Andra raka World RX-segern för Ekström, uppsop från Silverkongen, JP vann ”YM Vest” och Skåne sopade rent i Skänningeknixen!

BloggEkströmVilka finaler det blev i World RX när man gästade Montalegre-banan i Portugal. När dammet lagt sig så var det Mattias Ekström som för andra gången i rad stod som vinnare efter en tuff fajt med tvåan Sebastien Loeb. Trea kom Johan Kristoffersson som därmed bidrog till att PSRX Volkswagen toppar Märkes-VM. Sämre gick det för Petter Solberg som i ledning fick ge upp utan luft i vänster bakhjul.
Men frågan är om inte finalen i Super 1600 var ännu mer spännande? Även om dansken Ulrik Linneman ledde från start så var det med en hel bisvärm surrande bakefter Peugoeten och inte förrän målflaggan passerats kunde en överlycklig Linneman pusta ut.

*
Andreas Mikkelsens första möte med Hyundai i20 Coupé WRC blev lyckat om man ska tro Alain Penasse i teamtoppen. En liten avåkning var det enda problemet som uppenbarade sig för Andreas under fredagens test och Penasse berömde norrmannen.
Andreas gav oss bra feedback och var imponerad av bilen, ett bra samarbete, berättade Penasse för Autosport.
Mikkelsen fick ta över ratten efter att Thierry Neuville och Dani Sordo avslutat det tre dagar långa testpasset inför kommande Rally Portugal. Hayden Paddon var hemma på Nya Zeeland och helt klart är tidigare testföraren Kevin Abbring nu permanent placerad i kylskåpet därför menade Penasse att Mikkelsens inhopp var helt perfekt.
Vet inte hur många kilometer han körde men så mycket vet jag att han inte klev ur bilen förrän klockan fem på eftermiddagen…
Penasse ville dock inte alls kommentera Andreas framtid eller om han kan få fler testchanser. Rykten säger att Andreas kan sitta i en WRC-bil (inte nödvändigtvis en Hyundai…) redan till Rally Portugal. Något som varken han eller Erik Veiby ville kommentera till Autosport.

*

Stoffe Nilsson/Jesper Johansson Hässleholms MK vann Silverkongen.

Får väl lov att skryta lite då tipset inför Silverkongen var tämligen rätt. Båda vinnarna rätt, Stoffe Nilsson och Robin Sandberg och i 2WD BloggSandbergsatte även tvåan, SM-ledande Golfåkaren Martin Lundquist som en smäck. BloggLundquistSedan missade jag östgöten Daniel Wall som blev trea medan jag satte fyran Johan Green. Även Mattis Olsson (bilden när han kollar efter ett lätt avå på SS6) kom lite längre ner än min tippade tredje plats men bara två placeringar fel tycker jag ändå är godkänt, eller?
I 4WD kom aldrig Eddie Hörbing, tipstvåa till start och då poppade ”trean” Joachim Grahn automatiskt upp till andra plats. När så Robin Adolfsson bröt med tekniskt fel gjorde Johan Rudengren samma sak och klättrade från min förmodade fjärde plats till tredje.

*
Silverkongen blev för mig en lite ”skum” tävling där jag och min sidekick Jonas Hansson kom i otakt direkt när vi först inte hittade till HQ. Väl där lyckades vi inte hitta sekretariatet utan först efter att ha frågat om vägen dit. Sedan kom vi till målet på sträcka ett, ett fint smalt parti med stenmurar på båda sidor och bakom dessa mycket publik. Appendix K och VOC-gänget passerade utan större problem men mitt i 4WD blev det tvärstopp. Efter en styv kvart kom så Robin Sandberg (bilden) med resten av Grupp H-gänget efter sig i körande i maklig takt. Detta gjorde att vi drog slutsatsen att något tråkigt hänt som gjorde att sträckan ströks och följde resten av publiken ut från sträckan. Nu hamnade vi i ett litet vakuum, hade ju funktionärsjobbet på sexan hängande över oss så över en macka och kopp kaffe funderade vi över, vad göra?
Då kom plötsligt min klubbkompis Lars Mårtensson ut från sträckan så jag frågade honom om vad som hänt, dock inte till någon större nytta, istället mumlade han om hur svårt det var att köra först utan några ”Grupp H-spår” att följa.
A ja i den hastigheten kan väl inte detta vara något större problem, menade jag helt övertygad om att även han kört sträckan i promenadtakt.
Vadå, undrade Lars.
Så sakta körde vi väl ändå inte, jag är ju svettig som bara den…
Då förstod jag att sträckan aldrig ströks utan det vara bara de femton första bilarna som fick stopp och sedan startade så Lars och Lotta som första bil. Förlåt…

*

Henrik Levin/Ida Isaksson SMK Hörby slutade tvåa i VOC-A i Silverkongen

I vårt tidsmässiga vakuum blev det en snabb visit på SS3 precis när VOC Mekonomen-gänget började och på det snabba partiet precis före mål var det stumt från de allra flesta. Kan bara konstatera att det måste var något fel under hjälmen när man ser hur fort det går med ”en vanlig Volvo”. Till exempel laddade tvåan Henrik Levin och Ida Isaksson (bilden) på precis allt vad det gick.BloggFransson Lite mer fantasi verkar dock ”General-Fransson” ha som hade lite släpp på gasen på samma ställe (blå Volvon).
VOC-segrarna hette André Nygren, MK Ratten i A medan Patrik Fredriksson, Munkfors var vassast bland B-förarna. I C-klassen tog talangfulle Isac Nordström, Kullings MS hand om segern med nästan minutens marginal. Bästa skåning blev Mikael Ingemansson från Hästveda FRC som trea.

*
BloggVictorPå serviceplatsen stötte jag på vinnaren av Ungdomsklassen, Victor Hansen när han pratade med klubbkompisarna i SMK Hörby, snabbe asfaltåkaren Robin Svensson och så Adam-Cups Tom Kristensson. Tror att Victor försökte förklara hur man rattar en VOC-940 för att vara en bra bit över minuten före tvåan, Tim Lagerstam.
Efter detta jäktade vi ner till målet på SS6 där Magnus Helgesson, Mia Nilsson, ”Majsan” Hasslöf och Mats Wilhelmsson redan fanns på plats. Raskt förvisades jag till ”att sitta på mållinjen” till att börja med och sämre position kunde man få med massor av action i sista högern ut på asfalt.BloggAvåk Led med Hallsbergs Dennis Askling som inte kom loss från grönskan för egen maskin utan fick ha putthjälp. Många fler gjorde ännu värre naturbesök men detta på fastare mark så att man själv kunde ta sig upp. Till exempel hade Kristianstads Johan Kastenman ungefär samma ingångsfart som om han skulle ut på en motorvägspåfart, dock var utgångs hastigheten inte alls lika hög…BloggStoffe2
Efter VOC:arna flyttades jag upp till målbilen vilket alltid är kul. Fick ett kort snack med Stoffe Nilsson i väntan på tidkortet samtidigt som han kollade på sin klocka efter efterföljande Jocke Grahns ”slutsekund”. När Jocke kom över mållinjen dundrade han förbi både målbil och Stoffe och fick stopp en bit längre fram.
Har för f-n inga bromsar, avslöjade Jocke irriterat.

*
Som jag skrev i början så kom jag aldrig riktig in i ”Silverkongen-matchen” vet inte varför men så var det. Har dock förstått att samarrangemanget mellan Älmhults MK och Kristianstads MK blev lyckat. Fina omväxlande hårda vägar bjöds det på och dessa kunde man ta del av genom Anders Martinssons perfekta noter. Faktiskt flera som påpekade just detta och en av dessa var Jocke Grahns kartis Rickard Nilsson.
Anders förtjänar verkligen beröm efter all kritik han tidigare fått ta emot, menade Rickard.BloggRudengren
En annan var Johan Rudengren som slutade trea med WRC-Skodan efter punktering direkt på SS1.
Bästa arrangörsnoterna jag åkt på sedan 90-talet. Hatten av för honom, tyckte Rudengren på FB.

*
Vad mera att säga, jo tråkigt för Sjöbos Jörgen Andersson som normalt sett åker Opel Ascona B eller Kadett 2,0E men i garaget finns även en Mitsubishi som dock mest strulat för ”blommehandlaren”. Nu tog det slut redan efter någon kilometer in på första sträckan där bilen med honom och RS-specialisten Tommy Nilsson i högerstolen lades på taket. Slutkört för dagen och vad mer att vänta när man väljer att lackera bilen grön…

*
Som alla vet är jag medlem i SMK Hörby och har varit detta sedan 1968 men jag är även stödmedlem i Asarums MS sedan flera år tillbaka. Med en klubb i Skåne och en i Blekinge kände jag att ett medlemskap i en småländsk klubb även skulle behövas. Valet föll på Ryds MK och tro det eller ej, inga som helst påtryckningar från Roger Rooth har förekommit innan jag tog beslutet. BloggRydPå serviceplatsen välkomnade jag av ett helt gäng ”Rydare” och någon tyckte även att min Opel behövde pimpas med ett klubbmärke. Tack!

*
Vet att detta är att verkligen sticka ut hakan och be om att få en riktig fet smäll när jag menar att detta med allt yngre förare får möjlighet att tävla med hästkraftstinna bilar känns lite märkligt. När RallyX Nordic hade premiär i norska Grenland Motorsportsenter i Skien var det enbart riktigt unga förare i toppen. I Supercar-finalen var alla tre förarna på pallen debutanter i värstingklassen där bilarna har 600 hästkrafter. I finalen tog 19-åringen Oliver Eriksson täten direkt. Han jagades inledningsvis av blott 15-årige Oliver Solberg som visade prov på suverän bilkontroll i sin rallycrossdebut. Till slut fick Oliver dock ge sig för Thomas Bryntesson som gick in som tvåa
Det känns helt fantastiskt, vi kom hit med målsättningen att skaffa oss rutin och lära oss hantera en Supercar. Att sedan lyckas vinna direkt det är oväntat, men extremt roligt, sa Eriksson som direkt efter finalsegern tog kurs mot USA och GRC-premiären om bara en vecka.
Lite förvånande så lyckades varken Peter Hedström eller Lukas Walfridsson ta sig till final.

*
BloggWilliamI Supercar Lites var det Simon Olofsson som gick segrande ur striden med norrmannen Sondre Evjen som tvåa. På tredje plats slutade skåningen William Nilsson som tävlar för det framgångsrika teamet JC Raceteknik. William var nöjd trea.
En tredjeplats känns jättebra. Mitt mål med tävlingen var att komma på pallen, vilket jag lyckades med. Så det blev en grym inledning på säsongen och planen är att fortsätta i samma stil, konstaterade17-åringen från Tomelilla.

*
En intensiv rallyhelg kan vi lägga bakom oss och i två-dagars tävlingen Rally Gotland blev det till slut Jacob Jansson som fick ta emot priset för totalseger. Då hade han passerat fredagens ledare Lars Stugemo med Olofströmaren Kalle Lexe vid noterna och hemma favoriten i sin R5-debut, Christoffer Jacobsson. En debut som gav en andraplats bakom Jansson medan Joakim Längberg körde in som trea och puttade ner Stugemos Skoda till fjärde.
Mattias Ledin med R2-208:an var snabbaste 2WD-åkare men bara med 1,8 sekunders marginal till Roine Björk. På exakt samma tid körde J-WRC-åkaren Dennis Rådström in som vinnare av B-klassen.

*
I Alesvängen blev det totalseger för Bengt ”Abris” Abrahamsson med sin gula R5- Mitsubishi Mirage men bara åtta sekunder körde Mats Adielsson in med sin ”vanliga” Mitsubishi. Glenn Egon Ström har som bekant köpt Jerker Axelssons SM-vinnande WRC-Subaru och i debuten blev det en tredje plats, styvt halvminuten efter Abris.
I 2WD hette vinnaren Pontus Jakobsson, Toyota före Volvo-åkande Thomas Lennstrand. Med en numera udda Opel Ascona körde Mats Moberg in som fyra och med Markus Börjesson före sig. En enda skåning hade åkt upp för att gästa Älvbygdens MK och det var SMK Hörbys Pontus Berglund med sambo Julia Thulin i högerstolen. I notdebuten slutade paret tia i A 2WD.
Säffles snabba Volvo-tjej Emelie Axelsson var bara tio sekunder från seger i B-2WD och den som var så ofin att trägna sig var Storfors Tommy Olofsson.
Alesvängen ingick i Klassiska Rallycupens olika klasser och allra bäst gasade Patrik Dybeck från Gävle. Hans Golf var tio sekunder snabbare än Ola Axelssons Volvo.

*
Tony ”Roten” Jansson blev den svensk som placerade sig bäst i tjeckiska Historic Vltava Rallye. Sexa totalt slutade den orangea Ford Escorten men klassegern var kassakåpsäker då tvåan (?) i en likadan bil, Christoffer Storäng var nästan tre minuter efter. Dock verkar det vara något skumt då det i resultatlistan anges ” Storäng Christoffer- Renstål Kjell Ford Escort RS 1600 MK1 ”Excluded”?
Stefan Helin som hade satt ökendrottningen Annie Seel i den svarta Opeln körde in som 20:e totalt av de 46 som kom i mål. Sämre gick det för de bägge svenskreggade Porscharna i händerna på Mats Myrsell och Anders Johnsen. Johnsen låg fyra totalt när växellådan låste sig på sträcka åtta. Då hade redan Myrsell lastat sin bil och njöt med alla sannolikhet av en ”brytöl”…

*
BloggPedersenPå den nordjylländska västkusten ligger Thisted och här avgjordes i dag första deltävlingen i Yokohamamesterskabet Vest. Tävlingsledare i kommande helgs Hässleholms GP CG Wilke, kan glädja sig åt att bägge ”topkjørerna” i dag även är anmälda till hans egen show. Vann gjorde Johnny Pedersen som haft problem med ett knä samtidigt som BMW M3:an även den behövt lite kärlek i vår. Nu fungerade allt för Johnny och då var han lite mer än två sekunder snabbare än Porsche-föraren Jörgen Hansen. Men hade inte Jörgen tappat runt tio sekunder i första heatet hade nog ordningen varit omvänd. Trea kom Lars Bjerrum med en Ford Puma Kit-Car. Inga svenskar hade åkt över till Jylland.

*
BloggGrybbAvslutar med att det blev skånsk seger i östgötska Skänningeknixen när Rolf Grybb, Hässleholms MK tog sin Ascona till seger, 1,3 sekunder föret Tjust Mikael Stark. På tredje plats, ytterligare en sekund bak var Mats Lundahl, Svedala med sin BMW.
Fyra totalt och bästa 4WD blev 70-plussaren Håkan Svensson och här hade SMK Hörbys Sune Larsson kört direkt från Älmhult med nya R5-Miragen. Tvåa bak Håkan och nia totalt.BloggHarysson
Skåne-seger blev det även i VOC-klassen där Erik Harrysson/Rickard Fors, Eslövs MK/SMK Hörby vann före Anders Malm.
En fin tredje plats i Grupp E togs av Hässleholms Honda-åkare Fredrik Dehlin.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *