Andra halvlek för Tidemand, Fløenes värsta mardröm, SSRC-tipset till Skilling 500, HU söker RM-tävlingar, en Volvo-profil har lämnat och F1-Ericsson åker till Spa!

Nu börjar en ny och spännande andra halvlek för Pontus Tidemand och Ola Fløene med en flygtur till England och M-Sport. Här ska man prova ut den WRC-Fiesta som så småningom ska köras i Rally Turkey i mitten av september. Ola har inte precis legat på latsidan utan har sedan de två WRC-tävlingarna i vintras, Monte och Rally Sweden åkt både test med Pontus men även fortsatt med sitt delvis nya spår, ”Off road-rally”. Då bland annat med rutinerade Dirk von Zitewitz bakom ratten och när paret körde en tävling i Ungern gick det riktigt, riktigt illa.

Den värsta mardröm jag upplevt i min rallykarriär, konstaterade Ola.

Paret voltade i hög fart flera gånger framlänges med bilen och som genom ett under  undkom Ola helt oskadd. Värre var det med föraren Dirk som hamnade på sjukhus med diverse skador. Nu är han dock på bättringsvägen och planerar redan för nästa tävling berättar Ola.

-Nu ler vi igen och allt går framåt!

*

Sydsvenska Rallycupen (SSRC) börjar närma sig avslut och på lördag är det näst sista deltävlingen i 2019-års upplaga, Skilling 500. Sedan är det bara två veckor fram till årets sista (?) rallytävling på den här nivån, den 55:e upplagan av TV-Svängen. Har skrivit detta förut, för visst är det lite konstigt att rallysäsongen här nere bara sträcker sig över sex månader?

På lördag blir det till att ta sig till Hestra strax norr om Gislaved där Skillingaryds MK valt att för andra året förlägga start och mål. Nu är det inte enbart SSRC-åkarna som kommer till Hestra utan även alla som kör i Södra BF/Smålands BF och deras  Rally-DM plus deltagarna i 1300 Rallycup. Dessa bjuds på fyra sträckor på totalt 36 kilometer vilket numera är nästan standardlängd i SSRC.  Då det stundar arbete för Motorbloggaren de närmaste dagarna vågar jag inte riskera att missa tipset så därför kommer detta redan  idag.

Årets lägsta antal 4WD-bilar blev det tyvärr i Skilling 500, bara fem i A-klassen plus två B-förare och i C-klassen kör tre bilar med drift i alla hörn. I A-förare saknas också två av de största profilerna Stoffe Nilsson med sin Subaru och så Joachim Grahn med WRC-Fiestan. Stoffe avvaktar fortfarande efter allt krångel med sin ”nya Subaru” medan grad avanmälde sig i början av veckan.

Har blivit alldeles för mycket tävlande sista tiden samtidigt som jag har jättemycket att göra med att spannmålskörden ska tas om hand, menar Jocke.

– I och med att vi leder SM har jag därför valt att prioritera nästa helg i Linköping och sedan TV-Svängen där jag vill ha revansch för i fjol!

Därmed blir tipset i 4WD så är.

1. Mattis Olsson Ford

2. Robin Adolfsson Mitsubishi 

3. Ingvar Andersson Subaru

4. Åke Kjellgren Mitsubishi

5. Sune Larsson Mitsubishi

I 2WD (tippar enbart A-klassen)  är det däremot fullt hus med 29 startande.

1. Victor Karlsson Toyota

2. Thomas Grönberg Volvo

3. Johan Green Toyota

4. Jocke Kristiansson Toyota

5. Per Eriksson Volvo

Märks i listan att det är SM nästa helg då flera av de normalt sett snabba SSRC-åkarna lyser med sin frånvaro. Till exempel är varken Team NYBEs Robin Sandberg och Jonas Åkesson anmälda och inte heller Gullabos Simon Karlsson. Tre förare som annars utmanat om seger men som inte vågar riskera något en vecka innan East Sweden Rally . Min vinnare Victor Karlsson tänker däremot tvärtom när han poserar med Johan Green.

Skilling 500 blir en perfekt uppladdning för att behålla fart och bättra på känslan ytterligare inför SM, menar Vimmerbyåkaren.

Som min far brukade säga, ”man tänker olika på olika tegelbruk”…

Efter ”long time no see”är nu åter Markus Theorin åter i sin Golf med Henrik Söderkvist i högerstolen. Att förvänta sig stordåd av paret i sin återstart är nog att hoppas för mycket,men ändå inte uteslutet. För få är lika friska med att få ”the pedal to the metal” som Marcus!

Totalt 146 ekipage finns med i anmälningslistan vilket man måste säga är en bra siffra. I synnerhet med tanke på att man krockar med Svenska Rallycupen och EMK-Kannan med långt över tvåhundra anmälda. Skillingaryds egen och tillika enstor  SSRC-profil, Mats Bergman hälsar välkommen till Hestra.

  Första start är klockan 11 från Isamons Idrottsplats i Hestra och program säljes från klockan nio på fredagen på Preem i Hestra och i Gislaved samt ICA i Tranemo och från klockan sju tävlingsdagen även  på Isamon och på Preem i Hestra.

Mats vill även tipsa lite om sträckorna och då speciellt om den första och sista .

  Vid starten på första sträckan finns det både parkering och servering, därifrån kan man få åka traktor in på sträckan om man är ute i god tid.

Avslutningen menar han är också rallyt bästa sträcka.

En sträcka som inbjuder till rallyåka, snabb bred fin väg, bökigt första vägbytet med hinder inner och ytter. Men efter vägbytet mitt på sträckan är vägen helt magisk mot mål. Smidigt att köra in vid flera vägbyten!

Tro nu inte att EMK-Kannan inte kommer att genomlysas men väntar här in lite sista minuten nyheter. Så därmed Eskilstuna, ni får vänta till i morgon med en förhoppning att tid över kan skapas för en stund vid tangentbordet…

*

RM för Historiska Bilar blev inte riktigt det megalyft som de flesta hade hoppats men eldsjälen i Historiska Utskottet, Roger Rooth ger inte upp.

Vi söker nu tävlingar för RM 2020 och vårt mål är tävlingar som går i helt onotade tävlingar. Finns det intresserade arrangörer så ta kontakt med mig via mail till hu@sbf.se

*

En av förgrundsfigurerna vad gäller racing med Volvo var Börje Thor som bland annat drog igång Volvo Cup med 142/44 på 70-talet. Fortsatte med Volvo 240 och var med under Volvos mest framgångsrika år på den internationella racingscenen plus även med rallycross och Volvo 360. Nu har dock den västkustboende Volvoprofilen slutat sina dagar efter en tids sjukdom 73 år gammal. 

*

I dags släppte F1-teamet Alfa Romeo bomben att man kallar in Marcus Ericsson som reservförare till nästa tävling på Spa. Detta sedan ordinarie pilot Kimi Räikkönen skadat ett ben. Skadan är lite oklar och det är först efter första träningspasset på den klassiska belgiska banan som det avgörs om finnen klarar ett köra loppet. För Marcus är det så klart en jättechans att göra comeback i Formel 1 och då väljer han att pausa IndyCar som kör näst sista deltävlingen samma helg. Bara att för SBF:s del att hoppas att örebroaren inte även hoppar finalen om två veckor. Hit kommer som bekant  Förbundsstyrelsen för att med blågula flaggor heja fram honom och Felix Rosenqvist…

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *