda med starka minnen. Den till vänster fick sitt nya utseende efter punktering på SS1, Ravlunda i Simrishamnsmixen 1998. En dryg mil ute på övningsfältet utan skyddande gummi runt om gav fälgen sitt nya utseende.
Till höger är det fälgen vänster fram när vi gav CLY 542 ”dödskyssen” i Gyllebo-skogen 2004 (vad är det med Simrishamn och mig egentligen?). Det var kontakten sten-fälg som senare skickade Kadetten till alla rallybilaras himmel Även detta en relik som jag väldigt gärna velat behålla, men sambon var totalt kallsinnig…